Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 980 231
  • 81 131
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaksi päivää putkeen nyt laskenut tartuntamäärät viikontakaisesta.

Sairaalahoidossa nyt 100 ja teholla 18, veitsenterällä!
Nyt onkin mielenkiintoista, että jos huippu on ohitettu ja uusia rajoituksia tulee nyt ja ensi viikosta, niin mikäs niiden peruste on?

Tokihan koulut alkaa ensi viikolla, joten saas nyt nähdä oliko tämä heiluntaa alas vai jotain muuta. Tässä oli kuitenkin mukana esim. Taivalkosken 40 tartuntaa ja esim. Pk-seudun nousu on ollut maltillista jo jonkin aikaa.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Nyt onkin mielenkiintoista, että jos huippu on ohitettu ja uusia rajoituksia tulee nyt ja ensi viikosta, niin mikäs niiden peruste on?

Tokihan koulut alkaa ensi viikolla, joten saas nyt nähdä oliko tämä heiluntaa alas vai jotain muuta. Tässä oli kuitenkin mukana esim. Taivalkosken 40 tartuntaa ja esim. Pk-seudun nousu on ollut maltillista jo jonkin aikaa.

Voisko tässä tosiaan olla huippu ja tästä alkaa jonkunmoinen lasku tartunnoissa.
Nii, varaudutaan varmaa mahdollisiin koulutartuntoihin. Onneksi ensi maanantaina alkaa 12-16v rokotukset kouluissa.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Nyt onkin mielenkiintoista, että jos huippu on ohitettu ja uusia rajoituksia tulee nyt ja ensi viikosta, niin mikäs niiden peruste on?

Tokihan koulut alkaa ensi viikolla, joten saas nyt nähdä oliko tämä heiluntaa alas vai jotain muuta. Tässä oli kuitenkin mukana esim. Taivalkosken 40 tartuntaa ja esim. Pk-seudun nousu on ollut maltillista jo jonkin aikaa.

Taitaa nämä Taivalkosken tartunnat liittyy näihin Kainuun marjanpoimijoihin, kun Kuhmossa on tänään merkitty -36 tartuntaa.
 

Mathieu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Hauskinta tällä hetkellä näitä tänne kirjoitettuja viestiä lukiessa on se, että kun jokainen haluaa kertoa mielipiteensä Suomen tai Yhdysvaltojen tai Espanjan koronatilanteesta, tuntee jokainen aina jonkun omassa lähipiirissään joka on lähellä koronaa elävä lääkäri tai vastaava.

"Juttelin muutama päivä sitten koronapotilaiden parissa työskentelevän lääkärituttavani kanssa."

"Omat Yhdysvalloissa asuvat ystävät ja kollegat ovat viimeiset kuukaudet kertoneet pääosin positiivisia viestejä tilanteen kehityksestä."


En epäile etteikö porukka puhuisi totta, mutta tuntuu että nykyään on pakko saada omille mielipiteilleen jotain pohjaa tuntemalla aina jonkun :hymio:

Toki näinkin on. Omalta osaltani voin sanoa, että tutkimustyöni käsittelee juurikin tauteja (ja niihin liittyen kuolemaa). Siksi tämäkin ketju on minulle - harrastemielessä - niin mielenkiintoinen. Lähinnä mielipiteiden seurannan kanavana. En ole virologi, mutta aiheena taudit (laajasti ajatellen) ovat olleet pitkään keskeisessä osassa työssäni. Ja tätä kautta tunnen paljon aiheen parissa työskenteleviä tutkijoita mm. Yhdysvalloista, Euroopasta ja Afrikasta. Aasiasta en niinkään. Erityisen tuttuja seutuja tätä kautta ovat Kanadasta Brittiläinen Kolumbia ja Alberta sekä Yhdysvalloista Florida.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt on taas hieman enemmän merkkejä siitä, että huippu saattaisi olla käsillä. No, ennen kuin liikaa innostutaan, niin ei tässä vielä mitään varmaa ole.

Havaintoja, joiden perusteella olen varovaisen positiivinen:

1. Varsinais-Suomessa on tultu tämän aallon huipuista 10% alas, ja tartuntojen kehityksen perusteella arvioimani R-luku on alle yhden (n. 0.93). Lasku on kestänyt kuitenkin vain muutaman päivän, ja ilmaantuvuusluku hitaana mittarina on edelleen nousussa, joskin hidastuvassa sellaisessa.

2. Päijät-Hämeen laskutrendi on selvempi. Se on kestänyt jo lähes kaksi viikkoa, ja tämän aallon huipuista on tultu alas noin 43%. Ilmaantuvuuslukukin on jo kovassa laskussa. R-luvun päättelin olevan jopa alle 0.8, mikä on reipasta laskuvauhtia.

