Ruotsin tilannetta on muuten hämmentävää seurata. Kun tutkimustulokset kertovat tartunnan saaneita olevan muiden maiden tapaan erittäin vähän, haluaa Tegnell lähtöoletusten korjaamisen sijaan parempia tutkimuksia. Parempia tutkimuksia varmasti tarvitaankin, mutta tuoko nyt on se juttu mistä kenkä puristaa? Parikin tutkimusta on kuitenkin kertonut siellä samaa kieltä. Kuten aiemmin oli puhe, naapurissa taidetaan todella olla jumissa "influenssapriorissa".
Mielenkiinnolla oletan mitä ruotsalaisissa koulukirjoissa kerrotaan parinkymmenen vuoden päästä ajasta, jolloin korona tappoi ihmisiä naapureihin nähden moninkertaisia määriä ja ihmiset ottivat kilpaa Tegnell-tatuointeja.
Itse olen osin puolustanut Ruotsin linjaa täällä, joten voin vastata.
Jos virus menee nyt kesätauolle eikä palaa ennen rokotetta, lienee selvää, että Folkhälsomyndigheten on tehnyt arviointivirheen. Viruksen leviämisnopeus on arvioitu yläkanttiin ja kuolleisuus alakanttiin. Kyllä tämä olisi suuri virhearviointi ja varmaan sitä joko muisteltaisiin hämmennyksellä tai vaihtoehtoisesti aihe vaiettaisiin.
Mutta vastapointiksi on huomioitava:
1. Kun päätökset tehtiin, toimittiin silloisilla tiedoilla. On muistettava, että Folkhälsomyndigheten puhui maaliskuussa käyrän tasaamisesta ja laumaimmuniteetista, mutta niin puhui THL:kin. Ja Hetemäen raportti.
2. Ei ole ollenkaan selvää, mitkä toimet ehkäisevät viruksen leviämistä. Briteissä ja Belgiassa on ollut tiukka lockdown ja silti paljon kuolemia. Vastaavasti monissa maissa on pärjätty hyvin kevyemmilläkin rajoituksilla. Se, että virus on tukahtumassa Suomessa, on hämmenys Tegnellille, mutta varmasti myös Mika Salmiselle. Ja minulle.
3. Vaikka viralliset suositukset ja rajoitukset eroavatkin, suunnilleen kaikkialla maailmassa ihmiset ovat muuttaneet käytöstään samalla tavalla. Oman kokemukseni perusteella arki näyttää tällä hetkellä Tukholmassa ja Helsingissä hyvin samankaltaiselta.
4. Jos rokote on käytössä esimerksi syksyllä, olisi maailmantalous syösty vuosien lamaan noin puolen miljoonan ihmishengen vuoksi.
Moni aspekti viruksen osalta on yllättänyt myös itseni. En edelleenkään tiedä, miten koronaan tulisi valtiotasolla suhtautua, mutta olen samaa mieltä siitä, että Ruotsin linja näyttää tällä hetkellä huomattavasti hatarammalta kuin kuukausi sitten.