Weekend_Warrior
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Raipen SaiPa
Oma takapihan halki kulkee eläinten tekemä polku lumessa. Nähty tänä talvena kettu, kissoja, jänis ja vilaukselta joku lintu, kenties fasaani
Miten laji sitten määritellään Ainakin ne pystyvät saamaan lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä, mutta se taitaa olla vanhanaikainen lajikäsitys..
Olin työreissulla Vaasa-Lappajärvi välillä autolla kun sellainen noin 30 eläimen lauma oli pellolla. Kamere onneksi mukana. Tuossa osa laumasta.Kotiseudulle on viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana tullut ihan reipas metsäpeurakanta. Onpa yhdelle tielle asetettu oikein kyltit varoittamaan elukoista. Tuossa ennen joulua tein syrjätiellä havainnon ensimmäistä kertaa omin silmin. Rouva huudahti välittömästi, poro! Siellä se mennä jolkotteli metsässä paksussa hangessa. Komea eläin.
HS kutsuu Facebookissa tuota eläintä termillä "poro-oletettu".
Siis käsittämättömän iso ja sitä ei huomannut edes kävellen ennenkuin sekuntia ennen että nyt tulee joku panssarivaunu tielle. Toki mulla oli toisella korvalla kuuloke ja kuuntelin musiikkia, mutta silti, että ei ollenkaan ilmottanut. Ja se vauhti millä se tuli, pysähtyi, kääntyi ja painu mettään toiseen suuntaan oli hämmästyttävä. Kaikki tapahtui siis jossain sekunteissa.Täällä Nurmijärvellä tulee melkein päivittäin kohtaamisia metsä.. kauris.. peuravalkohäntien.. kanssa kun ruokailevat tien vieressä ja ylittävät tietä.
Mutta hirvi, jumalauta se on iso eläin! Viime kesänä Turussa ennätettiin onneksi jarruttaa ja päästiin lasten kanssa ihmettelemään läheltä niin jumalauta ne sarvet on varmaan oikeasti kolmen metrin korkeudessa ja pituuttakin oli pienen henkilöauton verran.
Olin lenkillä ja lenkkipolulla ihan lähellä asutusta, niin metsästä puskee polulle täysikokoinen naarashirvi. Molemmat säikähti vähintään yhtä paljon, sadasosa sekuntin tuijotimme toisiamme silmästä silmään ja hirvi veti salamannopean U-käännöksen. Siinä oli jumankauta menoa ja meininkiä sekä jalkaa, kun tuon kokoinen panssarivaunu vetää rivakat uukkarit.
Jos olisi ollut karhu, niin olisi tullut paskat housuun.
Hieno kohtaaminen ja en ole ennen nähnyt luonnossa noin läheltä, enkä varmaan tule enää koskaan näkemäänkään.
Mulla on neljä kohtaamista hirven kanssa autotiellä. Kolme näistä Alaskassa, yksi Suomessa. Näistä ensimmäinen oli ehdottomasti mieleenpainuvin. Huhtikuinen Alaska, jossain Tokin ja Glacier View’n välillä. Ilta hämärsi jo kivasti. Musiikki pauhasi korvilla, kuten koko matkan siihenkin asti Vancouverista lähdettyäni. Yhtäkkiä tajuan, että auto on pysähtynyt, pyyhkijät päällä (vettä ei ole tullut päiväkausiin) ja olen tuijotuskilpailussa saatanan ison hirven kanssa, jokka tollottaa siinä muutaman metrin päässä suurine sarvineen. Ei mitään muistikuvia siitä, että olisin nähnyt hirven hyppäävän tielle. Ei mitään muistikuvaa jarrutuksesta. Mutta siinä sitä oltiin. Oli ihan helvetin pelottava kokemus, josta šokki hellitti vasta seuraavan kohtaamisen jälkeen. Tämä tapahtui pari tuntia myöhemmin. Sen sentään ehdin havaita myös tiedostaen sen. Vielä kuitenkin tarvittiin kolmas kohtaaminen vuorokauden sisään ennen kuin uskoin, että parempi vain pysähtyä karhusyötiksi tien poskeen kuin kokeilla, montako hirveä tarvitaan ko. Chevy Malibun pysäyttämiseksi.Siis käsittämättömän iso ja sitä ei huomannut edes kävellen ennenkuin sekuntia ennen että nyt tulee joku panssarivaunu tielle. Toki mulla oli toisella korvalla kuuloke ja kuuntelin musiikkia, mutta silti, että ei ollenkaan ilmottanut. Ja se vauhti millä se tuli, pysähtyi, kääntyi ja painu mettään toiseen suuntaan oli hämmästyttävä. Kaikki tapahtui siis jossain sekunteissa.
Saati sitten kun paukkaa metsästä auton eteen, ei ole mitään tehtävissä sillon.
Jotenkin tulin siihen käsitykseen, että hirvi on ajautunut täysin väärille hoodeille ja yrittänyt jo ennen polulle nousemista juosta itseään ulos ihmisten vaikutusalueelta, sillä asutusta on alueella ja asutusta juuri tuossakin kohtaa hyvin lähellä sekä muita lenkkeilijöitä. Eli ehkä hirvi sai hajuja ja äänihavaintoja enemmän muista suunnista ja kuvitteli olevansa turvallisella reitillä. Vain todetakseen, että vittu ihminen seisoo 30 metrin päässä. :)Hirvi yleensä ymmärtääkseni pyrkii pitämään etäisyyttä. Taisit tulla tuulen kannalta sopivasta suunnasta, niin se ei havainnut sinua. Itse olen joskus onnistunut pyörälenkillä tulemaan metsässä hakkuuaukean kohdalle ja nähnyt kun kaksi aivan pientä hirvenvasaa painelee metsään. Emoa en nähnyt, mutta siellä se oli varmasti mennyt edeltä.
Valkohäntäpeura taas toissa syksynä hyppäsi metsästä tielle, noin 10 metriä eteeni. Olin taas fillarilenkillä. Sen jälkeen se katsoi minua, ja sen jälkeen teki komean loikan metsään.
Kolmas mieleen painunut kohtaaminen hirvieläinten kanssa - ja tietysti taas fillarin kanssa liikkuessa - oli viime tai toissa kesältä aivan Valkeakosken keskustan läheltä omakotitaloalueelta. Metsäkauris sai hirveän hepulin ja juoksi yhden talon pihalta suoraan eteeni. Pyörällä ajettu peurakolari oli hyvin lähellä. Ehkä kaksi tai kolme metriä oli väliä. Ehkä tuo olisi kuitenkin ollut peuran kolarointi fillaristiin...
Lenkkipolulla lenteli pari perhosta. Toista sitten tutkiskelin lähempääkin kun se istahti levähtämään. Nyt kotona sitten internettiä apuna käyttäen yritin sitä tunnistaa huonoin tuloksin. Lähinnä muistutti tummapapurikkoa. Harmi kun ei tullut kuvaa otettua, täältä olisi varmaan tämäkin tieto löytynyt.