Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 947 053
  • 81 126

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ylen mukaan 161, taitaa tuossa olla mukana tämä ja eilinen?

Saattaa olla. Koska THL:n 47 koko maassa ja HUS:n 78 YLE:n mukaan tuntuvat aika erikoisilla luvuilta, etenkin kun muut maakunnat ovat myös lukemiltaan melko korkeita ajankohtaan nähden.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Voi olla mahdollista sekin, että jengi haluaa varmistaa meille kaikille suht normaalin kesän tinkimällä omasta mukavuudestaan ja pitämällä maskia julkisissa tiloissa sisällä. Voi olla jopa niin radikaali tilanne, että ovat käyttäneet omia aivojaan ja tulleet siihen tulokseen, että vaikka todennäköisyys viruksen tarttumiselle on erittäin pieni, on parempi minimoida swkin, jopa sillä uhalla, että saa lampaan leiman.

Näinpä. Ja tuota ajatusta jos haluavat noudattaa loppuun asti, niin toivottasti myös käyttävät sitä maskia loppuelämänsä ajan, koska virus ei varmaan mihinkään katoa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Tai sitten mitä pidempään ihmiset tanssivat hallituksen "jokainen tartunta on liikaa" -pillin mukaan, sitä kauemmin saamme nautti perusteettomista rajoituksista. Normaalin kesän uhkana ei ole enää tässä vaiheessa korona, vaan päättäjät.
Tää on kyllä ihan hyvä pointti. Ehkä sitä kannattais jo teoilla alkaa viestiä päättäjille ja kanssaihmisille, että normaalin elämän täytyy alkaa ja että ei me olla valmiita jatkamaan rajotuksia enää kun kaikki on rokotettu.

Jotenkin pitäisi saada tiedottaminenkin taas aisoihin... ainakin talveen mennessä. Vanhat luokitukset perusvaihe, kiihtymisvaihe ja leviämisvaihe kannattaa heittää nyt roskiin. Voitaisiin ottaa käyttöön alueellinen koronavaroitus, joka ilmaisee jos alueella on kohonnut riski koronaan sairastumisen suhteen. Vähän niin kuin säätiedotusten myrskytuuli / metsäpalo varoitukset.

Tämä varoitus voitaisiin antaa jos alueella on juuri annettu paljon positiivisia näytteitä. Tämä varoitus sitten voisi sisältää suosituksen maskin käytöstä julkisessa liikenteessä ja yleisötapahtumissa, joissa ollaan pitkä aika samassa tilassa sekä turvavälien korostetun huomioimisen. Eipä tuo oikein muuta tarvitse. Tai no lisäksi toinen indikaattori, jos sairaanhoito uhkaa OIKEASTI tukkiutua, niin sitten otetaan lisärajoituksia käyttöön.

Onko lehdistölle pakko tiedottaa päivittäiset tartuntaluvut? Ei kai?
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Näinpä. Ja tuota ajatusta jos haluavat noudattaa loppuun asti, niin toivottasti myös käyttävät sitä maskia loppuelämänsä ajan, koska virus ei varmaan mihinkään katoa.
No ei nyt sentään ihan näinkään. Sitten kun kaikki halukkaat on rokotettu, ei ole enää mitään syytä jatkaa toimia... ellei sitten halua niitä jatkaa nimenomaan loppuelämänsä ajan.

Itse olen vieläkin aika varovainen, koska 68 vuotias äitini aloitti juuri syöpähoidot jotka laskevat vastustuskykyä. Ehkä sitten kun hän on saanut toisen rokotteen asia on eri. Tietenkin toinen vaihtoehto olisi, ettei näkisi häntä lainkaan, mutta ennemmin toimin näin.
 

Oadie

Jäsen
Ei tee, enkä niin väittänytkään. Se, että pidetään maskia käyttäviä aivottomina lampaina, kyseenalaistaa ko. arvioijan oman järjenkäytön mun silmissäni. Tässä viimeaikaisessa keskustelussa kukaan ei ole noin väittänyt, vaan heijastelen lähinnä aiempia erittäin mustavalkoisia keskusteluja täällä ja vielä enemmän muualla somessa. Puheet lampaista ja omien aivojen käytöstä ohjaa väkisinkin niihin.
Niin no sen verran täytyy ihmetellä, että jengi istuu terasseilla ja kuppiloissa, jotka ovat olleet tosi piukassa. Tai sitten käydään porukassa harrastamassa ym. Ja nämä tapahtuu ilman maskia. Sitten mennään kauppaan rätti naamalla, koska niin on suositeltu. Ymmärrän jos se pistää ehkä joitakin mietityttämään tuo omien aivojen käyttö. Mutta kuten sanoin jokainen tyylillään ja tavallaan. Itse jätin maskin pois kun rokotuksesta oli tovi kulunut. Ja koska iäkkäät ja riskiryhmät on rokotettu sekä joillakin alueilla koko suosituskin poistunut niin askel kohti normaalia vaikuttaisi tässä tilanteessa normaalilta.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Briteissä 7 päivän liukuva keskiarvo 6839, lukema eiliseltä. 1.6 7 päivän liukuva keskiarvo oli 3441. Lukema siis kaksinkertaistunut 12 päivässä. Pitäisikö huolestua.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainakin nyt on ihan Ylen otsikkoonkin päivittynyt tuo 47. Alkavalla viikolla jäädään tällä menolla alle sadan joka päivä ehkä yhtä keräilyerää lukuunottamatta.

Sitten mennään kauppaan rätti naamalla, koska niin on suositeltu.

Hyvin kuuliaisesti kansalaiset tätä nimenomaista suositusta kieltämättä noudattavat. Tasan vuosi sitten maskeja omassa lähiprismassani käyttivät lähinnä jotkut vanhukset ja "pelokkaat", mutta nyt kattavuus on vähän vuorokauden ajasta riippuen edelleen ~85-95%
Todennäköisesti siis moni "murhanhimoista katsetta" maskittomille antava veteli paljain kasvoin vielä vuosi sitten, vaikka maskeja oli jo yhtä lailla saatavilla.
 
Viimeksi muokattu:

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Briteissä 7 päivän liukuva keskiarvo 6839, lukema eiliseltä. 1.6 7 päivän liukuva keskiarvo oli 3441. Lukema siis kaksinkertaistunut 12 päivässä. Pitäisikö huolestua.

Niin, varmaan sielläkin kesän myötä ihmiset ovat lähteneet liikkeelle ja tapaavat toisiaan terasseilla ja tapahtumissa. Jos lukemat pysyvät ylhäällä kesällä ja mahdollisesti nousevat niin syksyä vasten voisi vähän huolettaa, että tulevatko rajoitukset taas voimaan vaikka suurella osalla olisi jo 2 piikkiäkin olkavarressa...
 

Oadie

Jäsen
Hyvin kuuliaisesti kansalaiset tätä nimenomaista suositusta kieltämättä noudattavat. Tasan vuosi sitten maskeja omassa lähiprismassani käyttivät lähinnä jotkut vanhukset ja "pelokkaat", mutta nyt kattavuus on vähän vuorokauden ajasta riippuen edelleen ~85-95%

Mitenköhän alueilla joilla maskisuositus on poistunut. Näkyykö se muutoksena vai onko tuo jäänyt selkäytimeen? Ja edelleen omasta mielestäni ihmiselle kenelle tuo maski esim. kaupassa antaa turvallisuuden tunteen, vaikka olisi kuinka monta rokotetta saanut kannattaa tuota käyttää. Sehän voi käydä mielenterveyden päällekin jo liikkua ilman.
 

Oadie

Jäsen
Briteissä 7 päivän liukuva keskiarvo 6839, lukema eiliseltä. 1.6 7 päivän liukuva keskiarvo oli 3441. Lukema siis kaksinkertaistunut 12 päivässä. Pitäisikö huolestua.
Näitä uutisia ei sinänsä haluaisi lukea, koska vie uskottavuutta rokotteelta. Eikös Briteissä ole aika hyvin kuitenkin väkeä piikitetty? Onko samanlaista muutosta ollut myös sairaalalukemissa? Jos ei niin sittenhän homma on hanskassa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Briteissä 7 päivän liukuva keskiarvo 6839, lukema eiliseltä. 1.6 7 päivän liukuva keskiarvo oli 3441. Lukema siis kaksinkertaistunut 12 päivässä. Pitäisikö huolestua.

Tietyllä tapaa kyllä, sillä tuo kertoo aika hyvin siitä, miten intialainen variantti kykenee kiertämään rokotesuojaa ainakin yhden annoksen osalta. Vielä tuo ei näy merkittävästi sairaala- tai kuolinluvuissa, ja jos näissä ei tule muutosta tautitapausten noustessa, suureen huoleen ei sinänsä ole aihetta, koska rokote täyttää silloin ensisijaisen tehtävänsä.

Silloin pahin skenaario on lähinnä rajusti levinnyt epidemia, joka kaataa ihmisiä sairasvuoteelle massoittain, ja aiheuttaa haasteita yhteiskunnan pyörittämiselle, jos työpaikoilta on vaikka kerralla iso osa kipeänä. Mutta jos terveydenhuolto ei tuosta suuremmin kuormitu, ja kuolintapauksissa ei tule merkittävää nousua, tilanne on edelleen siedettävä.

Britanniaa ei voi verrata Suomeen, koska siellä viruksella on paljon paremmat leviämisen edellytykset. Mutta sanotaan niin päin, että Britannia näyttää, miten hyvin rokotesuojaa toimii minimissään käytännössä. Meillä vastaavalla rokotekattavuudella sekä vastaavilla rajoituksilla tilanne olisi mitä suurimmalla todennäköisyydellä paljon parempi, kiitos matalamman väestötiheyden sekä luontaisemmin kulttuurimme kuuluvan sosiaalisen etäisyyden.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitenköhän alueilla joilla maskisuositus on poistunut. Näkyykö se muutoksena vai onko tuo jäänyt selkäytimeen? Ja edelleen omasta mielestäni ihmiselle kenelle tuo maski esim. kaupassa antaa turvallisuuden tunteen, vaikka olisi kuinka monta rokotetta saanut kannattaa tuota käyttää. Sehän voi käydä mielenterveyden päällekin jo liikkua ilman.

Vaikka uskomattomalta tuntuukin, covidia itse sairautena pelkääviä taitaa vielä ihan oikeasti löytyä. Itse kun olen lähestynyt pandemiaa alusta lähtien "sairastun jos sairastun", nimenomaisesti talous edellä lähestyen, luonnollisesti useimpia viranomaissuosituksia noudattaen.

Jos et tietentahtoen lähde ottamaan riskejä,
riski tartunnan saaminen jostain K-marketin heviosastolta, kahvilan terassilta tai VR:n junasta on niin minimaalinen, että jos tämänhetkisessä epidemiatilanteessa rokotteen saanut ihan tosissaan pelkää vakavaa sairastumista, kertonee se jotain hänestä itsestään. Otamme tietoisia riskejä joka päivä, mutta kuka tosissaan jättää vaikkapa autolla-ajon väliin potentiaalisen onnettomuuden takia? Omiin harrastuksiini kuuluu satunnaisesti laitesukeltaminen, mihin liittyy aina sairastumisen, vammautumisen tai jopa kuoleman riski, mutta oikeasti en vain jaksa pelätä, kun toimin ohjeiden mukaan.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Britanniaa ei voi verrata Suomeen, koska siellä viruksella on paljon paremmat leviämisen edellytykset. Mutta sanotaan niin päin, että Britannia näyttää, miten hyvin rokotesuojaa toimii minimissään käytännössä. Meillä vastaavalla rokotekattavuudella sekä vastaavilla rajoituksilla tilanne olisi mitä suurimmalla todennäköisyydellä paljon parempi, kiitos matalamman väestötiheyden sekä luontaisemmin kulttuurimme kuuluvan sosiaalisen etäisyyden.

Britanniaa ei voi verrata myöskään sen vuoksi Suomeen, että siellä rokotusohjelma perustuu käsittääkseni lähes kokonaan AstraZenecaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Britanniaa ei voi verrata myöskään sen vuoksi Suomeen, että siellä rokotusohjelma perustuu käsittääkseni lähes kokonaan AstraZenecaan.


Ei ainakaan tuon perusteella. Pfizeriä tilattu saman verran kuin AstraZenecaa. Sitä en sitten tiedä, että minkä verran mitäkin on annettu.

Toki AZ on siellä isommassa roolissa kuin meillä.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Sitten mennään kauppaan rätti naamalla, koska niin on suositeltu.
Tai hautausmaalle. Eilen Malmin hautausmaalla oli useita iäkkäämpiä porukoita, jotka kitkivät ja laittoivat kesäkukkasia haudoille maski naamassa. Itse olin herra pahuus, kun en käyttänyt maskia. Kävin vain moikkaamaan edesmenneitä sukulaisia...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK

Ei ainakaan tuon perusteella. Pfizeriä tilattu saman verran kuin AstraZenecaa. Sitä en sitten tiedä, että minkä verran mitäkin on annettu.

Toki AZ on siellä isommassa roolissa kuin meillä.

Olisi pitänyt kirjoittaa "suurimmaksi osaksi", tai ainakin tällaiseen tilastoon olen törmännyt. Täytynee se jostain kaivaa esiin.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tai hautausmaalle. Eilen Malmin hautausmaalla oli useita iäkkäämpiä porukoita, jotka kitkivät ja laittoivat kesäkukkasia haudoille maski naamassa. Itse olin herra pahuus, kun en käyttänyt maskia. Kävin vain moikkaamaan edesmenneitä sukulaisia...

sen verran pahasti porukka peloiteltu, että jos sanottaisiin että takaperin kävely estää Koronan saamista niin porukka kävelisi takaperin kauppaan.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minulle on se ja sama kuka pitää maskia, kuka ei. Jos se tuntuu kansalaisesta oikealta niin hyvä hälle. Varmasti jossain kohtaa tulee vapauttava viesti Sannalta jolloin valtaosa heittää rievut nurkkaan. Näin se toimii täällä. Sen jälkeenkin niitä nähdään. Se ei minua haittaa.
Meidän kylällä kattavuus on kauppareissuilla 95%. Joskus käyn itse ilman maskia ja joskus se on kasvoilla. Tapauksia ei ole ollut viikkoihin.

Edit. Sekavan horinan pointti oli, että mitäpä se muille kuuluu jos joku lammas pitää rättiä tai kova kaveri kulkee ilman kertoen siitä joka paikassa.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Niin no sen verran täytyy ihmetellä, että jengi istuu terasseilla ja kuppiloissa, jotka ovat olleet tosi piukassa. Tai sitten käydään porukassa harrastamassa ym. Ja nämä tapahtuu ilman maskia. Sitten mennään kauppaan rätti naamalla, koska niin on suositeltu. Ymmärrän jos se pistää ehkä joitakin mietityttämään tuo omien aivojen käyttö. Mutta kuten sanoin jokainen tyylillään ja tavallaan. Itse jätin maskin pois kun rokotuksesta oli tovi kulunut. Ja koska iäkkäät ja riskiryhmät on rokotettu sekä joillakin alueilla koko suosituskin poistunut niin askel kohti normaalia vaikuttaisi tässä tilanteessa normaalilta.

Eikös tämä nimenomaan ole vastuullista? Jos liikut paikoissa, joissa voit saada itse tartunnan, niin et normaalin asioinnin lomassa levitä sitä, vaan käytät maskia. Itse pitäisin esimerkiksi terassilla istumista syynä pitää maskia, se on sitten jokaisen oma valinta mennä sinne istuskelemaan ilman maskia. Kaupassa nyt jokainen joutuu käymään.

Tällä hetkellä katselen oman kaupungin lukuja ja pidän tuota maskia suhteellisen turhana, mutta olen sitä kaupassa pitänyt. Tuntuu että se on esimerkiksi kassoilla itse palvelutilanne on mukavampi niin. Itse en ajattele niinkään itseäni, vaan kaupan työntekijöitä. Kestän kyllä sen 5-20min se rätti naamalla. Työntekijät ovat siellä töissä ja koko sen ajan maski naamalla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, olen pitänyt tapanani olla puuttumatta näihin, mutta en nyt sitten pitänyt. Ehkä lopetan sen myötä, että ymmärrän oikein hyvin yhteiskuntakurista kumpuavat suositukset, niiden ansiosta kun meillä on tällainen globaalisti helvetin hyvin toimiva ja organisoitu yhteiskunta. Yksilöt voivat sen sisällä toimia aika vapaasti lähinnä siksi, että iso osa noudattaa erilaisia sääntöjä ja suosituksia hyvin.

Mutta tämä tästä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös