No onhan siinä nyt eroa, että voiko käydä lounaalla lähiravintolassa tai viikonloppuna lasillisella vai ei. Jotenkin absurdi ajatus muutoinkin, että arkipäivinä baareissa käymisestä pitää jotenkin taistella alkoholisteja vastaan.
Ensin protestoidaan, kun mitään ei avata, mutta sitten kun avataan, niin sekin on väärin. Minusta tuo on ainakin parempi ratkaisu kuin se, että ovet pysyvät kiinni aamusta iltaan.
Itse ajattelen niin, että alan ammattilaiset tietävät itse, mikä on järkevintä ja kannattavinta ja mikä ei ole. Siis talouden kannalta. Nythän ravintoloitsijat ovat pääasiassa tyytymättömiä päätökseen, koska se ei ole taloudellisesti kannattavaa. Ilmeisesti he eivät kuitenkaan ymmärrä mistään mitään ja pitäisi olla vain tyytyväinen, kun saadaan ovet auki ja työntekijöille työtä, vaikka jokainen päivä toisikin tappiota. Ihme jengiä, kun jotain pitäisi vielä jäädä viivankin alle.
Jos itse ajattelen omaa ravintolakäyttäytymistäni, käyn mieluummin illalla kuin päivällä. Lapsiperheet voivat toki käydä varsinkin viikonloppuisin päivälläkin, mutta vaikka itsellänikin on lapsia, en yleisesti ottaen halua mennä ravintolaan, jos siellä on lapsiperheitä. Vaikka lapset sinänsä kiltisti käyttäytyisivätkin, ilmapiiri on usein jokseenkin rauhaton ja sisältää säätämistä. Omien lasten säätämiset ovat vielä niin tuoreessa muistissa, etten koe sitä vielä liikuttavana, vaan lähinnä raskaana. Ja olen myös ehdottomasti sitä mieltä, että lasten kanssa pitää käydä ravintoloissa, mutta rajansa kaikella ja tiedostan hyvin, että tietyissä paikoissa niitä lapsiperheitä nyt vain on enemmän. Siksi en niihin mene, jos oma mielentila ei ole kohdillaan. Joskus on pakko ja selviydyn kyllä.
On myös ravintoloita, jotka eivät selkeästi ole profiloituneet perheravintoloiksi ja niille nämä nykyiset aukioloajat ovat katastrofi. Lounas ja illallinen eivät ole sama asia, enkä itse ainakaan halua syödä illallista päivällä tai iltapäivällä. Yhden lasillisen voi käydä päivälläkin toki ottamassa, mutta kyllä mä senkin mieluummin tekisin illalla, päivän päätteeksi, kun sen jälkeen ei tarvitse enää tehdä mitään. Pitääkö minun tässä nyt muuttaa omia ajatuksiani ja väkisin mennä päivällä ravintoloihin, vaikka en siitä hyvää fiilistä saisikaan?
Arvostaisin myös kovasti, ettet vääristelisi ajatuksiani tai laittaisi sanoja suuhuni. En ole missään protestoinut sitä, että ravintolat avattiin, vaan sitä, että ne sulkeutuvat nyt liian aikaisin. Nyt ne menevät kiinni juuri silloin, kun tavallisella työssä käyvällä ihmisellä olisi parhaat edellytykset niissä käydä. Ja tämä myös tarkoittaa ravintoloitsijan parhaan mahdollisen ansainta-ajan päättymistä. Minun mielestäni prioriteetit vain nyt ovat tässäkin väärät, kun monet lounasmestat pitävät ovensa kiinni etätöiden vuoksi muutenkin. Minun mielestäni ravintolat voivat avata ovensa vaikka klo 6 ja alkaa myydä kaikkea kaljasta kossuun. Minä en niissä silloin vieraile ja lounastakin syön himassa, koska se nyt vain on kaikkein helpointa, kun tässä itsekseen työskentelee. Olen huono ihminen, kun en paikallisessa lounaalla yksin käy, tiedän sen. Kaltaisiani on paljon ja voimme yhdessä kaikki toimintaamme hävetä.
Erikoista kyllä, jos sitä ei saa kritisoida, että ravintolat sulkevat ovensa jo klo 17 esim. klo 22:n sijasta, vaan se tulkitaan niin, että olisi parempi, että ovet pysyvät kokonaan kiinni. Kyllähän se klo 17 on tyhjääkin parempi, tietenkin. Onko se kuitenkaan
paras mahdollinen ratkaisu? Minun mielestäni ei ole. Mun puolestani ravintolat voidaan myös kaikki pitää kiinni, jolloin valtio laittaa kättä taskuun. Kuukausi kiinni, korvaukset valtiolta ja sen jälkeen kiskat auki ilman rajoituksia, jos tautitilanne ei ole tästä nykyisestä huomattavasti pahentunut.