Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 940 750
  • 81 126

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Ihan mielenkiinnosta haluaisin nähdä kuinka sekaisin Suomi tästä menisi. Omaan elämään ei vaikuttaisi mitenkään. Mulla on tosin viinakaappi täynnä pulloja, joita ei tule juotua. Ehkä niistä saisi hyvän hinnan mustassa pörssissä?

Saattaisihan se alkuun olla aikamoista sirkusta, kun ihmiset miettivät, että mistä sitä juotavaa nyt saisi. Useimmilla tosin on jonkinlainen kotivarasto olemassa. Sekin tosin loppuu aikanaan, jos tilanne pitkittyy.

Kyllä tuollaisella varastolla olisi varmasti kysyntää, jos alkoholin myyntikielto tulee. Ja luulen, että hinta lienee varmasti myyjää tyydyttävä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Pahasti pelkään, että hallitus tulee kieltämään myöskin alkoholin myynnin kohtapuoliin. Vaikka siinä menetettäisiin iso kasa verotuloja, niin se ei taida enää tässä "konkurssissa" niin paljon haitata. Ikävä kyllä Suomesta löytyy liikaa ihmisiä, jotka sortuvat kotioloissa väkivaltaan oli sitä alkoholia saatavilla tai ei. Mutta katsotaan nyt, minkälaisia kortteja sieltä hallituksen korttipakasta löytyy.

Pekka Puskakaan ei ollut sitä kieltämässä joten tuskin on tulossa.

Toinen vaihtoehto on tosin että Puska hämää meitä ja homma on jo pitkällä valmistelussa ja jonain päivänä kun heräät, kieltolaki on päällä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Jatkan valitsemallani iltapaskalinjalla, koska niissä on usein käteviä suomenkielisiä, nopeasti luettavia juttuja tavallisille kansalaisille. Kuten tämä

josta löytyy THLn tutkimusprofessori Markku Peltosen sivutyönään eli harrastuksenaan piirtämiä informatiivisia kuvaajia.
Suomen osalta pitää jaksaa odottaa vielä pari viikkoa tilanteen etenemistä, mutta yksi huomio ja yksi kysymys on minulla.

Tuossa koronatartuntojen kehityskäyrässä on mielenkiintoinen Tanskan pvm. 13.3. ,on lähtenyt matalammalle uralla tuolloin.

Ja se kysymys: alunperinkin minua on hieman kummastuttanut norjalaisten melkomoinen sairastuminen jo pandemian alkuvaiheessa. Onko kyseessä testaamisen taajuus eli raju panostus heti vai ovatko norjalaisetkin lomailleet pohjois-Italiassa ja Tirolissa koska siihen on varaa niin monella? Minä kuvittelin norjalaisten lähtevän omaan tunturiin tai muuhun lähiluontoonsa lomailemaan urheiluhenkisesti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja se kysymys: alunperinkin minua on hieman kummastuttanut norjalaisten melkomoinen sairastuminen jo pandemian alkuvaiheessa. Onko kyseessä testaamisen taajuus eli raju panostus heti vai ovatko norjalaisetkin lomailleet pohjois-Italiassa ja Tirolissa koska siihen on varaa niin monella? Minä kuvittelin norjalaisten lähtevän omaan tunturiin tai muuhun lähiluontoonsa lomailemaan urheiluhenkisesti.

Kuvittelet väärin. Norjalaisia on aivan valtavasti Tirolissa (kaikissa kolmessa niistä) joka talvi. Yksi keskeinen asia ovat erilaiset massahiihdot, joissa on suorastaan käsittämätön määrä väkeä Norjasta, ja he kiertävät niitä tapahtumia. Esimerkiksi klassikkohiihto Marcialongasta, joka toki pääsääntöisesti hiihdetään Trentinon puolella mutta lähellä Etelä-Tirolin rajaa on lähes puolet norjalaisia. Niitä kisoja oli juuri sopivaan aikaan mm. Trentinon alueella.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ja se kysymys: alunperinkin minua on hieman kummastuttanut norjalaisten melkomoinen sairastuminen jo pandemian alkuvaiheessa. Onko kyseessä testaamisen taajuus eli raju panostus heti vai ovatko norjalaisetkin lomailleet pohjois-Italiassa ja Tirolissa koska siihen on varaa niin monella? Minä kuvittelin norjalaisten lähtevän omaan tunturiin tai muuhun lähiluontoonsa lomailemaan urheiluhenkisesti.
Nämä molemmat syyt on mainittu selityksenä norjalaisten luvuille.
 

Ranksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues

Salama44

Jäsen
Hallituksen poikkeustoimille sitten kuukausi jakoaikaa eli tästä vielä 6 viikkoa eteenpäin. Aika odotettu päätös ja noilla päästään täällä todennäköisesti jo epidemian huippukohtaan, mutta vielä ei ole varmuutta kääntyykö se laskuun tuosta ja miten ennuste elää.

Uudet toimet ovat kyllä hyviä varsinkin länsirajavalvonnan tiukentaminen. Ruotsalaisten löysät rajoitukset tuovat tänne turhaa korona-altistusta ihan kuin jos suomalaiset jatkaisivat hiihtokeskustoimintaa.

Nyt alkaa varmistua se että hoitokapasitetti saattaa ehkö riittää vaikka pitkä maraton töstä tulee ja toukokuussa hoitohenkilökunta on kovilla. Poissaolot sairastelujen takia näkyvät silloin pahemmin työoaikoilla. Samalla kun lomakausi vähitellen alkaa voi tekijöistä tulla pula ja lomia joudutaan tässä epävarmassa tilanteessa vain lykkäämään myöhemmäksi. Koululaiset tuskin enää palaavat kouluihin tänä keväänä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuvittelet väärin. Norjalaisia on aivan valtavasti Tirolissa (kaikissa kolmessa niistä) joka talvi.

Menee aiheen vierestä mutta mitä ovat kaikki kolme Tirolia? Tiroli on Tiroli, ja oletan, että toisella tarkoitat Südtirolia. Mutta miten saat Trentinosta "kolmannen Tirolin"?
 

Ranksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Hallituksen poikkeustoimille sitten kuukausi jakoaikaa eli tästä vielä 6 viikkoa eteenpäin. Aika odotettu päätös ja noilla päästään täällä todennäköisesti jo epidemian huippukohtaan, mutta vielä ei ole varmuutta kääntyykö se laskuun tuosta ja miten ennuste elää.

Uudet toimet ovat kyllä hyviä varsinkin länsirajavalvonnan tiukentaminen. Ruotsalaisten löysät rajoitukset tuovat tänne turhaa korona-altistusta ihan kuin jos suomalaiset jatkaisivat hiihtokeskustoimintaa.

Nyt alkaa varmistua se että hoitokapasitetti saattaa ehkö riittää vaikka pitkä maraton töstä tulee ja toukokuussa hoitohenkilökunta on kovilla. Poissaolot sairastelujen takia näkyvät silloin pahemmin työoaikoilla. Samalla kun lomakausi vähitellen alkaa voi tekijöistä tulla pula ja lomia joudutaan tässä epävarmassa tilanteessa vain lykkäämään myöhemmäksi. Koululaiset tuskin enää palaavat kouluihin tänä keväänä.

Mie asun tässä Ruottin rajalla niin liikenne ruothiin on suurta juuri työntekijöiden kautta. Paremmat palkat vie sosiaali - ja terveydenhuollon työntekijöitä ruothiin. Tiedän ainakin yhen suomalaisen, joka on altistunut kun hoitanut potilasta, jolla todettu covid-19. Sitten mahollinen tartunta tuodaan suohmeen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Menee aiheen vierestä mutta mitä ovat kaikki kolme Tirolia? Tiroli on Tiroli, ja oletan, että toisella tarkoitat Südtirolia. Mutta miten saat Trentinosta "kolmannen Tirolin"?

Trentino ei ole kolmas Tiroli, vaan Osttirol eli Itä-Tiroli on. Trentino ja Etelä-Tirolihan ovat hallintona samaa aluetta, mutta täysin erillisiä kielellisesti.
 
Suosikkijoukkue
KK
Tilanne New Yorkissa on niin vakava, että laivaston jättimäinen sairaala-alus lähetettiin apuihin. Mitä tekevät ihmiset? Tietenkin kokoontuvat katsomaan sen saapumista...



Tämä on samaan aikaan niin surullista, kun taas toisaalta ei voi kuin nauraa. Jengi on mennyt katsomaan, kun jaetaan Darwin Awardseja. Jokainen tuonne mennyt on ehdolla. Voittajaa odotellaan pari viikkoa.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen

redpecka

Jäsen
En ole ihan varma kannattaako niitä riskiryhmiä tupata sinne kauppaan 7-8 törmäilemään toisiinsa. Lahdessa esim. City-marketit tarjoaa tuota aikaa vain ma, ke ja pe ja mitä olen kuullut tutuilta niin silloin on ollut melko paljon porukkaa kaupassa ja välillä jopa tungosta eikä turvavälejä ole hyllyillä jaksettu pitää. Kun vissiin ajatellaan että riskiryhmien tunnilla ollaan muka turvassa. Itse kävin tänään kaupassa (reilun kahden viikon kotona olon jälkeen) iltapäivällä eikä siellä ollut kovin montaa asiakasta hyllyjen väleissä pyörimässä. Kassoilla olin ainut asiakas.

Täytyy sanoa, että nämä ristiriidat meidän euroopassa luovat hämmennystä.

Minua kauppavartija ojensi heti kun olin erhdyksissäni liikkunut lähemmäksi kuin 2metriä kanssaihmisestä. Kaikki kaupan tuotteet desinfioituja, muovikäsineet jaetaan ovella... Tykkään ja tunnen oloni turvalliseksi. Sitten kun katson noita propaganda kuvia ruotsin iloisista terasseista... En sano miten mielestäni heidän tulisi toimia, enhän sentään ole mikään teemuselänne, mutta nää suhtautumiserot ovat järkyttäviä. Sitä en tosiaan tiedä miksi se virus ei tee siellä Pohjolassa tuhojaan kun luulisi sillä olevan sitä hyvää temmellyskenttää siellä teillä kylmässä ja ankeassa.
 

Kentsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo, mutta siis vaikka suunnilleen niitä paikkoja ensisijaisesti, joita ennenkin käyttänyt. Tossa viikko sitten viimeks kattelin tuttuja ravintoloita, joissa käyty viimeisten kuukausien aikana välillä, niin olivat lähteneet ruuan ulosmyyntiin nyt tilanteen vuoksi. Haettiin nopeasti mukaan pari annosta, ja hyvin toimi.

Hyvä pointti tuo hinta-asia. Siinä voivat joustaa nyt kyllä, että saavat homman toimimaan.
Hintojen laskeminen voi toimia, jos on paikkakunnan ainoa alan yrittäjä ja saa hintoja laskemalla madallettua kuluttajien ostokynnystä ja sitä kautta lisättyä myyntiä. Muussa tapauksessa laskemalla hintoja pakotat kilpailijat samaan ja mahdollinen hyöty valuu hukkaan sen mukana. Eli +-0.
 

redpecka

Jäsen
Amerikkalaiset hamstraavat käsiaseita ja ammuksia kun pelkäävät että moni poliisi sairastuu koronaan eikä apua saa kun sitä tarvitsisi. Perjantaina haastateltiin suomalaista poliisia joka jutteli että asuntomurrot ovat tippuneet lähes nollaan nyt kun väki on kotosalla etätöissä.
Oli viihdeohjelma Noinviikonstudiossa, että kun normaalisti hamstrataan vessapaperia niin jenkki hamstraa aseita että jos paperi loppuu niin sitä voi kätevästi hakee naapurista.

Sitten tuohon asuntomurtojuttuun. Totta. Varmaan laskussa nämä. Mutta sitten neropatit tajuaa, että liikehuoneistot on tyhjillään eikä ketään missään niin eiku keskellä päivää Ravintola Kukkoon viemään 11 telkkaria eikä kukaan huomaa mitään.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asuntomurtojen vähenemiseen vaikuttanee eniten valtioiden väliseen liikkumiseen asetetut rajoitukset, jotka luonnollisesti vaikeuttavat kansainvälisen järjestäytyneen rikollisuuden rosmoryhmien keikkailua.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös