Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 949 866
  • 81 126

Oadie

Jäsen
Eikös tämä nimenomaan ole vastuullista? Jos liikut paikoissa, joissa voit saada itse tartunnan, niin et normaalin asioinnin lomassa levitä sitä, vaan käytät maskia. Itse pitäisin esimerkiksi terassilla istumista syynä pitää maskia, se on sitten jokaisen oma valinta mennä sinne istuskelemaan ilman maskia. Kaupassa nyt jokainen joutuu käymään.
Istuuko joku terassilla maski päässä? Vai millä pillillä siellä niitä juomia ja ruokia nautitaan? Tuolla sinun logiikalla terassilla kävijät ovat syyllisiä koska menevät paikkaan, jossa voivat saada tartunnan? Eli kukaan ei saisi mennä minnekään ja maski päässä muuten. Tuntuu että osalla ihmisistä ei ole minkäänlaista halua edes päästä normaaliin. Aina voi keksiä uusia juttuja, millä normaalia voidaan viedä kauemmaksi. Miksihän täällä edes yritetään rokottaa ketään, kun ei siitä ilmeisesti ole mitään hyötyä normaaliin paluun suhteen.

Tällä hetkellä katselen oman kaupungin lukuja ja pidän tuota maskia suhteellisen turhana, mutta olen sitä kaupassa pitänyt. Tuntuu että se on esimerkiksi kassoilla itse palvelutilanne on mukavampi niin. Itse en ajattele niinkään itseäni, vaan kaupan työntekijöitä. Kestän kyllä sen 5-20min se rätti naamalla. Työntekijät ovat siellä töissä ja koko sen ajan maski naamalla.
Mielestäni jo aiemmin mainitsin että ihmiset kaupassa saavat kulkea rätin kanssa jos siltä tuntuu. Tautitilanteeseen sillä tässä hetkessä ei ole hitonkaan merkitystä ollaanko siellä rätillä vai ilman. Ja mainittakoon nyt vielä, etten ainakaan itse seurustele kauppareissuilla vaan teen ostokset. Turvaväli lienee 3-5m:iin tiukoissa paikoissa ja käytän vielä itsepalvelukassaa. Oma mielipide että koronasta pitää päästä "eroon" myös pään sisällä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisi pitänyt kirjoittaa "suurimmaksi osaksi", tai ainakin tällaiseen tilastoon olen törmännyt. Täytynee se jostain kaivaa esiin.

Jos löydät sellaisen, niin linkitä tänne. Itseänikin kiinnostaa.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Jos löydät sellaisen, niin linkitä tänne. Itseänikin kiinnostaa.

En nyt kuollaksenikaan löydä sitä juttua, jossa rokotteiden jakautumisesta Britanniassa oli tilastoitu, mutta käsittääkseni tuo tilatut määrät on eri asia kuin mitä käytännössä on rokotettu. Kyseinen tilasto ei esimerkiksi ota kantaa, että mille ajanjaksoille toimitukset on ajoitettu ja paljonko tilatuista määristä on yleensäkään toimitettu.

Tässä vielä rokotteiden (Pfizer & AstraZeneca) tarjoamista suojatehoista Intian varianttia vastaan.

"However, both vaccines were only 33% effective against the Indian variant three weeks after the first dose.
This compared with 50% effectiveness against the Kent variant."


Merkittävä ero tulee toisen rokotuksen kohdalla:

"The Pfizer vaccine was found to be 88% effective at stopping symptomatic disease from the Indian variant two weeks after the second dose, compared with 93% effectiveness against the Kent variant.
The AstraZeneca jab was 60% effective against the Indian variant, compared with 66% against the Kent variant."


Toisaalta jutussa viitataan myös siihen, että AstraZenecalla kestää kauemmin saavuttaa maksimaalinen suojateho.


Kun huomioi, että Britanniassa kaksi annosta on saanut vähän yli puolet yli 18 vuotiaista, niin ei tuo mikään ihmeellinen asia ole, että tartunnat ovat kääntyneet nousuun. Kuolemantapaukset ovat joka tapauksessa alhaalla ja 7 päivän keskiarvo on 9 kuolemantapausta vuorokaudessa kun se jossain vaiheessa oli yli 1200.
 

Oadie

Jäsen
Ehkä lopetan sen myötä, että ymmärrän oikein hyvin yhteiskuntakurista kumpuavat suositukset, niiden ansiosta kun meillä on tällainen globaalisti helvetin hyvin toimiva ja organisoitu yhteiskunta. Yksilöt voivat sen sisällä toimia aika vapaasti lähinnä siksi, että iso osa noudattaa erilaisia sääntöjä ja suosituksia hyvin.
Tämä on kyllä ihan shittiä. Jos joku ei käytä maskia kaupassa mieliksesi niin on anarkisti. Monessa paikassa Suomea tuo SUOSITUS on jo poistunut ja monta paikkaa on liipaisimella. Jotain rajaa noihin juttuihin. Pikkaisen liian isoihin mittasuhteisiin lähtee jutut. T: Erittäin lainkuuliainen kansalainen, jolla rätti päässä koko talven ja kevään
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tämä on kyllä ihan shittiä. Jos joku ei käytä maskia kaupassa mieliksesi niin on anarkisti. Monessa paikassa Suomea tuo SUOSITUS on jo poistunut ja monta paikkaa on liipaisimella. Jotain rajaa noihin juttuihin. Pikkaisen liian isoihin mittasuhteisiin lähtee jutut. T: Erittäin lainkuuliainen kansalainen, jolla rätti päässä koko talven ja kevään
Ehkä kannattaa laittaa rajaa lähinnä niihin sanoihin, mitä laitat suuhuni. Jos suosituksia ei ole, niitä tuskin tarvitsee noudattakaa. Ja toisaalta, jos joku pitää maskia siitä huolimatta, mitä se on keltään pois?
 

Oadie

Jäsen
Jos suosituksia ei ole, niitä tuskin tarvitsee noudattakaa. Ja toisaalta, jos joku pitää maskia siitä huolimatta, mitä se on keltään pois?
Ehkei kannata laittaa sanoja suuhuni varsinkaan, kun olen jo monesti toistanut että maskia on syytä käyttää jos siltä psykologisesti tuntuu. Se ei todellakaan ole minulta edelleenkään pois.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ehkei kannata laittaa sanoja suuhuni varsinkaan, kun olen jo monesti toistanut että maskia on syytä käyttää jos siltä psykologisesti tuntuu. Se ei todellakaan ole minulta edelleenkään pois.
Ööh, anteeksi, nyt putosin kärryiltä lopullisesti. En maininnut sinun kirjoittaneen mitään, toisin kuin sinä viittasit minun pitävän maskittomia anarkisteina.

Mutta ehkä tämä todellakin tästä. Piis & lööv.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Istuuko joku terassilla maski päässä? Vai millä pillillä siellä niitä juomia ja ruokia nautitaan? Tuolla sinun logiikalla terassilla kävijät ovat syyllisiä koska menevät paikkaan, jossa voivat saada tartunnan? Eli kukaan ei saisi mennä minnekään ja maski päässä muuten. Tuntuu että osalla ihmisistä ei ole minkäänlaista halua edes päästä normaaliin. Aina voi keksiä uusia juttuja, millä normaalia voidaan viedä kauemmaksi. Miksihän täällä edes yritetään rokottaa ketään, kun ei siitä ilmeisesti ole mitään hyötyä normaaliin paluun suhteen.

Mielestäni jo aiemmin mainitsin että ihmiset kaupassa saavat kulkea rätin kanssa jos siltä tuntuu. Tautitilanteeseen sillä tässä hetkessä ei ole hitonkaan merkitystä ollaanko siellä rätillä vai ilman. Ja mainittakoon nyt vielä, etten ainakaan itse seurustele kauppareissuilla vaan teen ostokset. Turvaväli lienee 3-5m:iin tiukoissa paikoissa ja käytän vielä itsepalvelukassaa. Oma mielipide että koronasta pitää päästä "eroon" myös pään sisällä.

Vaahto pois suupielistä ja vähän malttia. Jokainen voi käydä halutessaan terassilla ja se on ihan oma valinta. Terassilla et voi istua maski päässä, kuten et voi ravintolassakaan. Tartunrariski on sisätiloissa ja ihmisten keskellä hieman suurempi. Siksi noissa paikoissa liikkumisen jälkeen on mielestäni enemmän järkeä käyttää maskia esimerkiksi kaupassa, kuin ihmisellä joka on istunut sisällä ja ei ole liikkunut terassilla. Silloin ajattelet myös muita, jotka eivät noissa paikoissa käy, mutta käyvät esimerkiksi kaupassa.

Varmaan jonkinlainen ulostulo olisi hyvä tehdä maskeihin liittyen, että niistä pikku hiljaa siirryttäisiin isommassa mittakaavassa pois. Itse en enää käytä maskia itseni takia, vaan lähinnä juuri esimerkiksi noiden kassahenkilöiden takia, joiden kanssa asiointi on ollut mukavampaa maski päällä kuin ilman. En itsekään joka kauppareissulla maskia käytä ja silloin asioin yleensä itsepalvelukassalla.

Tällä alueella alkaa olla melkoisen huonoa tuuria, jos koronan jostain kyytiin nappaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En nyt kuollaksenikaan löydä sitä juttua, jossa rokotteiden jakautumisesta Britanniassa oli tilastoitu, mutta käsittääkseni tuo tilatut määrät on eri asia kuin mitä käytännössä on rokotettu. Kyseinen tilasto ei esimerkiksi ota kantaa, että mille ajanjaksoille toimitukset on ajoitettu ja paljonko tilatuista määristä on yleensäkään toimitettu.

Tässä vielä rokotteiden (Pfizer & AstraZeneca) tarjoamista suojatehoista Intian varianttia vastaan.

"However, both vaccines were only 33% effective against the Indian variant three weeks after the first dose.
This compared with 50% effectiveness against the Kent variant."


Merkittävä ero tulee toisen rokotuksen kohdalla:

"The Pfizer vaccine was found to be 88% effective at stopping symptomatic disease from the Indian variant two weeks after the second dose, compared with 93% effectiveness against the Kent variant.
The AstraZeneca jab was 60% effective against the Indian variant, compared with 66% against the Kent variant."


Toisaalta jutussa viitataan myös siihen, että AstraZenecalla kestää kauemmin saavuttaa maksimaalinen suojateho.


Kun huomioi, että Britanniassa kaksi annosta on saanut vähän yli puolet yli 18 vuotiaista, niin ei tuo mikään ihmeellinen asia ole, että tartunnat ovat kääntyneet nousuun. Kuolemantapaukset ovat joka tapauksessa alhaalla ja 7 päivän keskiarvo on 9 kuolemantapausta vuorokaudessa kun se jossain vaiheessa oli yli 1200.

Juuri näin. Olen itsekin tuota tutkimusta siteerannut, ja olen pohtinut myös sitä, että olisiko tuo 33% suoja ensimmäisen annoksen jälkeen kuitenkin hieman alakanttiin, sillä myös tuo vertailuna esitetty brittivariantin suoja ensimmäisen annoksen jälkeen tuntuu todella matalalta siihen nähden, miten hyvin rokotteiden eteneminen maailmalla on onnistunut painamaan tartuntoja laskuun laajalla rintamalla, ja juuri tuo brittiläinen variantti on ymmärtääkseni monessa maassa ollut se dominoiva kanta, joskin saatan olla tässä väärässäkin.

Kuolemantapauksia verrattaessa hyvä vertailuajankohta on se, jolloin tartunnatkin ovat käyttäytyneet suunnilleen samalla tapaa. Se ajankohta oli minusta viime syyskuu. Silloinkin kuolemat pysyivät alkuun suunnilleen ennallaan, ennen nousuun kääntymistä. Siksi minusta kuolemien nousua - jos sellainen olisi tulossa - voisi odottaa vasta lähiviikkoina. Aika näyttää, nousevatko luvut. Itse uskon, että nousevat, mutta varsin maltillisesti, eli paljon vähemmän kuin syksyllä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itseäni ärsyttää suunnattomasti ihmiset, jotka eivät itsenäisesti pysty minkäänlaiseen päätöksentekoon, tai että seuraavat aina sokeasti turhimpiakin sääntöjä ja tottelevat jokaista auktoriteettia mukisematta.

Itse käytän maskeja suositusten mukaisesti sen takia, että osoitan olevani "kova jätkä", joka kehtaa käyttää maskeja, eikä välitä siitä, että jotkut räksyttäjät pitävätkin nössönä.

No joo, vakavasti ottaen: käytän maskia, koska niin suositellaan. Enkä muuta tätä linjaa ensi viikollakaan, kun saan vihdoin ensimmäisen rokotukseni. Huomioin edelleen kanssaihmiseni kaupoissa. Ja julkisessa liikenteessä kulkiessani pidän toistaiseksi FFP2-luokan maskia, joka suojaa myös minua itseäni. Suojaapa se samalla bonuksena kaiken maailman kesäflunssilta, joita ei myöskään halua nyt pilaamaan meininkiä, vaikka niitä en toki koronaan rinnastakaan.

Tällä hetkellä todennäköisyys saada korona on jo hyvin pieni, ja epäilen, että maskisuosituksesta tullaan luopumaan varsin pian. Mutta jos ei, niin minulle ei ole ongelma jatkaa tätä linjaa.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Siis eikö tässä maskiasiassa nyt ihmiset käytä sitä omaa harkintakykyä?
Sanoisin, että ei.
Itse käytän maskeja suositusten mukaisesti sen takia, että osoitan olevani "kova jätkä", joka kehtaa käyttää maskeja, eikä välitä siitä, että jotkut räksyttäjät pitävätkin nössönä.

No joo, vakavasti ottaen: käytän maskia, koska niin suositellaan. Enkä muuta tätä linjaa ensi viikollakaan, kun saan vihdoin ensimmäisen rokotukseni. Huomioin edelleen kanssaihmiseni kaupoissa. Ja julkisessa liikenteessä kulkiessani pidän toistaiseksi FFP2-luokan maskia, joka suojaa myös minua itseäni. Suojaapa se samalla bonuksena kaiken maailman kesäflunssilta, joita ei myöskään halua nyt pilaamaan meininkiä, vaikka niitä en toki koronaan rinnastakaan.

Tällä hetkellä todennäköisyys saada korona on jo hyvin pieni, ja epäilen, että maskisuosituksesta tullaan luopumaan varsin pian. Mutta jos ei, niin minulle ei ole ongelma jatkaa tätä linjaa.
Eli jos maskisuositusta ei koskaan tulla virallisesti poistamaan, niin pidät maskia vielä vuonna 2031 vaikka virus olisi silloin jo historiaa?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sanoisin, että ei.

Eli jos maskisuositusta ei koskaan tulla virallisesti poistamaan, niin pidät maskia vielä vuonna 2031 vaikka virus olisi silloin jo historiaa?

Kerrotko, mistä päättelit niin?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Sen sijaan, että olisin hirveän huolissani muiden ihmisten maskin käytöstä tai käyttämättömyydestä, olen huolissani ihmisistä jotka levittävät esimerkiksi väitettä siitä, että Christian Eriksenin kärsimä sydänkohtaus johtui koronarokotteesta. Tai väitteet siitä, että koko pandemia on huijausta ja tämä on "globalistien" salaliitto tuhota yksilönvapaus Lännessä ja siirtyä kommunismiin.

Nämä ovat siis sieltä kesymmästä päästä hörhölandiaa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Energiaa ei ole tässä elämässä riittävästi siihen, että jaksaisin huolestua hörhöistä ja heidän ajatuksistaan. Tai kenenkään maskien käytöstä. Tehköön jokainen kuten parhaaksi näkee. Hörhöjäkin on ollut aina ja tulee aina olemaankin. Hörhöilyn kohteet vain vaihtuvat säännöllisesti.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Monesko maskikeskusteluaalto tämä muuten on tällä keskustelupalstalla?

On aika alaston olo nykyään, jos jostain syystä on käyttämättä.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On aika alaston olo nykyään, jos jostain syystä on käyttämättä.
En kyllä tiedä miten monta tuntia sitä pitäisi itselläni pitää, että tuollaisia oloja tulisi.

Siviilissä ehkä 10 kertaa ollut naamalla ja töissä aina sen 8-10 tuntia. Yhtään enempää ei jaksaisi. Kyllä se maski on vaan ilo heittää pukkarin ovella roskiin.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
En kyllä tiedä miten monta tuntia sitä pitäisi itselläni pitää, että tuollaisia oloja tulisi.

Siviilissä ehkä 10 kertaa ollut naamalla ja töissä aina sen 8-10 tuntia. Yhtään enempää ei jaksaisi. Kyllä se maski on vaan ilo heittää pukkarin ovella roskiin.
Juu, kyllä näin lämpimillä keleillä alkaa olla ajoittain tuskallista, mutta en mä siitä puhunutkaan vaan totesin olon olevan jotenkin alaston ilman. Hyvähän sitä alasti on olla ja vähän syntinen viilis myös.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
On hieman mindfuck-kamaa kuinka jotkut käyttävät energiansa osoitellakseen sormella ihmisiä, jotka edelleen voimassa olevan suosituksen mukaisesti käyttävät maskia julkisilla paikoilla, aivan kuin se olisi joltain toiselta pois.

Jos asiantuntijat katsovat, että niitä kannattaa vielä käyttää ja niiden avulla jokunen tartunta ehkäistään, niin ihan mielelläni minä sen rätin naamalle voin vetää. Täysin mitätön "uhraus". Ei minulta löydy kompetenssia kyseenalaistaa niitä analyysejä, jotka suositusten taustalta löytyvät. Enkä myöskään jaksa uskoa, että kukaan niitä vittuillakseen tai ilkeyttään laatii, se olisi jo salaliittohörhöilyä.

Joku saatanan rätti naamalla on lillukanvarsia isossa kuvassa. Se millä on oikeasti merkitystä, on se, että saadaan loputkin todelliset rajoitukset pois, jotka edelleen kansantalouttamme nakertavat. Jos maskit jouduttavat tätä päivälläkin, niin silloin niiden olemassaololle on peruste.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kävin motonetissä ja unohdin pukea maskin. Kassa oli ainoa joka vaikutti ihmettelevän jotain. Ehkä sitä, että maksoin kellolla.
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Tänään viimeksi juttelin sellaisen - aikaisemmin ihan fiksuna pitämäni - ihmisen kanssa, joka sanoi ettei yksinkertaisesti enää uskalla olla pitämättä maskia julkisilla paikoilla, vaikka siis suositus Satakunnassa purettiin. Voi Herran ie, mutta tästä tulee poijjaat vielä iso maksu mielenterveysongelmien muodossa maksettavaksi.
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Kävin perjantaina itäisessä Helsingissä eräässä käytettyjä autoja myyvässä liikkeessä katsomassa autoa. Aavistukseni siitä, että täällä ei välttämättä ole enää niin tarkkaa tuo maskin käyttö kuin esimerkiksi lännempänä Helsinkiä, jossa asun, osui oikeaan. Karkeasti katsottuna noin kymmenestä automyyjästä kolmella oli maski naamallaan ja lopuilla ei. Pidin sitten sen rohkaisemani itsekin oman maskini taskussa ja hoidin asioinnin oman maskittoman myyjäni kanssa mukavasti ilman, että asiasta syntyi mitään numeroa.

Oman asuinalueeni kaupoissa käyttöaste on lähellä sataa prosenttia edelleen. Ihmiset ovat keskimäärin ehkä kuuliaisempia ja tarkempia julkikuvastaan. Tästä johtuen tilanne on vähän kimurantti, jos esimerkiksi joskus maski on sattunut jäämään kotiin kauppaan mennessä ja ostokset pitäisi saada tehtyä. On kolme ei houkuttelevaa vaihtoehtoa; hakea maski kotoa, kysyä henkilökunnalta (tuntuu myös aika epärationaaliselta vallitsevassa tilanteessa ja maskien todistettu hyöty huomioiden) tai sitten mennä ainoana maskittomana asiakkaana hakemaan se jauhelihapaketti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös