Eikö esim. Italiassa keväällä menty ainakin alueittain sen rajan yli?
Pakko muuten kysyä, kun itse ymmärrykseni mukaan kritisoit ”tuomionpäivän ennusteita”, että näetkö oman viestintäsi täällä jollain tavoin positiivisena?
Nimittäin jos mediasta tulee toitotusta kuinka ollaan veitsenterällä, niin sinä olet kertomassa täällä että ”täällä tulee menemään kaikki päin persettä, koska kaikki sanoo että ollaan veitsenterällä”.
Mitä yrität selittää? Ensinnäkään keväästä en puhunut mitään, vaan viime kuukausien tapahtumista. Toiseksi, minun sanomisillani ei liene missään mittakaavassa mitään merkitystä. Ja en tietääkseni ole sanonut missään, että menee päin persettä. Oma mielipiteeni on, että vaikka tulisi yli tuhat tartuntaa päivässä, niin sillä ei ole mitään merkitystä mihinkään.
Mitä tarkoittaa flunssakauden kiihtyminen? Osaatko antaa jotain tieteellistä pohjaa tuolle?
Kyllä osaan. Laitan kuvan liitteeksi. Luulin, että tämä on ihan itsestäänselvä asia kaikille aikuisille. Ihan yleisen elämänkokemuksen perusteella pystyy päättelemään, että talven edetessä erilaiset virukset leviävät enemmän ja sitte kesän tullessa ne eivät leviä. Tai no, tieteellisiä perusteluja en osaa antaa tähän, mutta ne varmaan löytyvät ihan googlettamalla.
Kaikki on mahdollista. Tämä kehitys riippuu täysin siitä, että miten rajoitukset ja suositukset toimivat, ja miten ihmiset malttavat niitä noudattaa. En kuitenkaan itse pidä flunssakautta mitenkään itsestäänselvyytenä, koska tänä vuonna maailma ei pyöri normaalin kalenterin mukaan, ja keväälle normaalisti osuva influenssakausi tuskin esimerkiksi tulee ajallaan tai mitenkään erityisen vahvana. Muuta flunssakautta ei sinänsä edes ole, vaan normaaleita hengitystievirusten epidemioita esiintyy säännöllisen epäsäännöllisesti ympäri vuoden, joskin painopiste niissä on kai usein koulujen alussa ja sitten läpi talven.
Itse en usko esimerkiksi tammi- ja helmikuun olevan koronaviruksen leviämisen kannalta sen otollisempia kuin joulukuunkaan. Eli en usko tuolloin tulevan mitään mahdotonta nousua, joka riippuisi vuodenajasta. Tämä joulukuu on osoittanut, että tauti on mahdollista saada laskusuuntaan jopa suhteellisen kevyillä rajoituksilla, vaikka elämmekin pimeää talviaikaa. Tammikuun ja helmikuun osalta taudin leviäminen siis riippuu ensisijaisesti rajoituksista, suosituksista ja ihmisten käyttäytymisestä. Ja toki tämän loppukuun kehitys sanelee myös paljon.
Katsotaan, mikä usko toteutuu. Painopiste ja trendi eri viruksissa pysynee suht samana vuodesta toiseen. Se, että nyt on rajoituksia, tuskin vaikuttaa käyrän muotoon juurikaan. Ainoastaan sen verran, että huiput ovat kaikissa viruksissa alempana kuin normaalisti olisivat.
Kuitenkin kaikki taudit on mahdollista saada laskuun ”lievillä” (suhteellinen käsite, rajoitukset ovan täällä normielämään nähdeen helvetin rajuja, toki maailman mittakaavassa pieniä). Miksei otettaisi lieviä rajoituksia käyttöönjoka talvi, niin ei tarvitsisi ihmisten olla saikulla tai tulla sairaalaan influenssan takia. Profit!
kuvassa influenssa a ja b epidemiat neljältä kaudelta. 1/8 näistä huippu on osunut ennen vuodenvaihdetta. 7/8 tuohon helmi-maaliskuuhun. Jos joku haluaa todennäköisyyksiin luottaa, niin eiköhän tämänkertaisessa viruksessakin huippu osune tuonne kohdin. Toki välillä pienetkin oddsit osuvat, mutta itse lähestyn asiaa ihan sen perusteella, mikä on todennäköisin tapahtumaketju.