Tähän maskien hyötyyn ja tehtyyn selvitykseen liittyen: Ilta-Sanomilta ihan asiallista kritiikkiä ministeriölle, ja juurikin niillä argumenteilla, joilla täälläkin esitettiin vastaväitteitä. Ja jotka ovat myös niitä pointteja, joiden perusteella itsekin kannattaisin joukkoliikenteessä maskipakkoa siihen saakka kunnes koronatartunnat on saatu käytännössä nolliin koko maassa.
STM:n selvityksessä ei selvitetty maskien hyötyjä, vaikka työmatkojen altistus voi olla koronan kohtalonkysymys, kirjoittaa tuottaja Riika Kuuskoski.
www.is.fi
Koronatartunnat on jo käytännössä nollissa monessa maakunnassa. Maakuntakohtaiset erot pitäisi ehdottomasti huomioida tässä. Helsingin joukkoliikenne voi olla kyllä potentiaalinen viruslinko, vaikka sielläkin on homma toistaiseksi rauhoittunut huhtikuun pahimmista ajoista. Noin yleisesti, olen lukenut tätä ketjua Jatkoaika-lomani aikana ja vaikka sinänsä ymmärrän halusi tukahduttaa tauti, niin sitä olisi hyvin vaikea perustella esim. Satakunnan ravintolayrittäjille, että kesäkuun ajan olisi pitänyt vielä pitää liikkeet kiinni sen vuoksi, koska jossain Uudellamaalla tautia vielä on.
Olen silti muutenkin skeptinen, että tauti voitaisiin kovinkaan pitkäksi aikaa tukahduttaa, vaikka itse mietin tuossa toukokuun alussa samaa, kun alkoi näyttää hyvältä. Käytännössä meidän pitäisi varmaan rokotteeseen asti sulkeutua ihan omiin oloihimme. Eikä tietysti helpota tuo Ruotsin valitsema strategia (jossa ei edes vanhuksia suojattu) ja Venäjän koronatilanne.
Mikähän mahtaa oikeasti olla hoivakotien ja sairaaloiden osuus tartunnoista?