Tänään isosisko pisti viestiä, että hänen kihlatullaan ja 2-vuotiaalla lapsellaan on koronatartunta. Lieviä kuulema olleet: Kummallakin ollut jonkin verran lämpöä ja yskää + kihlatulla nuha. Isosiskollani kotikoronatesti oli näyttänyt negatiivista.
Henkilökohtaisesti olen noiden kotitestien suhteen vähän sillä kantilta, että ne ovat melko lailla yhtä tyhjän kanssa. Tällä hetkellä olen kuullut pari tuoretta tapausta, joissa jo virallinen testikin on osoittautunut "haasteelliseksi", joten tuota taustaa vasten nämä noihin verrattuna epätarkat kotitestit ovat jo aika arpapeliä...
Niin, nämä tapaukset:
1. Lapsella voimakkaat koronaan sopivat oireet, virallinen testi negatiivinen. Heti perään aikuinen, jolla ei ollut muutamaan päivään ollut muita pitkäaikaisia kontakteja, saa oireita, ja virallinen testi on positiivinen. Toki on mahdollista, että tartunta on tapahtunut kaupassa tai muussa lyhytaikaisessa satunnaisessa kohtaamisessa. Tapaus omasta lähipiiristäni.
2. Henkilöllä voimakkaat hengitystieinfektion oireet. Vasta kolmas testi tulee positiivisena, ja oireet olivat jo siinä kohtaa helpottamassa. Ilmeisesti työnsä vuoksi joutui käymään testissä "matalalla kynnyksellä". Tämä tapaus on hyvän kaverini lähipiiristä.
Uskon siihen, että viralliset testit ovat edelleen luotettavia, mutta nämä kaksi tapausta viittaavat siihen, että ihan niin idioottivarma sekään ei ole kuin olen tähän asti kuvitellut. Omikron tai sitten sen BA2-muunnos taitaa noissa tuota epävarmuutta nostaa...