Olikohan tämä mukana STM:n "selvityksessä"?
Olisi luullut löydettävän jonkinlaiset keinot maakuntakohtaisiin rajoituksiin, jos kerran Uusimaakin saatiin suljettua. Ainakin eduskunnassa moni edustaja puhui maakuntakohtaisen harkinnan puolesta ja Kepukin tuota ymmärtääkseni kannatti. Vai oliko sitten vaan halpaa populismia.Ymmärrän hyvin näkökulmat myös ravintoloiden kannalta. Jotenkin näkisin kuitenkin niin, että vielä pienellä odotuksella olisi saatu todella paljon paremmat lähtökohdat sille, että näillä helpotetuilla rajoituksilla voitaisiin mennä vaikka koko loppukesän ajan. Nyt pidän hyvinkin mahdollisena, että rajoitukset joudutaan ottamaan uusiksi käyttöön, kun tartunnat kääntyvät selkeään nousuun. Toivon tietysti, että näin ei käy.
Paras lähtökohta olisi luonnollisesti se, että rajoituksia voitaisiin säätää maakuntakohtaisesti. Mutta jos olen ymmärtänyt oikein tässä ketjussa esitetyt tiedot, niin lainsäädäntömme ei taivu sellaiseen. Vaihtoehtoja on siksi vain vähän: valita käytännöt pahimman alueen (Helsinki) mukaan tai valita käytännöt maan keskiarvon mukaan, ja hyväksyä samalla riski, että epidemia kiihtyy maan pahimmalta alueella ja leviää muuallekin.
No, joka tapauksessa, lainsäädäntö ei kovin joustava taida olla, eikä tällaisiin keisseihin ole sen suhteen varauduttu. Saas nähdä, minkälaista remonttia siihen tulossa, kun epidemia on ohi ja on jälkianalyysin paikka.
Ymmärrän hyvin näkökulmat myös ravintoloiden kannalta. Jotenkin näkisin kuitenkin niin, että vielä pienellä odotuksella olisi saatu todella paljon paremmat lähtökohdat sille, että näillä helpotetuilla rajoituksilla voitaisiin mennä vaikka koko loppukesän ajan. Nyt pidän hyvinkin mahdollisena, että rajoitukset joudutaan ottamaan uusiksi käyttöön, kun tartunnat kääntyvät selkeään nousuun. Toivon tietysti, että näin ei käy.
Eipä paljon lisättävää. Ja etenkin tuo lihavoitu kohta on valtava rasite tällaisissa poikkeustapauksissa. Pelkästään ravintoloiden kiinni laittaminen vei julmetusti aikaa. Sitten joku Tanska runnoo läpi lakeja pikapikaa.Se on juuri näin. On pääsääntöisesti erittäin hyvä, että Suomessa lainsäädäntö noudattaa hyväksi havaittua kaavaa. On kuitenkin hyvin ikävää, jos kansalaisten terveys, valtion turvallisuus tai yleinen taloustilanne kärsivät vain siksi, että lainsäädäntö ja byrokratia ovat poikkeusoloissa liian hitaita prosesseja. Siksi kannatan myös tämän huolellista perkaamista epidemian jälkeen. Kysymyksenä siis se, että pitäisikö meillä olla poikkeusolojen varalta mahdollisuus poiketa tietyistä lainsäädännön pykälistä ja prosesseista.
Eipä paljon lisättävää. Ja etenkin tuo lihavoitu kohta on valtava rasite tällaisissa poikkeustapauksissa. Pelkästään ravintoloiden kiinni laittaminen vei julmetusti aikaa. Sitten joku Tanska runnoo läpi lakeja pikapikaa.
Niin, varmasti myös tilastot ovat saavuttaneet ihmiset siitä, että kuolleisuus ei perusterveissä alle kuusikymppisissä ole kuitenkaan kovin kummoista. Kuolleiden keski-ikä Suomessa on 84 vuotta ja sinänsä on ollut ihan relevanttia se keskustelu, että mikä hintalappu laitetaan koronan kukistamiselle.Aika vaikea tulee olemaan rajoitusten ylläpitäminen, vaikka täällä pamahtaisi 300 tartuntaa päivässä. Ei valtaosaa ihmisistä enää kiinnosta koko korona. Varsinkaan jos kelit jatkuu hyvinä koko kesän.
On kuitenkin hyvin ikävää, jos kansalaisten terveys, valtion turvallisuus tai yleinen taloustilanne kärsivät vain siksi, että lainsäädäntö ja byrokratia ovat poikkeusoloissa liian hitaita prosesseja.
Olisi luullut löydettävän jonkinlaiset keinot maakuntakohtaisiin rajoituksiin, jos kerran Uusimaakin saatiin suljettua. Ainakin eduskunnassa moni edustaja puhui maakuntakohtaisen harkinnan puolesta ja Kepukin tuota ymmärtääkseni kannatti. Vai oliko sitten vaan halpaa populismia.
No, joka tapauksessa, lainsäädäntö ei kovin joustava taida olla, eikä tällaisiin keisseihin ole sen suhteen varauduttu. Saas nähdä, minkälaista remonttia siihen tulossa, kun epidemia on ohi ja on jälkianalyysin paikka.
Mitä tarkoitat hitaalla prosessilla tässä? Ns. normaalissa lainsäätämisjärjestyksessä hallituksen esityksestä lain voimaantuloon kestää kieltämättä neljä (mahdollisesti kolme, riippuen lain tulkinnasta, mutta yleisesti ajatellaan neljä) vuorokautta. Valmiuslain soveltamisasetuksella tunteja. Todennäköisesti painetta muutoksiin on enemmänkin toiseen suuntaan - nythän periaatteessa yhden äänen eduskuntaenemmistö ja yksi toteamus "yhdessä tasavallan presidentin kanssa" riittää valmiuslain soveltamisasetuksiin. Määrävähemmistöllä ei voi operoida.
Ei prosessi erityisen hidas ole edes poikkeusoloihin - ratkaisuja ehkä "hidastaa" se, että niiden välttämättömyyttä ja suhdetta perusoikeuksiin pitää jokaisen kohdalla harkita. Senkin harkinnan voi tehdä aivan hyvin tunneissa, mutta oikeusvaltion tunnusmerkki on, että se on oikeusvaltio poikkeusoloissakin. Elinkeinon harjoittamisen vapaus on yksi perusoikeuksista eikä mitä tahansa tule voida säätää missään tilanteessa lainsäädännöllä ilman harkintaa ja välttämättömiä perusteita.
Se on ehdottomasti myös hyvä, ettei ihan mielivaltaisesti voida tehdä isoja päätöksiä. Nyt olisi esim. hyvin vaikea estää ravintolayrittäjiä toimimista tällä tautitilanteella koko maassa ihan vaan sillä syyllä, että tautia ei esim. Uudellamaalla olla saatu tukahdutettua. Mutta eiköhän yleisesti ottaen olla paremmin varauduttu seuraavalla kerralla, jos vaikka joku vaarallisempi kulkutauti joskus lähtee liikkeelle. Ja mikäli tehdään lansäädännöllisiä muutoksia, niin ei me mikään Kiina voida silti jatkossakaan olla.Ei prosessi erityisen hidas ole edes poikkeusoloihin - ratkaisuja ehkä "hidastaa" se, että niiden välttämättömyyttä ja suhdetta perusoikeuksiin pitää jokaisen kohdalla harkita. Senkin harkinnan voi tehdä aivan hyvin tunneissa, mutta oikeusvaltion tunnusmerkki on, että se on oikeusvaltio poikkeusoloissakin.
Kiitän täsmennyksestä ja antamani virheellisen tiedon oikaisuista.
Tämä on ehdottoman hyvä tieto kaikin puolin. Eli jos näin on, että lainsäädännön virkatie itsessään ei ole hidaste, niin se tarkoittaa sitä, että järjestelmä toimii. Vika on ehkä enemmän käyttäjissä.
Mielenkiintoista on ollut nähdä tämmöisen kriisin aikana, miten me ihmiset vain eri tavalla näemme asioita. Joillakin se suodatin vain näyttää ilmeisesti kaiken negatiivisuuden ja pelon kautta.Töissä yksi sairaanhoitaja on ollut kohtalainen Koronapelon alla ja aamuraportilla oltiin jo varmoja, että viime päivien rellestäminen ja suoranainen pakkaantuminen kostautuu legendaarisen KAHDEN viikon päästä.
Jotenkin ei jaksa enää...
Mielenkiintoista on ollut nähdä tämmöisen kriisin aikana, miten me ihmiset vain eri tavalla näemme asioita. Joillakin se suodatin vain näyttää ilmeisesti kaiken negatiivisuuden ja pelon kautta.
Kun ihmettelette Suomen hyvin tukahdutettua tilannetta niin eikö tulevasta löydy viitteitä samalla tavalla kun se ensimmäisen aallon tulemisesta?
Ei lienee suurta neroutta nostaa jakkaralle eilistä pientä lukua, mutta neroutta voi olla ennustaa miten Suomessa lähtee vai lähteekö käyrä nousuun samalla tavalla uudestaan kuin siellä kaukoidässä nyt?
Sitähän tässä odotetaan, näin itse asian näen. Se vaikuttaa täällä lätkäpalstalla olennaisesti lätkänseuraajiinkin, onko tukahdutettu tilanne vielä loppukesästä jne.
Paras veikkaus lienee että kun ihmiset ovat valveutuneimpia ja meillä on uusi "normaali" käyttäytymismalli kun virusta liikkeellä niin jo sen myötä toinen aalto jää lievemmäksi, paljon lievemmäksi.
Kyllä, suurin osa ihmisistä on saanut niin paljon tietoa kaikesta koronavirukseen liittyvästä, että käyttäytymisellään osaa pienentää sairastumisriskiä. Tämä näkyy hyvin mainitun Etelä_korean ja myös Japanin tilastoissa. Kiinankin, jos heidän tilastoihinsa luottaa.Paras veikkaus lienee että kun ihmiset ovat valveutuneimpia ja meillä on uusi "normaali" käyttäytymismalli kun virusta liikkeellä niin jo sen myötä toinen aalto jää lievemmäksi, paljon lievemmäksi.