Ensimmäisiä kertoja juotiin kavereiden kanssa sillä tavalla, että kaverit saivat jokusen siideripullon porukoilta ja sitten saatettiin pölliä salaa heiltä lisää. Minä en äidiltäni uskaltanut pyytää eikä hän edes tiennyt noista maistajaisista, mutta kaverini porukat olivat melko myötämielisiä. Ensimmäisen kerran taisin olla kunnollisessa humalassa millennium-yönä eli 14-vuotiaana, tuotteena siideri ja jotain viinejä vähän päälle. Laatta lensi pariinkin kertaan. Hauskinta oli, kun minä menin nukkumaan muiden kavereiden jäädessä juttelemaan aikuisten kanssa. Toinen kavereistani halusi tarkistaa olinko nukkumassa, mutta patja olikin tyhjä. Sen sijaan kylppärin lattia oli miehitetty ja pöntössä oli yrjöä. Enkä minä muista mitään tuollaista. Krapulaa ei tuolloin tainnut olla, enkä ole tähän päiväänkään asti siitä taudista kovin kummoisesti joutunut kärsimään.
Ensimmäisen kerran kun äitini sai varmuudella tietää juomisestani, oli peruskoulun päättymispäivä. Humala oli silloin varmaan suunnilleen kolmen promillen vahvuinen. Sammuin, ja sitten oksensin perkeleesti. Onneksi minulla on kuitenkin loistavat ystävät, jotka kantoivat ruhoani ympäri Lahden Karirantaa. He yrittivät pistää minut taksiin, mutta - yllätys yllätys - taksi ei huolinut minua. Sitten he etsivät käsiinsä nuorisotyöntekijät, jotka soittivat äidilleni. Äitini oli vasta tulossa Helsingistä, joten eräs perhetuttumme haki minut. Autossa kuulemma örvelsin ensin jotain epämääräistä ja sitten puhuin väliin kirjakieltä. Hyvän kuvan annoin joka tapauksessa itsestäni pitkästä aikaa näkemälleni perhetutulle.
Jos kysymys kuuluisi, "milloin olit ensimmäisen kerran baarissa", vastaukseni olisi "minun piti olla eilen". Vietettiin epävirallisesti synttäribileitäni kaverini kämpässä(!), ja tarkoitus oli mennä myöhään illalla baariin. Vaikken omasta mielestäni hirmuisesti juonutkaan, homma meni hitusen överin puolelle ja laatta lensi useampaan kertaan. Sitten olikin niin paska olo, ettei baariin lähtö enää kiinnostanut (enkä välttämättä olisi päässyt sisäänkään siinä kunnossa), vaan menin kaupunkiin päästyäni baarin sijasta kotiin nukkumaan.
Varoituksen sana aloitteleville: älkää juoko tyhjään mahaan. Eilenkin sain ruokaa vasta parin lonkeron jälkeen, ja siinä vaiheessa oli kolissut poikkeuksellisen paljon juoman määrään nähden. Siinä voi olla osasyy huonoon kuntooni.