Krapulaketju

  • 448 552
  • 1 745

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Olen useastikin kuullut puhuttavan "pelkotiloista" silloin, kun jollain on ollut pidempi ryyppyputki päällä. Jostain syystä kiinnostaisi tietää tarkemmin, että minkälaisia nuo pelkotilat ovat konkreettisesti? Onko jollain kokemuksia/tietoa?
 
Viimeksi muokattu:

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Olen useastikin kuullut puhuttavan "pelkotiloista" silloin, kun jollain on ollut pidempi ryyppyputki päällä. Jostain syystä kiinnostaisi tietää tarkemmin, että minkälaisia nuo pelkotilat ovat konkreettisesti? Onko jollain kokemuksia/tietoa?

Nuo pelkotilat vaativat ainakin minun kohdallani vähintään sen kolmen päivän kuurin eli kovin usein näistä olotiloista en pääse nauttimaan. Juhannuksena pelkotilat ovat kuitenkin jokavuotinen vieras. Tänä vuonna pääsin melko vähällä, pystyin nukkumaankin muutaman tunnin. Tosin yöllä kun kieriskelin tuskanhikisenä sängyssä, niin alkoi kuivaamaan suuta ihan helvetisti. Pakko siitä oli keittiön suuntaan kömpiä, mutta oven avaaminen oli yllättävän haasteellinen tehtävä, kun olin ihan varma, että keittiössä on "joku". Pikkuhiljaa ovea raottamalla kurkein huoneeseen ja varmistuttuani ettei siellä ketään ole, ryntäsin kaapille ja saman tien takaisin sänkyyn Jaffa-pullo kainalossa. Kusella käynti oli samanlainen pikajuoksuun verrattava toimitus. Aamulla olin vielä ihan varma että mulla on nyt meneillään joku sydänkohtaus, mutta kymmenisen minuuttia itseäni rauhoiteltua vakuutuin ettei tässä mitään ole.

Viime vai edellisvuonna olin kyllä ihan sekaisin kun näin yöllä unta, jossa avopuoliso nukkui vieressä sängyllä. Yhtäkkiä se heräsi siitä ja naamalla oli Batman-leffasta tuttu jokerivirnistys ja siinä se hohotti ihan hullun lailla. Onneksi heräsin siitä unesta ja totesin että huhhuh untahan se vaan oli. Mutta sitten sama toistui ja pelästyin oikein tosissaan. Unessa yritin huutaa jotain apua tai vastaavaa ja heräsin oikeasti siihen kun mumisin jotain. Oli pakko varmistua, että kaikki on kunnossa ennen kuin uskalsi rynniä (ja kieriä) rappuset alas vessaan.

Yleisesti pelkotiloihin kuuluu myös säikky olo; kaikkien naksausten ja muiden rapinoiden ääni on potenssiin kymmenen ja niille kuuluu aina säpsähtää holtittomasti. Jos edessä on esim. työviikko niin sen kuuluu pelottaa ja ahdistaa ihan hillittömästi. Tänä vuonna ei onneksi ollut.
 

Haidekkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Jokipojat, Corey Perry
Ilorockit juhlittu tältä vuodelta. Olo on juuri sen mukainen mitä neljän päivän ryyppyputken jälkeen voi odottaa. Saatana aamulla tuntui että kuolema tulee, nyt onneks helpottunut ja tuntuu vaan niin jumalattoman väsyneeltä olo.

Pitää kai pitää nyt aikuisten oikeasti kunnolla taukoa juomisesta.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
ok, kiitos Scholl ja Yuppi vastauksista.

Aika karua luettavaa. Tuossa jokin aika sitten juttelin yhden puolitutun kanssa, joka kertoi juoneensa 2,5 kuukautta putkeen, eikä uskaltanut kohdata enää selvää päivää noiden pelkotilojen yms. takia. En siinä tilanteessa viitsinyt tarkemmin udella noista asioista. Kyllä on maksa kovilla, kun itselleni jo kahden päivän dokaaminen laittaa olon hyvinkin huteraksi. Tosin lomalla sitä tulee helposti lipiteltyä olutta yms. lähes päivittäin, mutta ihan noin pitkälle ei ole sentään homma karannut.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Jonkinlaisen deliriumin voi saada aikaan jo esim. paljon vähemmälläkin dokaamisella, kunhan vaan muistaa jättää nukkumisen väliin kokonaan ja tenutella kunnolla aamusta iltaan. Muistaakseni jossakin oli maininta, että kaikenlaiset hallusinaatiot tuossa tilassa ovat unen näkemistä valveilla ollessa. Kunnon deliriumissa on kuolleisuusprosentti ilman hoitoa varmaankin 20% tienoilla, enkä ihmettele.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Muistan sellaisen tapauksen muutamien vuosien takaa, jossa oltiin Ruisrockissa torstaista maanantaihin. Siinä nyt ei sinänsä mitään erikoista ole, mutta neljä vuorokautta on suht pitkä aika dokata ihan putkeen. Mukana olutta ja kirkkaita takakontillinen, ja kaikkihan ne meni. Unta kertyi neljässä vuorokaudessa yhteensä ehkä 15 tuntia tai jotain. Kuitenkin niin vähän, että silmäpussit olivat aika miehekkäät.

Maanataina oli todella epätodellinen olo. En oikeasti tiennyt onko yö vai päivä. Muiden puhe kuului epäselvänä kaikumisena. Jos sitä tahtia olisi jatkanut vielä pari päivää, niin olisin varmaan seonnut kokonaan. Siitä tilasta ei varmaan ollut pitkä matka noihin todellisiin pelkotiloihin. En ole koskaan lasiin sylkenyt todellakaan, mutta tuollaisesta monen vuorokauden yhtäjaksoisesta juomisesta ei kauheasti ole kokemuksia. Useamman illan putkesta kyllä on, mutta silloin on myös nukuttu yöunia.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Ihan hyvin tuolla oli kuvailtu aihetta. Itse luulin aikanaan tulleeni hulluksi, kun en osannut yhdistää juomiseen tätä. Tosiaan tuo saattaa alkaa vasta huomattavasti sen jälkeen kun olet lopettanut juomisen, eli humalainen yö saattaa mennä ihan hyvin ja alkaa vasta seuraavana iltana. Alkaa ihmeellisillä morkkiksilla, jossa kaikki tuntuu kaatuvan niskaan. Sitten ei meinaa ovia uskaltaa avata ja alkaa ääniäkin kuulumaan.

Koko yön istuin saatana lattialla ja katselin MTV:tä, kun parin tunnin taistelun jälkeen uskalsin laittaa TV:n päälle. Ovea tuijottelin ehkä enemmän kuin TV:tä, kun olin varma, että joku tulee tappamaan. Aina kun meinaisin nukahtaa, niin alkoi kuulumaan tuttujen ihmisten ääniä demonisoidussa muodossa. Aamua kohden alkoi helpottamaan ja duuniin piti toki mennä. Melko pitkälti meni duunipäivä googletellessa kyseisestä aiheesta, ja aloin uskoa olevani terveiden kirjoissa.

Vakavasti tuli myös mietittyä keitottamista ja sen järkevyyttä, mutta en jaksanut olla kuin kaksi päivää selvinpäin.

edit: Loppukevennykseksi totean, että oli aamusella melkoinen kanuuna ja meinasi pää haljeta. Ylläri, että kotoa löytyi ainoastaan lasten Panadol-peräpuikkoja! Kuudella lähti hyvin särky, mutta karmiva krapulapaska alkoi hyökkimään heti lääkityksen jälkeen. Voitin tuon taistelun ja samalla säryn.
 

Veijari

Jäsen
Faijallani on noin Grand Canyonin kokoinen alkoholiongelma.

Muutama kesä sitten oli faija hakenut Tallinnasta kunnon lomajuomat ja niitä nauttien menikin sitten kesäloma mökillä mukavasti.

Kesäloma loppui ja faija palasi töihin. Itse kävin heti alkuviikosta morjestamassa faijaa työpaikalla, jolloin faija valitteli, että on varmaan tullut kipeäksi kun on koko päivän palellut, vaikka ulkona oli lämmin hellepäivä. Siinä vaiheessa en vielä osannut ajatellakaan mistä tuo vapina oli seurausta.

Jälkikäteen kuulin serkultani, että faija oli alkanut illalla kotona nähdä näkyjä, näkyjä joissa naapuri oli yrittänyt murtautua kirveellä asuntoon, ulko-oven lukon ruuvit olivat itsestään pyörineet auki jne. Kytäthän siellä paikalla olivat käyneet faijani kutsusta oikein iskuryhmän kanssa, kun olivat tietenkin luulleet tätä kirvesjupakkaa todeksi. Naapuri tietenkin tykkäsi kyttyrää.

Serkkuani oli sitten pyydetty hakemaan hänet yöksi luokseen, jossa näköharhat olivat vain jatkuneet. Faija oli jutellut minulle pitkän tovin aivan kuin olisin ollut paikalla ja faija oli ihmetellyt mm. miksi tämän serkkuni omakotitalon pihalla on lehmiä. Koko seuraavan yön oli faija jutellut vierashuoneessa omiansa, kertoi serkkuni.

Asiasta kuultuani meni viimeinenkin luotto isäni alkoholinkäyttöön ja mm häissäni kielsin häntä ottamasta tippaakaan. Nykyäänkin välttelen menemästä samoihin juhliin tai edes viikonloppuisin samalle mökille, jos vain on vähänkään mahdollisuutta lutrata viinan kanssa. Faija ei ole koskaan tuosta tapahtumasta kertonut minulle mutta oletan että hän tietää minun asiasta kuulleen, siksi mm häissänikin käyttäytyi asiallisesti eikä ottanut lasillistakaan.

Vielä on sentään työpaikka ja ajokortti hallussa, mutta en yhtään ihmettelisi vaikka nekin tuosta pian lähtisivät.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Takana on nyt polttarit, ja henkinen krapula alkaa hellittää. Minulle on yks hailee jokin fyysinen krapula, mutta tuttuja ovat nuo lievät alkoholipsykoosioireet. Mitä enemmän on ikää tullut, sitä pahemmaksi ne ovat menneet. Ahdistus rutkan viinankäytön jälkeen on erittäin voimakasta.

Join kahden päivän perseet yli vuoden tauon jälkeen. Voin nyt todeta, miksi halutti jättää alkoholi kokonaan pois silloin viime vuoden huhtikuussa. Sunnuntaina sitä odotti vain, että pääsee sänkyyn peiton alle. Eilen makasin sängyssä ahdistuneena kello yhdeksään illalla.

Tänään aamuahdistus oli vankka, mutta sain revittyä itseni ylös ja lähdin mutsin kanssa hääkampeostoksille Zeppeliniin. Ahdisti niin shaatanasti. Vieläpä kun minulla on diagnoosi mielenterveyspuolella, niin tulen suhtautumaan perskänneihin erittäin varovaisesti, vaikka suomen kielessä ei joidenkin mukaan olekaan futuuria.

Kännissä on kivaa, mutta rebound on itsestään saatanasta.
 

Erik Loka

Jäsen
Saatana kun pitää puutua taas rapulassa. Ja kohta alkaa reenit. Pakko mennä. Voin aavistaa, että muuten hapottaa.

Edit: Unohdetaan ne harkat..
 
Viimeksi muokattu:

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Nyt on kohtuullinen darra päällä. Ei pysty nukkumaan, juuri ja juuri pääsin tähän koneen ääreen, eiköhän tämä tästä ,illalla pitäisi järjestää pokeriturnaus kavereiden kesken meikäläisen kämpillä joten pakko skarpata sen verran että pääsee uuteen vauhtiin.
Onnelassa tuli oltua eilen ja meno ehkä hieman riistäyty käsistä.
 

Mapleton

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago
Kiitoksia omasta puolesta todella paljon vastauksesta! Asia jostain syystä kiinnostaa erityisen paljon.



Kiitoksia ja samaa sinne. Itse(kin) vietän tipattoman viikonlopun kun eilen tuli heiluttua yössä (ja on se krapula).

Absolutistina eläminen on varmasti rikkaampaa kuin alkoholistina, mutta ehkäpä myös rikkaampaa kuin melko paljon (mutta kohtuuden rajoissa) juovilla. Eli ei välttämättä ollenkaan huono vaihtoehto. Tsemiä rekkalastillinen sinne!

Lähin sit perjantaina vetään hoitopaikasta..seurasi 4 pv n putki, mm. laattasin keskelle ravintolan lattiia, porttari. Sit lauantaista meni muisti ku aloin aamusta asto juomaan,

en tajunnut että kk raittiuskin nostaa toleranssia niin paljon..Join siis perus settiä 10 kaljaa ja 2dl viinaa aluksi perjantaina..Sit baariissa.

No pääsin takaisin hoitopaikkaan , mutta piti mennä katkon kautta. Nyt en lähde ennenkuin on sopiva kuntouttava työ ja asunto

Ps. kaveri joutui deliriumiin, se on hengenvaarallinen tila.

Paras hoito on diapam kyllästys sairaalassa, nestemäistä diapamia puolen tunnin välein että potilas nukahtaa.

Nyt 3 raitista päivää takana.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toivottavasti tämä on viimeinen kerta kun joutuu kirjoittamaan tähän ketjuun. Eilisen illan seurauksena katosi kännykkä, krapula ollut aivan kauhea ja morkkis jne. Tämä on paljon luvattu, mutta nyt tuli piste meikäläisen tenuttamiselle! Täysraittiiksi ryhtyminen on iso haaste, mutta katsotaan löytyykö miehestä selkärankaa sen verran. Ainakin tipaton kuukausi ensi alkuun on edessä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Eilisen illan seurauksena katosi kännykkä, krapula ollut aivan kauhea ja morkkis jne.
No itse olen hukannut jo kuusi kännykkää tänä vuonna, joten ole huoleti, tekevälle sattuu, nimittäin.
Tämä on paljon luvattu, mutta nyt tuli piste meikäläisen tenuttamiselle! Täysraittiiksi ryhtyminen on iso haaste, mutta katsotaan löytyykö miehestä selkärankaa sen verran. Ainakin tipaton kuukausi ensi alkuun on edessä.
Huomaaatko itse, kuinka nopeasti annoit periksi? Täys raittius vaihtuu seuraavassa lauseessa tipattomaan kuukauteen. Ota yv:llä yhteyttä, ja ryypätään porukassa, jolloin pystyn esittämään paljon uusia asioita sinulle tästä elämästä.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No itse olen hukannut jo kuusi kännykkää tänä vuonna, joten ole huoleti, tekevälle sattuu, nimittäin.

Huomaaatko itse, kuinka nopeasti annoit periksi? Täys raittius vaihtuu seuraavassa lauseessa tipattomaan kuukauteen. Ota yv:llä yhteyttä, ja ryypätään porukassa, jolloin pystyn esittämään paljon uusia asioita sinulle tästä elämästä.
Kiitos kannanotostasi. Meikäläinen lähtee tutustumaan nyt liskojen ihmeelliseen yöhön.
 

Nakkikastike

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Mikko Pukka & Valencia CF
Helvetin kova darra päällä.Kalsarointi jatkui aina aamun tunneille.Muutama tunti tuli nukuttua kunnes heräsin siihen että aurinko paistoi suoraan päähän jostain ikkunan rakosesta.Vittumainen herätys.Oksettaa,mutta mitään ei tuu ulos.Krapulapaskat väännetty,kädet vapisee ja takaraivossa hakkaa.Eli ihan normi krapula.
Muutaman tunnin päästä pitäis lähtee ristiäisiin.Toivottavasti tää vapina ees helpottais siihen mennessä.
 

ShitBreak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, NHL
Miks ihminen on niin tyhmä, ettei tajua ottaa kohtuudella. Yllättävän helpolla oon päässy tällä kertaa krapulan kanssa. Tiedä sitten mitä kaikkea eilen on tullut tehtyä, hiukset nyt ainaki on lähteny... :(
 

Juuso74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Miks ihminen on niin tyhmä, ettei tajua ottaa kohtuudella. :(

En ymmärrä itsekään. Eilen piti Sepulturan keikalla ottaa max muutama tuopponen. No hommahan meni siihen, että puoli kolmen aikaan tarjoilin tuhannen päissään Lostarissa kyseisen bändin pojille teräviä. Nyt on sitten duunissa niin helvetin hauskaa.
 

Seagull

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Voi vitjat, en paremmin sano.

Perjantaina tuli sitten lähdettyä hiukan halkotalkoisiin. Tehtiinhän niitä halkojakin. Juotiin kyllä viunaakin. Osasin kyllä aavistaa, että tämä maanantai ei niitä helpoimpia tule olemaan, kun lauantaina saunoessa viskipullo tyhjeni kohtuullisen nopsaan.

Mutta tämän päivän olotila on ollut jotain aivan käsittämätöntä. Viime yönä tuli herättyä ainakin kymmenen kertaa koiran unesta, ja vessassakin sai hypätä pari kertaa. No ei mitään, tämmöinen kakstoistatuntinen työpäivä, joka tosin tuntui vähintään kaksinkertaiselta ajalta oli kyllä oiva opetus, että joskus voisi viikonloppuna hieman levätäkin.

Tuossa kuunnelessa musiikkia Grand Slamin Mimosan Hipiän sanat aukesivat aivan uudella tavalla. "..hengissä pysyä siinäpä työ.."

En ainakaan ennen ensi viikonloppua, ja niin pois päin.

EDIT. Siis kaksitoistatuntinen työpäivä
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään on taas ollut aivan uskomaton krapula. Eilen illalla tuli ryypättyä parin kaverin kanssa. Ensin puistossa pussikaljalla, sitten baarissa, ja lopulta himassa armoton tinttaus aamuun asti. Tänään päivällä heräsin ensimmäisen kerran joskus vähän kolmen jälkeen, mutta jatkoin unia kun oli vielä tosi känninen olo ja nukuin varttia vaille ysiin asti illalla. Epäilisin että yhteensä nukuin noin 15-16 tuntia. Mä monesti nukun tolleen ihmeellisen paljon jos on tullut ryypättyä reilusti ja varsinkin jos vaan väkeviä. Lattialle olin taas sammunut viinapullo kädessä. Hämärästi muistan sen kun heräsin, ja kun yritin nousta ylös niin kaaduin kahteen kertaan kaverin päälle, joka sekin oli sammunut tohon lattialle. Viinapullosta puuttuu noin pari kolme desiä enemmän kuin muistan. Nyt tänään vielä ilta yhdeltätoista oli niin huono olo, etten pystynyt vastaamaan puhelimeenkaan. Nyt alkaa jo vähän helpottaa, äsken pystyin syömään ensimmäistä kertaa tälle päivälle.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tälläistä oloa ei ole sitten aikoihin ollutkaan. Päätä särkee ja maha on täynnä oksennusta.

Varovasti yritän pizzan reunaa nakertaa. Taksilla tulin äsken kotiin, kun en pystynyt 400 metriä bussille kävelemään. Taksikuski onneksi ymmärsi ajaa hiljaa koko matkan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös