Paha tuo long Covid, siitä kärsiessä ei pysty pelaamaan kuin keskimäärin 23 min per ottelu Liigassa:
Tämä on juuri malliesimerkki siitä, että päättäjillä ja joillain asiantuntijoilla menevät termit jotenkin sekaisin. Tai sitten terminologiaa ei ole edes määritelty kunnolla. Ja tämä toki aiheuttaa myös väärinymmärryksiä (tahallisia tai tahattomia) myös julkisessa keskustelussa.
Minusta pitäisi olla selvästi eritellyt termit seuraaville asioille:
1. Useamman kuukauden jatkuneet lievähköt oireet, kuten lievä yskä, hengenahdistus, väsymys jne. Nämä kuitenkin ovat sen verran lieviä, että ne eivät vaikuta mitenkään merkittävästi henkilön työkykyyn tai elämänlaatuun. Vakavuudeltaan nämä vastaavat suunnilleen normaalin flunssan jälkitilana toisinaan tulevia pitkittyeitä jälkioireita.
2. Aidosti työkykyä ja elämänlaatua heikentävä oireyhtymä, joka on epätyypillinen verrattuna aiempiin hengitystieinfektioihin.
Itse miellän tämän kohdan 2. siksi long-covidiksi, johon olen usein näissä keskusteluissa viitannut. Se on selvästi harvinaisempi tila kuin kohta 1., johon tuo sinun linkittämäsi tapaus taas mielestäni kuuluu. Kohta 2. on se, johon rokotteet ymmärtääkseni purevat todella hyvin (ennaltaehkäisy siis), mutta kohta 1. saattaa olla ihan mahdollinen jopa rokotetullekin, mutta se ei ole henkilön kannalta niin katastrofaalista kuin kohta 2.
Jos itse saisin ehdottaa nimityksiä näille, niin puhuisin 1. kohdassa pitkittyneistä koronaoireista ja kohdassa 2. esimerkiksi vakavasta koronan jälkeisestä oireyhtymästä. Ja jälkimmäiseen pitäisi olla ihan selkeät kriteerit.
Mainitaan vielä, että jälkimmäistä vaihtoehtoa ei todellakaan esiinny joka toisella koronaa sairastaneella aikuisella. Enkä usko, että ensimmäinenkään vaihtoehto ihan noin yleinen on edes lievissäkään tapauksissa.