Mediakin kiimassa taas julkaisee päiväkohtaisia tartuntalukuja. Ovathan ne toki suuria, mutta eikö tästä ole joku linjaus tehty?
Tänään aamulla tapahtunutta:
Istuin ruuhkabussissa matkalla Espoosta Helsinkiin. Kesken matkan kyytiin tuli nainen arviolta ehkä 5-6 vuotiaan lapsen kanssa. No, istuin ikkunapaikalla jotka olivat kaikki varattuja, joten vierekkäisiä paikkoja ei ollut vapaana. Äiti sitten käski lastaan istumaan minun viereeni, jotta hän itse pääsisi käytävän toiselle puolelle myös "viereen". Lapsi ei ensin halunnut istua viereeni, jolloin nainen sanoi että no, mene sinä siihen toiselle puolelle niin minä voin mennä tähän. Lapsi sanoi sen jälkeen että "äiti, älä, sillä ei ole maskia", johon äiti vastasi että "totta" vilkaisten minua ja nousi pois vierestäni, siirtyen yhden penkkirivin taaksepäin. Mietin hetken että kuulinko tosiaan oikein, mutta pakko se oli uskoa. Mainittakoon, että tällä lapsella itsellään ei ollut maskia.
Kieltämättä pieni säälin sekainen huvitus nousi pintaan. Kertaakaan matkan aikana en aivastanut, yskäissyt tai mitään muutakaan. Mielestäni aika huolestuttavaa, että tiettyihin lapsiinkin (ja vielä pieniin) on iskostunut/iskostettu tuollainen pelon ilmapiiri, jossa maskittomat nähdään kaikki automaattisesti tautisina/vaarallisina. Täysin pilalle peloteltuja. Aikuisiltahan se heille siirtyy. Tuli heti mieleen se Twitter-kirjoitus, jossa huolestunut äiti kertoi lastensa olevan koulussa syömättä koska maski täytyy riisua siksi ajaksi. Aika sairasta meininkiä suoraan sanottuna. Uskoni siihen, että tästä pandemiasta päästään ylipäätään edes seuraavien vuosien aikana yli mentaalisella tasolla, heikkenee päivä päivältä.
Minkälaisia aikuisia näistä lapsista kasvaa? Toivottavasti tuo pelolla aivopesu hälvenee jossain vaiheessa kasvun myötä, koska muuten mielenterveyspalvelut ovat niitä joiden kapasiteetti natisee seuraavina vuosikymmeninä. Että voisi ehkä ihan oikeasti miettiä mitä tämä jatkuva pelolla ja negatiivisuudella johtaminen jättää jälkeensä.
Joo, eipä tuo nyt itseäni hetkauttanut sen suuremmin mitenkään. Kuten sanoin, lähinnä huvitti kun kuulin tuon. Mutta, pisti mietityttämään jälkeenpäin kuitenkin juuri siksi, että se tuli pienen lapsen suusta eikä aikuisen. Kertoo siitä, että lapsiinkin (ainakin joihinkin) on jo tarttunut tuollainen yleinen pelko, vaikkei millekään sellaiselle pitäisi nykytilanteessa olla aihetta.Eipä näistä kannata suurimmin välittää: Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Joo, eipä tuo nyt itseäni hetkauttanut sen suuremmin mitenkään. Kuten sanoin, lähinnä huvitti kun kuulin tuon. Mutta, pisti mietityttämään jälkeenpäin kuitenkin juuri siksi, että se tuli pienen lapsen suusta eikä aikuisen. Kertoo siitä, että lapsiinkin (ainakin joihinkin) on jo tarttunut tuollainen yleinen pelko, vaikkei millekään sellaiselle pitäisi nykytilanteessa olla aihetta.
Tänään aamulla tapahtunutta:
Istuin ruuhkabussissa matkalla Espoosta Helsinkiin. Kesken matkan kyytiin tuli nainen arviolta ehkä 5-6 vuotiaan lapsen kanssa. No, istuin ikkunapaikalla jotka olivat kaikki varattuja, joten vierekkäisiä paikkoja ei ollut vapaana. Äiti sitten käski lastaan istumaan minun viereeni, jotta hän itse pääsisi käytävän toiselle puolelle myös "viereen". Lapsi ei ensin halunnut istua viereeni, jolloin nainen sanoi että no, mene sinä siihen toiselle puolelle niin minä voin mennä tähän. Lapsi sanoi sen jälkeen että "äiti, älä, sillä ei ole maskia", johon äiti vastasi että "totta" vilkaisten minua ja nousi pois vierestäni, siirtyen yhden penkkirivin taaksepäin. Mietin hetken että kuulinko tosiaan oikein, mutta pakko se oli uskoa. Mainittakoon, että tällä lapsella itsellään ei ollut maskia.
Kieltämättä pieni säälin sekainen huvitus nousi pintaan. Kertaakaan matkan aikana en aivastanut, yskäissyt tai mitään muutakaan. Mielestäni aika huolestuttavaa, että tiettyihin lapsiinkin (ja vielä pieniin) on iskostunut/iskostettu tuollainen pelon ilmapiiri, jossa maskittomat nähdään kaikki automaattisesti tautisina/vaarallisina. Täysin pilalle peloteltuja. Aikuisiltahan se heille siirtyy. Tuli heti mieleen se Twitter-kirjoitus, jossa huolestunut äiti kertoi lastensa olevan koulussa syömättä koska maski täytyy riisua siksi ajaksi. Aika sairasta meininkiä suoraan sanottuna. Uskoni siihen, että tästä pandemiasta päästään ylipäätään edes seuraavien vuosien aikana yli mentaalisella tasolla, heikkenee päivä päivältä.
Minkälaisia aikuisia näistä lapsista kasvaa? Toivottavasti tuo pelolla aivopesu hälvenee jossain vaiheessa kasvun myötä, koska muuten mielenterveyspalvelut ovat niitä joiden kapasiteetti natisee seuraavina vuosikymmeninä. Että voisi ehkä ihan oikeasti miettiä mitä tämä jatkuva pelolla ja negatiivisuudella johtaminen jättää jälkeensä.
Toivotaan näin. Vielä kaksi vuotta sittenhän tilanne oli niin päin, että maskillisia ihmisiä jotkut karttoivat sen vuoksi, että luulivat näiden kantavan jotain tautia. Nyt se on niinpäin, että sinua pidetään (joidenkin toimesta) sairaana joka tapauksessa, oli maski taikka ei, tai että oli rokotetta taikka ei.Lapsena sitä pelkää erilaisia asioita, esimerkiksi pimeän pelko on hyvin yleinen (minäkin pelkäsin pienenä pimeää). Pelot menevät ohi tai lienevät. Eiköhän tässäkin tapauksessa, kun koronapandemia on ohi.
Juuri tätä tarkoitan. Ja mielestäni Niikko vastasi siihen oikein hyvin ja asiallisesti. Onhan se absurdi ajatus, että tuplarokotettua ja täysin oireetonta ihmistä pidetään koronan supervaarallisena tartuttajana ja kantajana vain siksi, että maski puuttuu. Etenkin, jos pelkääjä itsessään on saanut kaikki rokotteet. Miten nämä samat ihmiset voivat olla edes oman perheensä kanssa kotona, jos kerran jokainen on potentiaalinen oireeton kantaja, siellähän kuitenkin (toivottavasti) ollaan ilman maskia koko ajan? Koska jos mennään tähän niin miten voi olla varma ettei esim. puoliso tai lapset kanna koronaa? Pointti on tässä se että jos näin pelokkaasti rupeaa ajattelemaan, ettei missään ole turvassa niin se on loputon suo. Siitä ei ole enää pitkä matka pakko-oireiseen ahdistushäiriöön ja pääkopan hajoamiseen.Ilmeisesti heistä kasvaa lainkuuliasia Kokoomuksen kannattajia ala Pauli Kiuru: " – Te sairastutatte muita! " (kommentti Niikolle joka puhui ilman maskia eduskunnassa)
Lapsena sitä pelkää erilaisia asioita, esimerkiksi pimeän pelko on hyvin yleinen (minäkin pelkäsin pienenä pimeää). Pelot menevät ohi tai lienevät. Eiköhän tässäkin tapauksessa, kun koronapandemia on ohi.
Sairas maailma on kyllä enemmän siksi, että tätäkin keskustelua nyt käydään, koska joku vanhempi on joskus erehtynyt sanomaan lapselle, että maskiä käytetään siksi, ettei korona tartu. Vanhempi, joka ainakaan tarinan mukaan ei itse mitään maskeja hoksannut katsella, joten palstatulkinta, että nyt on opetetty kakara hysteeriseksi on ihan pikkuisen ylivedetty. Kun eskari-ikäinen tekee eskari-ikäisen tulkintoja maailmasta, niin aikuinen voi myös ihan vaan kestää sen. Enemmän olisin huolissani niistä aikuisista, jotka joutuu huolestumaan maailman tilasta, koska pikkulapsella on monenlaista meneillään. Pro tip: niillä on kaikilla. Paitsi niillä, joista tulee isona sarjamurhaajia. Toinen pro tip: bussissa istutaan siinä missä kakara haluaa, jos ei ole erityistä syytä tehdä toisin. Voimavarat säästetään ihan toisiin taisteluihin.Kyllä. Lapsena pelätään jos jonkinlaisia asioita, mutta vanhemman tehtävä ei ole ruokkia lapsen pelkoa, vaan auttaa lasta ymmärtämään, että pimeää ei tarvitse pelätä eikä maskiton kanssamatkustaja ole spitaalinen tautien levittäjä. Eikä koronaakaan tarvitse pelätä.
Kyllä on sairas maailma.
Onko siis vielä ihmisiä, jotka eivät käytä maskia joukkoliikenteessä? Niistä olisin itse enemmän huolissani, jos ei edellytyksenä välineeseen pääsylle ole koronapassi.
No nyt tuli onneksi maskipakko, että et joudu miettimään asiaa.Minä en käytä. Miksi rokotettuna käyttäisin maskia?
Miten on mahdollista? Juurihan kiellettiin lennot Etelä-Afrikasta. Nyt Krista äkkiä kaikki rajat kiinni.Sieltä tuli sitten Big-O Suomeenkin.
No nyt tuli onneksi maskipakko, että et joudu miettimään asiaa.
No nyt tuli onneksi maskipakko, että et joudu miettimään asiaa.
Onko siis vielä ihmisiä, jotka eivät käytä maskia joukkoliikenteessä? Niistä olisin itse enemmän huolissani, jos ei edellytyksenä välineeseen pääsylle ole koronapassi.