Koronasta haastavan tekee se, jos olen ymmärtänyt oikein, että tartuntoja syntyy usein esim. perhepiirissä jo ennen kuin välttämättä kenellekään ilmenee edes oireita. Ja jos on suuri perhe, jokainen tartunnan saaja on voinut tietämättään levittää omissa piireissään sitä eteenpäin.
Itse en siis missään nimessä lähtisi syyllistämään kaikkia maahanmuuttajia. Enhän syyllistä kaikkia miehiäkään, vaikka omien havaintojeni mukaan enemmistö maskittomista on miehiä, vieläpä 45+ ukkoja, joista moni naureskelee koko koronalle. Mutta moni muu ei naureskele ja noudattaa ohjeistuksia.
Oletettavasti työelämässä olevat, siis hyvin Suomeen integroituneet maahanmuuttajataustaiset henkilöt, noudattavat ohjeistuksia siinä missä kantasuomalaisetkin. Se ”muu joukko” voi sitten ollakin ongelmallisempi ja siihen pitäisi jotenkin vaikuttaa nykyistä paremmin. Tarvitaan joku ”korkean profiilin henkilö” näyttämään mallia.
Olisi oikeasti hyödyllistä tietää, millaisissa ympäristöissä tartuntoja on pääasiassa syntynyt, sillä se vaikuttaa ihmisten käsityksiin ja ehkä myös toimintaan. Jos esim. somalitaustainen lähihoitaja on saanut duunissa tartunnan, tehtyään jatkuvasti kaikkensa, jotta ei sitä saisi, tartuttaa tietämättään miehensä, joka tartuttaa tietämättään veljensä, joka tartuttaa tietämättään poikansa, joka tietämättään tartuttaa tyttöystävänsä, joka tartuttaa tietämättään työkaverinsa, joka tietämättään tartuttaa tyttärensä, paha mun on syyttää ensimmäistä tartuttajaa yhtään mistään. Asiat eivät ole aina mustavalkoisia tai yksiselitteisiä.
Välinpitämättömyys on pahinta.