Kuinka monta mitalia Suomelle Sotšista 7.–23.2.2014

  • 25 772
  • 162

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tässä tapauksessa siis viittasin Roope Tonterin usealle eri medialle antamiin lausuntoihin siitä, että ei koe omaavansa hirveästi mahiksia näissä karkeloissa, vaikka hypeä ympärille yritettiin kyllä muiden toimesta kehittää. Puhuttiin siitä, että Tonteri on maailmanmestari jne.

Tonteri oli ollut mm. katsomassa X-Gamesia, ja piti tasoa ehkä vähän liiankin kovana, vrs. oma kuntonsa.
Tonteri todellakin sanoi itse ennen kisoja Urheiluruudussa, että kultamitaliin vaadittaisiin suunnilleen vesisadekeli jolloin kovimmat kaverit eivät pystyisi tekemään vaikempia temppuja. Osallistuminen kisoihin oli erittäin pitkään epävarmaa, joten siinä mielessä ylipäätään koko kisoihin pääseminen oli jopa pieni ihme.

Itse pidin ennakkoon Rukajärven mitalia todennäköisempänä Tonteriin verrattaessa, tilanne olisi toki voinut olla erilainen mikäli vaan Tonteri olisi ollut paremmassa iskussa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Freestylestä en mitään tiedä, mutta jos suomalaisen voittajakerroin on 150, niin aika epätodennäköinen se on. Vertailuksi voisi laittaa Ahosen kerroin isosta mäestä (100). Riitta-Liisa Roponenkin saa pienemmän kertoimen (75) voitosta 30km vapaalta.

Mihin juttuun viittaat tällä pätkällä? En siis oikeasti ole ihan varma. Itse kyllä aiemmin mainitsin, että Miettusella on iso kerroin (4,4) pitkävedossa, mutta tuon oikein menemiseen riittää se, että on paras suomalainen, eli kepittää Kiramon (1,65) ja Salosen (3,3)
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mihin juttuun viittaat tällä pätkällä? En siis oikeasti ole ihan varma. Itse kyllä aiemmin mainitsin, että Miettusella on iso kerroin (4,4) pitkävedossa, mutta tuon oikein menemiseen riittää se, että on paras suomalaijnen, eli kepittää Kiramon (1,65) ja Salosen (3,3)

Viittasin siihen, kun sinä kirjoitit jonkun nimimerkin sanoneen, että jollain suomalaisella olisi pienenpienet mahdollisuudet mitaliin. Mä sanon ensin että mikäpä olisi mahdotonta... aika moni lottoaa lauantaisin, vai onko se sunnuntaina nykyään.

Tuolla Ahonen/Roponen vertailulla ei siis ollut tarkoitus nokitella sinulle, eikä ottaa millään lailla kantaa tuohon 1.65-3.30-4.40 kertointenasetteluun. Ehkä siellä on jotain taustalla mitä minä en tiedä ja mikä ei edes kiinnostakaan, kun nuo on noin aseteltu. Kyllä mä hiihdon 7,5km+7,5km kisassakin mietiskelin miksi Stephen vs. Lähteenmäki oli suht tasavahvaksi pariksi arvioitu, varsinkin siinä vaiheessa kun jenkki oli n.50s perässä Lähteenmäkeä suksien vaihdossa. Ehkä siinä oltiin ajateltu rataprofiilia kun Stephen kuitenkin on aika kova nousemaan mäkeä. Aika hyvin sitä mäkeä tulikin lopulta ja voitti Kristan lopulta muistaakseni 0,3 sekunnilla.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Viittasin siihen, kun sinä kirjoitit jonkun nimimerkin sanoneen, että jollain suomalaisella olisi pienenpienet mahdollisuudet mitaliin. Mä sanon ensin että mikäpä olisi mahdotonta... aika moni lottoaa lauantaisin, vai onko se sunnuntaina nykyään...

Niin... itse tietysti ajoin takaa sitä, että mikäli Miettusella on suomalaisista ehkä parhaat mitalisaumat (olivat ne sitten miten pieniä tahansa), niin ei välttämättä ole huono idea veikata häntä parhaimmaksi suomalaiseksi Pitkävedossa. Siis yli nelosen kertoimella.

Mutta joo, itse en aio tätäkään veikata, toivon kaikille isoa menestystä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Itse pidin ennakkoon Rukajärven mitalia todennäköisempänä Tonteriin verrattaessa, tilanne olisi toki voinut olla erilainen mikäli vaan Tonteri olisi ollut paremmassa iskussa.

Niin, tässähän tämä väännön aihe nyt minun mielestäni onkin kiteytettynä, siis ainakin siltä kantilta, mitä itse yritän selittää:

kysyi lähes keneltä tahansa lumilautailua seuraavalta ennen slopestyle-kisoja, että kumman mahikset mitaliin ovat suuremmat, Tonterin vai Rukajärven, niin varmasti lähes kaikki olisivat vastanneet, että Rukajärven.

Tästä huolimatta Rukajärven kertoimet olivat ymmärtääkseni isompia, kuin Tonterin. "Markkinat" luottivat paradoksaalisesti Tonteriin enemmän, kuin edes Tonteri itse.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ja jos palataan ainoaan veikkaukseen mikä kiinnostaa niin multahan löyty sivulta 1:

0-1-0, (yllättäjä, Mäkäräinen tai pikaluistelija)

Oisko tänään sitten... tai sitten Kaisa yhteislähdössä...?
 
Minä en varsinaisesti ole kertonut mielipiteitäni vedonlyönnistä, vaan siitä, että Enni Rukajärvi voittaa mitalin ja taistelee kullasta olympialaisissa.

Kun kirjoitit tammikuussa, että Rukajärven jääminen ilman mitalia olisi suuri yllätys, tarkoittaa se käytännössä sitä, että jo kahden kerroin hänen mitalistaan olisi ollut valtava ylikerroin. Vielä helmikuussakin arvioit mitalin mahdollisuudeksi 50 prossaa. Käytännössä Ennin mitalista on täytynyt saada yli kolmen kertoimia. Tämä tarkoittaa sitä, että osasit arvioida Burton Openin antamia signaaleja ylivoimaisesti paremmin kuin lajin ammattilaiset, mikä kertoo aika poikkeuksellisen vahvasta lajinäkemyksestä.

Tästä huolimatta Rukajärven kertoimet olivat ymmärtääkseni isompia, kuin Tonterin. "Markkinat" luottivat paradoksaalisesti Tonteriin enemmän, kuin edes Tonteri itse.

Chelsea on tällä hetkellä markkinoiden ykkössuosikki Valioliigan mestariksi, vaikka joukkueen managerin Jose Mourinhon mukaan Chelsea on pelkkä pikkuheppa vailla mitään mahdollisuuksia mestaruuteen: "The title race is between two horses and a little horse that needs milk and needs to learn how to jump," he said. "Maybe next season we can race."

En tiedä, olisiko tuon Mourinhon lausunnon perusteella kannattanut vetää koko rahalla ManCityä.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Chelsea on tällä hetkellä markkinoiden ykkössuosikki Valioliigan mestariksi, vaikka joukkueen managerin Jose Mourinhon mukaan Chelsea on pelkkä pikkuheppa vailla mitään mahdollisuuksia mestaruuteen: "The title race is between two horses and a little horse that needs milk and needs to learn how to jump," he said. "Maybe next season we can race."...

Tässä asiassa voisi toki kysyä muidenkin mielipiteitä, kuin aina velmuilevan Mourinhon? Ainakin itse uskon sinisten mahiksiin, niin varmasti sinäkin.

Suurin osa lumilautailua tuntevista oli sitä mieltä, että Rukajärven mahikset mitaliin ovat paremmat, kuin Tonterin.

Päin vastoin: lisään löylyä siltä osin, että sokeasti luottamasti "markkinat" näyttävät tällä hetkellä vääristyneiltä myös miesten half pipen osalta: Shaun Whiten voitosta tarjotut kertoimet 1,4 - 1,6 ovat AIVAN LIIAN PIENIÄ, White ei ole noin iso suosikki.

Perusteet:

- Whiten kunto? --> pientä loukkaantumista, toki voi olla pelkkää psyykkausta
- Whiten painetila? --> moni kanssakilpailija on esittänyt väitteitä, että Whitella on pakkomielle voittaa Sotshissa kolmas kultamitali.
- Tänään tulleet uutiset pipen huonosta kunnosta, mihin kuntoon pipe saadaan?
- Säätila finaalipäivänä vaikuttaa myös.

Pitäisikö minun nyt sinun mielestäsi heti lyödä asiasta vetoa?

edit. joillain sivustoilla taas Piiroinen on kolmossuosikki pipessa. Liian optimistinen arvio tämäkin, vaikka hänellä toki mahis mitaliin onkin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
joillain sivustoilla taas Piiroinen on kolmossuosikki pipessa. Liian optimistinen arvio tämäkin, vaikka hänellä toki mahis mitaliin onkin.
Onko Piiroinen muuten vielä edes vahvistanut menevänsä mukaan halfpipeen? Ainakin slopestylen jälkeen ei ollut vielä varma, koska omien sanojensa mukaan ei kiinnosta mennä sinne mukaan mikäli ei ole taistelemassa mitaleista. En ole nyt niin tarkkaan uutisointia seurannut.
 
Päin vastoin: lisään löylyä siltä osin, että sokeasti luottamasti "markkinat" näyttävät tällä hetkellä vääristyneiltä myös miesten half pipen osalta: Shaun Whiten voitosta tarjotut kertoimet 1,4 - 1,6 ovat AIVAN LIIAN PIENIÄ, White ei ole noin iso suosikki....

Pitäisikö minun nyt sinun mielestäsi heti lyödä asiasta vetoa?

Vetoa lyödessä ei riitä, että löytää aivan liian pienen kertoimen, vaan pitäisi löytää liian iso kerroin. Jos jossain tarjotaan yli 2,5 siitä, että White ei voita, niin taidan pistää näillä puheilla sille kympin-pari. Sitä tosin mietin, että miten paljon Shaun White saa tuomareilta lisäpisteitä siitä, että hänen nimensä on Shaun White.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Niin, onhan White varmasti isoin suosikki, mutta ei joka tapauksessa millään lailla noiden tämänhetkisten kerrointen veroinen.

Mutta kun tämä mitali-ketju on, niin sanotaanpa nyt se, että aika monessa lajissa on tullut taas suomalaisilta se "perus" suoritus, eli selvä alisuorittaminen arvokisoihin.

Juuri äsken letkaan liittyi koko Suomen kumpareporukka, jolta nyt toki mitalia ei odotettukaan, mutta ainakin vahvaa panosta finaalin ekalle kierrokselle asti.*

No, vain Salonen oli finaalissa, jossa tippui ekalla kiekalla. Itse tosin jäin vähän ihmettelemään Salosen pisteitä, itse en olisi rokottanut alahypyn takapainosta ihan noin paljoa.

* eli olisin odottanut ainakin kahta laskijaa top20:n ja yhden selviämistä vähintään top12:sta.
 

Salama44

Jäsen
Mutta kun tämä mitali-ketju on, niin sanotaanpa nyt se, että aika monessa lajissa on tullut taas suomalaisilta se "perus" suoritus, eli selvä alisuorittaminen arvokisoihin.

Tällä hetkellä Suomen mitalitaso näyttäisi asettuvan korkeintaan 5 mitaliin ja kultamitali vaikuttaa taas hieman epätodennäköisemmältä. Harmittavan lähelle Enni Rukajärvi jäi kultamitalista. Hän venyi kuitenkin upeasti kipeällä polvella mitaliin ja on edustanut hienolla tavalla Suomea sekä lipunkantaja että esimerkin näyttäjänä avatessaan Suomen mitalitilin.

Onnistujia ovat olleet tähän mennessä myös Aino-Kaisa Saarinen ja Kerttu Niskanen ensimmäisissä olympiakisoissaan. Piiroisen ja Tonterin finaalipaikat ovat myös ihan ok. vaikka itse finaali ei täysin onnistunutkaan. Myös Koivurannan ja Lähteenmäen ensimmäiset sijoitukset ovat lupauksia antavia jos Krista vielä toipuu sairastelusta ja löytää kisojen aikana terävyyden.

Naisjääkiekkoilijat ovat myös vahvistaneet pronssiodotuksia jos ei jättiyllätyksiä satu.

Paljon on myös pettymyksiä. Miesten ampumahiihto, miesten maastohiihto, pikaluistelu, freestyle. Jo nyt voi sanoa melkoisella todennäköisyydellä että miehiihtäjistä kukaan ei ole lähelläkään mitalikuntoa. Janne Ahoseselle ei tapahdu sellaista ihmettä hän yhtäkkiä pomppaisi isossa mäessä mitalikorokkeelle. Luistelijat eivät olleet kunnossa, miesten jääkiekkojoukkue on heikentynyt jne.

Kaiken huippuna Kaisa Mäkäräinen menetti yhdessä kisassa kaksi neljästä mitalimahdollisuudestaan. Täytyy kuitenkin toivoa että Kaisa saa pitkälle matkalle ja yhteislähtöön kunnon sukset sillä hän on edelleen Suomen suurin kultamitalitoivo. Kaisa väsytti itsensä hiihtämälle huonoilla suksilla yhtä kovaa kuin kärki. Sen näki ampumapaikalla että hän puhalsi aika raskaasti.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Onnistujia ovat olleet tähän mennessä myös Aino-Kaisa Saarinen ja Kerttu Niskanen ensimmäisissä olympiakisoissaan. Piiroisen ja Tonterin finaalipaikat ovat myös ihan ok. vaikka itse finaali ei täysin onnistunutkaan. Myös Koivurannan ja Lähteenmäen ensimmäiset sijoitukset ovat lupauksia antavia jos Krista vielä toipuu sairastelusta ja löytää kisojen aikana terävyyden.

Hyvä viesti kokonaisuudessaan, allekirjoitan.

Tonteri veti ihan hyvin tosiaan myös, kun finaaleihin pääsi. Ymmärrän myös, että Roopen oli pakko vetää isolla riskillä, hänen kohdallaan se ei onnistunut, mutta sellaista sattuu.

Nostaisin onnistujien listalle vielä yhden nimen, eli kumpareiden Salosen, joka oli ekoissa olympialaisissaan ja selvisi ainoana suomalaisena - muiden flopatessa omaan tasoonsa nähden, etenkin Kiramon - illan top20-finaaleihin.

Mielestäni Salosen loppusijoitus olisi voinut olla myös parempi, mutta näinhän se arvostelulajissa on, että "nimettömältä" tyypiltä tuomarit arvostelivat ainakin turnit skidisti tiukemmin ja ei päässyt top12:sta, joka olisi ollut ihan fantastinen veto jo Saloselta.

Aikun veto yhdistelmäkisassa oli suorastaan tunteita herättävä, hieno suoritus konkarilta. Näki Aikusta itsestäänkin, että tunnemyrskyä oli kisan jälkeen.

Naisleijonat taistelivat tänään hyvin, mutta tappio tuli. Heidän kohdallaanhan tilanne on se, että pronssi se taitaa tulla, eli rutiinisuoritus. Vaikea nähdä heidän sitä kellekään häviävän, toisaalta finaalikin on kaukana.

Josko huomenna saataisiin joku kunnon venyminen? Sprinteistä yllätysmitsku, jos vaikka finaalissa kolaroitaisiin?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ei nyt paineta paniikkinappulaa missään nimessä vielä, mutta ainakaan minä en ole ollut hirveän vaikuttunut hiihtojoukkueemme kollektiivisesta suorittamisesta näissä karkeloissa.

Mitään mitaleja en ole toki odotellutkaan - tuskin kukaan muukaan - näiltä sprinteiltä jne, mutta hivenen huolestuttavasti jokainen urheilijamme on katkennut ja jäänyt "tarkkailuasemiin", kuten livepuolella joku sanoi..

Naisten viestistä luottoa riittää mitaliin, mutta ruvennut epäilyttämään vähän tuo parisprintin "varma" mitali... kovia pareja löytyy ja Suomella on varmaan Saarinen + joku muu...

No, toivotaan nyt kovasti menestystä kuitenkin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Naisleijonat taistelivat tänään hyvin, mutta tappio tuli. Heidän kohdallaanhan tilanne on se, että pronssi se taitaa tulla, eli rutiinisuoritus. Vaikea nähdä heidän sitä kellekään häviävän, toisaalta finaalikin on kaukana.

Tätä piti muuten kommata, että ei kai se pronssi Suomen naisille ole ollut enää vuosiin rutiinisuoritus. Kahtena viime vuonna on pronssipelissä nimenomaan hävitty ja 2011 Suomi sai pronssin jatkoaikavoitolla Venäjästä, samoin 2010 Vancouverissa olympiapronssia saatiin jatkoaikavoitolla Ruotsista. Ei Suomen pronssi yllätys olisi, muttei ole mikään erityinen suosikkiasemakaan yli näiden parin muun kilpakumppanin (Sveitsi, Ruotsi, Venäjä).
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tätä piti muuten kommata, että ei kai se pronssi Suomen naisille ole ollut enää vuosiin rutiinisuoritus...

Totta, mutta edellisen viestini kirjoitin kyllä myös nyt muutaman nähdyn pelin perusteella.

Mielestäni Suomi on pelannut hienosti ja jopa kaventanut (vähän) eroa amerikkalaisiin. Sveitsi ja Ruotsi eivät ainakaan ole samalla tasolla, Venäjä on toki näitä kovempi.

"Satavarmaa" pronssia en uskalla veikata, mutta kyllä se vaan siltä tuntuu, että pronssit tulee sittenkin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jep, tuolla on vedetty hyvin. Oikeammat mittarit kuitenkin vasta sitten, kun pelataan niitä ennalta lähellä olevan tasoisia vastaan. Suomella taitaa olla yksi ylitse muiden: Noora Räty. Se kaventaa eroa kahteen huippumaahankin.
 

Salama44

Jäsen
Suomen pettymykset jatkuvat.

Kaikki spinttihiihtäjät putosivat jo puolivälierissä. Martti Jylhä oli paperia aivan kuin ennen kisoja ennakoin. Nyt meni vain vieläkin huonommin sillä odotin sentään välieräpaikkaa. Yksi onnistuminen maailmancupissa ei näissä karkeloissa paljon paina. Sen jälkeen on tullut taktisesti epäonnistuneita kisoja ja nyt ei tainnut kunnonajoituskaan osua kohdalleen.

Myös halfpipessa kaikki suomalaiset karsiutuivat. Mäkäräinen lähtee takaa-ajoon 29. sijalta 1.12 kärkeä jäljessä jos ylipäätään lähtee. Käykö nyt niin että tässä vaiheessa Julia Kykkänen naisten mäkihypyssä nousee päivän selvästi parhaaksi suomalaiseksi. Toinen nuori nainen joka pitää Suomen mainetta yllä toisessa uudessa olympialajissa.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Kaikki spinttihiihtäjät putosivat jo puolivälierissä. Martti Jylhä oli paperia aivan kuin ennen kisoja ennakoin. Nyt meni vain vieläkin huonommin sillä odotin sentään välieräpaikkaa. Yksi onnistuminen maailmancupissa ei näissä karkeloissa paljon paina. Sen jälkeen on tullut taktisesti epäonnistuneita kisoja ja nyt ei tainnut kunnonajoituskaan osua kohdalleen.
Kun miettii Sotshin rataprofiilia, niin korkeintaan 1-2 hiihtäjälle olisi voinut odottaa tuota välieräpaikkaa. Siinä mielessä kilpailu toki oli pettymys, mutta esimerkiksi Jylhän palkintopallihiihto joulukuussa oli aivan erilaisella radalla kuin Sotshin rata on. Kunto ei varmasti aivan joulukuun tasolla ole suhteessa muihin, mutta huippukunnollakaan Jylhällä tuskin olisi ollut jakoja. Tai noh, finaalissa pronssin sai "ilmaiseksi" kun kolme miestä kaatui ja yksi oli jo sipannut aiemmin.

Mielestäni tähän mennessä Sotshin olympialaiset ovat menneet aika odotetusti.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Mielestäni tähän mennessä Sotshin olympialaiset ovat menneet aika odotetusti.

Itse en ihan näin pessimistinä lähtenyt kisoihin, mutta kyllä tässä alkaa ranteet aukeamaan kohta.

Kumpareet, sprintit, mäkäräinen, slopestyle (miehet), 500m luistelu, halfpipe, normaalimäki kaikki vahvasti vihkoon. Mestaruuksia ei tullut, mutta paskaa tuloslistaa kyllä. Todella kauas kärkimeiningeistä kaikissa ja odotukset eivät kyllä ihan näin alhaalla ainakaan itselläni olleet. Useampia pistesijoja odotin ja toivoin kyllä mitaleitakin olevan tässä vaiheessa vähintään 2, mielellään 3.

Isoin pettymys nämä elämäntapalajit, eli kumpareet ja lumilautailu. Ei sinne päinkään.

Naisleijonat ihan odotetusti sellaisen 5-7 maalia miinus noora amerikkalaisia perässä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitaleita on tällä hetkellä aika lailla miten on odotettukin.

Mutta jos käy vaikka kysymässä akselilta Ahonen, Mäkäräinen, Poutala, Koskela, Korpi, Tonteri,... miten on mennyt niin ei varmasti paljon jälkipolville ole jäänyt kerrottavaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mitaleita on tällä hetkellä aika lailla miten on odotettukin.

Mutta jos käy vaikka kysymässä akselilta Ahonen, Mäkäräinen, Poutala, Koskela, Korpi, Tonteri,... miten on mennyt niin ei varmasti paljon jälkipolville ole jäänyt kerrottavaa.

No käsi ylös, joka oletti että Ahonen olisi pärjännyt ? Kaverilla on kieltämättä loistavat tilastot menestyksestä, mutta ikää alkaa oleen jo sen verran mittarissa, että parempi olisi ollut jäädä kotiin. Mäkihyppy on nuorten poikien temmellyskenttää nykyisin. Poikkeus on se japanin kaveri joka vetää kai vielä seuraavissakin Olympialaisissa.... Eli mielestäni Ahonen oli ihan omalla tasollaan...

Mäkäräiseltä varmasti odotetaan sitä mitalia tai mitaleita. Eka kisa on kisattu ja tulos on tiedossa. Ammuntahan se vituiksi meni, mutta suksessahan se vika olikin joo että on 3:ksi hitain ampuja ? No kisamatkoja on vielä jäljellä, josko se mitali sieltä vielä tulisi. Tiedän, että ampumahiihto on tekniikkaa vaativa laji, mutta käsittääkseni Mäkäräinen on sen verran paljon uransa aika ampunut että luulisi siihen tauluun osuvan prkl. Tilastonikkarit voisivat kaivaa jostain esille montako pummia Kaisa on esim. tänä vuonna ampunut. Kun otetaan huomioon, että sakkolenkki on sen n. 200 m ja aikaa menee parikymmentä sekuntia, ja jos Kaisa ampuu sen pari sakkoo / kisa, niin Kaisa on hiihtänyt useamman kilometrin enemmän ja antanut ajassa tasoitusta useamman minuutin !

Pikaluistelussa taso on käsittääkseni se verran kova, ja vaikka Koskela ja Poutala ovat aika ajoin menestyneet loistavasti Maailmancupissa niin kavereilla ei kyllä Olympialaisissa ollut tällä(kään) kertaa saumoja. Poutala tosin taisi olla 4 v sitten sijalla 5 joka on loistava saavutus, mutta se oli 4 v sitten. Tekninen laji jossa pilaat parilla potkulla suorituksen. Sitä voi kysyä vaikka siltä Australian kaverilta joka veti naamalleen.... Lisäksi suomalaiset ovat yleensä kuumeessa tai flunssassa tai luistimissa on väärät terät....
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No käsi ylös, joka oletti että Ahonen olisi pärjännyt ? Kaverilla on kieltämättä loistavat tilastot menestyksestä, mutta ikää alkaa oleen jo sen verran mittarissa, että parempi olisi ollut jäädä kotiin. Mäkihyppy on nuorten poikien temmellyskenttää nykyisin. Poikkeus on se japanin kaveri joka vetää kai vielä seuraavissakin Olympialaisissa.... Eli mielestäni Ahonen oli ihan omalla tasollaan...

Ahonen ennen olympialaisia ollut keskimäärin siellä 20-25 välissä, joten jos tuosta taipuu sijalle 29. kauden pääkisassaan, niin penkin alle kai on mennyt. En kirjoittanutkaan, että olisi mitalimahdollisuuksia ollut, mutta odotin kyllä 20 parhaan joukkoon. Varmasti odotti mies itsekin.

Sama pätee muihinkin mainitsemiin suomalaisiin. Alisuorittivat.

Tiedän, että ampumahiihto on tekniikkaa vaativa laji, mutta käsittääkseni Mäkäräinen on sen verran paljon uransa aika ampunut että luulisi siihen tauluun osuvan prkl. Tilastonikkarit voisivat kaivaa jostain esille montako pummia Kaisa on esim. tänä vuonna ampunut. Kun otetaan huomioon, että sakkolenkki on sen n. 200 m ja aikaa menee parikymmentä sekuntia, ja jos Kaisa ampuu sen pari sakkoo / kisa, niin Kaisa on hiihtänyt useamman kilometrin enemmän ja antanut ajassa tasoitusta useamman minuutin !

Huomattavasti vähemmän tänä vuonna Kaisa on ampunut ohi kuin esim. pikamatkan olympiavoittaja Kuzmina. Tämäkin kaikki selviää kun lukee vaikkapa jatkoajan Sotsin hiihto/ampumahiihtoketjua.

Sakkolenkki on muuten 150m. Ihan vain tiedoksi, jos et lajia ole paljon seurannut.

Se ei riitä, että on ampunut ennen olympialaisia vähemmän. Hän, joka ampuu hyvin ja hiihtää vauhdikkaasti nyt saa olympiamitalin. Tämä on ihan eri kisa kuin mc-kisa.

Kiitti tiedosta. Tosin samasta asiasta olen tainnut puhua eri ketjuissa kisan aikana. Turha kuitenkaan tuomita "aivan paskaksi" kun ampuu lähes samalla prosentilla vuodesta toiseen kuin esim. tämän päivän voittaja. Ampumahiihdossa marginaalit ovat todella pieniä, ja tänään Kaisa joutui vetämään todella riskillä ladulla, ja se kostautui hieman penkalla. Vaikkakin myös ampumasuoritus tänään oli kokonaisuudessa hyvää.
 
Viimeksi muokattu:

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Ahonen ennen olympialaisia ollut keskimäärin siellä 20-25 välissä, joten jos tuosta taipuu sijalle 29. kauden pääkisassaan, niin penkin alle kai on mennyt. En kirjoittanutkaan, että olisi mitalimahdollisuuksia ollut, mutta odotin kyllä 20 parhaan joukkoon. Varmasti odotti mies itsekin.

Sama pätee muihinkin mainitsemiin suomalaisiin.



Huomattavasti vähemmän tänä vuonna Kaisa on ampunut ohi kuin esim. pikamatkan olympiavoittaja Kuzmina. Tämäkin kaikki selviää kun lukee vaikkapa jatkoajan Sotsin hiihto/ampumahiihtoketjua.

Se ei riitä, että on ampunut ennen olympialaisia vähemmän. Hän, joka ampuu hyvin ja hiihtää vauhdikkaasti nyt saa olympiamitalin. Tämä on ihan eri kisa kuin mc-kisa.
 

Byvajet

Jäsen
Hän, joka ampuu hyvin ja hiihtää vauhdikkaasti nyt saa olympiamitalin.

On kuitenkin perusteetonta olettaa, että kauden parhaat kilpailut sattuisivat juuri arvokisoihin. Näin tapahtuu harvoille urheilijoille. Siksi onkin kummallista, että arvokisa toisensa perään suomalaiset tätä odottavat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös