Tämähän se tuntuu olevan, eli kansa on jollain lailla jakautunut koronarajoitusten suhteen. Edelleen suurin osa ihmisistä noudattaa rajoituksia; välttää ylimääräisiä sosiaalisia kontakteja ja huolehtii turvaväleistä, mutta sitten on myös ne ihmiset, joita ei vittuakaan kiinnosta. Heitä ei kiinnosta nyt, eikä heitä kiinnosta mahdollisten liikkumisrajoitusten tultua voimaan.
Suurin osa ihmisistä on sitten jossain tuolla ääripäiden välillä, eli kyllä liikkumisrajoituksilla pieni ohjausvaikutus olisi. Olisiko sitten kokonaisuuden kannalta mitenkään merkittävä, se on toinen kysymys.
Sittemmin on toki käynyt ilmi, että ainakin pääministeri Marin on juuri nyt rajoitusten kannalla, mutta alun alkaen kyse oli nimenomaan niiden valmistelusta.
Tällä tavallahan kaikki rajoitukset on tuotu käytäntöön. Ensin medialle on vuodettu, mitä on valmistelussa, jotta kansa ehtii tottua ajatukseen uusista rajoituksista ja lisäksi tarkoituksena on uhkailemalla kohottaa koronaryhtiä – siis kertomalla, että tällaista nyt valmistellaan ja otetaan käyttöön, jos koronasynnin teko jatkuu.
Nyt kun tilanne on tasaantunut ja jopa lievä käänne parempaan päin on ehkä nähtävissä niin liikkumisrajoituksien käyttöönotto tuntuisi vähän erikoiselta, kun niiden on rummutettu olevan aivan viimesijainen keino, joka otettaisiin käyttöön vasta, kun kaikki muut keinot on käytetty. Ehkä hallituksessa on kova luotto siihen, että lähestyvä kesä ja rokotusten edistyminen avittaa pian, eikä tämänhetkistä pahempaa tilannetta koko epidemian aikana enää tule, kun tuntuu olevan kiire saada tämäkin kortti pelattua. Muuten näyttäisi pahalta, jos tulisikin jossain kohtaa niitä 10 000 tautitapauksen päiviä ja kaikki kovimmat keinot olisi käytetty jo 500 tapauksen päivinä.
Ylinopeusrajoituksissa ei tosin ole alueellista rajausta, eikä ylinopeus ole sallittua edes välttämättömässä asioinnissa. Liikkumisrajoituksiinhan olisi tulossa sekä alueelliset rajaukset että välttämättömän asioinnin salliminen.
Nopeusrajoitus on taajamassa 50 km/h ja muualla 80 km/h. Tästä voidaan toki poiketa ilmoittamalla suurin sallittu nopeus erikseen nopeusrajoitusmerkillä. Lisäksi hälytysajoneuvon, liikenteen valvontaan taikka poliisin, rajavartiolaitoksen tai tullin virkatehtävään käytettävän ajoneuvon kuljettaja saa ylittää suurimman sallitun nopeuden, jos tehtävän kiireellisyys sitä välttämättä edellyttää. Eli yhteenvetona, nopeusrajoitukset ovat alueelliset ja ylinopeus on sallittua välttämättömäksi määritellyissä tilanteissa.