Kosketuksissa luonnon eläinten kanssa

  • 86 161
  • 557
Oma takapihan halki kulkee eläinten tekemä polku lumessa. Nähty tänä talvena kettu, kissoja, jänis ja vilaukselta joku lintu, kenties fasaani
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Vuonna 2021 näkemäni luonnonvaraiset elukat: kettu, poro, peura, hirvi ja rusakko (ja muut variaatiot).

Edelleen kovin vuosien takaa on susi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten laji sitten määritellään Ainakin ne pystyvät saamaan lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä, mutta se taitaa olla vanhanaikainen lajikäsitys..

Olin itse asiassa väärässä, kuten @Vepe21 ansiokkaasti tuossa korjaa. Molemmat ovat peuran alalajeja.

Ymmärtäisin kuitenkin, että DNA-testillä nuo pystytään erottamaan, koska ei noita olisi muuten tuolta otettu. Ja kyllähän ihmisestäkin pystytään tunnistamaan DNA:n perusteella paljonkin mm. hänen etnisestä taustastaan.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kotiseudulle on viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana tullut ihan reipas metsäpeurakanta. Onpa yhdelle tielle asetettu oikein kyltit varoittamaan elukoista. Tuossa ennen joulua tein syrjätiellä havainnon ensimmäistä kertaa omin silmin. Rouva huudahti välittömästi, poro! Siellä se mennä jolkotteli metsässä paksussa hangessa. Komea eläin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kotiseudulle on viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana tullut ihan reipas metsäpeurakanta. Onpa yhdelle tielle asetettu oikein kyltit varoittamaan elukoista. Tuossa ennen joulua tein syrjätiellä havainnon ensimmäistä kertaa omin silmin. Rouva huudahti välittömästi, poro! Siellä se mennä jolkotteli metsässä paksussa hangessa. Komea eläin.
Olin työreissulla Vaasa-Lappajärvi välillä autolla kun sellainen noin 30 eläimen lauma oli pellolla. Kamere onneksi mukana. Tuossa osa laumasta.

Mutta mökillä on hyvä olla, ei muita jotka ovat lähimökeillä talvella joten eläimet ovat aika rauhassa. Eilen näin Palokärjen, merikotkan, korpin, minkin.
 

Liitteet

  • 3.jpg
    3.jpg
    369,3 KB · kertaa luettu: 168

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eilen oli lintujen pihabongauspäivä ja jos siihen olisi osallistunut niin olisi saanut yhden pisteen kanahaukasta. Sellainen liiteli ensin vastatuuleen paikallaan kytäten vilkasta lintulautaa ja sitten teki siitä syöksyn. Pikkulinnut pölähtivat joka suuntaan mutta yhtään ei jäänyt haukan kynsiin. Haukka siinä hetken käveli maassa ja ihmetteli,että miten tässä nyt näin kävi ennen kuin jatkoi matkaansa.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Olin lenkillä ja lenkkipolulla ihan lähellä asutusta, niin metsästä puskee polulle täysikokoinen naarashirvi. Molemmat säikähti vähintään yhtä paljon, sadasosa sekuntin tuijotimme toisiamme silmästä silmään ja hirvi veti salamannopean U-käännöksen. Siinä oli jumankauta menoa ja meininkiä sekä jalkaa, kun tuon kokoinen panssarivaunu vetää rivakat uukkarit.

Jos olisi ollut karhu, niin olisi tullut paskat housuun.

Hieno kohtaaminen ja en ole ennen nähnyt luonnossa noin läheltä, enkä varmaan tule enää koskaan näkemäänkään.
 
Viimeksi muokattu:

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Täällä Nurmijärvellä tulee melkein päivittäin kohtaamisia metsä.. kauris.. peuravalkohäntien.. kanssa kun ruokailevat tien vieressä ja ylittävät tietä.

Mutta hirvi, jumalauta se on iso eläin! Viime kesänä Turussa ennätettiin onneksi jarruttaa ja päästiin lasten kanssa ihmettelemään läheltä niin jumalauta ne sarvet on varmaan oikeasti kolmen metrin korkeudessa ja pituuttakin oli pienen henkilöauton verran.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Täällä Nurmijärvellä tulee melkein päivittäin kohtaamisia metsä.. kauris.. peuravalkohäntien.. kanssa kun ruokailevat tien vieressä ja ylittävät tietä.

Mutta hirvi, jumalauta se on iso eläin! Viime kesänä Turussa ennätettiin onneksi jarruttaa ja päästiin lasten kanssa ihmettelemään läheltä niin jumalauta ne sarvet on varmaan oikeasti kolmen metrin korkeudessa ja pituuttakin oli pienen henkilöauton verran.
Siis käsittämättömän iso ja sitä ei huomannut edes kävellen ennenkuin sekuntia ennen että nyt tulee joku panssarivaunu tielle. Toki mulla oli toisella korvalla kuuloke ja kuuntelin musiikkia, mutta silti, että ei ollenkaan ilmottanut. Ja se vauhti millä se tuli, pysähtyi, kääntyi ja painu mettään toiseen suuntaan oli hämmästyttävä. Kaikki tapahtui siis jossain sekunteissa.

Saati sitten kun paukkaa metsästä auton eteen, ei ole mitään tehtävissä sillon.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olin lenkillä ja lenkkipolulla ihan lähellä asutusta, niin metsästä puskee polulle täysikokoinen naarashirvi. Molemmat säikähti vähintään yhtä paljon, sadasosa sekuntin tuijotimme toisiamme silmästä silmään ja hirvi veti salamannopean U-käännöksen. Siinä oli jumankauta menoa ja meininkiä sekä jalkaa, kun tuon kokoinen panssarivaunu vetää rivakat uukkarit.

Jos olisi ollut karhu, niin olisi tullut paskat housuun.

Hieno kohtaaminen ja en ole ennen nähnyt luonnossa noin läheltä, enkä varmaan tule enää koskaan näkemäänkään.

Hirvi yleensä ymmärtääkseni pyrkii pitämään etäisyyttä. Taisit tulla tuulen kannalta sopivasta suunnasta, niin se ei havainnut sinua. Itse olen joskus onnistunut pyörälenkillä tulemaan metsässä hakkuuaukean kohdalle ja nähnyt kun kaksi aivan pientä hirvenvasaa painelee metsään. Emoa en nähnyt, mutta siellä se oli varmasti mennyt edeltä.

Valkohäntäpeura taas toissa syksynä hyppäsi metsästä tielle, noin 10 metriä eteeni. Olin taas fillarilenkillä. Sen jälkeen se katsoi minua, ja sen jälkeen teki komean loikan metsään.

Kolmas mieleen painunut kohtaaminen hirvieläinten kanssa - ja tietysti taas fillarin kanssa liikkuessa - oli viime tai toissa kesältä aivan Valkeakosken keskustan läheltä omakotitaloalueelta. Metsäkauris sai hirveän hepulin ja juoksi yhden talon pihalta suoraan eteeni. Pyörällä ajettu peurakolari oli hyvin lähellä. Ehkä kaksi tai kolme metriä oli väliä. Ehkä tuo olisi kuitenkin ollut peuran kolarointi fillaristiin...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

444

Jäsen
Siis käsittämättömän iso ja sitä ei huomannut edes kävellen ennenkuin sekuntia ennen että nyt tulee joku panssarivaunu tielle. Toki mulla oli toisella korvalla kuuloke ja kuuntelin musiikkia, mutta silti, että ei ollenkaan ilmottanut. Ja se vauhti millä se tuli, pysähtyi, kääntyi ja painu mettään toiseen suuntaan oli hämmästyttävä. Kaikki tapahtui siis jossain sekunteissa.

Saati sitten kun paukkaa metsästä auton eteen, ei ole mitään tehtävissä sillon.
Mulla on neljä kohtaamista hirven kanssa autotiellä. Kolme näistä Alaskassa, yksi Suomessa. Näistä ensimmäinen oli ehdottomasti mieleenpainuvin. Huhtikuinen Alaska, jossain Tokin ja Glacier View’n välillä. Ilta hämärsi jo kivasti. Musiikki pauhasi korvilla, kuten koko matkan siihenkin asti Vancouverista lähdettyäni. Yhtäkkiä tajuan, että auto on pysähtynyt, pyyhkijät päällä (vettä ei ole tullut päiväkausiin) ja olen tuijotuskilpailussa saatanan ison hirven kanssa, jokka tollottaa siinä muutaman metrin päässä suurine sarvineen. Ei mitään muistikuvia siitä, että olisin nähnyt hirven hyppäävän tielle. Ei mitään muistikuvaa jarrutuksesta. Mutta siinä sitä oltiin. Oli ihan helvetin pelottava kokemus, josta šokki hellitti vasta seuraavan kohtaamisen jälkeen. Tämä tapahtui pari tuntia myöhemmin. Sen sentään ehdin havaita myös tiedostaen sen. Vielä kuitenkin tarvittiin kolmas kohtaaminen vuorokauden sisään ennen kuin uskoin, että parempi vain pysähtyä karhusyötiksi tien poskeen kuin kokeilla, montako hirveä tarvitaan ko. Chevy Malibun pysäyttämiseksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Hirvi yleensä ymmärtääkseni pyrkii pitämään etäisyyttä. Taisit tulla tuulen kannalta sopivasta suunnasta, niin se ei havainnut sinua. Itse olen joskus onnistunut pyörälenkillä tulemaan metsässä hakkuuaukean kohdalle ja nähnyt kun kaksi aivan pientä hirvenvasaa painelee metsään. Emoa en nähnyt, mutta siellä se oli varmasti mennyt edeltä.

Valkohäntäpeura taas toissa syksynä hyppäsi metsästä tielle, noin 10 metriä eteeni. Olin taas fillarilenkillä. Sen jälkeen se katsoi minua, ja sen jälkeen teki komean loikan metsään.

Kolmas mieleen painunut kohtaaminen hirvieläinten kanssa - ja tietysti taas fillarin kanssa liikkuessa - oli viime tai toissa kesältä aivan Valkeakosken keskustan läheltä omakotitaloalueelta. Metsäkauris sai hirveän hepulin ja juoksi yhden talon pihalta suoraan eteeni. Pyörällä ajettu peurakolari oli hyvin lähellä. Ehkä kaksi tai kolme metriä oli väliä. Ehkä tuo olisi kuitenkin ollut peuran kolarointi fillaristiin...
Jotenkin tulin siihen käsitykseen, että hirvi on ajautunut täysin väärille hoodeille ja yrittänyt jo ennen polulle nousemista juosta itseään ulos ihmisten vaikutusalueelta, sillä asutusta on alueella ja asutusta juuri tuossakin kohtaa hyvin lähellä sekä muita lenkkeilijöitä. Eli ehkä hirvi sai hajuja ja äänihavaintoja enemmän muista suunnista ja kuvitteli olevansa turvallisella reitillä. Vain todetakseen, että vittu ihminen seisoo 30 metrin päässä. :)

Vähän tuli sellanen ninjafiilis kun ei hirvikään huomaa mun liikkumista.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Itse bongasin pari viikkoa sitten keskellä peltoa hirven. Pihasta katsoin noin 200 metrin päästä, se katsoi minua myös. Kumpikaan ei lähtenyt karkuun.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Kyllähän tällaisissa kohtaamisissa aina tuntee oman pienuutensa ja sen miten hämmästyttävä tämä maailma on. Varsinkin Suomessa ja ilmeisestikin myös Alaskassa @444 kokemuksien mukaan. Luonto on niin lähellä ja vaikutan siis pääkaupunkiseudulla. Eli kun astuu metsään tai liikkuu lähellä metsää, niin siellä liikkuu myös metsän asukkaita vaikka me harvoin niitä näemme. Aiemmin myös valkohäntäpeuran ja ketun nähnyt pk-seudulla. Tänä keväänä olen nähnyt myös käärmeen makoilemassa samalla lenkkipolulla.

Karhua, sutta tai ahmaa en halua kohdata, koska siitä jos selviää hengissä, niin pesutuvassa on kyllä hommaa heti lenkin jälkeen.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Viime keväänä eräällä hakkuuaukolla bongasin ainakin seitsemän hirveä. Nähdäkseni niitä oli vieläkin enemmän taustalla, mutta ikävä kyllä ei ollut mahdollista pysähtyä ja jäädä ihailemaan sen enempää noita. Tänä keväänä noin kolmisen viikkoa sitten reilun parin tunnin matkalla tuli nähtyä neljä kertaa hirviä. Tai no kerran hirvi oli yksinäinen, mutta kolme kertaa pari hirveä. Upeita eläimiä kerta kaikkiaan.
 

Glove

Jäsen
Lenkkipolulla lenteli pari perhosta. Toista sitten tutkiskelin lähempääkin kun se istahti levähtämään. Nyt kotona sitten internettiä apuna käyttäen yritin sitä tunnistaa huonoin tuloksin. Lähinnä muistutti tummapapurikkoa. Harmi kun ei tullut kuvaa otettua, täältä olisi varmaan tämäkin tieto löytynyt.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Lenkkipolulla lenteli pari perhosta. Toista sitten tutkiskelin lähempääkin kun se istahti levähtämään. Nyt kotona sitten internettiä apuna käyttäen yritin sitä tunnistaa huonoin tuloksin. Lähinnä muistutti tummapapurikkoa. Harmi kun ei tullut kuvaa otettua, täältä olisi varmaan tämäkin tieto löytynyt.

Asenna sellainen sovellus puhelimeen kuin iNaturalist. Se ehdottelee lajeja, kun ottaa siitä kuvan.


Että silleen...
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse tullut bongattu viimeisen parin viikon aikana kaksi kertaa vaskitsa ( Vaskitsa – Wikipedia ) . Vaikka melko paljon metsässä tulee liikuttua, niin ensimmäisen kerran moisen öttiäisen vasta pari vuotta sitten näin eikä noita sen jälkeen ennen toissaviikkoa ole siinä välissä tullut nähtyä. Veikeä pikku matonen.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Turun alueella näkee todella paljon peuraeläimiä ja usein hirviä. Useimmiten auton ratista, mutta pari päivää sitten rouvan kanssa kävelyllä ihasteltiin muutaman kymmenen metrin päässä ruokailevaa peuraa. Viime aikojen kivoin kohtaaminen ehdottomasti kärppä, joka oli todella utelias ja tuli jopa noin kolmen metrin päähän ihmettelemään, kun ongin purosta frisbeetä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Jaahas ja tänään taas villieläin bongattu luonnossa kun olin kävelyllä. Valkohäntäpeura ja tällä kertaa 5 metrin päästä tuijottelimme toisiamme. Kumpikaan ei säikähtänyt vaan oli hyvin rauhallinen kohtaaminen.

Siinä katselimme toisiamme pari minuuttia ja otin kuviakin. Ei karannut vaikka hain parempaa kuvauspaikkaa ja liikuin, hän katseli vaan. Sitten jätin kaverin rauhaan ja jatkoin matkaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mökillä on tullut vuosien saatossa muutamakin lähikohtaaminen luonnon eläinten kanssa. Mieleen tulee heti äkkiseltään kolme kohtaamista:

1. Pari vuotta sitten istuin rannassa lukemassa. Yhtäkkiä pusikosta syöksyy kovaa vauhtia nuori rusakko ja juoksee suoraan kohti. Se väistää minut juuri ja juuri ja painelee kahta kovempaa vauhtia pöpelikköön. Perässä tulee toinen. Se pysähtyykin viereeni ja jää noin kymmeneksi sekunniksi nuuhkimaan jalkaani. Sen jälkeen se tajuaa, että ehkä tämä ei olekaan hyvä paikka ja jatkaa matkaa kaverinsa luo.

2. Taisi olla vuotta aiemmin, kun istuskelin samassa paikassa. Silloin minkki juoksi muutaman metrin päästä ja meni uimaan. Viikkoa myöhemmin se teki samanlaisen lähiohituksen, mutta nyt vielä lähempää. Onneksi noita ei ole näkynyt tuon jälkeen. Pahoja petoja, joiden kohdalla ulkonäkö pettää.

3. Joskus muutama vuosi sitten olimme mökkimme laavulla juomassa nokipannukahvia. Yhtäkkiä metsästä syöksyi laavun katolle teerikana. Muutaman sekunnin se ehti siinä olla, kunnes tajusi lähteä pois.

Onhan tuolla tullut paljon muutakin nähtyä vuosien saatossa. Merimetsot ovat alkaneet pyöriä tuollakin, vaikka sisämaajärvi onkin kyseessä. Merikotka on niin ikään tuttu näky. Kuikat ovat usein isoina parvina mökkilahdella. Syksyisin valkoposkihanhia yöpyy tuolla järvellä jopa tuhatpäisinä parvina. On komea näky, kun läheisiltä pelloilta alkaa illan hämärtyessä valua satojen yksilöiden parvia yöpuulle. Joskus yöpyivät meidän lahdella. Silloin oli täysikuu, ja kuun valossa pystyi näkemään noiden lautan, vaikka olikin jo lokakuun yö.

Mitähän muuta... syksyisin aavemaista tunnelmaa luovat syyssoidintaan pitävät lehtopöllöt. Ja joskus tuota on säestänyt supikoira, jolla on muuten todella karmiva ääni.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näin kiireisen (laiskan) ihmisen unelma on nykyään livelähetykset eri eläinten pesiltä tai muuten vain luonnosta. Nyt bongasin Ylen sivujen kautta Kuopion sääksiliven, ja meni siinä taas tuokio jos toinenkin, kun pääsi taas tirkistelemään. Ensimmäinen poikanen oli jo kuoriutunut ja välillä pesälle tuotiin ruokaakin, iso ahven pääsi parempiin suihin. On tämä alkukesä vaan hienoa aikaa tässäkin mielessä. Pystyy tosiaan katsomaan lähetystä 12 tunnin ajalta ja siten myös poimimaan parhaat kohdat.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös