Kuinka monta mitalia Suomelle Sotšista 7.–23.2.2014

  • 25 765
  • 162

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Tjoo-o, hassua miten suomalainen talviurheilu kuoli silloin Lahden douping-bileissä, eikä ole vieläkään osoittamassa mitään merkkejä toipumisesta.

Otti sitten kuolleena vielä seuraavana vuonna 4 kultaa olympiakisoista:-). Torinostakin tuli yli kymmenen mitalia, silloin ei vain natsannut kullan arvoisesti. Mutta totta on tuokin, että 2000-luku on ollut olympiakisoissa yleensä ottaen alaspäin menoa. Samppa Lajusen jälkeen kultaa on voittanut yksi naisampuja, että silleen.
Minulla odotukset ovat hieman sanoisinko, sekavat. Alkukauden perusteella ei ollut juuri mitään odotettavissa. Nyt kuitenkin mitalisaumoja on useammallakin naisurheilijalla, tuoreimpana toivona naisten mäkihyppy ja Julia Kykkänen. Tyttöhän on parantanut koko kauden ja hyppää todella nätisti. Kaisa Mäkäräinen ottaa pari mitalia ampumahiihdossa. Naishiihtäjät viestissä ja parisprintissä hopeiset lätkät. Lumilautailukin saattaa olla vaikeiden ratojen takia osittain tuurin kauppaa, jospa sieltäkin jokin lätkä irtoaisi. Ja naisten jääkiekossa on pronssisaumat. Eli veikkaan 7 mitalia Suomeen, joista yksi kultainen Mäkäräiselle.
 
Tjoo-o, hassua miten suomalainen talviurheilu kuoli silloin Lahden douping-bileissä, eikä ole vieläkään osoittamassa mitään merkkejä toipumisesta.

Näin ollen vaikkaan että yksilölajeista voi tulla 1 jonkun värinen mitali, mutta ko. suorittaja hylätään positiivisen näytteen takia. Sitten jellonat saattaa venyä mitalin syrjään kiinni, ja siinä se. Mutta tämä vaatii kaikkien tähtien oikeaa asentoa.

Veikataan siis että kotiin vietävänä on 0 mitalia.

Pessimisti ei pety, mutta kovin hyvin et taida Suomen tasosta olympialajeissa olla perillä. Over/under-lukema Suomen mitalimäärälle on 5,5. Nollan mitalin saldo on äärimmäisen epätodennäköinen.

En minäkään kyllä usko, että Kanada tai jenkit kumpikaan ainakaan finaalissa Sotshissa pelaavat, mutta katsotaan tietty kisat ensin.

Kuinka paljon olisit valmis satsaamaan rahaa sen puolesta, että Suomi sijoittuu Kanadan yläpuolelle? Aivan. Veikkaan, että tuskinpa myöskään nuo Infostradan "asiantuntijat" olisivat tässä yhteydessä valmiita noudattamaan neuvoa "put your money where your mouth is", koska ymmärtävät itsekin veikkauksensa hölmöyden. Torinon ja Naganon tulosten lisäksi kun on hyvä ottaa huomioon se fakta, että Suomen joukkueesta yksikään kenttäpelaaja ei olisi lähelläkään mahtua Kanadan rosteriin. Ja se, että Torinon aikaan Suomi ei ollut materiaalin puolesta niin kaukana Kanadan takana kuin nyt.
 

Salama44

Jäsen
Suomen mitaliennuste putosi Infrostradan ennusteessa kahdeksasta kuuteen.

Edelleen ennustetaan kultaa naisten perinteisen tyylin parisprintistä. Ennustetta vääristää se että Suomi on menestynyt Norjaa paremmin kolmessa viimeisessä kisassa, koska Norja ei ole ollut mukana ykköshiihtäjillä.

Kahta pronssia ennustetaan Kaisa Mäkäräiselle, yhtä naisten viestijoukkueelle ja yhtä naisjääkiekkoilijoille. Ollaanko siis täysin naisten varassa?

Lumilautailijoille ennuste ei lupaa mitaliakaan vaikka Enni Rukajärvi on maailmanmestari. Lumilautailijat tuskin kuitenkaan jäävät ilman mitalia. Perinteisen kympillä naisilla on pieni pronssimitalisauma kun ollaan noin 10-15 sekunnin päässä mitalisijasta.

Viime viikonlopun kisat vahvistivat käsitystä että 5 mitalia joista yksi kulta olisi eriomainen suoritus. Kultaan voisi olla mahdollisuus ampumahiihdossa tai lumilautailussa. Kaikissa muissa lajeissa se oli jättiyllätys.

USA nousi myös mitalitilaton suosikikiksi 16 kultamitalilla vaikka Norjalle ennustetaan suurinta mitalipottia. Venäjä isäntämaana on kaukana kärjestä 6 kullalla, mutta on mahdollista että Venäjä pääsee kymmeneen kultaan. Ruotsin kultamitaliennuste putosi kolmesta kahteen.
 
Suosikkijoukkue
Slovenia & muut sympaattiset
Suomen mitaliennuste putosi Infrostradan ennusteessa kahdeksasta kuuteen.

Kaikessa mielenkiintoisuudessaan infostradan ennusteet ovat jokseenkin syvältä, kun "päivän kuntoa" ei ole otettu mukaan laisinkaan. Muunmuassa viime kaudella alppicupia dominoinut Tina Maze on sivuston mukaan neljän mitalin kunnossa, koska viime kauden huippuvire vähäisemmästä painotuksesta huolimatta painaa silti valtavasti.
 
Edelleen ennustetaan kultaa naisten perinteisen tyylin parisprintistä. Ennustetta vääristää se että Suomi on menestynyt Norjaa paremmin kolmessa viimeisessä kisassa, koska Norja ei ole ollut mukana ykköshiihtäjillä.

Onko täällä jollain kompetenssia arvioida sitä, miten todennäköistä on, että Norja osallistuu olympialaisissa parisprinttiin ykköshiihtäjillään?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Onko täällä jollain kompetenssia arvioida sitä, miten todennäköistä on, että Norja osallistuu olympialaisissa parisprinttiin ykköshiihtäjillään?

No kisaohjelma on ainakin niin väljä, että kisan jättämisellä väliin ei saa oikeastaan mitään hyötyä. Lisäksi Björgen ilmoitti viime talvena MM-kisojen jälkeen tavoittelevansa kuutta mitalia Sotshista, koska kerrankin kisaohjelma mahdollistaa panostamisen kaikille matkoille. En tiedä miksi hän olisi mieltään muuttanut. On aivan sama, hiihtääkö hänen parinaan Weng, Jacobsen, Falla tai Östberg, joka tapauksessa on Norja ylivoimainen suosikki jos Björgen hiihtää.

Myös Norjan mediassa povataan Maritin hiihtävän parisprintin: Disse gÃ¥r OL-distansene for Norge
 

Salama44

Jäsen
Aika odotetusti alkoivat suomalaisten kisat. Yhteen mitaliin oli periatteessa mahdollisuus, mutta tässä näkee sen että korkeintaan toinen niistä toteutuu ja joskus ei kumpikaan.

Suurimmat toiveet olivat lumilautailussa, mutta paras suoritus ei osunut finaalin. Karsintojen kakkosssija vaihtui nyt pistesijaan ja seitsemänteen sijaan.

Naisten hiihdossa odotusarvot olivat sijoille 5-10 ja se toteutui lähes täydellisesti. Aikku hiihti odotettua paremmin ja lienee varma osallistuja parisprinttiin. Ei hänelläkään ollut paukkuja kolmen norjalaisen ja Kallan lyömiseen vaikka Kowaltshukin loukkaantumisongelmat paransivat mahdollisuuksia. Perinteisellä Saarisella on se mitalisauma jos kalusto vaan on yhtä hyvä kuin tänään.

Ei tämä päivä ainakaan yläkanttiin mennyt. Huomenna on ehkä vieläkin paremmat mahdollisuudet mitaliin kahdessa lajissa, mutta jos kummassakaan ei tule mitalia niin ei olla ainakaa 10 mitalin vauhdissa vaikka loppu menisi kuinka hyvin.

USA käänsi myös harjoitusmaaottelutappion naisten jääkiekossa niin kuin saattoi odottaakin. Kmmola tietenkin sanoo nyt ettei tällä pelillä ole mitään merkitystä. Kun alkusarjan jälkeen voittaa kaksi peliä niin on hopealla.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minun mielestäni on todella yllättävää, jos Rukajärvi jää kokonaan ilman mitalia.

On mielestäni todennäköisempää, että hän mitalin ottaa, kuin että jäisi ottamatta.

Näin, eli veikkasin Suomelle ekaa mitalia tästä lajista ja kerrankin osuin oikeaan.

Nimimerkki Kirjoittelijalle terveisiä, hän taisi väittää, ettei Enni voita mitalia ja linkitteli jotain vedonlyöntikertoimia perusteeksi.
 
Näin, eli veikkasin Suomelle ekaa mitalia tästä lajista ja kerrankin osuin oikeaan.

Nimimerkki Kirjoittelijalle terveisiä, hän taisi väittää, ettei Enni voita mitalia ja linkitteli jotain vedonlyöntikertoimia perusteeksi.

Minä en ole seurannut naisten lumilautailua lainkaan, joten ihmettelin kovasti, miksi mitalisuosikki ei ole mukana listoilla. Vielä ennen eilistä kisaakin Rukajärven mitalista olisi varmasti saanut reilusti yli kahden kertoimia. Paljonko sille mitalille satsasit, kun sen todennäköisyys oli selvästi yli 50 prosenttia? Aivan. Talk is cheap. Varsinkin, kun sen puheen perusteet taitavat olla luokkaa "luin Wikipediasta, että se voitti MM-kultaa 2011". Vai oletko oikeasti lumilautailusta perillä?

Samalla tavalla esim. ennen Lontoon kisoja moni piti Sari Multalaa hyvn todennäköisenä mitalistina, koska olivat lehdestä lukeneet, että sillä on tosi paljon arvokisamitaleja.

Ja kaikille teille, joiden mielestä Norjan parisprinttikulta naisissa on melkein varma: lyökää nyt herranen aika sitä isolla rahalla, kun siitä tarjotaan edelleen kahden kerrointa.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minä en ole seurannut naisten lumilautailua lainkaan, joten ihmettelin kovasti, miksi mitalisuosikki ei ole mukana listoilla. Vielä ennen eilistä kisaakin Rukajärven mitalista olisi varmasti saanut reilusti yli kahden kertoimia. Paljonko sille mitalille satsasit, kun sen todennäköisyys oli yli 50 prosenttia? Aivan. Talk is cheap.

Oikeastaan koko tämän episodin erikoisin juttu on se, ettei Rukajärvelle tosiaan löytynyt mitään normi kertoimia ennen kisan alkua.

Varsin erikoista, että vedonlyöntisivustot olivat näin kujalla, Rukajärven mitalitsäänssit olivat kuitenkin hyvät jo ennen karsintoja ja ennen kisan alkua.

Ja sitten taas joku Tonteri sai yllättävänkin pieniä kertoimia, vaikka itsekin sanoi ennen skaboja, ettei oikein ole mahiksia mitaleille. No, karsinnassa veti hyvin, mutta finaali olikin sitten toinen juttu.

ps. en ole ihan varma, oliko slopestylesta mahiksia vetää Veikkauksen kautta joku veto (ainoa vetofirma, mitä käytän), mutta en kyllä juuri lyö vetoa näistä jännityskohteista.. harmitus tuplaantuu, jos vetokin menee väärin.
 
Oikeastaan koko tämän episodin erikoisin juttu on se, ettei Rukajärvelle tosiaan löytynyt mitään normi kertoimia ennen kisan alkua.

Kyllä se ilmestyi vedonlyöntilistoille ja oli siellä jossain sijoilla 6-8. Ennin mestaruudesta tarjottiin karsinnan jälkeen kerrointa 19, vaikka hän nimimerkki MustienKorttien mukaan oli ennakkoon arvioiden kultamitalisti. Kuinka aktiivisesti itse seuraat lumilautailua, kun olet noin paljon markkinoita paremmin lajista perillä? Mihin faktoihin perustuen Rukajärven mitalin todennäköisyys oli selvästi yli 50 prosenttia?
 
Viimeksi muokattu:

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Eka viikonloppu oli ehkä pieni pettymys jos ajatellaan Suomen mitalimäärää näissä kisoissa. Mäkäräinen epäonnistui päämatkallaan ja samalla pitkälti tuhosi mitalimahdollisuutensa myös kakkoslajissaan. Miesten slopestylestä mitalia saattoi jossain määrin odottaa, mutta ilman jäätiin. Onneksi Rukajärvi sentään onnistui ja nappasi mitskun. Viikonloppu osoitti myös sen, että miesten mäkihypyssä tai miesten hiihdossa mitali vaatisi melkoista tason nostamista ja superonnistumista.

Toivottavasti Pekka Koskelan paikat ja välineet kestävät tänään ja hän nappaa pienoisen yllätysmitskun. Vedonlyöntikertoimien perusteella hän ei kylläkään kuulu lajin suurimpiin suosikkeihin, vaan on ehkä jossain sijoilla 8-10 ennakkosuosikkeja listattaessa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Mihin faktoihin perustuen Rukajärven mitalin todennäköisyys oli selvästi yli 50 prosenttia?

Itse laskin, että kolmesta mitalista taistelee tosissaan 5-6 laskijaa, joista Rukajärvi on yksi. Näin ollen tod.näk mitaliin oli about 50%.

Ja ennen kuin menee vänkäämiseksi, niin todetaan nyt että tietysti kärjistin arvioitani, ainahan arvostelulajissa on mahdollista, että tulee joku isompi yllätys, kuten oikeastaan miesten finaalissa kävikin.

Ja kyllä nuo vedonlyöntimarkkinat olivat lautailun osalta vähän vinksallaan, perustelin tätä jo Tonterin kertoimilla, jotka olivat aivan liian alhaiset.

Ymmärtääkseni muutama muukin tälle palstalle kirjoitteleva (ehkä minua enemmän itse vedonlyönnistä tietävä?) on todennut, että näissä erikoisemmissa lajeissa kertoimet saattavat heitellä hieman vääriin suuntiin.

edit.
... vaikka hän nimimerkki MustienKorttien mukaan oli ennakkoon arvioiden kultamitalisti...

no ei se kyllä millään mittarilla kaukana ollut. Kuten Enni sanoi, niin railit olisi pitänyt mennä paremmin. Omaan silmään railit meni helvetin hyvin siinä ekassa laskussa, sen kun olisi saanut kohdilleen myös tokaan laskuun.

Ehkä minä vähän lapsellisesti nostin heikkoa arviotasi Rukajärven mitalimahiksista tikunnokkaan, mutta kyllä sinäkin lällättelet minun suuntaani aivan turhaan. Itse veikkasin Rukajärvelle mitalia, jopa kultaa ja lopulta yksi tyttö meni ohi, lähinnä oman loistavan laskunsa ansiosta.

Jännitys olympiavoitosta säilyi ihan koko kisan viime hetkille.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näin, eli veikkasin Suomelle ekaa mitalia tästä lajista ja kerrankin osuin oikeaan.

Nimimerkki Kirjoittelijalle terveisiä, hän taisi väittää, ettei Enni voita mitalia ja linkitteli jotain vedonlyöntikertoimia perusteeksi.

Turha kai lähteä tähän "mitä minä sanoin, vettähän se vaan oli"-nokitteluun kun muistaa kuinka pienet marginaalit kisassa olivat. Ja kyllähän lajiin kun lajiin löytyy kertoimia, jos vähän Veikkauksen ulkopuolelle katsoo. Ja kyllä ne aika hyvin peilaavat todennäköisyyksiä.

Nokittelisitko MustatKortit myös minulle, jos Mäkäräinen olisi nyt hotellissa mitali kaulassa. Kun käytiin (sivu 1) ennen kisoja keskustelua siitä olisiko Kaisan mahdollinen mitali yllätys vai todennäköinen?
 
Ja kyllähän lajiin kun lajiin löytyy kertoimia, jos vähän Veikkauksen ulkopuolelle katsoo. Ja kyllä ne aika hyvin peilaavat todennäköisyyksiä.

Ainakin ne peilaavat todennäköisyyksiä lumalautailun kaltaisessa lajissa paljon paremmin kuin lajia kerran neljässä vuodessa seuraavan peruspenkkiurheilijan arviot. Lumilautailupiireistäkin varmasti vedonlyöntiä harrastavia löytyy sen verran, että jos ne huomaavat jonkun kisaajan kertoimien olevan aivan liian suuria, niin heidän tälle kisaajalle iskemänsä rahat painavat sen kertoimen alas aika äkkiä. Jos sen sijaan arvionsa pohjaa "Wikipediassa lukee että sillä on MM-kultaa ja muitakin hyviä sijoituksia" -tason asiantuntemukseen, niin on aika ymmärrettävää ettei sen näkemyksensä pohjalta välttämättä ole valmis paljon satsaamaan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Nokittelisitko MustatKortit myös minulle, jos Mäkäräinen olisi nyt hotellissa mitali kaulassa. Kun käytiin (sivu 1) ennen kisoja keskustelua siitä olisiko Kaisan mahdollinen mitali yllätys vai todennäköinen?

En nokittelisi. Voisin kyllä nokitella, jos olisit linkittänyt keskusteluun vedonlyöntikertoimia, joista Mäkäräisen nimi puuttuu kokonaan ja perustellut sillä Kaisan huonoja mahiksia.

Sitä paitsi en pitänyt Mäkäräisen mitalia todennäköisimpänä skenariona, vaikka optimistisesti mitalia toivoin (ja toivon yhä takaa-ajosta ainakin!!)

Muistaakseni keskusteluni sinun kanssasi koski lähinnä sitä, mitä pitää "yllättävänä". Oma kantanihan oli se, että jos ampumahiihdossa mitaleita voittanut urheilija ja sprintticupin johtaja ottaisi mitskun, niin en minä nyt ihan suu auki asiaa jäisi ihmettelemään.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Jos sen sijaan arvionsa pohjaa "Wikipediassa lukee että sillä on MM-kultaa ja muitakin hyviä sijoituksia" -tason asiantuntemukseen, niin on aika ymmärrettävää ettei sen näkemyksensä pohjalta välttämättä ole valmis paljon satsaamaan.

Vähättelet aivan turhaan näkemyksiäni ja tietoani naisten lumilautailusta. En varmasti ole maailman kovin asiantuntija asiassa, mutta kyllä minä näiden parheiden lautailijoiden suorituksia olen hieman enemmän seurannut, kuin wikiä lukemalla.

En ymmärrä, miksi minun pitäisi jotenkin mielipiteideni "vakuudeksi" lyödä asiasta vetoa, jos en sellaista yleensäkään harrasta.

Ja viivan allehan tästä Rukajärvi-keskustelusta jää se, että minä vaatimattomine ja vedonlyöntimarkkinoihin perehtymättömine mielipiteineni olin sitä mieltä, että Rukajärvi taistelee mitalista, jopa olympiakullasta. Samalla ihmettelin Roope Tonterin (pieniä) kertoimia, ihan jo hänen ominenkin kommenttiensa perusteella.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ainakin ne peilaavat todennäköisyyksiä lumalautailun kaltaisessa lajissa paljon paremmin kuin lajia kerran neljässä vuodessa seuraavan peruspenkkiurheilijan arviot. Lumilautailupiireistäkin varmasti vedonlyöntiä harrastavia löytyy sen verran, että jos ne huomaavat jonkun kisaajan kertoimien olevan aivan liian suuria, niin heidän tälle kisaajalle iskemänsä rahat painavat sen kertoimen alas aika äkkiä. Jos sen sijaan arvionsa pohjaa "Wikipediassa lukee että sillä on MM-kultaa ja muitakin hyviä sijoituksia" -tason asiantuntemukseen, niin on aika ymmärrettävää ettei sen näkemyksensä pohjalta välttämättä ole valmis paljon satsaamaan.

Olen ihan samaa mieltä tästä. Nykyään Internet-aikakaudella korkeimmat kertoimet ovat helposti löydettävissä ja sinne myös isot rahat isketään, jos joku tekee virheen. Lisäksi useamman kymmenien eri toimistojen eri asiantuntijoiden keskiarvot peilaavat aika hyvin todennäköisyyksia, halusi niitä seurata tai ei.

Jos käytän tuota MustatKortit logiikkaa siinä, että oli 5-6 ehdokasta mitaleille (Enni yksi heistä) joten mahdollisuus oli 50%. Se ei vaan toimi, jos on toisia kovempia suosikkeja. Esimerkkinä vaikkapa naisten sprintti. Herrmann varmasti kuuluu yhtenä ehdokkaana mitalin ottajaksi, mutta jos Randallin kerroin voittajaksi on 2,00 ja Björgenin 2,20, niin vaikka Herrman on listoilla kolmantena (kerroin 15.00) ei hänen mitalilleen voi luvat 50% todennäköisyyttä. Siinä kun on mm. Östberg, Falla Caspersen, Ingemarsdotter ja Jacobsen kuitenkin kertoimissa aika lähellä toisiaan. + muut yllättäjät.

Samalta sivulta muuten osuu silmään, että parisprintissä Norjan kerroin on 2.00 ja Suomen 2.25. Itse en kyllä pitäisi Suomen mahdollisuuksia noin suurina, mutta ehkäsitten niin.
 
Jos käytän tuota MustatKortit logiikkaa siinä, että oli 5-6 ehdokasta mitaleille (Enni yksi heistä) joten mahdollisuus oli 50%. Se ei vaan toimi, jos on toisia kovempia suosikkeja. Esimerkkinä vaikkapa naisten sprintti. Herrmann varmasti kuuluu yhtenä ehdokkaana mitalin ottajaksi, mutta jos Randallin kerroin voittajaksi on 2,00 ja Björgenin 2,20, niin vaikka Herrman on listoilla kolmantena (kerroin 15.00) ei hänen mitalilleen voi luvat 50% todennäköisyyttä. Siinä kun on mm. Östberg, Falla Caspersen, Ingemarsdotter ja Jacobsen kuitenkin kertoimissa aika lähellä toisiaan. + muut yllättäjät.

On kai aika luonnollista, että "ei mun tarvitse todistella mielipiteideni validiutta lyömällä vetoa niiden puolesta" -heittoja kuulee juuri ihmisiltä, jotka eivät todennäköisyyslaskennan perusteita haltsaa kovin hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Samalta sivulta muuten osuu silmään, että parisprintissä Norjan kerroin on 2.00 ja Suomen 2.25. Itse en kyllä pitäisi Suomen mahdollisuuksia noin suurina, mutta ehkäsitten niin.

Joo, en kyllä minäkään Suomen mahiksia noin hyvinä pidä. Tämä tosin on aika paljon yhä kiinni siitä, hiihtääkö Björgen.. onko tuosta jotain vahvistusta tullut, suuntaan tai toiseen?

Vedonlyöntikertoimista tuli mieleeni, että tuolla toisen ketjun puolella nimimerkki KKtig on sitä mieltä, että Miettusella on pienet (="seitinohuet") mahikset jopa mitaliin. Siis ihan kaiken mennessä nappiin. Pitkävedossa miesten kumpareissa Miettusen kerroin on kuitenkin 4,4, Kiramon saadessa samassa kohteessa kertoimen 1,65 ja Salosen 3,3...

Siitä ohipeliä niille, jotka näistä vetoa lyövät? Siis olettaen, että nimimerkillä KKtig on asiantuntemusta asiasta?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
On kai aika luonnollista, että "ei mun tarvitse todistella mielipiteideni validiutta lyömällä vetoa niiden puolesta"- heittoja kuulee juuri ihmisiltä, jotka eivät todennäköisyyslaskennan perusteita haltsaa kovin hyvin.

Okei eli tämän mukaan ollaan ihan nöösipoikaa, jos ei miehekkäästi laiteta masseja kiinni urheiluvedonlyöntiin?

Todennäköisyyslaskenta tuskin on tämän asian keskiössä. Itse arvioin Rukajärven mahikset paremmiksi ja Tonterin huonommiksi, etenkin siinä vaiheessa kun Rukajärven nimi puuttui listoilta kokonaan ja Tonterin kertoimet taas olivat ihan top3-luokkaa.
 
Okei eli tämän mukaan ollaan ihan nöösipoikaa, jos ei miehekkäästi laiteta masseja kiinni urheiluvedonlyöntiin?

Ei se ihmisestä mitään nöösipoikaa tee, jos ei ymmärrä todennäköisyyslaskennan perusteita. On kuitenkin niin, että jos ihminen ei ymmärrä edes todennäköisyyslaskennan alkeita, niin hänen mielipiteilleen vedonlyönnistä tai vaikkapa pokerista ei voi panna kovin paljon painoa. Keski-ikäinen, 150 kiloa penkistä nostava metsuri ei tietenkään ole mikään nöösipoika, vaikka iskeekin Veikkauksen pitkävetoon rajusti alikertoimisia rekkoja, kun ei osaa laskea.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... On kuitenkin niin, että jos ihminen ei ymmärrä edes todennäköisyyslaskennan alkeita, niin hänen mielipiteilleen vedonlyönnistä tai vaikkapa pokerista ei voi panna kovin paljon painoa...

Minä en varsinaisesti ole kertonut mielipiteitäni vedonlyönnistä, vaan siitä, että Enni Rukajärvi voittaa mitalin ja taistelee kullasta olympialaisissa. Arvioni perustuivat muuhunkin, kuin sinun vähätellen vihjailemaasi wiki-lukemiseen.

Yllättävän paljon voi muuten päätellä ihan urheilijoiden omistakin lausunnoista, Roope Tonteri tästä hyvänä esimerkkinä.

Sinä varmasti näistä vedonlyöntikertoimista tiedät enemmän ja kannattaa keskittyä tulevaisuudessakin enemmän niihin.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minä en varsinaisesti ole kertonut mielipiteitäni vedonlyönnistä, vaan siitä, että Enni Rukajärvi voittaa mitalin ja taistelee kullasta olympialaisissa. Arvioni perustuivat muuhunkin, kuin sinun vähätellen vihjailemaasi wiki-lukemiseen.

Yllättävän paljon voi muuten päätellä ihan urheilijoiden omistakin lausunnoista, Roope Tonteri tästä hyvänä esimerkkinä.

Mä en hirveästi jaksaisi vääntää vedonlyönnistä, todennäköisyyksistä tai kertoimista vaikka väittäisin aika paljon niistä tietävän. Jätänkin ne tämän viestin jälkeen omaan ketjuunsa, joihin en osallistu. Kommentoin vielä kuitenkin tätä.

Mitä tarkoitat kun kirjoitat että paljon voi päätellä urheilijoiden omista lausunnoista. Ja mitä luulet päätteleekö kukaan muu niistä mitään?

Jos meillä on vaikkapa 30 eri vedonlyöntifirmaa, jossa on sellaisia ihmisiä, jotka arvioivat työkseen todennäköisyyksiä (niistä tulee ne kertoimet) niin miten luulet millä perusteella arviot tehdään. Ei ole käynyt mielessä että osa noista asiantuntijoista tai ainakin heidän tiedonlähteitään on fyysisesti paikalla Sotsissa, seuraavat ehkä harjoituksia, keskustelevat ehkä kilpailijoiden/valmentajien kanssa, ahmivat kaiken mahdollisen datan ja sen mukaan tekevät arvion voimasuhteista. Tämän lisäksi seurataan muiden välittäjien arvioita, ja jos ne poikkeavat radikaalisti omasta, arvioidaan ehkä omat laskelmat tarkemmin. Ja näitä myös päivitetään riippuen siitä miten rahavirrat jakautuu. Mahtaako joku 5 tonnia jollekin altavastaajalla lyönyt tietää enemmän kuin minä?

Yhden firman kerroin voi olla ylipositiivinen tai ylinegatiivinen, mutta jos vedetään vaikka 50:n firman keskiarvo, niin väittäisin että se osuu aika lailla kohdilleen.

Freestylestä en mitään tiedä, mutta jos suomalaisen voittajakerroin on 150, niin aika epätodennäköinen se on. Vertailuksi voisi laittaa Ahosen kerroin isosta mäestä (100). Riitta-Liisa Roponenkin saa pienemmän kertoimen (75) voitosta 30km vapaalta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minäkään en enää jaksa tätä vääntöä, eiköhän keskitytä tästä eteenpäin taas kannustamaan ja toivomaan yllättäviäkin suomalais(huippu)suorituksia.
Jätän siis tämän Rukajärvi-kommentoinnin tähän.

Lyhyesti vielä tähän kohtaan, ihan näin yleisemmälläkin tasolla:
Mitä tarkoitat kun kirjoitat että paljon voi päätellä urheilijoiden omista lausunnoista. Ja mitä luulet päätteleekö kukaan muu niistä mitään?
...

Tässä tapauksessa siis viittasin Roope Tonterin usealle eri medialle antamiin lausuntoihin siitä, että ei koe omaavansa hirveästi mahiksia näissä karkeloissa, vaikka hypeä ympärille yritettiin kyllä muiden toimesta kehittää. Puhuttiin siitä, että Tonteri on maailmanmestari jne.

Tonteri oli ollut mm. katsomassa X-Gamesia, ja piti tasoa ehkä vähän liiankin kovana, vrs. oma kuntonsa.*

Nyt voi olla, että muistan väärin, mutta eikö vedonlyöntikertoimissa mitattuna Tonteri ollut joku nelos- tai vitossuosikki? Jossain taisi olla vieläkin pienempiä kertoimia? Tämä oli kisan todellisiin alkuasetelmiin nähden varsin erikoinen arvio.

Mitä Rukajärveen taas tulee, niin katsoin hänen karsintalaskunsa kuukausi sitten Burton European Openissa ja tuolloin Rukajärvi osoitti erinomaista kuntoa, vaikka itse asiassa lasku ei mennyt ihan putkeen.

Finaaleissa ei laskenut, koska lievä loukkaantuminen, mutta kisa toi ainakin itselleni mielenrauhaa, nimenomaan olympialaisia silmällä pitäen.

edit. * itse olympiafinaalihan oli monessakin mielessä farssi
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös