Koulukiusaajat

  • 83 568
  • 389

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jotain pientä kiusoittelua oli joskus, satuin olemaan ensimmäinen silmälaseja käyttävä, joten siitäkös meteli syntyi...

Olin aika pienikokoinen ja se sai myös "isot jätkät" joskus kimppuuni. Onneksi meillä oli hyvä luokkahenki ja kiusaajat oli muilta luokilta, ja homma jäi enemmän henkiselle puolelle.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Meitin yläasteella oli oikein reilu meininki.
Koulua käytännössä johti n. viiden tarkkislaisen ryhmä jonka toimiin opettajat eivät uskaltaneet puuttua milläänlailla. Siellä pompittiin seiskojen pään päällä maiharit jaloissa, ryöstettiin koulu oppilaskunnan kioski kyynelkaasua aseena käyttäen ynnä muuta hauskaa. Monesti sanottiin opettajille, mutta ei se vaikuttanut asioihin mitenkään. Nykyään koulu on ilmeisestikin ihan normaali kun tarkkista ei ole enää sen vuoden jälkeen siellä ollut, mutta muistelenpa kuulleenni että 80-luvun alussa siellä joku kuoli kiusaamisen takia.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
YLÖS!

Ja ihan sen takia, koska joku tuolla rehenteli sillä, että armeijjasakin on kivaa kiusata kaveria vaikkapa sen takia, että sillä kaverilla on hammasraudat!

Voi saatanan perkeleen kuustoista sentään! Onneksi minä pääsin aikoinaan kiusaajista vetämällä niitä turpaan. Kaikki kiusatut eivät kuitenkaan pysty tähän... minulla oli onni kasvaa isoksi ja treenin kautta vielä vahvaksikin... täytyy kyllä myöntää että koin suorastaan FYYSISTÄ mielihyvää, kun ensimmäisen kerran latasin turpaan tyyppiä joka oli minua kolme vuotta koulussa kiusannut. Siinä vaiheessa kun tyypiltä nenärusto murtui kivasti rusahtaen.. niin minulla taisi olla HELVETILLINEN STONDIS... teki siis niin hyvää... vajosin siis kiusaajani tasolle... so what... ei siinä tilanteessa pystynyt muuta kuin nauttimaan...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Minua kiusattiin myös hieman, mutta se meni nopeasti ohi ja aloin itse kiusaamaan. Olen miettinyt asiaa monesti jälkeenpäin. Mikä sai kiusaamaan? Yleensähän kysymyksessä oli tietysti luokan hiljaisimmat nipottajat, jotka jotenkin ärsyttivät jo läsnäolollaan. Pelit menivät aina tyyliin "kiekko tänne tai saat turpaan".

Itse olin kiusaamisen kohteena koulunvaihdon yhteydessä. Se kesti muutaman kuukauden, sitten sai ensimmäinen kiusaaja turpaan, pian perään toinen. Kiusaus loppui kuin seinään. Innostuin kuitenkin siitä senverran, että aloin itse terrorisoimaan kiusaajiani ja myös ihan hiljakseen olijoitakin.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
No joo, kyllä meikääkin aikoinaan koulussa kiusattiin. Johtuen lähinnä siitä, kun olin ja olen vieläkin lähinnä tämmöinen "mikkihiiri", enkä mikään parimetrinen. Samapa tuo. Pääasia on, ettei mitään traumoja ole jäänyt, sitten olisikin huolestuttavampaa, jos vieläkin olisi jotain kauhukuvia. Nykyään ajattelen huvittuneesti niitä juttuja, sillä itse en kuulunut todellakaan kiusaajiin. Kyllä jotkut saavat huvinsa halvalla ja jos kokevat itsensä siten isommiksi ja kovemmiksi, niin ei voi muuta sanoa kuin että voi voi.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Kuten sanoin... ainoa lääke fyysistä väkivaltaa harjoittaville paskiaisille on fyysinen väkivalta. Koulut ovat täynnä psykopaattioppilaita, joita ei saa kuriin muuten kuin lyömällä niiden päätä seinään. Niinhän ne paskiaiset itsekin tekevät opettajilleen ja "luokkatovereilleen". JOO JOO, kuulostaa fasismilta... mutta meneppäs itse yläasteen koululuokkaan aloittamaan historian tuntia....

... PAINU HOMO VITTUUN.. JOS EDES SIIHEN KYKENET... VITUN HOMO... VITTU... VITTU... VITTU... tämän jälkeen yksi minun kokoiseni lökäpöksy käveli ohitseni ja viilsi jollakin mattoveitsentapaisella terällä puseroni auki pallean kohdalta... otin tätä viiltäjää kädestä lujaa kiinni. Vastaus oli: VITUN NATSI HOMO...

... että siitä vaan muutkin opiskelijat opiskelmaan opettajaksi...

EDIT: Hups... nyt taisin paljastaa ammattini... voi keleenpeleenkele! Älkää antako tämän kuitenkaan vaikuttaa suhteisiimme...
 
Viimeksi muokattu:

Lapa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK, Pelicans, HPK
Itseäni ei ole koskaan kiusattu enkä itsekään kiusaa ketään, se on nimittäin todella tyhmää touhua. Muutamaa kaveriani on kiusattu, mutta nekin sitten saatiin loppumaan. Yllättävän paljon koulukiusattuja tällä palstalla on...
Mielestäni koulukiusaamisesta tulisi antaa parin tunnin jälki-istuntoa, ja parhain olisi soitto kotiin tms.
Nimittäin koulukiusaaminen voi pahimmillaan johtaa kuolemaan, kuten Kangasalla, jossa koulukiusattu tyttö teki itsemurhan.
 
Viestin lähetti Predator
... PAINU HOMO VITTUUN.. JOS EDES SIIHEN KYKENET... VITUN HOMO... VITTU... VITTU... VITTU... tämän jälkeen yksi minun kokoiseni lökäpöksy käveli ohitseni ja viilsi jollakin mattoveitsentapaisella terällä puseroni auki pallean kohdalta... otin tätä viiltäjää kädestä lujaa kiinni. Vastaus oli: VITUN NATSI HOMO...

EDIT: Hups... nyt taisin paljastaa ammattini... voi keleenpeleenkele! Älkää antako tämän kuitenkaan vaikuttaa suhteisiimme...
Eipä yläaste oikein muuta tunnu nykyään olevankaan kuin pellejä täynnä. Nyt löytyikin syy miksi Predator keksii aina kaikenlaista. Historianopettaja hmm... :D

(Anteeksi :rolleyes: )
 

jyp17

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP.
Olen. Jsks yläasteen alussa. No, kiusaaminen oli kiusaamista lähinnä rehtorin mielestä, mutta ei se kyllä mukavaa minustakaan ollut. Isoveljen kaveri keksi huudella joka kerta, kun ohi vain käveli, jotain asiaan kuulumatonta. Aina. Joskus yritti jotain pienen kampin tapaista, mutta pystyssä ainakin toistaiseksi pysyin.
No. Tuolloin taisi isoveli jotenkin mainita asiasta iskän kuullen. Kerran sitten tuli tämä kiusaaja vastaan jssn kun isukin kanssa liikenteessä olin. Muistan kyllä sen kiusaajan katseen kun isukki siinä isoon ääneen sanoi että TUOKO SE NYT SITTEN OLI.. NO VOI ETTÄ.. Ei kovin sankarillinen tarina. :p ..no, siitä sitten seurasi..
..muutaman vuoden hiljaiselo. Tämän jälkeen jouduttiin viikonloppu olemaan kiusaajan kanssa samassa talossa, joka sitten käänsi suunnan. Jouduttiin väkipakolla keskustelemaan jstn todella henkevistä asioista ja tästä lähtien on välit lämmenneet. Noniin, kiusaajahan tietysti oli jätkä ja minä vastakkaisen sukupuolen edustaja, joten tästähän nyt voi lähes arvata mitä siitä seurasi.;)
 

Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Phoenix Coyotes, Liverpool, TPV, Haka
Mä sain kärsiä kiusaamisesta koko ylä-asteen ajan. Syitä oli monia mutta suurin oli varmaankin huima pituuskasvuni. Ysillä mä olin n.185 cm pitkä mutta painoa oli vain n. 65 kg. Joten näytin kieltämättä aika honkkelilta mutta jotkut eivät vaan voineet sitä hyväksyä. Eikä ulkonäköni muutenkaan miellyttäny. Aina löyty jostain jotain vikaa.

Vaikka fyysisesti selvisin pienin vaurioin niin psyykkisten jälkien parantuminen ottaa oman aikansa. Tuntuu pahalta kun jätetään porukan ulkopuolelle ja sitten sen lisäksi yritetään kaikin keinoin pilata toisen elämä. Nyt oon jo aika hyvin toipunu mutta joitakin seurauksia joudun kantamaan loppuelämäni ajan.
 

ruoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Real Madrid,Skellefteå AIK
Hmm koulukiusattuna olleena voin todeta , että henkinen puoli sattui enemmän kuin fyysinen. Mustelmista tai verta vuotavasta nenästä toipui ihan hyvin.
Hyviä puolia koulukiusattuna olemisesta on ollut, että käsivarsiini ei tule helposti mustelmia ja jotenkin tuntuu kipukynnyksen nousseen..

Tosin jos joku huitaisee nopeasti kädellä, vaistomaisesti käännän päätäni sivuun vaikka kiusattuna olemisesta on kulunut n.13-10 vuotta...

Muistaako kukaan kun raumalla joku ammuskeli kiusaajiaan koulussa? (en ollut minä, kävin kouluni porissa) :)
 

belenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
RAUMAN LUKKO
Minuakin kiusattiin ala-asteella ja ammattikoulussa mutta luojan kiitos pääsin kauppikseen jossa on sentään järkeviä ihmisiä, ja jotka pitää minua ihmisenä.

Minua taas kiusattiin koska jäin 2 luokalla luokalleni, no olin silloin luokan kingi mutta eipä kukaan jaksa kuunella herjausta montaa vuotta joten lyömiseksi se sitten meni, siinä kyllä olin/olen vähintäänkin hyvä ja loppujen lopuksi en saanutkaan kokea enää fyysistä väkivaltaa. Henkinen väkivalta on kyllä vielä 2-3x pahempaa kuin fyysinen josta sentään saattaa selvitä mustalla silmällä mutta henkinen väkivalta vaikuttaa vieläkin minuun,esim itseluottamusta ei ole pätkääkään, eikä sitä taida tulla. no kavereita kanssa kiusattiin mutta niiden kiusaajat lopetti niitten kiusauksen kun minä löylytin niitä ja sitten ne keskitty huutelemaan opettajan takaa että "apina", "läski", "jälkeenjäänyt" ... No yläaste sitten sujuikin paremmin koska oli vanhempia kavereita jotka antoi mahdollisuuksien mukaan sitten köniin jossen itse viittinyt käsiä tahria, no ammattikoulussa sitten taas oli jotain idiootteja jotka keksi että tota itsetunnon menettänyttä jätkää pitää taas vähän kouluttaa... mutta kauppis on eka oppilaitos jossa koen olevani tasavertainen ihminen muiden kanssa.
 

belenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
RAUMAN LUKKO
pahin koulukiusaaja on sellainen joka näkee että toinen kärsii mutta ei tee itse asialle mitään.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Viestin lähetti Predator
Onko teistä kukaan joutunut koulussa kiusatuksi?
MINÄ OLEN. Olin käynyt koulua viisi vuotta ja kaikki meni ihan jees. Sen jälkeen alkoi painajainen.
Kuudennella luokalla eräs ääliö, joka oli siihen mennessä jo TUPLANNUT kaikki käymänsä luokat, osui minun kohdalleni. Tämä ääliö kiristi minulta esim. rahaa välituntien aikana ettei olisi minua hakannut. Noh, minulla oli köyhä koti ja köyhät vanhemmat, joten en pystynyt tälle kiusaajalle rahaa antamaan.
Sen takia menin äidilleni valehtelemaan, että meillä koulussa on niin kamalaa ruokaa ettei sitä voi syödä, ja sen takia pyysin äitiä laittamaan minulle EVÄSRUOKIA, jotka sitten luovutin sille kiusaajalle siitä hyvästä ettei hän lyönyt minua joka päivä.

Tätä jatkui kaksi vuotta. Samainen isokokoinen terroristi kiusasi monia muitakin koulun nuorempia oppilaita, ja opettajat TAKUULLA tiesivät sen! Välituntivaljovat eivät vaan jostakin syystä menneet väliin... olisko johtunut siitä että tämän idiootin ISÄ oli koulun JOHTOKUNNASSA!

Noh, sitten taas meni yksi kesä, ja kesäloma... ja sama paskianinen lähestyi minua syyslukukauden ensimmäisenä koulupäivnä. Lähestyi... ja pysähtyi... kesän aikana oli luokan tytöille kasvanut rinnat, ja minä huomasin olevani PITEMPI JA ROTEVAMPI kuin kaksi vuotta minua piinannut paskiainen (tämä on tietenkin nyt kerrottu vähän liioitelen)... mutta tuo paskiainen tulikin JUTTELEMAAN jostakin jota en enää muista. Minä en kuunnellut, vaan LÖIN äijjää nyrkillä päin turpaa. JA SITTEN LÖIN VIELÄ UUDESTAAN!..... JOUDUIN TOISTAMAAN KÄSITTELYN LUKUKAUDEN AIKANA VIELÄ kolme KERTAA, ennekuin se idiootti uskoi että meikäläiseltä ei enää saa ilmaisia lounasannoksia.
MInä siis selvisin riesastani väkivallalla. Ja näinhän se EI PITÄISI OLLA, VAI?:confused:

hyvä predator!! olet käynyt juuri siihen kiinni mikä kiusaamista lietsoo eli pään aukomiseen ja on hienoa että pystyit vastaamaan hänen omilla aseillaan takaisin.

Omalla kohdalla oli niin hyvä onni, että isoveli harrasti nyrkkeilyä, eikä minua kukaan kiusannut sen takia, että olisin erilainen, koska kaikki tiesivtä, että oma veljeni vetäisi kaikkia turpiin jos vain paikan saisi:D ...

helppoa on ollut.....
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Viestin lähetti ruoto
Hmm koulukiusattuna olleena voin todeta , että henkinen puoli sattui enemmän kuin fyysinen. Mustelmista tai verta vuotavasta nenästä toipui ihan hyvin.
Hyviä puolia koulukiusattuna olemisesta on ollut, että käsivarsiini ei tule helposti mustelmia ja jotenkin tuntuu kipukynnyksen nousseen..

Tosin jos joku huitaisee nopeasti kädellä, vaistomaisesti käännän päätäni sivuun vaikka kiusattuna olemisesta on kulunut n.13-10 vuotta...

Muistaako kukaan kun raumalla joku ammuskeli kiusaajiaan koulussa? (en ollut minä, kävin kouluni porissa) :)

muistanhan minä ainakin!! Se oli joku todellakin koulukiusattu kaveri... Surullista, ettei toisille tullut mieleen, että toinen voi käydä tollaiseksi, jos oikein kunnolla suuttuu....

se oli aikamoinen tragedia omana aikanansa.......
 

pelimanne

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse en kuulu kumpaankaan ryhmaan: kiusaajiin tai kiusattaviin. Olen sita mielta etta se on ihan kusipaitten touhua. Hauhollahan muutama nuori tappoi itsensa ja luulisin etta aika suurena syyna oli koulukiusaus.

Ei se mitaan auta etta sanotaan etta "ala sitten enaa lyo Simoa, vaikka han on sinu nuorempi ja hanella on silmalasit". Joka koululla pitaisi olla muutama opettaja, joilta virkaan hakeutuessa vaaditaan auktoritteetia olla se "pelote" oppilaille jotka kiusaavat. Muutama kova-aaninen ja isokokoinen miesopettaja kun muutaman kerran asiasta huomauttaa, voi kiusaaminen jaada viimeiseksi kerraksi. Ei se mitaan auta jos 60 vuotias ja metrin pituinen mummo-opettaja ottaa tekarit suusta ja ilmoittaa etta "tuo ei ollut yhtaan mukava teko". Siita kiusaaja saa lisaa itseluottamusta, kun tietaa etta kukaan ei pysty estamaan kiusausta.
 

Battleaxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ala-asteella kiusattiin ja yläasteella nostin kiusaajan naulakkoon roikkumaan vanhojen aikojen muistoksi, jonka jälkeen oltiin kavreita ja unohdettiin menneet.
Seiskaluokalla yritti ysiluokkalaiset pummia tupakkaa(siihen aikaan vielä poltin ), mutta kun vähän ärähti takaisin, jo loppu ruinaaminen.
7- ja 8-luokalla kaksi muijaa aukoi päätä joka päivä, ysillä meillä oli jo paremmat välit ja toinen heistä olisi halunnut seurustella kanssani...en suostunut.
 
Viimeksi muokattu:

Matwee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Liverpool FC, Suomen maajoukkueet
Kovin on moni joutunut kiusauksen uhriksi.. No, itseasiassa minäkin kuulun tähän porukkaan. Yläasteella joskus 8. tai 9. luokalla jouduin muutaman kuukauden ajaksi erään paskiaisen silmätikuksi. Kai olin sopiva kohde jatkuvalle vittuilulle, kun päässä oli lasit, olin hyvä koulussa ja en viettänyt viikonloppuja viinan parissa kuten oli soveliasta kunnon jätkälle. Kaiken lisäksi erehdyin vielä valitsemaan teknisen työn aineeksi ja olin niitä harvoja jotka eivät kuuluneet tähän kovien jätkein kerhoon kyseisessä ryhmässä. Vittuilu oli aika raastavaa.. Pari tyyppiä sitä harrasti. Tavallisin tapa kutsua minua oli "pillu-matwee". En käsitä mistä he tuon keksivät. Huomasin että moni ryhmäläinen oli tilanteessa minun puolellani, mutta kukaan ei tehnyt mitään. Kerran sain tarpeekseni ja silmissä sumeni.. potkaisin kaveria teinipojan palavalla halulla kylkeen. Kaveri tässä tilanteessa ilmeisesti tajusi että "jumalauta, tuohan tosissaan on kyyrpiintynyt siitä nimittelystä". Nimittely loppui.

Pari viikkoa tästä satuin samaan saunaan liikunta tunnilla (siis uimassa). Jutut olivat hyvinkin sovittelevia, juteltiin siitä minne on menossa yläasteen jälkeen ja jotain vastaavaa. Kaveri oli kuin eri ihminen. Kohteli minua kuin vertaistaan. En haluaisi ketään komentaa käyttämän väkivaltaa, mutta jostain kumman syystä tässä tapauksessa tilanne laukesi siihen potkuun. Eikö olekin käsittämätöntä?

Koko yläaste ajan erästä luokkakaveriani kiuasattiin todella härskisti.. Jälkeenpäin ajateltuna oli todella tyhmää kun en mennyt väliin. Joskus yritin häntä puolustaa mutta samalla kaivoin omaa kuoppaani. Täytyi vain sulkea silmät ja katsoa sivusta. Opettajatkin tiesivät varmasti tilanteen, kukaan ei tehnyt mitään. Tämä kiusattu oli muuten lataamossa tässä joku aika sitten. Tiedä sitten oliko tuolla kiusaamisella jotain osaa asiaan..
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Itse en ole kiusauksen kohteeksi joutunut oikeastaan koskaan, pientä vittuilua aina silloin tällöin, mutta silloinhan voi pistää aina takaisinkin, niin kyllä jätkät hiljenee. Itse en ole koskaan ketään kiusannut, joskus olen tapellut mutta yläasteella en enää joutunut nyrkkejäni paljon käyttämään. Ala-asteella tuli useinkin painittua, mutta sitä on näin vanhemmilla päivillä vaan naureskellut, kun pikkunassikkana siellä pihalla paini.
 

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
"Sehän on vain leikkiä"...

Junnujen kiusauskuvioissa vallitsee valitettavan yleisesti ns. vaikenemisen laki, esikuvanaan aikuisten kriminaalien touhut. Jos erehtyy "kielimään" opettajille tai vanhemmilleen saamastaan käsittelystä, niin sitten varsinkin on ansainnut koston ja lisää kaltoinkohtelua. On öykkärien etujen mukaista, jos onnistuvat pelottelemaan uhrinsa hiljaiseksi. Tällöin nämä pikkumafiosot voivat jatkaa mielivaltaista touhuaan heikompien kustannuksella ihan niin pitkään kuin heitä huvittaa.

"Sehän on vain leikkiä"... :mad:
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Valitettavasti tätä ketjua on nostettava ylös näin koulujen alkamisen aikaan. Hiljaiseksi vetää ketjuun olisi myös voinut avautua. Työmatkalla bussissa hiljaisemman kesän jälkeen bussi täyttyi koululaisista. Erästä tyttöä kiusattiin jo bussimatkalla. Mukavahan se on aloittaa syksyllä koulutyö itkusilmässä, jo menomatkalla.

Taustoja voi vain arvailla, mutta tuomittavaa, eivätkä kiusaajat varmasti ymmärrä tuottavansa mahdollisesti elinikäisiä arpia. Kyse kuitenkin arviolta 10-16 ikäisistä nuorista.
Hankalia tilanteita puuttua, toivottavasti opettajat ja vanhemmat toimivat hyvässä yhteistyössä eivätkä keskity syyttelemään toisiaan.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Täältä löytyy kiusattuna olemista 7.luokalta. Silloin en kuulunut eliittikerhoon joka veti röökiä ja pelasi lätkää, vaan olin helvetin ujo jätkä jonka äänenmurroskin oli vielä tulematta. Yksi ala-asteelta jo tuttu jannu tuli sitten samalle luokalle, ja siitä sitten homma alkoi. Meidän luokan kovisjengi koostui kolmesta jätkästä, meillä tosin oli enemmän sellainen "opari"-luokka. Yksi näistä oli ala-asteen luokkakaveri joka ei tehnyt mulle koskaan mitään, toinen oli sellainen että tiesin pystyväni vetämään häntä turpaan. Kolmannelle ja tälle pahimmalle en jostain syystä oikein uskaltanut tehdä muuta kuin hymyillä hänen jokaiselle lauseelleen.

Kaikenlaista siinä tuli vastaan ja paras kaverini sai kokea vieläkin armottomampaa riepotusta. Se ei ole kuulkaa hieno paikka, istua vieressä kun toinen ottaa nyrkiniskuja vastaan ja itse et pysty oikein tekemään mitään.

Yhden kerran teknisen työn tunnilla sitten vain hermostuin ja mitään sanomatta nostin tämän kiusaajan seinälle. Tilanne päättyi vähän siten että mietin: "Mitä vittua mää menin tekemään?" Sen jälkeen sitten itkettiin mutta ne olikin viimeiset itkut koko ylä-asteaikana. Vähän niin kuin muutkin ovat kertoneet, niin yhtäkkiä en ollutkaan enää kiusattava vaan sellainen harmiton puolimaaston kaveri.

Olen miettinyt tätä asiaa vuosia, enkä vieläkään oikein keksi miksi kaikki loppui kuin seinään. Voi tietysti olla että jätkä rauhoittui muista syistä, mutta enää loppukeväästä ei tarvinnut pelätä lainkaan. Ei häntä, eikä ketään muutakaan kovisjengin jäsentä.

Onneksi, niin kävi. Luulen että jossain vaiheessa olisin tapellut kupin mennessä nurin, mutta se ei välttämättä olisi kauheasti tilannetta parantanut.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Seiskaluokka oli meikäläiselläkin helvettiä. Syy juurikin tuo, että olin ujo, en pelannut lätkää, en vetänyt röökiä enkä ryypännyt viikonloppuisin. Se oli tätä välitunneilla ja käytävällä ennen tunnin alkua tapahtunutta henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Menin sitten raukkamaisesti kantelemaan opettajalle, ja kiusaaminen väheni, muttei täysin loppunut.

Yhdeksännelle luokalle tultaessa enemmistö näistä kiusaajista oli jo sen verran järkiintynyt, etteivät katsoneet enää tarpeelliseksi jatkaa meikäläisen kiusaamista. Eräs näistä kavereista kuitenkin edelleen kuvittelee olevansa kulmakunnan kingi. Kerran sitten tämä kaveri tuli baarissa vastaan ja meikäläinen pienen jurrin ja vuosikausien kuntosaliharrastuksen nostattaman itsetunnon voimalla päätin ottaa seiskaluokan kokemukseni puheenaiheeksi. Kaveri otti välittömästi viiden metrin etäisyyden meikäläiseen, ja tuon jälkeen vastaan tullessa ei ole katsonut edes kohti, vaikka on tullut useassakin tilanteessa vastaan (esim. pimeällä kadulla viikonloppuna, baarissa jne).

PS. On kaksi ammattia, joissa en voisi kuvitella toimivani päivääkään: toinen on yläasteen opettaja ja toinen baarimikko. Rispektit kaikille heille, jotka näissä ammateissa elantonsa hankkivat!
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
joskus historian hämärässä kun olin yläasteella, jouduin kestämään muutaman tyypin taholta jatkuvaa tönimistä, tavaroiden vandalisointia, henkistä prässiä ym.. kaverit olivat "kovia" lätkäjunnuja ja tätä kesti 7-9 luokan ajan. Taisin muutaman kerran ottaa neniinkin, tosin annoin takaisinkin mutta 1 vs 3 matsit päättyivät aina huonosti.

No vajaa vuosi takaperin seisoin vakio irkkupubini tiskillä nauttimassa yhtä Kilkennyä, perjantain nyrkkeilytreeni oli takana, vain kotona suihkussa käyty ja suoraan baariin (eli Suomeksi otsassa ja naamassa vähän hiertymiä, rystyset punaisina ja hellinä)
Sattui eräs näistä kiusaajista olemaan vieressä, en ollut tyyppiä nähnyt varmaan 10 vuoteen. Se moikkasi ja sanoi että mehän oltiin samaan aikaan yläasteella. Totesin että niinhän me oltiin.. kysyi että mitä minulle kuuluu nykyään.
Vastailin kaverille (katselin alaspäin, kun oma varsi on 186 sentin korkeudessa nykyään ja tyyppi oli päätä lyhyempi) että hyvin tässä menee, kunnon duuni jne.. sitten sanoin että just tulin nyrkkeilytreeneistä, että olen kohta 12 vuotta matsannut ja valmentanut. Että sinähän tapasit tehdä mun yläasteajasta melkoista helvettiä.. tyyppi oli ihan hiljaa, katselin suoraan ja kauniisti hymyillen sanoin "oli mukava nähdä, voit olla varma että tapaamme vielä uudelleen"
Tyypin ilme "priceless"
Äh, enhän mä sille mitään tee, enkä oikeastaan edes uhannut, mutta olen varma että tyyppi mietti muutaman illan nukkumaan mennessä asiaa ja jatkossa kävelee kadun toiselle puolelle kun tulen vastaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kiusattu on. Monessa koulussa ja monella eri luokalla. Syrjitty ja väheksytty monella tapaa. Jälkensä jätti se touhu ja monet vuodet on taisteltu heikon itsetunnon kanssa. Tässä vähitellen aletaan olla aika hyvin jaloillaan, mutta tietynlaista allergisuutta löytyy edelleen jos meininki jossain porukassa alkaa olemaan sitä, että vittuilu (vaikka sitten huumorinvarjolla) ja kaikenlaiset jäynät alkaa kohdistua erityisesti allekirjoittaneeseen. Tiettyjä kokemuksia lapsuudessa ja varhaisnuoruudessa ei noin vaan pyyhitä pois mielestä, vaikka sinänsä vihaa en keneenkään kohdista. Se ei vaan kannata. Luottamusta ei vaan ole lähellekään kaikkiin ihmisiin.

Kaikenlainen kiusaaminen, syrjiminen ja vähättely pitäisi pystyä kitkemään pois heti kun sitä jossain nähdään. Vanhempien ei tulisi yhtään aikailla, jos epäilee, että lapsensa on joutumassa motitettavaksi. Tässä on nyt kyse erittäin vakavasta asiasta ja kokemuksesta tiedän, että ne kokemukset voi romuttaa kehittymiseen liittyviä asioita ja haitata vielä aikuisiällä monessa jutussa. Nuoruus on tosi herkkää aikaa ja ihminen voi omaksua itseinhon ja häpeän helposti ja se juurtuu ja syvään. Alttius masennukselle, syrjäytymiselle ja päihdeongelmille voi tulla sitä kautta liiankin helposti.

En tiedä miten kouluissa tätänykyä, miten opettajat ja muut vastuuhenkilöt kiinnittää huomiota, mutta omasta mielestäni tuntuu, että omina peruskouluvuosina opettajia ei pahemmin kiinnostanut eivätkä aina uskoneet, että kiusaamista on. Onko se sitten jotenkin häpeällistä? Kuuluuko suomalaisuuteen se, että pitäisi vaan purra hammasta yhteen ja kestää kaikki paska mikä satelee niskaan. Ei saisi olla heikko.

Eipä siinä mitään, mutta lapselta on kohtuutonta vaatia sellaista voimakkuutta ja sietokykyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös