Tässä on toki harvinaisen kookas oma lehmä ojassa, koska olin intohimoinen Jokerien kannattaja KHL-lähtöpäätökseen asti. KHL-seikkailuun en lähtenyt mukaan ja niitä negatiivisia kommentteja, joita olen kirjoitellut Jokerit-osion "Millä fiiliksillä" -ketjuun on turha tässä enää toistella. Liigaa olen seurannut Jokerien lähdönkin jälkeen, koska en osannut lopettakaan, sillä jokaiseen seuraan oli kuitenkin jonkinlainen tunneside.
Jos yritän ajatella objektiivisesti, niin Jokerien (tai Jokerien savuavista raunioista syntyvän seuran) paluusta olisi kyllä apua Liigalle. Se toisi paikallisasetelman takaisin Helsinkiin ja tunteita herättävän vastustajan kaikkiin vierashalleihin. Toivottavasti se toisi ennen pitkää myös Liigaan uuden vakaavaraisen palkanmaksajan, joka houkuttelisi suoraan ja välillisesti useampia laadukkaita pelaajia Suomeen. Vahva Jokerit (tai vastaava seura) auttaisi Suomen jääkiekkoa kokonaisuteena.
Mutta... tuohon on todella pitkä tie. Ollakseen imagollisesti uskottava palaaja Jokerit (tai vastaava seura) tarvitsee taustalleen uuden kotimaisen omistuspohjan. Mitään venäläistä ei voi jäädä taustalle. Löytyykö Suomesta tahoja, jotka ovat halukkaita omistamaan Jokerit tai sponsoroimaan Jokereita? Juuri nyt tuohon nimeen ja logoon liittyy venäläistä stigmaa, halusi niin tai ei. Lisäksi Jokerit ei ollut taloudellisesti kannattava viimeksikään Suomessa. Sellainen pieni yksityiskohta kuin kotihallikin pitää jostain järjestää. Se voi olla toki nykyinen hallikin, mutta siinä tapauksessa hallin omistajat pitäisi saada ensin vaihtoon. Nykyiset pelaajasopimukset ovat KHL-budjetilla tehtyjä. Eipä jää moni pelaaja jäljelle, jos siirrytään liigapalkkoihin. Useimmat muista potentiaalisista pelaajista on varmasti jo kiinnitetty ensi kaudelle muihin seuroihin. Tästä pisteestä siihen, että joukkueen pitäisi kokoontua jäälle aloittamaan treenaamista ensi kautta varten on alle viisi kuukautta ja kasassa ei ole mitään.
Paluu Liigaan ensi kaudeksi ei siis aikataulullisesti tunnu kovin realistiselta, koska niin monen asian pitäisi loksahtaa kohdalleen niin lyhyessä ajassa alkaen rahoituksesta ja kotihallista ja muiden Liigajoukkueiden hyväksynnästä. KHL:ssä jatkaminen ei voi olla optio tai Jokerit kuolee omaan mahdottomuuteensa. Niinpä itse pidän realistisimpina vaihtoehtoina välivuotta, jonka aikana laitetaan asioita järjestykseen ja valmistaudutaan paluuseen kaudeksi 2023-24 tai aloittamista pienimuotoisemmin jostain alempaa.