Mainos

Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 230 423
  • 81 140

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Ranskassa havaittu Omikronia mutatoitunempi muunnossa on saanut nimen IHU (ei sentään IHQU). IHU tarkoittaa muuten viroksi ihoa tai hipiää.

"IHU:ssa on 46 mutaatiota, mikä on enemmän kuin omikronissa, kirjoittaa Firstpost. Yksi näistä mutaatioista on N501Y, joka asiantuntijoiden mukaan voi tehdä IHUsta tehokkaasti leviävän."

WHO ei ole vielä luokitellut IHU:a merkittäväksi huolenaiheeksi.

 

msg

Jäsen
Pitääkö joku tätä Kristan virka-apupuhetta jonain muuna kuin näennäisenä mukatekemisenä, että näyttäisi että tehdään jotain vaikka todellisuudessa ainoastaan työllistetään joku puolustushallinnosta vastaamaan ettei me kyllä tässä oikeasti mitää voida tehdä.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Niin näin työssäkäyvänä heterona mietin yhtä ongelmallista asiaa. Mikäli minulla alkaisi Covid oireet ja soittaisin tai tekisin itsearvion, miknkä lopputuloksena olisi oireiden seuraaminen ilman virallista testiä, niin longcovid olisi ongelma. Mikäli siis vaikka muisti alkaisi prakailemaan, enkä pystyisi enää suoriutumaan työstäni, niin miten käy tuolla Kelan puolella? Kuka uskoo ilman virallisia testejä, että Korona aiheutti pitkät oireet? Mitä jos oikeesti joku oire vie työkyvyttömyyteen saakka ja testeihin ei pääse koska oireet akuuttina vaiheena on lievät?

Tuttavaperheen isällä on nyt edellisjoulun koronasta vieläkin makuaistimukset poissa pelistä. Sanoi, että mauton ruoka ei ole ihan nättiä syödä ja esim. kebu oli suu tuntumalta aivan järkyttävää. Eli syö ruokia joita on kiva tuntopuolella syödä. En pelkää tosiaan koronaa, mutta olishan tuo ihan vitun järkyttävää, jos menettäisi maku- ja haju-aistin.

Kolmas piikki tulee kohta, eli sillä yritän päästä paremmille mahiksille jälkihaitoista, koska takuulla jossain vaiheessa tuohon sairastun
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Kiuruhan perusteli tätä pyyntöä eilen tartuntatautilain 89 pykälällä.

89 § (19.2.2021/147)

Virka-apu​


Jos Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, aluehallintovirasto, tartuntatautien torjunnasta vastaava kunnan toimielin, kunnan tartuntataudeista vastaava lääkäri tai sairaanhoitopiirin kuntayhtymän tartuntataudeista vastaava lääkäri toteaa, että yleisvaarallisen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämistä ei voida muulla tavoin estää, poliisin, pelastusviranomaisen, Puolustusvoimien, Rajavartiolaitoksen tai Tullin on annettava tämän pyynnöstä virka-apua. Virka-avun antamisen edellytyksenä on, että se ei vaaranna virka-apua antavalle viranomaiselle säädettyjen muiden tärkeiden tehtävien suorittamista.


Sen lisäksi, mitä muualla laissa säädetään, Rajavartiolaitoksella ja Tullilla on virka-aputehtävän suorittamiseksi oikeus:


1) pysäyttää kulkuneuvo ja ohjata liikennettä noudattaen, mitä rajavartiolain (578/2005) 38 §:ssä ja tullilain (304/2016) 12 §:ssä säädetään;


2) käsitellä virka-aputehtävässä välttämättömiä terveystietoja noudattaen, mitä henkilötietojen käsittelystä säädetään luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta (yleinen tietosuoja-asetus) annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2016/679, tietosuojalaissa (1050/2018) ja henkilötietojen käsittelystä Rajavartiolaitoksessa annetussa laissa (639/2019) sekä henkilötietojen käsittelystä Tullissa annetussa laissa (650/2019).

(15.10.2021/876)

89 a § (15.10.2021/876)

Virka-apu covid-19-tautia koskevien toimenpiteiden yhteydessä​


Sen lisäksi, mitä 89 §:ssä säädetään, poliisilla on virka-aputehtävän suorittamiseksi oikeus:


1) antaa virka-apua 16 a §:n 4 momentissa ja 16 b §:n 3 momentissa säädetyn poistumiskiellon noudattamisen varmistamiseksi;


2) pysäyttää kulkuneuvo ja ohjata liikennettä 16 a ja 16 b §:ssä säädettyjen toimenpiteiden suorittamisen varmistamiseksi.


Rajavartiolaitoksella ja Tullilla on oikeus antaa virka-apua 16 a §:n 4 momentissa ja 16 b §:n 3 momentissa säädetyn poistumiskiellon noudattamisen varmistamiseksi.

 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Joo. Ilmeisesti todellakin jotkut "lieviä flunssanoireita" potevat rokotetut lampsivat suoraan päivystykseen, karauttavat Opel Astrallansa drive-iniin, vieden hoitohenkilökunnalta arvokasta työaikaa, tai soittavat paniikissa hätäkeskukseen jne.

Ilmeisesti vaadittaneen ihan pääministeri kertomaan "alamaisilleen", että jos olet rokotettu ja ok-vointinen, niin pysy vain kotona ja kunnon heikentyessä käytä juurikin tarjottuja palveluita tilanteen selvittämiseksi etänä. Tämä erityisesti, jos kyse on perusterveistä työikäisistä. No, syvä pääty ja kaupunkilaisjärki nyt harvoin muodostaa yhtälöä.

Aika monen kohdalla (ja vielä useamman työnantajan kohdalla) tämä on puhdas rahakysymys. Niin kauan kuin meillä on nykyinen tartuntatautipäivärahakäytäntö, korona on yleisvaarallisten listalla eikä muun kuin kunnan tartuntatautilääkärin eristyspäätös siihen kelpaa, sinne testeihin mennään ”turhaan”.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Niin näin työssäkäyvänä heterona mietin yhtä ongelmallista asiaa. Mikäli minulla alkaisi Covid oireet ja soittaisin tai tekisin itsearvion, miknkä lopputuloksena olisi oireiden seuraaminen ilman virallista testiä, niin longcovid olisi ongelma. Mikäli siis vaikka muisti alkaisi prakailemaan, enkä pystyisi enää suoriutumaan työstäni, niin miten käy tuolla Kelan puolella? Kuka uskoo ilman virallisia testejä, että Korona aiheutti pitkät oireet? Mitä jos oikeesti joku oire vie työkyvyttömyyteen saakka ja testeihin ei pääse koska oireet akuuttina vaiheena on lievät?

Tuttavaperheen isällä on nyt edellisjoulun koronasta vieläkin makuaistimukset poissa pelistä. Sanoi, että mauton ruoka ei ole ihan nättiä syödä ja esim. kebu oli suu tuntumalta aivan järkyttävää. Eli syö ruokia joita on kiva tuntopuolella syödä. En pelkää tosiaan koronaa, mutta olishan tuo ihan vitun järkyttävää, jos menettäisi maku- ja haju-aistin.

Kolmas piikki tulee kohta, eli sillä yritän päästä paremmille mahiksille jälkihaitoista, koska takuulla jossain vaiheessa tuohon sairastun

Mikäli nyt Omikron valtaa alaa Suomessa deltalta, niin sairastut todennäköisesti Omikronin aiheuttamaan koronavirukseen. Sen ei pitäisi viedä makuaistia.
 

chubster

Jäsen
Ranskassa havaittu Omikronia mutatoitunempi muunnossa on saanut nimen IHU (ei sentään IHQU). IHU tarkoittaa muuten viroksi ihoa tai hipiää.

"IHU:ssa on 46 mutaatiota, mikä on enemmän kuin omikronissa, kirjoittaa Firstpost. Yksi näistä mutaatioista on N501Y, joka asiantuntijoiden mukaan voi tehdä IHUsta tehokkaasti leviävän."

WHO ei ole vielä luokitellut IHU:a merkittäväksi huolenaiheeksi.

Noniin ja taas mennään. Ei tarvi edes keskustella rajoitusten purusta kun tuutista tunkee jo seuraavaa vieläkin tarttuvampaa varianttia. Joko kohta lyötäis vaikka suomi kokonaan sulki, kaikki kiinni ja jokainen huolehtii itse itsestään metsästäen ja keräille. Krista tule jo ja kerro!
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mikäli nyt Omikron valtaa alaa Suomessa deltalta, niin sairastut todennäköisesti Omikronin aiheuttamaan koronavirukseen. Sen ei pitäisi viedä makuaistia.

Kyllä, mutta se ei ollutkaan pointti vaan se, että nyt ei pienillä oireilla suositella menemään testiin vaan seuraamaan kotona. Tässä on tämä kompastuskivi joka voi jonkin yksilön kohdalle tulla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eipä kai normaalin lainsäädännön oloissa juuri mitään, pätevyydet ja kelpoisuudet saati lakisääteiset velvoitteethan eivät siinä muutu. Varmaan voivat soitella ihmisille ja ohjata jotain liikennettä. Aika erikoinen idea.

Tätä samaa pohdin, ja arvelinkin, että tuossa tulee juuri se "raja vastaan".
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se mitä täällä on viimeiseksi kritisoitu on se, että miksi omikron, joka todistetusti on jopa huomattavasti lievempi kuin delta, vaatii huomattavasti delta kovemmat rajoitukset ja elinkeinoihin ja perusoikeuksiin kajoavat sulkutoimet?
Tiedä sitten vaatiiko omikron huomattavasti tiukemmat rajoitukset verrattuna deltaan, mutta viimeisimmät uutiset sieltä ja täältä kertovat että esim. lentoja perutaan, hoitohenkilöstöstä on pulaa, posti ei kulje jne sen takia kun ihmiset ovat kuumeessa kotona. Jossain kriittisissä yhteiskunnan toiminnoissa, esim. pelastustoimi, ei vaan tulla toimeen jos henkilöstöstä xx % on saikulla. Koko maan osalta on vähän vaikea arvioida kunka paljon nykyisestä työvoimasta voisi leikata, jotta yhteiskunta pysyisi vielä toiminnassa. Joten sulkutoimille on perusteita, mutta ei pelkästään terveyden näkökulmasta.

Ilman rajoituksia, elinkeino tulisi kärsimään joka tapauksessa jos ihmiset eivät pääsisi töihin. Rajoitukset tässä vaiheessa voi olla ehkä pienempi paha myös elinkeinoelämän näkökulmasta.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tiedä sitten vaatiiko omikron huomattavasti tiukemmat rajoitukset verrattuna deltaan, mutta viimeisimmät uutiset sieltä ja täältä kertovat että esim. lentoja perutaan, hoitohenkilöstöstä on pulaa, posti ei kulje jne sen takia kun ihmiset ovat kuumeessa kotona.

Ongelmahan ei ole se, että ihmiset ovat kuumeessa kotona, ongelma on se, että sairastuneet ja altistunteet ovat kaikki 10 päivää karanteenissa kotona. Myös täysin työkuntoiset ja terveet. Karanteeni pitäisi lyhentää nyt välittömästi ainakin 7 päivään, mieluiten 5 päivään. Kuten on jo aika monessa maassa toimittu.
 

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itsellä monta kaveria kanssa ollut koronoissaan viime aikoina ja ei kyllä mitään järkeä tuossa karanteenin pituudessa. Yhdelle tuli vain krapula, kun kymmenen päivää oireettomana pelasi pleikkaria himassa ja tiputteli punaviiniä. Kuulemma vähän kävi aika pitkäksi.
 

Mölnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tälläkin palstalla näyttää sitkeästi olevan useilla kirjoittajilla halu toistaa tiettyjä väitteitä. Ja viime viikot tuntuu, että peli on jopa koventunut. Ilmeisesti tilanteen pitkään jatkuminen ja tätä kautta vihaisuus ovat nostaneet panokset täälläkin korkealle.

Täällä toimitaan (etenkin eräiden kirjoittajien toimesta) eräänlaisella toiston ja massaviestinnän ylivoimalla. Ja nämä väitteet ovat (valikoiden ja karrikoiden sekä liioitellenkin osin) seuraavat:

- Covid-19 merkitään kuolinsyyksi vaikka olisit jäänyt autolla alle tai kuollut infarktiin, jos koronatartunta on rekisterissä tietyllä aikavälillä. Huh huh. Tästäkin ollaan jo kymmeniä korjauksia tällekin palstalle laittaneet, mutta eipä vain haluta uskoa tai mene jakeluun. Kuolinsyytä ei todellaan merkitä vain sattumalta joksikin muuksi kuin miksi toteava lääkäri sen katsoo. Ja näitäkin tosiaan tarkistetaan takautuvasti.
Edelleen haluaisin vilpittömästi tietää, mistä koronakuolemien määrät THL:n päivittäin ilmoittamiin lukemiin tulevat. Nyt en siis tarkoita kuolintodistuksessa ilmoitettavaa kuolinsyytä, jonka perusteella Tilastokeskus tekee kuolinsyytilastonsa. Se tietenkin on selvää, että auton alle jääneen kuolinsyyksi kuolintodistukseen ei merkitä covid-19-tautia.

Laitoin aikaisemmassa viestissäni linkin THL:n sivuilla olevaan selostukseen COVID-19-tautiin liittyvien kuolemien tilastoinnista (COVID-19-tautiin liittyvien kuolemien tilastointi - THL).

Selostuksessa todetaan muun ohella seuraavaa:
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos julkaisee päivittäin koronavirusinfektioihin liittyvien kuolemien lukumäärän. Se on arvio ja perustuu tartuntatautirekisterin tietoihin. Nämä tiedot päivittyvät muutamien päivien viiveellä.

Tilastokeskus julkaisee myöhemmin vuosittaiset kuolemansyytilastot, jotka perustuvat kuolintodistuksiin.

Saman selostuksen mukaan THL:n arvio koronavirukseen liittyvien kuolemien lukumäärästä perustuu tartuntatautirekisterin tietoihin. Tartuntatautirekisterissä kuolema tilastoidaan koronavirusinfektioon ja COVID-19-tautiin liittyväksi kuolemaksi, kun se on tapahtunut 30 päivän sisällä positiivisesta koronavirustestituloksesta. Tietojen saamisesta tartuntatautirekisteriin on todettu seuraavaa:

Koronavirustapauksiin ja COVID-19-tautiin liittyvien kuolemien tiedot saadaan tartuntatautirekisteriin laboratorioista, lääkäreiltä ja Digi- ja väestötietoviraston väestötietojärjestelmästä:

  1. Laboratoriot lähettävät tartuntarekisteriin tiedon positiivista SARS-CoV-2-virustestituloksista tietokannastaan. Tiedot tallennetaan näytteenottopäivän mukaan.
  2. Lääkärin tartuntatauti-ilmoituksella saadaan tärkeää lisätietoa mm. potilaan taustasairauksista, hoidosta ja hoidon lopputuloksesta, kuten menehtymisestä. Samasta potilaasta voidaan joskus saada useampi ilmoitus lisätietojen karttuessa. Ilmoitukset kuitenkin yhdistyvät yhdeksi tapaukseksi.
  3. Väestötietojärjestelmästä haetaan päivittäin kuolinpäivätiedot ja yhdistetään niihin tartuntarekisterin ilmoituksiin, joissa kuolema on tapahtunut 30 päivän sisällä laboratorion ilmoittamasta näytteenottopäivästä. Väestötietojärjestelmään kirjataan kaikki viranomaisten ilmoittamat tiedot Suomen kansalaisten ja Suomessa asuvien ulkomaalaisten kuolemista. Väestötietojärjestelmän tietojen päivittymisessä on 1-2 viikon teknistä viivettä.

THL:n päivittäinen arvio koronakuolemien määrästä ei yllä olevan mukaan perustu siis kuolintodistukseen merkittyihin kuolinsyihin, kuten Tilastokeskuksen tilastot. THL näyttäisi lähtökohtaisesti yhdistävän laboratorion tartuntatauti-ilmoitukset positiivisesta näytteestä ja väestötietojärjestelmän tiedot kuolinpäivästä, jonka perusteella saadaan molemmat ehdot täyttävät osumat. Ainoa paikka, mistä kuolinsyy voisi käydä ilmi, on lääkärin tekemä tartuntatauti-ilmoitus, joka siis on eri ilmoitus kuin kuoleman jälkeen täytettävä kuolintodistus. Selostuksesta ei käy ilmi, tulevatko lääkärin tartuntatauti-ilmoituksen tiedot automaattisesti tartuntatautirekisteriin tai miten näitä tartuntatauti-ilmoituksia THL:ssä muuten käsitellään. THL:n sivuilla ei kuitenkaan mainita, että kuoleman kirjautumisessa päivittäisiin koronakuolemiin edellytettäisiin, että kuolema on lääkärin tartuntatauti-ilmoituksessa merkitty covid-19-taudista johtuneeksi. Väestötietojärjestelmään ei merkitä henkilön kuolinsyytä (Laki väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalvelusta (661/2009) 13 §), joten sitä kautta kuolinsyytä ei ole myöskään mahdollista saada selville THL:n arvioon.

Korostan, että yllä oleva raapustus on pelkkää omaa uteliaisuuttani koskien nimenomaan THL:n päivittäistä koronakuolemien tilastointia. Minulla ei ole mitään muuta tietoa asiasta kuin linkkaamani THL:n selostus, eikä itselläni ole mitään agendaa asian suhteen. Jos palstalla lymyää tartuntatautilääkäreitä tai THL:n tietokanta-asiantuntijoita, niin nyt vaan rohkeasti kertomaan, miten THL poimii tietokannoista tiedot päivittäiseen arvioonsa koronakuolemien määrästä.

 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Asutaan lähellä yhtä drive in -testiasemaa ja eilen taisi olla testiaikakauden pisin autojono, varmasti muutama sata metriä autoja jonossa muuta liikennettä haittaamassa. En todellakaan ymmärrä, miksi noissa testeissä käydään edelleenkin tuolla laajuudella.

Jos ihmisillä on flunssan oireita, niin kai testiin pitää hakeutua. Kotitesti ei ole millään muotoa luotettava omikronin suhteen. Testissä pitää käydä, jotta saat merkinnän sairastetusta taudista, muuten joudut hakemaan esim. rokotepassia varten mahdollisesti 3. piikin. Käsittääkseni rokotusta ei suositella, jos olet taudin hiljaittain sairastanut. Lisäksi ilman positiivista testitulosta ei ole oikeutettu tartuntatautipäivärahaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tiedä sitten vaatiiko omikron huomattavasti tiukemmat rajoitukset verrattuna deltaan, mutta viimeisimmät uutiset sieltä ja täältä kertovat että esim. lentoja perutaan, hoitohenkilöstöstä on pulaa, posti ei kulje jne sen takia kun ihmiset ovat kuumeessa kotona.

Oleellista nykyisessä haastavassa tilanteessa olisikin, että nimenomaisesti kuumeiset, tai muuten työkyvyttömät olisivat kotona, mutta eivät oireettomat tai pienestä tukkoisuudesta "kärsivät".

Omikron-aalto tuo sairaspoissaoloja, mutta luottaisin jo ihmisten henkilökohtaiseen harkintaan, mitä tulee ravintoloissa, lätkämatseissa tai vaikka spinning-sessioissa käymiseen. Kategorinen "valot kiinni"-linja saattaa ehkäistä tartunnan sieltä ja tartunnan täältä, mutta lockdownin taloudellisten vahinkojen uskon ylittävän siitä saadun hyödyn.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ongelmahan ei ole se, että ihmiset ovat kuumeessa kotona, ongelma on se, että sairastuneet ja altistunteet ovat kaikki 10 päivää karanteenissa kotona. Myös täysin työkuntoiset ja terveet. Karanteeni pitäisi lyhentää nyt välittömästi ainakin 7 päivään, mieluiten 5 päivään. Kuten on jo aika monessa maassa toimittu.


Tuossa on asiasta pohdiskelua:


"EK:n asiantuntijalääkäri Auli Rytivaara kertoo Ilta-Sanomille, että vastaava lyhennys voitaisiin tietyin edellytyksin ulottaa myös sairastuneille määrättäviin eristyksiin.

– Tällä hetkellä eristysaika kestää kymmenen vuorokautta, mutta päätökset tulevat hyvin myöhässä. Olemme sitä mieltä, että eristyksen tulisi päättyä kaksi päivää potilaan oireiden päättymisen jälkeen, Rytivaara sanoo.

Rytivaaran mukaan viruksen tartuttavuus on korkeimmillaan muutaman päivän ennen kantajan oireiden alkamista ja muutama niiden jälkeen. Hän huomauttaa Yhdysvaltain tautikeskus CDC:n jo linjanneen tästä syystä karanteenisuositusten lyhentämisestä."

– Tämän jälkeen työpaikat ovat työtehtävästä ja -olosuhteista riippuen arvioineet suojauksia. Ehdottomasti halutaan, että tauti ei leviä, ja työntekijät käyttävät töihin palattuaan maskia seuraavat viisi päivää
."




"HELSINGIN JA UUDENMAAN SAIRAANHOITOPIIRIN (Hus) infektioylilääkäri Asko Järvinen pitää epätodennäköisenä, että suuri osa oireilevista koronapotilaista ehtisi tervehtyä kaksi päivää ennen viisipäiväisen eristyksen päättymistä. Hän nostaa esiin koronataudin kaksivaiheisen luonteen.

– Ensin potilaalla on alkuvaiheen oireet, mutta varsinkin iäkkäämmillä ihmisillä ne saattavat viikon kohdalla pahentua, vaikka välissä olisi ollut parempia päiviä. Tämä ei välttämättä tarkoita tartuttavuusriskin lisääntymistä. Voimakkaasti oireilevan kohdalla eristysaikaa on kuitenkin hyvin hankala lyhentää, Järvinen sanoo.


Virukselle altistuneiden karanteeniajoista puhuttaessa rajan vetäminen on Järvisen mukaan monimutkaisempaa. Hän viittaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) taannoiseen selvitykseen, jossa noin 90 prosenttia tartunnoista ilmeni testeissä 5–6 päivän kuluttua altistumispäivästä."
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ongelmahan ei ole se, että ihmiset ovat kuumeessa kotona, ongelma on se, että sairastuneet ja altistunteet ovat kaikki 10 päivää karanteenissa kotona. Myös täysin työkuntoiset ja terveet. Karanteeni pitäisi lyhentää nyt välittömästi ainakin 7 päivään, mieluiten 5 päivään. Kuten on jo aika monessa maassa toimittu.
En varsinaisesti ole eri mieltä, mutta luotan terveysviranomaisten päätöksentekokykyyn joka perustuu faktoihin ja laskelmiin. Ainakin aikaisemmin potilaan vointi saattoi vaihdella viikon aikana, mutta rokotukset ovat ilmeisesti muuttaneet taudin kuvaa tämänkin osalta parempaan suuntaan. Paras tieto tästä on terveysviranomaisilla.
Oleellista nykyisessä haastavassa tilanteessa olisikin, että nimenomaisesti kuumeiset, tai muuten työkyvyttömät olisivat kotona, mutta eivät oireettomat tai pienestä tukkoisuudesta "kärsivät".

Omikron-aalto tuo sairaspoissaoloja, mutta luottaisin jo ihmisten henkilökohtaiseen harkintaan, mitä tulee ravintoloissa, lätkämatseissa tai vaikka spinning-sessioissa käymiseen. Kategorinen "valot kiinni"-linja saattaa ehkäistä tartunnan sieltä ja tartunnan täältä, mutta lockdownin taloudellisten vahinkojen uskon ylittävän siitä saadun hyödyn.
Mielummin menisin selkeillä säännöillä ja ohjeilla eteenpäin ilman omakohtaista tulkintaa. Näkisin että ihmiset tässä tapauksessa "alitulkitsevat" omia oireitansa. Varsinkin kun taudin kuva on hyvin epäselvä, eli pienikin nuha voi olla korona, virus saisi edelleen vauhtia leviämiseen ja se olisi vaarallista ainakin riskiryhmäläisille. Onhan se kuitenkin 3x tarttuvampi kuin edellinen versio.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Kiuruhan perusteli tätä pyyntöä eilen tartuntatautilain 89 pykälällä.

89 § (19.2.2021/147)

Virka-apu​


Jos Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, aluehallintovirasto, tartuntatautien torjunnasta vastaava kunnan toimielin, kunnan tartuntataudeista vastaava lääkäri tai sairaanhoitopiirin kuntayhtymän tartuntataudeista vastaava lääkäri toteaa, että yleisvaarallisen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämistä ei voida muulla tavoin estää, poliisin, pelastusviranomaisen, Puolustusvoimien, Rajavartiolaitoksen tai Tullin on annettava tämän pyynnöstä virka-apua. Virka-avun antamisen edellytyksenä on, että se ei vaaranna virka-apua antavalle viranomaiselle säädettyjen muiden tärkeiden tehtävien suorittamista.


Sen lisäksi, mitä muualla laissa säädetään, Rajavartiolaitoksella ja Tullilla on virka-aputehtävän suorittamiseksi oikeus:


1) pysäyttää kulkuneuvo ja ohjata liikennettä noudattaen, mitä rajavartiolain (578/2005) 38 §:ssä ja tullilain (304/2016) 12 §:ssä säädetään;


2) käsitellä virka-aputehtävässä välttämättömiä terveystietoja noudattaen, mitä henkilötietojen käsittelystä säädetään luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta (yleinen tietosuoja-asetus) annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2016/679, tietosuojalaissa (1050/2018) ja henkilötietojen käsittelystä Rajavartiolaitoksessa annetussa laissa (639/2019) sekä henkilötietojen käsittelystä Tullissa annetussa laissa (650/2019).

(15.10.2021/876)

89 a § (15.10.2021/876)

Virka-apu covid-19-tautia koskevien toimenpiteiden yhteydessä​


Sen lisäksi, mitä 89 §:ssä säädetään, poliisilla on virka-aputehtävän suorittamiseksi oikeus:


1) antaa virka-apua 16 a §:n 4 momentissa ja 16 b §:n 3 momentissa säädetyn poistumiskiellon noudattamisen varmistamiseksi;


2) pysäyttää kulkuneuvo ja ohjata liikennettä 16 a ja 16 b §:ssä säädettyjen toimenpiteiden suorittamisen varmistamiseksi.


Rajavartiolaitoksella ja Tullilla on oikeus antaa virka-apua 16 a §:n 4 momentissa ja 16 b §:n 3 momentissa säädetyn poistumiskiellon noudattamisen varmistamiseksi.


Lisäksi Laki Puolustusvoimista, pykälä 2 sanoo näin:

2 § (28.6.2017/427)

Puolustusvoimien tehtävät​


Puolustusvoimien tehtävänä on:


1) Suomen sotilaallinen puolustaminen, johon kuuluvat:

a) maa-alueen, vesialueen ja ilmatilan valvominen sekä alueellisen koskemattomuuden turvaaminen;

b) kansan elinmahdollisuuksien, perusoikeuksien ja valtiojohdon toimintavapauden turvaaminen sekä laillisen yhteiskuntajärjestyksen puolustaminen;

c) sotilaskoulutuksen antaminen ja vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen ohjaaminen sekä maanpuolustustahdon edistäminen;


2) muiden viranomaisten tukeminen, johon kuuluvat:

a) virka-apu yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi, terrorismirikosten estämiseksi ja keskeyttämiseksi sekä muuksi yhteiskunnan turvaamiseksi;

b) pelastustoimintaan osallistuminen antamalla käytettäväksi pelastustoimintaan tarvittavaa kalustoa, henkilöstöä ja asiantuntijapalveluja;


3) osallistuminen Euroopan union toiminnasta tehdyn sopimuksen 222 artiklaan tai Euroopan unionista tehdyn sopimuksen 42 artiklan 7 kohtaan perustuvaan apuun, aluevalvontayhteistyöhön tai muuhun kansainvälisen avun antamiseen ja kansainväliseen toimintaan;


4) osallistuminen kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan ja sotilastehtäviin muussa kansainvälisessä kriisinhallinnassa.


Puolustusvoimien muista tehtävistä säädetään erikseen.

Eli STM on oikeudellisesti aika heikoilla jäillä tämän virka-apupyyntönsä kanssa. Varusmiehiä ei voi laittaa sellaiseen tehtävään, jota ei ole laissa määritelty.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Lisäksi Laki Puolustusvoimista, pykälä 2 sanoo näin:

2 § (28.6.2017/427)

Puolustusvoimien tehtävät​


Puolustusvoimien tehtävänä on:


1) Suomen sotilaallinen puolustaminen, johon kuuluvat:

a) maa-alueen, vesialueen ja ilmatilan valvominen sekä alueellisen koskemattomuuden turvaaminen;

b) kansan elinmahdollisuuksien, perusoikeuksien ja valtiojohdon toimintavapauden turvaaminen sekä laillisen yhteiskuntajärjestyksen puolustaminen;

c) sotilaskoulutuksen antaminen ja vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen ohjaaminen sekä maanpuolustustahdon edistäminen;


2) muiden viranomaisten tukeminen, johon kuuluvat:

a) virka-apu yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi, terrorismirikosten estämiseksi ja keskeyttämiseksi sekä muuksi yhteiskunnan turvaamiseksi;

b) pelastustoimintaan osallistuminen antamalla käytettäväksi pelastustoimintaan tarvittavaa kalustoa, henkilöstöä ja asiantuntijapalveluja;


3) osallistuminen Euroopan union toiminnasta tehdyn sopimuksen 222 artiklaan tai Euroopan unionista tehdyn sopimuksen 42 artiklan 7 kohtaan perustuvaan apuun, aluevalvontayhteistyöhön tai muuhun kansainvälisen avun antamiseen ja kansainväliseen toimintaan;


4) osallistuminen kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan ja sotilastehtäviin muussa kansainvälisessä kriisinhallinnassa.


Puolustusvoimien muista tehtävistä säädetään erikseen.

Eli STM on oikeudellisesti aika heikoilla jäillä tämän virka-apupyyntönsä kanssa. Varusmiehiä ei voi laittaa sellaiseen tehtävään, jota ei ole laissa määritelty.
Ihan hyvä idea toi Puolustusvoimien mahdollinen mukaan tuonti. Mutta miten se on mahdollista edes toteutetaan, onkin jo toinen kysymys.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Jokos hesarin neutraali pääkirjoitus on ruodittu:


Se on täynnä hauskoja juttuja. Mm.

sillä tauti kaataa niin suuren osan väestöstä kerralla sairausvuoteeseen”

”Pääkaupunkiseudun ruokakaupoissa on vielä tavaraa, mutta hyllyjä ei ole saatu täytettyä normaaliin tapaan.”


Odotellaan kauanko kestää, että hesarin keksimä ruokien saatavuusongelma leviää tiedostaviin piireihin ja hyllyt ovat paniikin johdosta pian oikeasti samanlaiset kuin paskapaperihyllyt maaliskuussa 2020.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jokos hesarin neutraali pääkirjoitus on ruodittu:


Se on täynnä hauskoja juttuja. Mm.

sillä tauti kaataa niin suuren osan väestöstä kerralla sairausvuoteeseen”

”Pääkaupunkiseudun ruokakaupoissa on vielä tavaraa, mutta hyllyjä ei ole saatu täytettyä normaaliin tapaan.”


Odotellaan kauanko kestää, että hesarin keksimä ruokien saatavuusongelma leviää tiedostaviin piireihin ja hyllyt ovat paniikin johdosta pian oikeasti samanlaiset kuin paskapaperihyllyt maaliskuussa 2020.

Itse kävin jo hakemassa vessapaperia. Tärkeä myös tulevaan jäljityssotaa varten. Suosittelen myös napakkaa määrää kuivamuonaa kaikille.
 

friikki otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itsellä monta kaveria kanssa ollut koronoissaan viime aikoina ja ei kyllä mitään järkeä tuossa karanteenin pituudessa. Yhdelle tuli vain krapula, kun kymmenen päivää oireettomana pelasi pleikkaria himassa ja tiputteli punaviiniä. Kuulemma vähän kävi aika pitkäksi.

Täysin sama minun kaverilla. Taisi päivä nro 9 olla ensimmäinen selvä päivä. Lieviä oireita oli vain pari ensimmäistä päivää.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Täysin sama minun kaverilla. Taisi päivä nro 9 olla ensimmäinen selvä päivä. Lieviä oireita oli vain pari ensimmäistä päivää.
Itselläni ei ole aikomustakaan mennä koronatestiin, jos en ole selkeästi kipeä. Juuri tuon naurettavan karanteenin takia. Meidän työpaikalla on nyt useampi koronatapaus, joten saattaa tuo tauti minullakin jo olla. Mene ja tiedä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse olisin enemmän huolissani GPDR-laista. Kai tuollainen vieraskirja rikkoo sitä kuitenkin ja tekee sen pitäjästä rikollisen. Tuosta olisi hyvä kysellä koronanyrkiltä, etteikö asetuksista/laista tarvitse nyt välittää?

Ei kai GDPR kiellä vieraskirjaa pitämästä? Eiköhän se enempi määrää dokumentoimaan vieraskirjan käyttötarkoituksen, elinkaaren ja prosessin miten sitä käytetään. Ja tietenkin vieraskirjan yhteydessä pitää olla selostus näistä ja maininta, että kirjottamalla nimesi vieraskirjaan hyväksyt nämä ...
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämähän ei taida ihan pitää paikkaansa. En itse asiassa päässyt kärryille, mitä tämä luku 112 tarkoittaa. Seuraavan sivun taulukossa on mainittu 454 sairaalaan sisäänotettua Omikronin takia.

Lisäksi pitää huomata, että Omikron sekvesointia ei tehdä kaikille koronatesteille vaan riittävälle määrälle että saadaan kattava otos. Kaikkien sairaalaan joutuneiden näytteet kuitenkin sekvesoidaaan, joten sairaalaan joutuneiden Omikron-tapausten määrä tulee viiveellä.

Tanskassahan on 794 koronapotilasta tällä hetkellä ja samaan suuntaan on Suomi valitettavasti menossa.
Hmmm, okei. Tarkoittaisikohan tuo 112 sitten tämän hetkistä Omikron-potilasmäärää ja 454 sitä kuinka moni on yhteensä joutunut sairaalahoitoon. Ottaen huomioon kuinka nopeasti keskimäärin Omikron sairastetaan, niin tuo voisi käydä järkeen. Luulin ensin tuon 454 sisältävän myös kaikki satunnaislöydökset sellaisilta, jotka ovat sairaalaan ajautuneet muusta syystä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös