Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 025 824
  • 81 135

Larry David

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tukahduttamisesta puheenollen, kuinka moni olisi tämän epidemian aikana ottanut mieluummin Melbournen kuin Helsingin rajoitukset (ajallinen kesto + toimenpiteet)?

Joo, ei käy ausseja kateeksi. Siellä vedetään aika tiukkaa linjaa. Käsittääkseni jokin osavaltio vedettiin ihan säppiin neljän positiivisen tapauksen jälkeen. Muutenkin toiminta on enemmän "totalitaristista" kuin täällä, esim. ihmisten kauppareissuja/liikkumista seurataan digitaalisesti puhelinsovellusten avulla ja rokottamattomille ainakin jossain osavaltioissa käy armeija koputtelemassa ovelle ja tarjoamassa rokotetta. Ausseilla on aika paljon ilmeisesti rokotevastaisuutta ja vahva käsitys omista oikeuksistaan, joten valtio vs yksilö vastakkainasettelu on aika vahva tällä hetkellä.

Mut joo, Kiuru on tavallaan vielä aika kevyttä kamaa moniin muihin maihin verrattuna...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On muuten kumma äijä, tuossa plogissa seuraava teksti oli joku kristillinen avaus. Lisäksi kaveri on aika paljon kirjoittanut koronasta siihen sävyyn, että tukahduttaminen on ainoa tie ulos epidemiasta vielä helmikuussa.

Ympäristötieteiden professori ja entinen THL-mies, mutta THL tekee aika monenlaista hommaa. Luottaisin tässä nyt niihin, jotka tekee aktiivisesti töitä asian parissa.

Mutta huolestuttavia havaintojahan noissa tuloksissa on, sikäli että pitää paikkansa. Itselle on tosi vaikea uskoa, että on jotenkin sattumalta esim. Jenkeissä ollut koronapotilaita, joilta on otettu aivokuvat ja nyt tutkittu uudestaan, sitten on yhtäläisiä eroja. Muuten ihan uskottavaa, mutta näitä potilaita olisi n. 48 000 ja että kuvat ln tutkittu ja tulkittu huolellisesti.

Suhtaudun varauksella ja odotan Mikan suusta uutisia.

Pitää paikkaansa. Oma kompetenssini ei missään nimessä riitä arvioimaan noita tutkimuksia, ja toisaalta kyseisen henkilön ulostulot ovat olleet aika mielenkiintoisia. Emeritusprofessoreilta voisi olettaa kuitenkin sitä, että he osaavat arvioida tutkimustuloksia, vaikka ne eivät ihan heidän ydinosaamiseensa osuisikaan. Valitettavasti tämä ei ole aina realiteetti käytännössä.

Noiden tutkimustulosten osalta sanoisin kuitenkin, että on aika selvä asia, että COVID-19 on potentiaalisesti vakava sairaus, joka vaikuttaa koko elimistössä, ja jonka pitkäaikaisvaikutuksia emme vielä tiedä juurikaan. Mutta onko tilanne sitten noin dramaattinen, kuin tuossa valikoivassa referaatissa esitetään, niin oma vahva perstuntuma on, että ei. Toisaalta tilanne ei myöskään ole sellainen, että korona vain sairastetaan, ja jos siitä selvitään hengissä (kuten valtaosa selviää), siitä automaattisesti parannutaan entiselleen, ja jos jotain pitkäaikaista oiretta jää, niin kyseessä olisi hyvin harvinainen poikkeustapaus, tai sitten koronahössötyksen vuoksi mielenterveysongelmia saanut henkilö. Veikkaan, että totuus on noiden välissä, mutta missä kohtaa janaa, jää avoimeksi.
 

Peluuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Pitää paikkaansa. Oma kompetenssini ei missään nimessä riitä arvioimaan noita tutkimuksia, ja toisaalta kyseisen henkilön ulostulot ovat olleet aika mielenkiintoisia. Emeritusprofessoreilta voisi olettaa kuitenkin sitä, että he osaavat arvioida tutkimustuloksia, vaikka ne eivät ihan heidän ydinosaamiseensa osuisikaan. Valitettavasti tämä ei ole aina realiteetti käytännössä.

Noiden tutkimustulosten osalta sanoisin kuitenkin, että on aika selvä asia, että COVID-19 on potentiaalisesti vakava sairaus, joka vaikuttaa koko elimistössä, ja jonka pitkäaikaisvaikutuksia emme vielä tiedä juurikaan. Mutta onko tilanne sitten noin dramaattinen, kuin tuossa valikoivassa referaatissa esitetään, niin oma vahva perstuntuma on, että ei. Toisaalta tilanne ei myöskään ole sellainen, että korona vain sairastetaan, ja jos siitä selvitään hengissä (kuten valtaosa selviää), siitä automaattisesti parannutaan entiselleen, ja jos jotain pitkäaikaista oiretta jää, niin kyseessä olisi hyvin harvinainen poikkeustapaus, tai sitten koronahössötyksen vuoksi mielenterveysongelmia saanut henkilö. Veikkaan, että totuus on noiden välissä, mutta missä kohtaa janaa, jää avoimeksi.
Nyt oli asiaa. Minua on koko ajan kummastuttanut asenne, että kunhan koronan akuuteista oireista selviää, niin kaikki on hyvin..Eihän me vielä tiedetä sairauden pitkäaikaisvaikutuksista mitään. Palautuuko turmeltuneet sisäelimet koskaan entiselleen ym.. 2. rokotuksen saaneet saavat suojan vakavaa koronamuotoa vastaan, mutta eivät sairastumista vastaan sinänsä, Toivotaan, että lievemmän koronan sairastaneet välttyisivät myös näiltä pysyviltä elin-ym. vaurioilta. Sitä ei kukaan ole ainakaan minun kuullen luvannut..
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tiedä tästä kyseisestä Jantusesta mitään, mutta maailmassa on kaikenlaista jantteria laidasta laitaan, oli titteli mikä tahansa. En väitä Jantusen olevan sekaisin oleva huru-ukko, mutta en myöskään usko THL:n pimittävän tietoja suomalaisilta.

Helpommalla pääsee kun menee virallisen polun mukaan ja jättää blogeja vähemmälle seurannalle.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nyt oli asiaa. Minua on koko ajan kummastuttanut asenne, että kunhan koronan akuuteista oireista selviää, niin kaikki on hyvin..Eihän me vielä tiedetä sairauden pitkäaikaisvaikutuksista mitään. Palautuuko turmeltuneet sisäelimet koskaan entiselleen ym.. 2. rokotuksen saaneet saavat suojan vakavaa koronamuotoa vastaan, mutta eivät sairastumista vastaan sinänsä, Toivotaan, että lievemmän koronan sairastaneet välttyisivät myös näiltä pysyviltä elin-ym. vaurioilta. Sitä ei kukaan ole ainakaan minun kuullen luvannut..
Niin tai näin, niin elämän pitää jatkua. Vaikka korona osoittautuisi pahemmaksi kuin ollaan kuviteltu, niin sitten se vain on niin. Läpi maailmanhistorian erinäisten tautien kanssa on vain tultu toimeen, koska muuta vaihtoehtoa ei ole ollut. Niin voi käydä nytkin, kuka tietää.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Eiköhän saada vielä pieni r
Tukahduttamisesta puheenollen, kuinka moni olisi tämän epidemian aikana ottanut mieluummin Melbournen kuin Helsingin rajoitukset (ajallinen kesto + toimenpiteet)?
Itse olisin ottanut Melbournen. En kyllä oikein osaa sanoa miksi. Ei olisi tarvinnut kuunnella tätä lässytystä täällä. Tiukka ote aina välillä, muuten rennommin. Ja jos minä asuisin siellä, minulla tuskin olisi haluja lähteä matkalle mihinkään lämpimään paikkaan, joten en haluaisi matkustaa. Australia on muutenkin iso maa joten matkustelisin siellä. Tänne helvetin räntäsateeseen en haluaisi. :)

Mutta näin vakavasti niin kyllä molemmilla tyyleillä on puolensa. Näin jälkiviisaana tuo täysi tukahduttaminen on typerää, varsinkin jos ei sitten saa hommattua rokotteita kansalle tukahdutuksen aikana.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaa...

Koronavirus | Koronavirus leviää nyt nuorten juhlissa, mutta tilanne ei ole yhtä vakava kuin keväällä, sanoo Husin Järvinen: ”Mittatikku on muuttunut”: Koronavirus | Koronavirus leviää nyt nuorten juhlissa, mutta tilanne ei ole yhtä vakava kuin keväällä, sanoo Husin Järvinen: ”Mittatikku on muuttunut” Yhteiskunnallinen kantokyky ei siis näytä olevan uhattuna, vaikka tartuntaluvut tästä vielä nousisivatkin.
Iltasanomat kirjoitti:
Yhteiskunnallinen kantokyky ei ole uhattuna, mutta paikallinen voi mielestäni olla, jos esim. Helsingissä tartunnat vielä nousevat eikä tartunnan jäljitystä saada toimimaan tehokkaammin.(tarkoittaa, että lisää terveydenhuollon ammattilaisia perusduuneista pois)
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yhteiskunnallinen kantokyky ei ole uhattuna, mutta paikallinen voi mielestäni olla, jos esim. Helsingissä tartunnat vielä nousevat eikä tartunnan jäljitystä saada toimimaan tehokkaammin.(tarkoittaa, että lisää terveydenhuollon ammattilaisia perusduuneista pois)

Juuri näin.

On ihan selvää, että sairaalat eivät ole helisemässä, mutta kyllä noista silti perusterveydenhuollolle ylimääräistä kuormitusta aiheutuu. Jos tartunnat jatkavat leviämistään, niin rokotuksen toinen kierros häiriintyy myös melkoisesti, kun kertaalleen rokotettuja alkaa joutua massoittain karanteeneihin altistuksen vuoksi omien rokotusvuorojensa aikana. Jos jo nyt ollaan ongelmissa, kun jengi siirtelee piikitysaikojaan lomiensa vuoksi, niin miten sitten käy epidemian jyllätessä?

Siihen, että tästä tulee suuri ongelma, on vielä matkaa. Mutta kun mietitään asiaa terveydenhuollon näkökulmasta, en pitäisi mitenkään ihmeenä, jos tätä kovaa nousua yritettäisiin vielä kerran hillitä kiristämällä rajoituksia. Kun toinen rokotuskierros on hyvällä mallilla ja etenee kohti loppuaan, niin tämä olisi melkoisella varmuudella viimeinen kiristyskierros - ihan siksi, että kakkoskierroksen jälkeen homma alkaa olla taputeltu.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Yhteiskunnallinen kantokyky ei ole uhattuna, mutta paikallinen voi mielestäni olla, jos esim. Helsingissä tartunnat vielä nousevat eikä tartunnan jäljitystä saada toimimaan tehokkaammin.(tarkoittaa, että lisää terveydenhuollon ammattilaisia perusduuneista pois)
Eli jotain kiireettömän hoidon aikoja voidaan joutua siirtämään? En tiedä sitten, että kuinka hedelmällistä on yrittää koittaa tavoittaa kaikkia altistuneita, ainakaan terveydenhuollon muiden tehtävien kustannuksella. Jos siis tauti kiertää sen kansaosan keskuudessa, jolle siitä ei juurikaan ole haittaa.

Mutta kun mietitään asiaa terveydenhuollon näkökulmasta, en pitäisi mitenkään ihmeenä, jos tätä kovaa nousua yritettäisiin vielä kerran hillitä kiristämällä rajoituksia.
Lopullinen kuolinisku monelle yrittäjälle. Se, että "vähän on ruuhkaa" ei anna siihen vielä oikeutusta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt oli asiaa. Minua on koko ajan kummastuttanut asenne, että kunhan koronan akuuteista oireista selviää, niin kaikki on hyvin..Eihän me vielä tiedetä sairauden pitkäaikaisvaikutuksista mitään. Palautuuko turmeltuneet sisäelimet koskaan entiselleen ym.. 2. rokotuksen saaneet saavat suojan vakavaa koronamuotoa vastaan, mutta eivät sairastumista vastaan sinänsä, Toivotaan, että lievemmän koronan sairastaneet välttyisivät myös näiltä pysyviltä elin-ym. vaurioilta. Sitä ei kukaan ole ainakaan minun kuullen luvannut..
Käsittäisin sen sillä tavoin, että lievä infektio kohdistuu vain ylähengitysteihin ja lievää vakavemmat infektiot taas yleisinfektioita, joka kohdistuu koko kehoon, eli virus vaikuttaa koko kehossa. Jotkut flunssavirukset voivat tulehduttaa lihaksia, niveliä tai muita elimiä, kun virusta on verenkierrossa. Osa flunssan jälkitaudeistahan perustuu ymmärtääkseni tähän. Yhdellä tutulla turposi flunssan jälkitautina polvi kaksinkertaiseksi ja toipumiseen meni lähes kuukausi. En ihmettelisi, etteikö voimakkaan, muttei sairaalahoitoa vaativan koronan sairastaneen kroppa voisi saada vaurioita. Saatika sitten sairaalahoitoa vaati

On se oma kokemus siitä, että ne rankimmat sairastuspäivät oli oikeasti kunnon sairastamista, eikä mitään miesflunssaa. That being said, flunssien ja influenssien jälkitaudit tiputtaa jengiä pois kehästä todella paljon, on se sitten reumaa, astmaa, kroonisia tulehduksia tai mitä vaan.

Sitten on niitä jotka laittaa huonon veikkausonnen long covidin piikkiin.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Eli jotain kiireettömän hoidon aikoja voidaan joutua siirtämään? En tiedä sitten, että kuinka hedelmällistä on yrittää koittaa tavoittaa kaikkia altistuneita, ainakaan terveydenhuollon muiden tehtävien kustannuksella. Jos siis tauti kiertää sen kansaosan keskuudessa, jolle siitä ei juurikaan ole haittaa.
Tuntuu, että tuossa jäljityksessä ei ole minkäänlaista logiikkaa taustalla. Jatkuvasti on näitä, joita ei saada kiinni ja löydetä ennen kuin pari päivää ennen sen parin viikon karanteenin loppua ja sitten innoissaan määrätään kahdeksi päiväksi karanteeniin. Ties kuinka monta tuntia näidenkin etsimiseen on tuossa välissä käytetty aikaa. Ja lisäksi tuo päivien 13-14 karanteenin hyödyn, kun on ensin 12 päivää elellyt vapaasti, voi jokainen mielessään kuvitella.

Joku järki siihenkin pitäisi saada. Jos ei henkilöitä löydetä altistumisen jälkeen vaikka 5-7 päivän aikana, niin sitä epätodennäköisemmäksi se tulee ja resursseja kuluu. Nuo pitäisi saman tien laittaa roskikseen. Eiköhän resuja jäljitykseenkin löytyisi taas hieman paremmin.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Yhteiskunnallinen kantokyky ei ole uhattuna, mutta paikallinen voi mielestäni olla, jos esim. Helsingissä tartunnat vielä nousevat eikä tartunnan jäljitystä saada toimimaan tehokkaammin.(tarkoittaa, että lisää terveydenhuollon ammattilaisia perusduuneista pois)
Tuo ongelma ei aiheudu koronasta vaan typeristä toimintatavoista (ja kenties lainsäädännöstä). Onhan se nyt kerta kaikkiaan turhanpäiväinen soittelu hoitohenkilökunnan työajan haaskausta, se jäljityshomma pitäisi laittaa puhelinmyyjien tai muiden vastaavien tehtäväksi.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mistä tämä tieto tulee, että kaikki jäljittäjät ovat hoitohenkilökuntaa tms. terveydenhuollon ammattilaisia?

Itse tiedän 2 ihmistä, jotka kävivät jonkun lyhyen kurssin ja ovat näissä soitteluhommissa. Kummallakaan ei minun tietääkseni ole mitään terveysalan tutkintoa. En nyt asiasta voi ihan satavarma olla kun en ole koskaan tutkintoja kysellyt, mutta ainakin ihan eri hommissa ovat ”normaaliaikana”.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Joku järki siihenkin pitäisi saada. Jos ei henkilöitä löydetä altistumisen jälkeen vaikka 5-7 päivän aikana, niin sitä epätodennäköisemmäksi se tulee ja resursseja kuluu. Nuo pitäisi saman tien laittaa roskikseen. Eiköhän resuja jäljitykseenkin löytyisi taas hieman paremmin.
Ihan samaa mieltä, jos menee yli 72 h altistuksesta, niin hyöty alkaa olla jo aika pieni.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mistä tämä tieto tulee, että kaikki jäljittäjät ovat hoitohenkilökuntaa tms. terveydenhuollon ammattilaisia?

Itse tiedän 2 ihmistä, jotka kävivät jonkun lyhyen kurssin ja ovat näissä soitteluhommissa. Kummallakaan ei minun tietääkseni ole mitään terveysalan tutkintoa. En nyt asiasta voi ihan satavarma olla kun en ole koskaan tutkintoja kysellyt, mutta ainakin ihan eri hommissa ovat ”normaaliaikana”.
Erinomaista jos näin tosiaan on.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Eiköhän saada vielä pieni r

Itse olisin ottanut Melbournen. En kyllä oikein osaa sanoa miksi. Ei olisi tarvinnut kuunnella tätä lässytystä täällä. Tiukka ote aina välillä, muuten rennommin. Ja jos minä asuisin siellä, minulla tuskin olisi haluja lähteä matkalle mihinkään lämpimään paikkaan, joten en haluaisi matkustaa. Australia on muutenkin iso maa joten matkustelisin siellä. Tänne helvetin räntäsateeseen en haluaisi. :)

Mutta näin vakavasti niin kyllä molemmilla tyyleillä on puolensa. Näin jälkiviisaana tuo täysi tukahduttaminen on typerää, varsinkin jos ei sitten saa hommattua rokotteita kansalle tukahdutuksen aikana.
Itse en ole joutunut tähän mennessä (Suomessa) luopumaan mistään sellaisesta, mitä pitäisin itselleni "elintärkeänä" tai jonka puuttumisen näkisin "huomattavasti elämänlaatua alentavana". Melbournessa taas on ollut (korjatkoon asioista paremmin selvillä olevat) koronapandemian aikana useita kuukausia voimassa sellaiset rajoitukset, jotka olisivat ihan oikeasti käyneet henkisen hyvinvoinnin päälle. Tuntuu että täällä moni "syvän päädyn" edustaja ei ajatellut rajoituksia ulottuvan paljon baareja pidemmälle ja argumenttia "itse en juuri baareissa käy" näki suhteellisen usein. Melbournessa ihmiset ovat kuitenkin joutuneet luopumaan nyt jo useampaan otteeseen monista vain sotatilassa tingittävistä perusoikeuksista. Tavallaan ironista, että nimenomaisesti Australian erityisetulyöntiaseman pohjalta luotu strategia kusee näin pahasti. En toki moiti paikallisia päättäjiä, olisin itse mennyt todennäköisesti siellä varsin samanlaisella paletilla, mutta nyt ehkä tietyt osa-alueet vaativat kriittistä tarkkailua nykytilanteen varjossa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Delta kyllä laittoi Australian ihan megalomaaniseen kuseen, siellähän rokotepeitto on aivan olematon. Ja nyt tilanne on sellainen, että saas nähdä taittuuko edes lockdownilla homma.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lopullinen kuolinisku monelle yrittäjälle. Se, että "vähän on ruuhkaa" ei anna siihen vielä oikeutusta.

Riippuu toki rajoitusten rajuudesta ja kestosta. Vähän epäilen, että jos epidemia kovasti leviäisi, ja porukkaa olisi karanteenissa tai muuten välttelisi palveluita altistumisen pelossa, niin ei sekään hyvää tee.

Kyllähän tuo Saulikin vähän siihen malliin puheli, että "tarttis tehdä jotakin". Eri asia sitten on, että onko oikeasti tarvetta. Päättäjät päättävät, minä en ainakaan tiedä vastausta. Onneksi pari kuukautta, ja sitten kakkospiikinkin saaneita alkaa olla niin paljon, ettei taudilla ole suuremmin saumaa enää jyllätä yhteiskunnassamme.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistä tämä tieto tulee, että kaikki jäljittäjät ovat hoitohenkilökuntaa tms. terveydenhuollon ammattilaisia?

Itse tiedän 2 ihmistä, jotka kävivät jonkun lyhyen kurssin ja ovat näissä soitteluhommissa. Kummallakaan ei minun tietääkseni ole mitään terveysalan tutkintoa. En nyt asiasta voi ihan satavarma olla kun en ole koskaan tutkintoja kysellyt, mutta ainakin ihan eri hommissa ovat ”normaaliaikana”.
Helsingissä tietääkseni soittajat ovat kaikki vähintään lähihoitajia tms. Olen mielelläni väärässä, koska minun mielestäni soittelijoille riittäisi hyvä briiffaus ja tiimejä vetäisi terveydenhuollon ammattilaiset, jotka vastaisivat hankalissa kysymyksissä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli jotain kiireettömän hoidon aikoja voidaan joutua siirtämään? En tiedä sitten, että kuinka hedelmällistä on yrittää koittaa tavoittaa kaikkia altistuneita, ainakaan terveydenhuollon muiden tehtävien kustannuksella. Jos siis tauti kiertää sen kansaosan keskuudessa, jolle siitä ei juurikaan ole haittaa.
Ei kai se hedelmällistä ole, mutta laki velvoittaa siihen. Jos koronalla ei olisi yleisvaarallisen tartuntataudin statusta ei jäljitys eikä karanteenit olisi pakollisia mielestäni.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Long-Covid otsikoissa tässäkin artikkelissa. Columbian yliopiston suomalainen apulaisprofessori Tuuli Lappalainen arvostelee aika kovin sanoin THL:n ja etenkin Nohynekin "välinpitämättömyyttä" long-covidin suhteen. Vertailukohdaksi hän ottaa mielestäni täälläkin siteeratun norjalaistutkimuksen:

Esimerkiksi Norjan Bergenissä sijaitsevassa Haukelandin yliopistollisessa sairaalassa tehdyn tutkimuksen mukaan yli 50 prosentilla 16–30-vuotiaista koronan lievänä sairastaneista oli kuusi kuukautta tartunnan jälkeen edelleen oireita, kuten väsymystä, hengenahdistusta ja keskittymisvaikeuksia.

Tässä on myös ihan hyvä kannanotto kyseiseltä apulaisprofessorilta:

Hänen mukaansa keskeistä on jatkossa, että pelkkien tartuntamäärien tuijottamisen sijaan seurattaisiin, kuinka paljon ihmisiä on koronaviruksen vuoksi sairaala- ja tehohoidossa sekä millaisia ovat niin sanotun ”long covidin” eli pitkäkestoisen koronaoireilun määrät.

 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Long-Covid otsikoissa tässäkin artikkelissa. Columbian yliopiston suomalainen apulaisprofessori Tuuli Lappalainen arvostelee aika kovin sanoin THL:n ja etenkin Nohynekin "välinpitämättömyyttä" long-covidin suhteen. Vertailukohdaksi hän ottaa mielestäni täälläkin siteeratun norjalaistutkimuksen:



Tässä on myös ihan hyvä kannanotto kyseiseltä apulaisprofessorilta:




Tämä Lappalainenhan on koronan tukahduttamisen kannalla ja Nohynek (sekä iso osa muistakin asiantuntijoista) taas sen kannalla, ettei korona täältä mihinkään häviä. Tämän takia voi ehkä vaikuttaa siltä, että Nohynek suhtautuisi long covidiin vähättelevästi. Itse taas näen, että hän suhtautuu siihen väistämättömänä, kun kerran tartuntoja joka tapauksessa tulee olemaan. Silloin ei voida alkaa rajoituksia perustelemaan long covidin määrillä.

Itse muistan lukeneeni (en muista mistä, HS taisi olla) jonkun HUSin infektio-osaston ylilääkärin haastattelun, jossa hän mainitsi, että virusinfektioissa esiintyy pitkäkestoisia oireita jopa 20 prosentilla sairastuneista. Tämän voin muistaa täysin väärin, mutta eihän näistä toisaalta ennen ole juuri puhuttu.

Ja oliko Briteissä vasta tehty tutkimus, jonka testiryhmästä (muistaakseni 10k henkeä) vain 0,3% oli näitä oireita? @Flonaldo tämän taisi jakaa täällä ainaki
 

ML17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Näin jonkin verran yliopistomaailmassa olleena osaan pitää terveen skeptisyyden myös tutkimustietoa kohtaan. Sitä nimittäin maailmassa riittää eikä joku bergeniläinen pikkututkimus ole välttämättä minkään arvoinen. Kokonaisuutta on hyvä arvioida ja nyt oma ajatus on se, että ”long covid” on oikea ongelma mutta kokonaisuuden kannalta jokseenkin mitätön.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös