1. Työpaikoilla on hyvät koronasäännöt, ja työntekijät huolehtivat säännöksistä hyvin. Tällöin onnistutaan välttämään tilanne, jossa omikron leviää työpaikalla räjähdysmäisesti. Jokainen todennäköisesti sairastaa taudin joka tapauksessa jossain kohtaa, mutta tapaukset jaksottuvat pitkälle aikavälille.
Minä olen tuleva opettaja. Olenko väärällä alalla, jos sanon jo nyt, että minä en todellakaan halua rajoittaa omia kontaktejani vapaa-ajalla tehdäkseni työtä? Maskia voin pitää vaikka 24/7, jos se jollakin tavalla auttaa, mutta aika monessa paikassa, jossa asioin, maskista joutuu luopumaan. Mitä järkeä on ravintolassa pitää maskia 10 sekuntia, jos olet siellä sisällä kuitenkin melkein 2 h? Lähtökohtaisesti kyseenalaistan sen, kuinka pitkälle ihmisen pitää työn takia olla valmis luopumaan kaikesta vapaa-ajastaan. Minua henkilökohtaisesti tässä korona-ajassa rassaa eniten se, että millään mistä nautin ei saa olla enää mitään arvoa. Ei pitäisi vapaa-ajalla olla miitään elämää vaan aina pitäisi työn takia kykkiä yksin 24/7. Ei maistu minulle ja ymmärrän sen, jos tämä ei muillekaan maistu. Jos olisin valmis opettaja niin en ikinä suostuisi rajoittamaan vapaa-ajan kontakteja, jotta voisin tehdä työtäni. Sen vuoksi ymmärränkin, miksi opettajat antavat mieluummin periksi etäopetukseen tässä tilanteessa.
2. Työpaikoilla on puutteelliset koronasäännöt tai niiden noudattaminen laiminlyödään. Kun yksi työntekijä sairastuu, hän hyvin todennäköisesti sairastuttaa suuren joukon kollegoitaan. Tauti pistää työpaikan lyhyeksi ajaksi ongelmiin.
Opettajat ovat koulussa aina vähemmistö. Opettajat varmasti pärjäävät hienosti, jos eivät näe toisiaan, mutta esim. alakouluikäisten lasten maskisäädöissä ei ole mitään järkeä saati niiden tehoa ole voitu edes todistaa. Toinen on sitten se, kuinka hyvin niitä tartuntoja liikkuu vapaa-ajalla. Nythän tämä virallinen mantra on taas sitä, että kaikki ovat kotonaan, mieluusti yksin ja ketään ei tulisi nähdä. Minua käy jo nyt ihan valtavasti lapsia sääliksi - harrastukset, ystävät, ikäkokemukset. Kaikki on ei tärkeää - tehkää myöhemmin. Minusta nyt pitäisi kyllä puhua enemmän jo mielenterveydestä ja ihmisen hyvinvoinnista. Minua ei ainakaan enää henkilökohtaisesti voisi vähempää kiinnostaa, jos saisin itse koronavirustartunnan - ja voin sen rehellisesti sanoa. Jos vaihtoehtokustannuksena kaikki menee roskakoriin muusta elämästä niin haitat ovat moninkertaiset suhteessa koronan saamiseen, vaikka saisi fataalin sairauden.