Edit: olikin siis ihan tukustakin loppuneet eli kait noita on sitten ihan hyvä määrä myyty...
Influenssaepidemia alkaa hiljalleen, joten voisi teoriassa liittyä siihenkin, mutta kun tietää, miten vähätellen ihmismassat edelleen suhtautuvat kyseiseen tautiin, en jaksa sen uskoa olevan taustalla. Sinänsä nurinkurista, sillä minusta nykytiedon valossa kausi-influenssa on huomattavasti tarttuvampi ja vaarallisempi...
Toki influenssan suhteen ihmisten tietoisuus on hiljalleen lisääntynyt. Itse olen ottanut rokotteen joka vuosi viimeiset 13 vuotta. Osin siksi, että kahden viikon kuumeilu ja mahdolliset jälkitaudit eivät kiinnosta pätkääkään, ja osin siksi, että lähipiirissä on seniorikansalaisia, joilla on vakavia perussairauksia. Olen nyt huomannut, että tuttavapiirissäni tuon rokotteen ottaa joka vuosi yhä useampi. Silti jatkuvasti kuulee näitä kommentteja, joissa influenssaa pidetään pikkunuhana, joka kuuluu sairastaa silloin tällöin. Ja niitäkin kommentteja kuulee, joissa rokote haukutaan turhaksi, kun ei se suojannutkaan flunssalta.
Muistan noista hengitysmaskeista sen, kuinka kaksi päivää ensimmäisten sikainfluenssa-uutisten jälkeen näin Tampereella naisen, jolla oli tuo hengitysmaski. Sen sijaan kahdella lapsella, joiden kanssa hän kulki, ei noita maskeja ollut. Eivät kai olleet omia. Tautia oli tuossa vaiheessa vasta Meksikossa.