3. Koko maa, HUS ja HUS:n ulkopuolinen Suomi kokonaisuutena ovat kaikki olleet varsin stabiileja viime päivät (trendi). Sama pätee TAYS:iin. Näissä kaikissa R-luku on vielä mielestäni yli yhden, mutta laskussa.

Se, mitä ei luonnollisestikaan pysty vielä sanomaan, että onko tässä kyse oikeasti huipun saavuttamisesta, vai vain samanlaisesta väliaikaisesta rauhoittumisesta, mikä koettiin hetkellisesti suunnilleen heinäkuun puolivälissä. Sen näyttää aika. Päijät-Häme ja varauksin Varainais-Suomi ovat jo nyt positiivisemmassa kehityksessä kuin silloin, joten jos sama trendi säilyy ja etenee muualle, tämä näyttää oikein lupaavalta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Jyväskylä kisaa mitalisijoista ilmaantuvuudessa. Kahden viikon sisään yli 200 tartuntaa.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Pientä havainnointia itseltäkin, vaikka Sistis hyviä havaintoja jo teki.

1. HUS:ssa edelleen kasvua, mutta hitaampaa sellaista. 16% nousu 7pv:n tartuntamääristä edellisestä 7pv:stä.

2. Pirkanmaalla tällähetkellä maan kovinta nousua prosentuaalisesti, peräti 50% kasvanut viikossa tartunnat edellisestä viikosta.

3. Varsinais-Suomessa 7pv:n tartuntamäärä laskenut edellisen 7pv:n tartuntamääristä 7% verran.

4. Päijät-Hämeellä tosiaan suurta tartuntamäärien lasku. Peräti 86% laskenut 7pv:n tartuntamäärä edellisestä 7pv:n tartunnoista.

5. Kainuussa 7pv:n tartuntamäärä kääntynyt pienoiseen laskuun, edelliseen 7pv:n tartuntamäärään verrattuna.

Sairaalaluvuista selkeästi huomaa, että TAYS:n alueella tartunnat lisääntyy ja sairaalaluvut kohtuullisessa nousussa.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Kirjoitetaanko se delta nyt deltavariantti vai delta-variantti? Molempia näkee valtakunnan ykkösmedioita myöten. Mielestäni väliviiva kuuluu tuohon, koska kyseessä on aika selvä lainasana. Kansainvälinen foneettinen aakkonen tai tässä tapauksessa kreikkalainen aakkonen. Toki delta suomenkieleen istuu, mutta onko se suomea?

En nipottele, mutta mielenkiintoista kysyn, jos on kielikeskuksen väkeä paikalla.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Kirjoitetaanko se delta nyt deltavariantti vai delta-variantti? Molempia näkee valtakunnan ykkösmedioita myöten. Mielestäni väliviiva kuuluu tuohon, koska kyseessä on aika selvä lainasana. Kansainvälinen foneettinen aakkonen tai tässä tapauksessa kreikkalainen aakkonen. Toki delta suomenkieleen istuu, mutta onko se suomea?

En nipottele, mutta mielenkiintoista kysyn, jos on kielikeskuksen väkeä paikalla.

En ole kielikeskuksen väkeä, mutta menköön...

Itse kirjoittaisin ilman väliviivaa. Kielikellon sivuilta löytyy perustelu alla boldattuna:

Sellaisissa yhdyssanoissa, joiden osana on vierassana, ei yleensä ole tarpeen käyttää yhdysmerkkiä osien välissä. Jos vierassanan ajatellaan olevan lukijalle outo tai muuten vaikeasti hahmottuva, yhdysmerkkiä voi kuitenkin käyttää selvyyden vuoksi.

Mielestäni delta ei ole outo tai vaikeasti hahmottuva. Lisäksi siinä ei ole sekaannuksen vaaraa esim. sanojen taivutusmuotoihin, kuten laulu-ilta vs. lauluilta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jyväskylä kisaa mitalisijoista ilmaantuvuudessa. Kahden viikon sisään yli 200 tartuntaa.

Ja kun viikonloppuna on suuri motoristitapaaminen Suomen Ateenassa, niin kohta kiihdytetään kärkeen.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse olen kiinnittänyt huomiota nuorten aikuisten, siis 20-40 vuotiaiden käyttäytyiseen. Yllättävän moni kulkee esim kaupoissa ilman maskia eikä käytä sitä kauppojen tarjoamaa käsidesiä.

Selkeästi nuoremmat taas hyvin suuressa määrin käyttävät käsidesiä ja aika moni myös maskia.

Lisäksi yllätti uutinen, jonka mukaan osa nuoria sairaanhoidossa työskenteleeviä ei aio ottaa ollenkaan rokotetta. Mitä ihmettä? Kiva jos joku sopivasti riskiryhmään kuuluva joutuu vaikkapa tällaisen lähihoitajan / sairaanhoitajan potilaaksi.

Ihmiset jos käyttäytyisivät riittävän järkevästi, niin tilanne helpottusii varmasti nopeasti. Mutta kun ei aina siltä tunnu....
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Ylen mukaan: Rovaniemellä on todettu tällä viikolla 80 uutta tartuntaa. Kiihtymisvaiheen kriteerit täyttyivät jo ennen marjanpoimijoilla todettuja tartuntoja.

Eli ei tuo johdu marjanpoimijoista, hehän oleskelevat omassa porukassaan...??
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Itse olen kiinnittänyt huomiota nuorten aikuisten, siis 20-40 vuotiaiden käyttäytyiseen. Yllättävän moni kulkee esim kaupoissa ilman maskia eikä käytä sitä kauppojen tarjoamaa käsidesiä.
Tuosta käsidesistä pakko kysyä. Jos olen etätöissä, lähden kotoa ja pesen kädet, menen kauppaan omalla autolla. Niin miksi käyttäisin käsidesiä? Ainakaan silloin kun saavun kauppaan
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Tuosta käsidesistä pakko kysyä. Jos olen etätöissä, lähden kotoa ja pesen kädet, menen kauppaan omalla autolla. Niin miksi käyttäisin käsidesiä? Ainakaan silloin kun saavun kauppaan
Osa noista kauppojen käsideseistä on sen verran ryönäisiä, että en kyllä halua niitä kosketella. Automaatit on mainioita, mutta tyhjä automaatti ärsyttää kovasti.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuosta käsidesistä pakko kysyä. Jos olen etätöissä, lähden kotoa ja pesen kädet, menen kauppaan omalla autolla. Niin miksi käyttäisin käsidesiä? Ainakaan silloin kun saavun kauppaan
Juu eihän sitä kannatakaan käyttää kuin sen jälkeen kun on kosketellut sellaista mihin muut koskevat. Eli kaupasta poistuessa sen jälkeen kun on syöttänyt pin-koodin kortinlukijaan on paljon fiksumpaa käyttää käsidesiä.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuosta käsidesistä pakko kysyä. Jos olen etätöissä, lähden kotoa ja pesen kädet, menen kauppaan omalla autolla. Niin miksi käyttäisin käsidesiä? Ainakaan silloin kun saavun kauppaan
Siksi ettei näiden hartsojen tarvitse pahastua, kun kyyläävät muiden tekemisiä. Tietävät sinua paremmin ovatko kätesi puhtaat vai ei.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tyhjä automaatti oli äskenkin mennessä, toki toinen automaatti lähtiessä oli täynnä, siihen käteni törkkäsin.

Maskia olen käyttänyt kesän aikana kerran, eli kun vein tytön koronarokotukseen. Seuraavan kerran ajattelin laittaa maskin naamaan kun saan itse toisen piikin parin viikon päästä. Sinne ei kai kehtaa mennä ilman.

Yleisesti näyttää kyllä maskeja olevan paljon monellakin, ainakin täällä Hämeessä, mutta monella tuntuu se olevan vain näön vuoksi. Tossakin kun kävelin yhden pariskunnan pärässä parkkipaikalta kauppaan, siinä vetivät iloisesti röökiä ovelle asti, sitten ostoskärry matkaan ja ovella ryppyinen (paskainen) maski taskusta naamalle. Itse kun en oman mielenterveyden takia maskia tarvitse pitää, niin en sitä muidenkaan takia nyt enää jaksa pitää. Mielummin siellä kaupassa katson mihin väliin tungen.

... koska näitähän pidetään vielä vuosi jos toinenkin. Tai ainakin suositellaan. Ei varmaan ihan heti pureta maskisuositusta tässä maassa. Ehkä kesällä, v.2023?
 

nevins

Jäsen
Juu eihän sitä kannatakaan käyttää kuin sen jälkeen kun on kosketellut sellaista mihin muut koskevat. Eli kaupasta poistuessa sen jälkeen kun on syöttänyt pin-koodin kortinlukijaan on paljon fiksumpaa käyttää käsidesiä.
Eli kun ei näpyttele koodia niin ei tarvi käyttää käsidesiä ollenkaan..
itse siirryin maksamaan Apple pay ominaisuudella ja johan on kätevää. Face id tai salasanalla voi maksaa isotkin ostokset, eikä ole rajoitettu mihinkään tiettyyn summaan.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Miksi niitä käsiä nyt siis pitäisi hinkata, kun on moneen kertaan tutkittu ettei korona tartu mitenkään erityisemmin miltään pinnoilta?
Tuota olen myös ihmetellyt. Kertaakaan en ole käsidesiä käyttänyt (paitsi lääkäriasemalla ja terveyskeskuksessa kun pakottivat).
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Miksi niitä käsiä nyt siis pitäisi hinkata, kun on moneen kertaan tutkittu ettei korona tartu mitenkään erityisemmin miltään pinnoilta?
Itse käytän silloin jos on palautellut pulloja/tölkkejö niin kiva kun saa automaatista käsidesiä puhdistukseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös