Kosketuksissa luonnon eläinten kanssa

  • 86 072
  • 557
Suosikkijoukkue
HPK
Keskuspuistossa (Helsinki, ei New York) on peuroja. Yksi tepasteli kuntoradalla kun ihmisiä oli aika monta kymmenen metrin päässä, toinen oli sentään pusikossa. Kolmas oli sitten epäilemättä näkymättömissä. Ketun olen nähnyt olumppiastadionin vieressä.

Tässä keskuspuiston lähellä kun asuu niin peurat on lähes jokapäiväinen näky. Koirakin tykkää noita pällistellä. Aika usein näkee myös ihan omakotitalojen pihoissa.

Ostin faijalle riistakameran mitä hän pitää tuolla Kanta-hämeen metsissä ja viime viikolla kuviin saatiin mäyrä. Siinä on kyllä veikeä otus. Kyllä niitä tuolla porukoiden pihassakin pyörii, kerran olen skidinä nähnyt livenä. Alueella liikkuu myös Ilveksiä ja niitä olisi myös mahtavaa saada kuviin.

Jännittävin kohtaaminen on ollut merikotka noin viiden metrin päästä Meilahdessa. Laskeutui puun alaoksalle kun oli tappanut jäniksen kerrostalon pihaan. Harmittaa pirusti, ettei ollut kännykkää mukana, niin en saanut kuvaa. On meinaan aika jylhä ilmestys läheltä nähtynä.
 

Petros

Jäsen
Suosikkijoukkue
42 Stars
Kuulin tiistaina ekan kerran 16 vuoteen pöllön huhuilua, viirupöllö. Eilen menin mettähommiin, avasin auton oven niin varmaankin samainen huhuilija lehahti nenän edestä rauhallisempaan paikkaan. Komeen kokoinen lintu, pari sekuntia näki sulavaa lentoa ja hienon kaarroksen...aika peto.

Jäi kaikki näreet pystyyn isolta alalta siitä kohtaa, pesähän siellä.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eilen näin, kun metsoa syötettiin lähes suoraan kädestä. Ihan kesyjä näköjään niistäkin voi tulla.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Eilen näin, kun metsoa syötettiin lähes suoraan kädestä. Ihan kesyjä näköjään niistäkin voi tulla.
Kevättalvella ei ainakaan urospuolista kannata lähteä syöttämään tai lähtee sormet. Ei ne silloinkaan ihmistä karkuun mene mutta hormonit käskee tapella kaiken kanssa mitä eteen sattuu, eteensattujan koosta ja mahdollisesta petoeläinstatuksesta riippumatta.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Eilen näin, kun metsoa syötettiin lähes suoraan kädestä. Ihan kesyjä näköjään niistäkin voi tulla.

Lapsena yhdellä kaverilla oli koppelo lemmikkieläimenä. Hieno lintuhan se on.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuulin tiistaina ekan kerran 16 vuoteen pöllön huhuilua, viirupöllö. Eilen menin mettähommiin, avasin auton oven niin varmaankin samainen huhuilija lehahti nenän edestä rauhallisempaan paikkaan. Komeen kokoinen lintu, pari sekuntia näki sulavaa lentoa ja hienon kaarroksen...aika peto.

Jäi kaikki näreet pystyyn isolta alalta siitä kohtaa, pesähän siellä.

Vanhaan viestiin vastaus, mutta syyskuun lopussa noilla ei kyllä enää pesää ole, eli siinä mielessä olisit voinut jatkaakin metsähommia. Keväällä ja kesällä sitten taas kannattaakin olla varovainen, koska tuo huhuilija on tosiaan helvetin vaarallinen pesää tai poikasiaan puolustaessaan.

Todella komea lintu. Ja se haukkuva soidinhuhuilu on komeaa kuultavaa. Viime elokuussa olin telttaiemassa, ja silloin tuollainen piti ns. syyssoidinta. Oli kyllä upea yö, kun keli oli tyyni ja Perseidien huippu osui vielä samaan kohtaan.

Kevättalvella ei ainakaan urospuolista kannata lähteä syöttämään tai lähtee sormet. Ei ne silloinkaan ihmistä karkuun mene mutta hormonit käskee tapella kaiken kanssa mitä eteen sattuu, eteensattujan koosta ja mahdollisesta petoeläinstatuksesta riippumatta.

Kun olin pieni, kaverini isä väitti, että ukkometso kykenee siiveniskullaan murtamaan aikuisen miehen käden. Taisi olla vähän värikynää mukana, mutta en silti haluaisi kokeilla.

Viime kevättalvella tuli oltua kaupungin reunamille päättyvässä isossa metsässä kävelyllä. Yhtäkkiä puiiden välistä näkyi jotain helvetin isoa ja vauhdilla lentävää. Äkkiä katsottuna ne näyttivät vähän kuin outoon paikkaan päätyneiltä hanhilta, mutta heti kun ajatus ehti kulkea ja linnut näkyivät paremmin, niin tajusi, että ukkometso ja koppelo siinä menivät. Olivat tulleet yllättävän lähellä keskustaa.
 
Viimeksi muokattu:

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olin tuossa ennen joulua kaverilla kylässä, ja kaverin kissalla on sellainen kiipeilypuu olohuoneen ikkunan vieressä jossa se tykkää loikoilla. Yhdessä vaiheessa iltaa kissa päästi sihahduksen ja singahti jaloilleen tuijottaen ikkunasta ulos. Hiippailin ikkunalle ja kurkistelin ulos, ja eikös siellä ollut helvetin iso kettu. Oli komean näköinen talviturkissaan, häntä pörhöllä. Siinä se hetken aikaa kikkaili ja sitten paineli matkoihinsa, mutta oli kyllä kerrassaan komea näky.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Kevättalvella ei ainakaan urospuolista kannata lähteä syöttämään tai lähtee sormet. Ei ne silloinkaan ihmistä karkuun mene mutta hormonit käskee tapella kaiken kanssa mitä eteen sattuu, eteensattujan koosta ja mahdollisesta petoeläinstatuksesta riippumatta.
Silloinhan sitä juuri kannattais. Ois vaihtelua iltapaskojen lööppeihin, kun nokkisvat muutakin kun tuulilasia.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ulkona liikkuessa tuli taas teekkarihymni mieleen, kun siellä kuului tarhapöllön ääni kimiä. Hesarista opin, että helmipöllöillä on nyt soidin käynnissä. Piti samalla tarkastaa, vieläkö lauletaan neekerin pimiästä sielusta. Näköjään niinkin myöhään kuin 2015 se on muuttunut teekkarin sieluksi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ulkona liikkuessa tuli taas teekkarihymni mieleen, kun siellä kuului tarhapöllön ääni kimiä. Hesarista opin, että helmipöllöillä on nyt soidin käynnissä. Piti samalla tarkastaa, vieläkö lauletaan neekerin pimiästä sielusta. Näköjään niinkin myöhään kuin 2015 se on muuttunut teekkarin sieluksi.

Pitää paikkaansa. Omana teekkariaikanani (2000-2006) käytiin jatkuvaa keskustelua tuosta kohdasta, mutta silloin päättävät tahot eivät ilmeisesti nähneet tarvetta muuttaa tuota. 2015 se sitten vihdoin muuttui, ja liian myöhään.

Vaan mikä lintu se tarhapöllö oikeasti on? Lehtopöllöksi olen sen usein mieltänyt, ja kimeä ääni kyllä viittaa juurikin siihen. Ja näin olen lukenut myös olevan. Mutta olen lukenut myös, että tarhapöllö tarkoittaisikin sarvipöllöä, ja sekin on ihan hyvä selitys, kun maatalousympäristössä se yleensä vaikuttaa. Hesarin helmipöllö-artikkeli tuli myös luettua. Helmipöllö on kuitenkin niin metsien laji, että se ei tarhapöllöksi taivu.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tänne meidän seutuville Savon sydänmaille on ilmaantunut ahma. Olen nähnyt sen jälkiä ja vaimoni tyttärien näkivät eläimen eilen, kun se ylitti tien auton edestä.
Olen aina kuvitellut, että ahma on pohjoisen asukki, mutta näin ei sitten näköjään ole...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänne meidän seutuville Savon sydänmaille on ilmaantunut ahma. Olen nähnyt sen jälkiä ja vaimoni tyttärien näkivät eläimen eilen, kun se ylitti tien auton edestä.
Olen aina kuvitellut, että ahma on pohjoisen asukki, mutta näin ei sitten näköjään ole...

Eipä ole. Nuo liikkuvat todella laajalla alueella, ja toisinaan niitä nähdään ihan etelässäkin. Meidän mökillä Kanta-Hämeessä tallentui muutama vuosi sitten riistakameraan eläin, joka oli hyvin todennäköisesti ahma, mutta valitettavasti kuvakulma ja kameran ja eläimen välissä olleet heinät ja kivet estivät varman lajinmäärityksen. Isäni kaveri, kymmeniä vuosia metsästänyt henkilö, piti kuvien perusteella otusta kuitenkin varmana ahmana.

Tuoltahan noita havaintoja voi katsella: Riistahavainnot.fi

Tälläkin hetkellä tuoreita havaintoja on yllättävän läheltä Helsinkiä. Toki havainnoista suurin osa painottuu keskiseen Suomeen. Ja Lapissa noita on varmasti eniten, mutta siellä taas havainnoitsijoita on vähemmän, niin se selittää tuota kartan biasoitumista etelämmäs.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Eipä ole. ...
Tuoltahan noita havaintoja voi katsella: Riistahavainnot.fi

Tälläkin hetkellä tuoreita havaintoja on yllättävän läheltä Helsinkiä. Toki havainnoista suurin osa painottuu keskiseen Suomeen. Ja Lapissa noita on varmasti eniten, mutta siellä taas havainnoitsijoita on vähemmän, niin se selittää tuota kartan biasoitumista etelämmäs.
Kiitosta vaan tiedosta - kovin rajoittunut oli täten minun ymmärrykseni ahman(-kin) levinneisyydestä. Katsoin linkkaamastasi kartasta ja sattuipa yksi "havaintoindikaattori" ihan kohdille.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Se Haagan poro oli sitten ollut Pasilassa asti ja lähestynyt jo keskustaa. Hitto kun olisi nähnyt. Kerrankin Haaga oli tapahtumien keskipisteessä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Joko sen poron DNA-testi on valmis? Tai siis onko se edes poro?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Peura ja poro ovat kuitenkin samaa lajia, joten dna-testillä se ei selviä.

Selviää. Metsäpeura ja tunturipeura ovat samaa sukua, mutta eri laji. Poro on jälkimmäinen "lajiteknisessä mielessä".
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
HS kutsuu Facebookissa tuota eläintä termillä "poro-oletettu".
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Selviää. Metsäpeura ja tunturipeura ovat samaa sukua, mutta eri laji. Poro on jälkimmäinen "lajiteknisessä mielessä".
Hieman saanee korjata.

Ovat samaa sukua, Rangifer, mutta kyseisessä suvussa on vain yksi laji, peura (Rangifer tarandus). Tunturipeura ja metsäpeura (sekä karibut ym.) ovat peuran alalajeja.

Koska suvussa Rangifer on vain yksi laji, vertaukseen voisi ottaa kissojen suvun Panthera. Nyt yritetään selvittää, onko kyseessä siperiantiikeri vai intiantiikeri (alalaji), eikä sitä onko kyseessä tiikeri vai leopardi (laji).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös