Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 961 075
  • 81 126

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Tämä juuri. Itse tulkitsen tämän strategianpäivitysavauksen samalla paketoivan vähintäänkin valmiuslakihaaveilut, oletettavasti myös lisärajoitukset. Ellei sitten kyseessä ole Marinin myönnytys aloittaa keskustelut strategian päivittämisestä, mutta itse ensi tiistain palaverissa sitten Kiuru jyrää kaikki eikä mikään muutu.
Mutta huomenna kuitenkin käsitellään valmiuslain käyttöönottoa, joten eipä tässä taida kukaan tietää meno- eikä tulosuuntaa. Ainakin Mäkijärvi yllättäen oli sitä mieltä ettei oikein muuta vaihtoehtoa ole kuin ottaa valmiuslaki voimaan. Huutoäänestyksellä sitten ratkaistaan voittaja.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Näin Marin siis kommentoi strategian päivittämistä:

– Kyllä, me tulemme ensi tiistaina koko hallituksen kanssa katsomaan ajankohtaisimman tilanteen. Virus muuttuu sellaisella vauhdilla, että meidän on välttämätön päivittää strategiamme, kuten olen tehneet monta kertaa aikaisemmin tämän pandemian aikana.

– Tulemme ensi viikolla käymään THL:n tuoreimmat arviot ja mallinnukset siitä, millä tavalla virus tulee käytännössä pyyhkäisemään yhteiskunnan yli. Me emme pysty sitä estämään, se on hyvä tunnustaa. Mitä me voimme tehdä, että se suojaa terveydenhuollon kantokykyä, sairaalahoidon kapasiteettia ja että meidän terveydenhuoltomme kantokyky ei ylity, Marin kyseli IL:n tentissä.

Helsingin Sanomat on kertonut, että hallitus valmistelisi valmiuslain kahden pykälän käyttöönottoa.

Marin myönsi asian IL:n vaalitentissä ja muistutti, että kyse on vasta varautumisesta. Marin kertoi olleensa yhteydessä myös presidentti Sauli Niinistön kanssa valmiuslaista.

– Olen tänään keskustellut tästä tilanteesta tasavallan presidentin kanssa. Sen vuoksi, että eilen itsekin luin uutisista spekulaatiota siitä, että otetaanko valmiuslaki käyttöön vai ei. Kyllä tätä keskustelua käydään, valmistelutyötä tehdään. Tietenkin toivomme, että tähän emme joudu, vaan siihenkin joudumme varautumaan, Marin sanoi.

 
Viimeksi muokattu:

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voin kyllä ihan omasta kokemuksesta vahvistaa, että tällaista tapahtuu ihan oikeassa elämässä. Ping @Creed Bratton ja @jussi_j ja myös @Tumpe
Tämän viikon alussa lapseni luokalla todettiin yhdellä oppilaalla (ala-aste) positiivinen koronatartunta. Tästä seurauksena uskomaton panikointi. Pahimpina esimerkkeinä mainittakoon kaksi voimaan tullutta käytäntöä: Kyseisen luokan oppilaat ovat fyysisesti koulussa läsnä, mutta opettajat pitävät heille opetuksen etänä omista työhuoneistaan. Siis ihan oikeasti. Ollaan lähiopetuksessa, mutta tunnit pidetään etänä.
Toinen käytäntö on, että koulun henkilökunta (mm. ruokalan väki) ei saa keskustella näiden lasten kanssa vaikka itse käyttävät kombinaatiota maski + visiiri.
Että tällaista normielämää koulumaailmasta. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

Lisäksi tuo sokea ja jääräpäinen luotto maskien kaikkivoipaisuuteen, niin pakko sanoa että kyllä vituttaa olla koulussa tällä hetkellä töissä. Onneksi olen sentään yläkoulussa; teinit ymmärtää asiat paremmin ja laittaa jo mukavasti hanttiin, jos joku rupeaa oikein hyperventiloimaan.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Ei Sanna tahdo. Kiuru jatkaa koronaministeriryhmän johdossa. Eli Krista saa jatkaa pakan sekoittamista entiseen malliin ja muut yrittävät jarrutella parhaansa mukaan. On se vaikeaa.

Keskustelussa Orpo nosti esille, että Kiurun työtä on viime päivinä kritisoitu ja kysyi Marinilta, aikooko hän ottaa puheenjohtajuuden koronaministeriryhmässä.

– Suora vastaus, en ota. Tätä työtä johtaa ministeri Kiuru, tästä on hallituksessa yhdessä linjattu, Marin sanoo.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
– Tulemme ensi viikolla käymään THL:n tuoreimmat arviot ja mallinnukset siitä, millä tavalla virus tulee käytännössä pyyhkäisemään yhteiskunnan yli.
Saas nähdä, mitä sieltä taas tulee. Hyvä puoli, että vasta tiistaina, joten mikään paniikkitilanne ei taida tällä hetkellä ehkä olla kuitenkaan päällä Covidin kanssa. Paitsi STM:llä.
 
K

kiwipilot

Ei Sanna tahdo. Kiuru jatkaa koronaministeriryhmän johdossa. Eli Krista saa jatkaa pakan sekoittamista entiseen malliin ja muut yrittävät jarrutella parhaansa mukaan. On se vaikeaa.

Keskustelussa Orpo nosti esille, että Kiurun työtä on viime päivinä kritisoitu ja kysyi Marinilta, aikooko hän ottaa puheenjohtajuuden koronaministeriryhmässä.

– Suora vastaus, en ota. Tätä työtä johtaa ministeri Kiuru, tästä on hallituksessa yhdessä linjattu, Marin sanoo.
Linjaus se on paskakin linjaus.

Millähän Kiuru kiristää Marinia että tuo perseily saa jatkua?
 

Oadie

Jäsen
Kyllä ilman maskia saa kulkea kuka vain. Kannattaa kokeilla. Itse olen huomannut sen olevan vallan mukavaa.
Tiedän ja kuljenkin. Tänään tosin oli "pakko" laittaa naamalle, kun tuli haettua kolmas ja viimeinen piikki. Tarkoitus oli osoittaa, kuinka suositusten ei tarvitse koskea niiden antajia paitsi silloin kun huvittaa.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Millähän Kiuru kiristää Marinia että tuo perseily saa jatkua?
Ei välttämättä millään. Tämähän sopii Sannalle hyvin, että Kiuru ottaa suurimmat paskat niskaansa ja hän itse saa keskittyä mukavampiin asioihin sekä Ilmarin kanssa puuhasteluun. Nyt on tietysti tullut kritiikkiä, mutta Marin varmaan uskoo senkin lientyvän muiden mahdollisesti valokeilaan nousevien otsikoiden myötä.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Saa nähdä kuka ottaa johtajan pestin tuossa koronaryhmässä sitten kun Kiuru jää äitiyslomalle.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Saa nähdä kuka ottaa johtajan pestin tuossa koronaryhmässä sitten kun Kiuru jää äitiyslomalle.
Jos jää. Kun aika koittaa, niin käy välissä puksauttamassa mini-Kristan pihalle ja hyppää ministeri-audin takapenkille vielä samana iltana ja palaa johtamaan koronanyrkkikyllikkiä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisäksi tuo sokea ja jääräpäinen luotto maskien kaikkivoipaisuuteen, niin pakko sanoa että kyllä vituttaa olla koulussa tällä hetkellä töissä. Onneksi olen sentään yläkoulussa; teinit ymmärtää asiat paremmin ja laittaa jo mukavasti hanttiin, jos joku rupeaa oikein hyperventiloimaan.
Oletko sitä mieltä, että maskien käyttö ei auta koronatilanteeseen ollenkaan? Haluaisitko minun aivastavan päin naamaasi maski päällä vai ilman maskia?
Maskit eivät varmasti ratkaise ongelmaa, mutta mielestäni yhtenä osana strategiaa vähentää tartuntoja. Varsinkin, kun tarkoituksena on hidastaa tartuntahuippua eli turvata terveydenhuollon kantokyky.
Täällä matalapääty kieltäytyy kaikista ohjeistuksista eli kotitesteistä, maskeista ym. ja samaan aikaan vaatii kaikien rajoitusten poistoa. Turtiaiselle tulossa täältä äänivyöry.
 

Altec

Jäsen
Oletko sitä mieltä, että maskien käyttö ei auta koronatilanteeseen ollenkaan? Haluaisitko minun aivastavan päin naamaasi maski päällä vai ilman maskia?
Ei kai edellinen kirjoittaa tyrmännyt täysin maskeja.

Harrastatko paljon "normaalissa" tilanteessa naamalle aivastamista ja se on nyt loppunut maskien vuoksi, koska et pysty?

Kuvottava tapa.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Oletko sitä mieltä, että maskien käyttö ei auta koronatilanteeseen ollenkaan? Haluaisitko minun aivastavan päin naamaasi maski päällä vai ilman maskia?
Maskit eivät varmasti ratkaise ongelmaa, mutta mielestäni yhtenä osana strategiaa vähentää tartuntoja. Varsinkin, kun tarkoituksena on hidastaa tartuntahuippua eli turvata terveydenhuollon kantokyky.
Täällä matalapääty kieltäytyy kaikista ohjeistuksista eli kotitesteistä, maskeista ym. ja samaan aikaan vaatii kaikien rajoitusten poistoa. Turtiaiselle tulossa täältä äänivyöry.
Tässä vaiheessa maskit ja kotitestit ihan yhtä tyhjän kanssa!
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oletko sitä mieltä, että maskien käyttö ei auta koronatilanteeseen ollenkaan? Haluaisitko minun aivastavan päin naamaasi maski päällä vai ilman maskia?
Maskit eivät varmasti ratkaise ongelmaa, mutta mielestäni yhtenä osana strategiaa vähentää tartuntoja. Varsinkin, kun tarkoituksena on hidastaa tartuntahuippua eli turvata terveydenhuollon kantokyky.
Täällä matalapääty kieltäytyy kaikista ohjeistuksista eli kotitesteistä, maskeista ym. ja samaan aikaan vaatii kaikien rajoitusten poistoa. Turtiaiselle tulossa täältä äänivyöry.

Ei vittu.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara

– Kyllä, me tulemme ensi tiistaina koko hallituksen kanssa katsomaan ajankohtaisimman tilanteen. Virus muuttuu sellaisella vauhdilla, että meidän on välttämätön päivittää strategiamme, kuten olen tehneet monta kertaa aikaisemmin tämän pandemian aikana.

– Tulemme ensi viikolla käymään THL:n tuoreimmat arviot ja mallinnukset siitä, millä tavalla virus tulee käytännössä pyyhkäisemään yhteiskunnan yli. Me emme pysty sitä estämään, se on hyvä tunnustaa. Mitä me voimme tehdä, että se suojaa terveydenhuollon kantokykyä, sairaalahoidon kapasiteettia ja että meidän terveydenhuoltomme kantokyky ei ylity, Marin kyseli IL:n tentissä.

Helsingin Sanomat on kertonut, että hallitus valmistelisi valmiuslain kahden pykälän käyttöönottoa.

Marin myönsi asian IL:n vaalitentissä ja muistutti, että kyse on vasta varautumisesta. Marin kertoi olleensa yhteydessä myös presidentti Sauli Niinistön kanssa valmiuslaista.

– Olen tänään keskustellut tästä tilanteesta tasavallan presidentin kanssa. Sen vuoksi, että eilen itsekin luin uutisista spekulaatiota siitä, että otetaanko valmiuslaki käyttöön vai ei. Kyllä tätä keskustelua käydään, valmistelutyötä tehdään. Tietenkin toivomme, että tähän emme joudu, vaan siihenkin joudumme varautumaan, Marin sanoi.

”Moi Sale, Sanna tässä. Katoitko hesarista että meidän pitäs vissiin valmiuslaista rupatella”.

…Myös valtiovarainministeri Saarikko totesi, että tauti on muuttunut niin, että myös strategiaa on muutettava.

”Emme enää tavoittele sitä, että estäisimme taudin leviämistä vaan sitä, että liian moni ei sairastuisi.”


Toi Saarikon teksti on kyllä ihan Kepun omaa murretta ja usein se riittäisi jopa allekirjoituksen tasolle tällä palstalla tai politiikassa pääministerin paikkaan.
 
K

kiwipilot

Oletko sitä mieltä, että maskien käyttö ei auta koronatilanteeseen ollenkaan? Haluaisitko minun aivastavan päin naamaasi maski päällä vai ilman maskia?
Maskit eivät varmasti ratkaise ongelmaa, mutta mielestäni yhtenä osana strategiaa vähentää tartuntoja. Varsinkin, kun tarkoituksena on hidastaa tartuntahuippua eli turvata terveydenhuollon kantokyky.
Täällä matalapääty kieltäytyy kaikista ohjeistuksista eli kotitesteistä, maskeista ym. ja samaan aikaan vaatii kaikien rajoitusten poistoa. Turtiaiselle tulossa täältä äänivyöry.
Kaksi vuotta olen tuolla kädet paskassa työntänyt kyytiä maski naamalla ja välillä ilman. Keväällä 2020 heitettiin suoraan syvään päätyyn ja ikinä ei tiennyt mitä siellä seuraavassa osoitteessa odottaa: onko koronaa vai noroa vaiko molempia. Aika nopeasti selvisi kannattaako tuota tautia pelätä hysteerisesti. Ei kannattanut. Se, mitä olen kentällä nähnyt ei ole korreloinut juuri ollenkaan tähän paniikkiin ja tämä vahvistuu päivä päivältä. Olin ihan ensimmäisiä piikin ottaneita tässä maassa, samoin lapseni ikäryhmässään. Koen että mun talkoot on nyt siivilissä tehty. Enää ei jaksa. Duunissa hommat tehdään ammattimaisesti (siis kuten palkanmaksaja tahtoo) mutta siviilissä otan iisisti. Ilman maskia, kevään tuoksuja haistellen. Ja joo, Juvan lihapäätä en äänestä.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Voisiko vaikka @Lert kertoa mitä tämä Saarikon viisaus selkokielellä tarkoittaa?

En ole Saarikon tulkki tietääkseni mutta veikkaisin tämän tarkoittavan sitä, että yhteiskunta pysyy paremmin pystyssä kun siinä on enemmän terveitä työhön kykeneviä ihmisiä kuin sairaita ihmisiä.

Pystyy varmaan ihan maalaisjärjellä päättelemään.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Alkanut miettimään, että kumpi olisi tälle maalle oikeasti pahempi; äänestää VKK:n seinähulluja desantteja, vai SDP:tä. Jos näistä kahdesta pitäisi valita, mutta onneksi ei tarvitse.
Kotipuolessa Mikkelissä eräskin vanhempi oman perheen umpidemari aina kertoilee Anon viimeisimmät temput. Tykkää hyvää kun sanon että itsepähän Etelä-Savolaiset ne Anot sinne äänestätte.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei kai edellinen kirjoittaa tyrmännyt täysin maskeja.

Harrastatko paljon "normaalissa" tilanteessa naamalle aivastamista ja se on nyt loppunut maskien vuoksi, koska et pysty?

Kuvottava tapa.
En harrasta en, mutta en myöskään ole koululainen.
Kolme lasta kasvattaneena voin sanoa, että se aivastus välillä tulee heiltä ihan spontaanisti ilman käden tai muunkaan raajan osumista suun eteen estämään roiskeita.. Maski ei tee autuaaksi, mutta vähentää mielestäni virusta ilmassa.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös