Kasvomaskihan ei suojaa sen käyttäjää koronavirukselta, vaan sen tarkoituksena on suojata muita ihmisiä koronavirukselta.
Tästäkin en esitetty sellainenkin teoria, että kasvomaskin käyttäjän viruskuorma jäisi altistumistilanteessa mahdollisesti pienemmäksi, jolloin maski saattaisi suojata jonkin verran vakavammilta tautimuodoilta.
Itse lähestyn tätä näkökulmaa ihan siten, että jos saan jonkun maskia käyttämättömän henkilön yskökset naamalleni, niin mielummin otan ne maskin kanssa kuin ilman. Olkoon hyötyä tai ei.
Tarkennetaan nyt vielä, että suurin syy minulle maskin käyttöön on yksinkertaisesti se, että asiasta on annettu viranomaisten taholta suositus. Minä koen silloin maskin käytön ihan yhteiskunnallisesti velvollisuudekseni. Lisäksi tähän vaikuttaa se, että erilaiset tutkimustulokset tukevat sitä, että riittävällä oikeaoppisella maskienkäytöllä tartunnat saataisiin laskuun. Siksi minä en halua olla henkilö, joka varmistaa, että tämä riittävä maskien käyttöaste ei toteudu. Jos on joku periaatteellinen syy kapinoida yhteiskunnan ohjeistuksia vastaan, niin sen voi tehdä sitten muilla tavoilla.
Mainitaan loppuun, että jos taustalla on joku aito terveydellinen syy olla käyttämättä maskia, niin se on toki asia erikseen. Tämänkin vuoksi olisi äärimmäisen tärkeää, että ne, joilla tällaista ei ole, käyttäisivät niitä kattavasti.