Etätöihin ja tähän tämänhetkiseen "kevytlockdowniin" liittyen on ainakin omasta sosiaalisesta kuplasta alkanut jo nyt kuulua pientä turnausväsymystä. Tähän kuplaan siis sisältyy paljon asiantuntijatyötä tekeviä lapsiperheiden vanhempia, joilla muksut vielä alle kouluikäisiä. Eli nyt, kun on viikon ajan tehty kotona töitä ja poseerattu SoMeen riittävästi hästäg-pienetapurit-hästäg-kotitoimisto-hästäg-parhaat-vinkit-etätyöhön -sontaa, niin on siinä sivussa huomattu, että työnteosta ei oikeasti tahdo tulla hevon helvettiä, kun pikkulapset häärää seurana. Samaan syssyyn sitten päiväkodeista kuuluu viestiä, että hoitajia on melkeinpä enemmän kuin lapsia, joten nyt on jo useampi kuin yksi viestinyt, että aikovat viedä lapsensa päiväkotiin, jotta saavat rauhassa tehdä etätöitä kotitoimistolla.Miten se totaalinen lockdown voi toimia, kun ihmiset käyvät toisilleen kaupassa, hakevat itse reseptilääkkeitä apteekista ja töissä käytävä, jos ei etätyöt mahdollisia?
Eli näin se ihmisten oma-aloitteisuuteen ja kollektiiviseen vastuuseen vetoaminen nykyaikana toimii. Viikko- tai max kaksi jaksetaan, mutta sitten kyllä pitää jo saada vähän helpotusta, koska kyllä MINUN pitää saada tehdä rauhassa töitä ja MINUN lapsillani on oikeus olla päiväkodissa ja MINULLA on oikeus vähän venyttää valtionjohdolta tulleita matkustus- ja eristämissääntöjä, jos nyt huvittaa vaikka käydä bestiksen kanssa lounaalla.