Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 922 502
  • 81 126

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten se totaalinen lockdown voi toimia, kun ihmiset käyvät toisilleen kaupassa, hakevat itse reseptilääkkeitä apteekista ja töissä käytävä, jos ei etätyöt mahdollisia?
Etätöihin ja tähän tämänhetkiseen "kevytlockdowniin" liittyen on ainakin omasta sosiaalisesta kuplasta alkanut jo nyt kuulua pientä turnausväsymystä. Tähän kuplaan siis sisältyy paljon asiantuntijatyötä tekeviä lapsiperheiden vanhempia, joilla muksut vielä alle kouluikäisiä. Eli nyt, kun on viikon ajan tehty kotona töitä ja poseerattu SoMeen riittävästi hästäg-pienetapurit-hästäg-kotitoimisto-hästäg-parhaat-vinkit-etätyöhön -sontaa, niin on siinä sivussa huomattu, että työnteosta ei oikeasti tahdo tulla hevon helvettiä, kun pikkulapset häärää seurana. Samaan syssyyn sitten päiväkodeista kuuluu viestiä, että hoitajia on melkeinpä enemmän kuin lapsia, joten nyt on jo useampi kuin yksi viestinyt, että aikovat viedä lapsensa päiväkotiin, jotta saavat rauhassa tehdä etätöitä kotitoimistolla.

Eli näin se ihmisten oma-aloitteisuuteen ja kollektiiviseen vastuuseen vetoaminen nykyaikana toimii. Viikko- tai max kaksi jaksetaan, mutta sitten kyllä pitää jo saada vähän helpotusta, koska kyllä MINUN pitää saada tehdä rauhassa töitä ja MINUN lapsillani on oikeus olla päiväkodissa ja MINULLA on oikeus vähän venyttää valtionjohdolta tulleita matkustus- ja eristämissääntöjä, jos nyt huvittaa vaikka käydä bestiksen kanssa lounaalla.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei se nyt niin iso yllätys paikallisille poliitikoille voinut olla, että jos sinne on myyty tuhansia majoituspaikkoja että sinne on ihmisiä tulossa. Olisivat he voineet kiellon tehdä viikko sittenkin jos olisivat halunneet.
Kieltämättä haisee hieman laskelmoidulle bisneksenteolle. Jos ilmoitus olisi tullut lauantaiaamuna, niin suurin osa porukasta olisi jäänyt kotiin tai kääntynyt lyhyen ajomatkan jälkeen ympäri. Ensi viikkokin olisi menetetty käytännössä kokonaan. Nyt kun uusi viikon ryhmä on jo saatu mestoille, niin kyllä sinne lähes kaikki jää edes mökkilomaa viettämään ja jotain tuloa saa majoituksesta ja ruokaostoksista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Götze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hallitus voisi laittaa ulkonaliikkumiskiellon kaikille paitsi yli 70-vuotiaille. Varmaan sillä ne seniorit saisi pidettyä sisällä, kun pitäisi sitäkin vastaan kapinoida.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Pariisi, Helsinki, Köpis, Praha.....ja Ankara. Kulttuureissa on eroa.

Näitähän voi aina poimia agendan mukaan. Kaivopuiston ranta tänään kuvattuna liitteessä.
 

Liitteet

  • IMG-20200322-WA0003.jpg
    IMG-20200322-WA0003.jpg
    125,9 KB · kertaa luettu: 396

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Etätöihin ja tähän tämänhetkiseen "kevytlockdowniin" liittyen on ainakin omasta sosiaalisesta kuplasta alkanut jo nyt kuulua pientä turnausväsymystä. Tähän kuplaan siis sisältyy paljon asiantuntijatyötä tekeviä lapsiperheiden vanhempia, joilla muksut vielä alle kouluikäisiä. Eli nyt, kun on viikon ajan tehty kotona töitä ja poseerattu SoMeen riittävästi hästäg-pienetapurit-hästäg-kotitoimisto-hästäg-parhaat-vinkit-etätyöhön -sontaa, niin on siinä sivussa huomattu, että työnteosta ei oikeasti tahdo tulla hevon helvettiä, kun pikkulapset häärää seurana. Samaan syssyyn sitten päiväkodeista kuuluu viestiä, että hoitajia on melkeinpä enemmän kuin lapsia, joten nyt on jo useampi kuin yksi viestinyt, että aikovat viedä lapsensa päiväkotiin, jotta saavat rauhassa tehdä etätöitä kotitoimistolla.

Eli näin se ihmisten oma-aloitteisuuteen ja kollektiiviseen vastuuseen vetoaminen nykyaikana toimii. Viikko- tai max kaksi jaksetaan, mutta sitten kyllä pitää jo saada vähän helpotusta, koska kyllä MINUN pitää saada tehdä rauhassa töitä ja MINUN lapsillani on oikeus olla päiväkodissa ja MINULLA on oikeus vähän venyttää valtionjohdolta tulleita matkustus- ja eristämissääntöjä, jos nyt huvittaa vaikka käydä bestiksen kanssa lounaalla.

Se nimenomaan on niin, että itsekkyys tässä(kin) tilanteessa on uskomatonta. Tuolla on tälläkin hetkellä varmasti paljon ihmisiä, jotka eivät välitä mistään ja elävät sillä asenteella, ettei juuri minua mikään koske tässä. Fak-tö-poliiiis!!!

Pitäisi olla järkeä päässä ja välittää tilanteesta tosissaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Noin talouden suhteen tämä taitaa olla aika ennen näkemätön tilanne - finanssikriisiin verrataan, mutta se lopultakin iski pahiten ei-työvoimaintensiivisille aloille, finanssisektorille ja suuryrityksiin, ja kun laskukausi heijastui sitten työttömyyteen niin oltiin käytännössä lähes jo aloittamassa toipumista. Tässä tilanteessa puolestaan ensiksi iskee matalapalkkaisten palvelualojen joukkotyöttömyys. Ja nämä alat työllistävät todella paljon ihmisiä. En ihmettelisi jos tuleva laskukausi olisi jopa syvempi kuin 2008-09 tai jopa 90-luvun lama.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Tuli mieleen että jos thl katsoo tilastoja esim puoli vuotta taaksepäin niin löytyyköhän Suomesta hengitystie infektioihin kuolleita, Ei-influenssa papereilla? Eli joku selittämätön infektio?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eli näin se ihmisten oma-aloitteisuuteen ja kollektiiviseen vastuuseen vetoaminen nykyaikana toimii. Viikko- tai max kaksi jaksetaan, mutta sitten kyllä pitää jo saada vähän helpotusta, koska kyllä MINUN pitää saada tehdä rauhassa töitä ja MINUN lapsillani on oikeus olla päiväkodissa ja MINULLA on oikeus vähän venyttää valtionjohdolta tulleita matkustus- ja eristämissääntöjä, jos nyt huvittaa vaikka käydä bestiksen kanssa lounaalla.
Vaikka olen suht.tyytyväinen omaan duuniini, niin en minä sitä itsekkäästi sitä tee siksi että se niin saatanan kivaa on. Jos lapsien kanssa ei voi tehdä etätöitä ja lapsia ei voi viedä päiväkotiin, niin sitten pitää lopettaa työnteko. Se ei vaan tämän maan kansantaloudelle tee kovin hyvää, että kaikki pikkulasten vanhemmat lopettavat työnteon. Niillä verovaroilla maksetaan satojen ja tuhansien tarpeessa olevien hoito, ja jos niihin ei varaa, niin ihmisiä kuolee.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Sillä tavalla, että pidetään julkisten palveluiden perustaso erittäin korkeana, jolloin kriisitilanteissa on joustovaraa. Suositaan korkeaa verotusta ja kaadetaan raha palveluihin.

Suomen terveydenhuoltoa ja koulutusta on ajettu alas ties kuinka kauan. Yliopistoista ja ammattikorkeakouluista on tullut osin leikkikouluja, koska niiden rahoitusta on leikattu ja koska niiden rahoitus perustuu valmistuvien opiskelijoiden määrään. Terveydenhoito on ollut normaaliaikoinakin jatkuvasti alimitoitettua. THL:kin menetti viime hallituskaudella muistaakseni pari sataa työpaikkaa.

Kun kaikkialta koko ajan leikataan, niin miten ihmeessä rajusti leikatut palvelut pystyisivät reagoimaan kriiseihin?

Pyysin realistista kuvausta. Et antanut sitä, vaan hypoteettisen tilanteen, jossa valtiolla on varaa kaikkeen tähän vain veroja nostamalla. Meillä on paheneva kestävyysvaje, joka on pahentunut ikärakenteen kautta koko ajan ja tulee pahenemaan. Sitä rahaa ei yksinkertaisesti ole. Veroaste on jo nyt verraittain korkea ja sen nosto vaikuttaa ostovoimaan ja sitä kautta työpaikkojen määrään, joka luo valtavia ongelmia toisella osa-alueella.

Tuon alkuperäisen kysymyksen mukaisen mallin rahoittaminen, jossa kaikkeen ollaan varauduttu raskaimman mukaan, on yksinkertaisesti liian kallista. Raha ei vaan riitä, ei edes tuolla sinun mallilasi, koska vastaavia peruspalveluita on paljon muitakin, kuin pelkkä erikoissairaanhoito ja terveyspalvelut.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka olen suht.tyytyväinen omaan duuniini, niin en minä sitä itsekkäästi sitä tee siksi että se niin saatanan kivaa on. Jos lapsien kanssa ei voi tehdä etätöitä ja lapsia ei voi viedä päiväkotiin, niin sitten pitää lopettaa työnteko. Se ei vaan tämän maan kansantaloudelle tee kovin hyvää, että kaikki pikkulasten vanhemmat lopettavat työnteon. Niillä verovaroilla maksetaan satojen ja tuhansien tarpeessa olevien hoito, ja jos niihin ei varaa, niin ihmisiä kuolee.
Useimpien kohdalla kyse on oman näkemykseni perusteella ihan vaan siitä, että lasten kotihoito etätöiden ohella aiheuttaa epämukavuutta. Ajatus ja kokemus siitä, että ylipäätään lasten kanssa pitää olla 24/7 ahdistaa ja sitä nyt ei olla valmiita sietämään tai jaksamaan, vaan ulkoistetaan lastenhoito, jotta itse pääsisi mahdollisimman helpolla.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Miten se on mahdollista muualla? Miksi Suomessa se ei toimisi? Tottakai kauppaan voi mennä ja töihin, mut siihen se jää. Ja eiköhän näin tule tapahtumaan, kiitos itsekkäiden ihmisten.
Tälläistä ei vaan ole mitään mahdollisuutta valvoa.
Jos sitä ei voi valvoa niin sellaista on turha tehdä.
Ongelma on siinä, että hallitus ei ole uskaltanut määrätä ravintoloita yms. kiinni ei yrittäjät niitä laita kun jollain se eläminen pitäisi maksaa.

Yhä se ongelma on pääkaupunkiseudulla ei missään muualla jos tauti halutaan kuriin niin suljetaan pääkaupunkiseutu omaan kuplaan ja ei anneta taudin levitä muualle.
Se on väestötiheyden takia ainut ongelmallinen seutu Suomessa.

Lisäksi kohta alkaa olla useissa perheissä tilanne se, että muksut alkavat hyppiä seinille kun harrastukset on peruttu yms. Täydellinen kielto tulisi aiheuttamaan huomattavasti enemmän ongelmia kuin nykyinen tilanne.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaikka olen suht.tyytyväinen omaan duuniini, niin en minä sitä itsekkäästi sitä tee siksi että se niin saatanan kivaa on. Jos lapsien kanssa ei voi tehdä etätöitä ja lapsia ei voi viedä päiväkotiin, niin sitten pitää lopettaa työnteko. Se ei vaan tämän maan kansantaloudelle tee kovin hyvää, että kaikki pikkulasten vanhemmat lopettavat työnteon. Niillä verovaroilla maksetaan satojen ja tuhansien tarpeessa olevien hoito, ja jos niihin ei varaa, niin ihmisiä kuolee.
Suosittelen että tehdään sitten vaikka 6+6 tuntia, siis jos on kaksi huoltajaa perheessä. Lapsenvahtina toinen vuorotellen. Yh:illa tietty vaikea tilanne. Mielummin se kuin töihin 8 tunniksi ja lapset päiväkotiin tai kouluun.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Useimpien kohdalla kyse on oman näkemykseni perusteella ihan vaan siitä, että lasten kotihoito etätöiden ohella aiheuttaa epämukavuutta. Ajatus ja kokemus siitä, että ylipäätään lasten kanssa pitää olla 24/7 ahdistaa ja sitä nyt ei olla valmiita sietämään tai jaksamaan, vaan ulkoistetaan lastenhoito, jotta itse pääsisi mahdollisimman helpolla.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että päiväkoti-ikäisen kanssa kotona oleminen on vähintään puolipäivätyö. Se on vähän kuin työnantajalta varastamista jos sitä tekee samalla kun nostaa palkkaa ellei sitten paikkaa sitä illalla. Ei olisi väärin jos työnantajat edellyttäisivät työntekijöiltä selvitystä, että lapset ovat hoidossa vastineeksi etätyön tekemisestä.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Influenssa nostaa aina korkean kuumeen, joka on helposti 39 astettakin.

Paitsi ettei nosta. Minulta pari vuotta sitten ihan testillä todettiin B-influessa. Oli jännä kokemus kun lääkäri totesi: "Ei sulla ole influessaa. Jos olisi, olisit kipeämpi." Lääkärit on siitä hassu ammattikunta, että ne pystyy "kipeyden" tason arvioimaan ihan silmämääräisesti. No testi kuitenkin tehtiin ja oli positiivinen. Kuumetta oli pahimmillaan se 38 ja vähän päälle. Minulle ei juuri koskaan nouse kunolla kuumeetta. Sairaana lämmöt on yleensä aina alle 38. Normaalin lämmön ollessa se normaali 36,6.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että päiväkoti-ikäisen kanssa kotona oleminen on vähintään puolipäivätyö. Se on vähän kuin työnantajalta varastamista jos sitä tekee samalla kun nostaa palkkaa ellei sitten paikkaa sitä illalla. Ei olisi väärin jos työnantajat edellyttäisivät työntekijöiltä selvitystä, että lapset ovat hoidossa vastineeksi etätyön tekemisestä.

Toisaalta, itse olen huomannut, että tehokkuus kasvaa huomattavasti kun tekee kotona. Ei nyt ihan tuplaannu, mutta kasvaa huomattavasti. Eli ihan niin paljoa ei edes varasta vaikka uhraa hetken lapselle.

Ja syy kasvuun on se, ettei nuoremman polven myyjät käy kyselemässä tyhmiä kysymyksiä. Lapsikin sisäistää nopeammin vastaukset kuin meidän myyjät
 
Suosikkijoukkue
IFK
Positiivista Suomen kannalta on se, että virus tuntuu viihtyvän vallan hyvin suurkaupungeissa ja muissa tiheään asutuissa paikoissa. Luullakseni osin joukkoliikenteen vuoksi, täydessä bussissa tai metrossa on helppo levitä ihmisestä toiseen. Meillä Suomessa isompia kaupunkeja on vain muutama. En edelleenkään usko että tästä valtavaa ongelmaa tulee paitsi niissä muutamissa kaupungeissa.

Uusimaa pitäisi eristää, muualla ei ole läheskään niin paha tilanne.
Samaa mieltä. Lisäksi kaikki baarit ja pubit kiinni. Ruoan toimitus/jakelu saa jatkua ravintoloista, mutta muuten ei mitään palvelua.

On varsin erikoista ja tyhmää, että jossain Kajaanissa on samat säännöt kuin pääkaupungissa, vaikka tilanne on täysin erilainen. Aluerajoitukset päälle mitä pikimmin, sen parempi. Muuten Suomi on kohta "Italia2".


Helsinki ja Uusimaa sairaanhoitopiiri asukkaita 1 667 203 joista koronaan sairastuneita 307 eli 0,01841% asukkaista.
22.3.-20 klo 16.45 378 / 0,02267% +23%
Pohjois-Pohjanmaa 408 296 / 28 / 0,00685%
29 / 0,00710% +3,571%
Pirkanmaa 529 898 / 25 / 0,00471%
36 / 0,00679 +44%
Keski-Suomi 252 902 /
23 / 0,00909%
Varsinais-Suomi 478 546 / 15 / 0,00313%
15 / 0,00313% +0%
Kanta-Häme 173 781 / 13 / 0,00748%
13 / 00748% +0%
Satakunta 221 740 / 9 / 0,00405%
9 / 0,00405% +0%

Kuten noista luvuista näet, niin tartuntoja on vielä niin vähän, ettei niistä pysty tekemään mitään johtopäätöksiä siitä, missä tartunnat räjähtävät käsiin. Yksi räkätautinen Levin bilettäjä Satakunnasta tartuttaa helposti satoja ihmisiä muutamassa illassa, jolloin se pahin tautipesäke väkilukuun suhteutettuna onkin pohjoisessa.
Vasta parin viikon päästä nähdään, purevatko nyt toteutetut rajoitukset.
Hallituksella on valmiuslakien voima käytössään, ja sen sallima valta asettaa joku alue tai koko maakin ulkonaliikkumiskieltoon.
Silloin täytyy hyvin tarkkaan miettiä sitä, onko siitä enemmän hyötyä vai haittaa. Kuten pääministeri on sanonut, niin nyt tavoitteena on hidastaa leviämistä, jotta terveydenhuolto pysyy toimintakykyisenä.

Suomesta tehdään vuosittain n. 8milj. yöpymisen sisältävää ulkomaanmatkaa.
Niistä Espanjaan n. 750 000
Italiaan n. 250 000
Ranskaan n. 250 000
Noilla matkailijamäärillä on 100% varmaa, että virusta on ympäri Suomen määriä, jota ei pystytty, eikä nyt enää pystytä pysäyttämään millään eristystoimilla. Ainoa järkevä tapa toimia on jokaisen yksilön oma päätös suojata itsensä kaikin mahdollisin keinoin, jotta ei itse sairastu, eikä oireettomana levitä virusta eteenpäin. Siinä ei läänirajojen sulkeminen auta yhtään mitään, vaan ainoastaan jokaisen yksilön vastuullinen toiminta. Nyt vastuu ei ole muilla, se on jokaisella itsellään.
 
Viimeksi muokattu:

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Suosittelen että tehdään sitten vaikka 6+6 tuntia, siis jos on kaksi huoltajaa perheessä. Lapsenvahtina toinen vuorotellen. Yh:illa tietty vaikea tilanne. Mielummin se kuin töihin 8 tunniksi ja lapset päiväkotiin tai kouluun.
Meitä on kaksi. Minä pystyn tekemään töitä etänä, mutta toinen on alalla, missä etätyö ei onnistu. Miten tällaisessa tilanteessa ohjeistaisit?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ja syy kasvuun on se, ettei nuoremman polven myyjät käy kyselemässä tyhmiä kysymyksiä. Lapsikin sisäistää nopeammin vastaukset kuin meidän myyjät
Ei sillä ettenkö itsekin saisi enempää tehtyä ns omia hommia jos skippaan timiläisten, pomojen, myyjien ja asiakkaiden tyhmät kysymykset, mutta välttämättä se ei firman kannalta hyvä olisi pitkässä juoksussa ja voi olla teillä sama.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Miten se totaalinen lockdown voi toimia, kun ihmiset käyvät toisilleen kaupassa, hakevat itse reseptilääkkeitä apteekista ja töissä käytävä, jos ei etätyöt mahdollisia?

Mutta julkisille paikoille (ei luontolenkille) voi hengityssuojan määrätä asiointiin tietysti.
1. Kaupassa saa käydä vain lähikaupassa ja paluumatkalla pitää olla kuitti mukana.
2. Apteekissa saa käydä, paluumatkalla pitää olla kuitti mukana.
3. Töissäkäyvillä pitää olla yritykseltä saatu lupalappu mukana.

Näin toimii Espanjassa, ja kaupunkialueilla kadut on hiljaisia kuin mitkäkin ja laajempia alueita valvoo helikopterit ja dronet.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
On meilläkin laitettu laput, että älä lähde viruksen takia ulos, mutta eihän se estä. Kun ei muista koko virusta, niin miten sitä osaisi pelätä.

Ei kaikki vanhukset näytä keskisormea valtiolle, osa ei vain kuntonsa puolesta ymmärrä/muista tilanteen vakavuutta.

Noinhan se valitettavasti on. Mitkään rannekkeetkaan ei tilannetta helpota. Eipä se paljon auta kun tulee häly et ovi on auennut jos "valvomo" on ties missä.

Toivotaan et kaikki menee hyvin ja mummos ei lähde seikkailemaan
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Knox

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Ei sillä ettenkö itsekin saisi enempää tehtyä ns omia hommia jos skippaan timiläisten, pomojen, myyjien ja asiakkaiden tyhmät kysymykset, mutta välttämättä se ei firman kannalta hyvä olisi pitkässä juoksussa ja voi olla teillä sama.

Siinä skippaa myös niiden ylisosiaalisten viikonloppuna tekemiset, ihmissuhteet, lasten jutut ja kaiken muun paskan mikä ei itseä kiinnosta ollenkaan. Ja jo se, että välttelee sanaparia "painu vittuun" vie työmaalla aikaa ja keskittymistä muusta
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meitä on kaksi. Minä pystyn tekemään töitä etänä, mutta toinen on alalla, missä etätyö ei onnistu. Miten tällaisessa tilanteessa ohjeistaisit?
Hankala tietysti antaa yleispäteviä ohjeita, mutta meillä on nimenomaan tällainen tilanne osittain, eli vaimo ei voi 100% tehdä etätöitä, vaan joutuu menemään välillä (2-3pv/vko) työpaikalle ja 2 alle kouluikäistä häärää kotona. Käytännössä toimii niin, että allekirjoittanut herää 5:30 ja koneella 6:00. Vaimo hoitaa lasten aamutoimet ikään kuin lähtisivät päiväkotiin ja viihtyvät sitten aamuohjelmien parissa yleensä johonkin puoli kymmeneen - kymmeneen, eli tehokasta työaikaa tulee itselle n. 3,5h. Keskipäivä menee sitten ~10-14 enimmäkseen lasten parissa touhutessa ja erotuomaroinnissa, jolloin päivästä riippuen voi tehdä puolivillaisesti hommia, eli vastaa ehkä n. 1-2h tehokasta työaikaa. 14 - 16 skidit ottaa lepoa ja/tai katsoo lastenohjelmia, eli siinä saa suht hyvin puuhailtua hommia. Sitten päivällisen jälkeen rouva ottaa hoitovastuun ja teen päivän täyteen illalla n. 17-20 aikana.

Lisäksi viikonloppuisin tulee tehtyä rästejä ja tunteja "ennakkoon", joten kyllähän tämä sumplimista vaatii, mutta tehtävissä. Se on sitten kokonaan oma juttunsa, missä määrin oma pää kestää, jos tilanne jatkuu sen 3kk, mutta monilla tosiaan jänne katkeamassa jo viikon jälkeen.

Perheitä ja tilanteita on erilaisia ja lapset myös vaativat eri tavalla huomiota, mutta itse viestissäni kritisoin nimenomaisesti oman "kuplani" jengiä, joilla ei kyllä mitään näkyvää syytä ole viedä lapsia päiväkotiin, eli lapsilla ei ole mitään erityistarpeita (päivä)hoidon suhteen ja molemmilla vanhemmilla 100% etätyömahdollisuudet.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
1. Kaupassa saa käydä vain lähikaupassa ja paluumatkalla pitää olla kuitti mukana.
2. Apteekissa saa käydä, paluumatkalla pitää olla kuitti mukana.
3. Töissäkäyvillä pitää olla yritykseltä saatu lupalappu mukana.

Näin toimii Espanjassa, ja kaupunkialueilla kadut on hiljaisia kuin mitkäkin ja laajempia alueita valvoo helikopterit ja dronet.
Saako itse päättää että mitä ostaa? Jos esim tarvitsen Dr pepper lightia niin saanko käydä autolla cittarilla vaikka tuossa olisi Sale kävelymatkan päässä? Miten jos Prismassa on halvempaa? Voinko tukea paikallista yrittäjää ostamalla leivät ja lounaat sieltä? Valvotaanko, että tarvitsenko varmasti sitä ostamaani six-packiä olutta vai olenko vain huvin vuoksi liikenteessä? Pitääkö seuraavana päivänä tuoda tyhjät pullot todisteeksi jos ostan lisää? Jos ostan molempia päivinä kopan, niin epäilläänkö että kutsuin kaverin seuraksi juomaan?

Voinko kirjoittaa lupalapun töihin menoon itselleni vai pelkästään tiimiläisille?

PS entisestä Neuvostoliitosta löytyisi osaamista näihin kysymyksiin
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itsestähän tuo etätyökin on kiinni, samalla tavalla siinä voi varmasti fuskata kuten työpaikalla ollessa. Ja kyllä niitä ainakin riittää.

Meillä puoliso etätöissä, itse painan vuoroduunia. Ja kun kotona täysin autettava liikuntavammainen lapsi (16v) niin kyllä siinä työnteko häiriintyy kun olen työvuorossa. Kun on puettava, syötettävä jne.

Huomenna taas itsellä 1. aamuvuoro ja alkaa kierto. Kyllä varmaan keittiössä huomenna puolison työkone on pitkään auki, kun kerkeän kotiin. Itseasiassa se on juuri nyt tälläkin hetkellä kun tekee etupeltoon töitä. Kaikki ei välttämättä tekisi.

Itsellä lähinnä kroppa on kovilla kun nostoja tulee nyt koko ajan kun tyttö +40kg on kotona 24/7, ja pääkin varmasti tulee hajoamaan kun kaikki omaishoitajien omaa jaksamista varten sovitut tilapaishoidot on jäissä mutta näillä mennään niin kauan kuin loppuu. Ei vaihtoehtoja. Onneksi kuitenkin Kela lievensi lääkinnällistä kuntoutusta (läsnä) koskevia ohjeistuksia ettei tässä tarvitse myös fysioterapeutiksi ryhtyä. Kaiken muun lisäksi.

No jos positiivisesti ajatellaan niin tällä viikolla tuli 6 kertaa käytyä lenkillä ja viikkokilsatkin meni päälle 70 kun pakko saada vähän omaa tilaa. Reenataan nyt sitten saatana, jos ei muuta pysty. Onneksi sentään on maaliskuu. Voi vittu jos olisi lokakuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös