Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 934 388
  • 81 126

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Onneks niitä lääketieteen ammattilaisia näyttää olevan keskustelupalstat ja somet pullollaan.

No siitä en tiedä, mutta jos kaikkia aiempiakin variantteja on oletettavasti löytynyt kierrosta jo ennen niiden havaitsemista, miten omikron olisi niistä eronnut?
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Helsingin kaupunki ottaa käyttöön koronapassin laajasti. Se on määrä ottaa käyttöön lauantaina 4. joulukuuta kaikissa kaupungin järjestämissä yleisötilaisuuksissa sekä useissa asiakastiloissa. Samasta linjauksesta tiedotti myös Espoo perjantaina.

Urheiluhallit ottavat käyttöön koronapassin ensi viikon tiistaina. Esimerkiksi Helsingin uimahalleihin ja sisäliikuntapaikoille pääsee siis tiistaista alkaen vain koronapassilla. Ohjeistus koskee myös Helsingin Urheiluhallien ylläpitämiä urheilupaikkoja.

Espoo tiedotti vaativansa passia kaikissa yli 20 hengen yleisötilaisuuksissa ja kaupunginmuseon toimipisteissä sekä uimahalleissa. Ryhmäliikunnassa vaaditaan koronapassia kun ryhmäkoko ylittää 20 henkilöä.



 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Helsingin kaupunki ottaa käyttöön koronapassin laajasti. Se on määrä ottaa käyttöön lauantaina 4. joulukuuta kaikissa kaupungin järjestämissä yleisötilaisuuksissa sekä useissa asiakastiloissa. Samasta linjauksesta tiedotti myös Espoo perjantaina.

Urheiluhallit ottavat käyttöön koronapassin ensi viikon tiistaina. Esimerkiksi Helsingin uimahalleihin ja sisäliikuntapaikoille pääsee siis tiistaista alkaen vain koronapassilla. Ohjeistus koskee myös Helsingin Urheiluhallien ylläpitämiä urheilupaikkoja.

Espoo tiedotti vaativansa passia kaikissa yli 20 hengen yleisötilaisuuksissa ja kaupunginmuseon toimipisteissä sekä uimahalleissa. Ryhmäliikunnassa vaaditaan koronapassia kun ryhmäkoko ylittää 20 henkilöä.



Jännä nähdä, tuleeko tämä myös jäähalleihin käyttöön. Niissähän harvemmin on varsinaista henkilökuntaa, joten joku pitäisi erikseen ovelle palkata. Lisäksi sisäänkäyntejä on monesti useita.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
YLE:n päivittäinen seuranta:

Maailman terveysjärjestö WHO ei ole tähän mennessä rekisteröinyt maailmalla ainuttakaan koronaviruksen uuteen omikronmuunnokseen liittyvää kuolemantapausta.

WHO kerää suuria määriä dataa omikronista eri puolilta maailmaa, kertoi järjestön tiedottaja Christian Lindmeier tiedotusvälineille tänään Genevessä.

– Mitä useammissa maissa ihmisiä testataan nimenomaan omikronmuunnoksen varalta, sitä enemmän saamme tietoa tartunnoista ja mahdollisesti myös kuolemantapauksista, Lindmeier sanoi.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Satasairaalan Uusitalo-Seppälä ärähtää, maskia naamalle, perkele :D. Ei hitto. 6 ihmistä Satasairaalassa ja ollaan ku maailman lopussa. Ei tommonen käyttäytyminen kyllä rokotekattavuutta nosta.

Satasairaalassa on tällä hetkellä osastohoidossa kuusi potilasta, joista kaksi on teho-osastolla. Koko epidemian aikana koronaan on kuollut 48 satakuntalaista.

 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei pidä paikkaansa, että Omikron olisi syntynyt ja kiertänyt jo kauan sitten. Tuomas Aivelo avaa hyvin kokonaisuutta Tiede-lehden tuoreessa artikkelissa. Variantti on genettisen analyysin perusteella hyvinkin tuore, eli syntynyt lokakuussa 2021. Mikä samaisessa artikkelissa on hyvinkin hämmentävää, niin itse asiassa Delta-variantti oli syntynyt jo elokuussa 2020, eli 8 kuukautta ennen sen löytymistä Intiasta huhtikuussa 2021 ja jopa aiemmin kuin ennen sitä dominoinut Alfa-variantti.

Artikkelin lopussa on myös mielenkiintoista analyysia siitä, kuinka eri maiden erilainen epidemiatilanne voi jatkossa johtaa siihen, että eri maiden ja maanosien välille voi muodostua hyvinkin erilaisia olosuhteita, joissa variantit leviävät eri tavoin. Omikronin osalta voisin kuvitella, että se tulee olemaan isompi riesa maille, joissa on jo immuniteettia Deltalle ja aiemmille varianteille kertynyt runsaasti, koska niistä ei ole Omikronin tapauksessa enää niin paljon apua. Etelä-Afrikka on tästä varmaan hyvä esimerkki, siellä on useampikin variantti jo tehnyt pahaa jälkeä. Myös esim. Briteissä ja Venäjällä voi pian olla uusi voimakas aalto edessä. Suomen olosuhteissa taas Deltalla voi huomattavasti pidempään olla etu Omikroniin nähden, jos ja kun immuniteettia aiempien infektioiden muodossa ei ole vielä kertynyt populaatioon kovinkaan paljon.

Joka tapauksessa vaikuttaisi nyt aika selvältä, että Omikronin leviämisvauhti on ollut kovempaa kuin minkään aiemman variantin. Vaikka labra-olosuhteissa Omikron ei leviäisikään yhtä herkästi ihmisestä toiseen kuin Delta, niin populaatiotasolla tilanne voi kuitenkin olla täysin toinen, mikäli Deltaa vastaan on jo kertynyt merkittävä määrä immuniteettia ja Omikron-tartunnalle alttiita ihmisiä on käytännössä maapallo pullollaan.

 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tänään kävin taas kerran koronatestissä. Noh tulos tuli ja negatiivistahan se pukkaa. Eli kurkussa on joku muu infektio tällä hetkellä jylläämässä.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Laaja tilojen käyttöä koskeva määräys on annettu Pohjois-Pohjanmaalle – voimaan 7.12.2021


Pohjois-Suomen aluehallintovirasto on eilen tehdyllä päätöksellä kieltänyt 3.12.2021 alkaen Pohjois-Pohjanmaan alueella sisätiloissa järjestettävät yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset, joihin osallistuu yli 20 henkilöä. Tänään on määrätty lisäksi, että 7.12.2021 alkaen asiakas- ja yleisötiloista vastaavien toimijoiden on järjestettävä tilojen käyttö siten, että asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien sekä seurueiden lähikontaktin aiheuttamaa koronatartunnan riskiä voidaan ehkäistä. Rajoitukset ovat voimassa 31.12.2021 asti. Koronapassi on vaihtoehto rajoituksille laissa määritellyissä tilanteissa.

Pohjois-Pohjanmaalla rajoitetaan asiakas- ja yleisötilojen käyttöä. Pohjois-Suomen aluehallintoviraston tänään tehty rajoituspäätös koskee kaikkia Pohjois-Pohjanmaan maakunnan kuntia. Alueen koronatilanne on heikentynyt nopeasti ja terveydenhuollon kantokyky on uhattuna.

"Tiloista vastaavien toimijoiden on mukautettava toimintaansa ehkäistäkseen lähikontaktien aiheuttaman tartuntariskin – vaihtoehtona monissa tapauksissa koronapassin edellyttäminen."

”Tartuntalain pykälään 58 d perustuva päätös on tehty ensimmäistä kertaa Pohjois-Pohjanmaata koskien, joten rajoitustoimi ja koronapassin käyttö voi herättää paljon kysymyksiä. Pyrimme auttamaan kaikkia toimimaan lain mukaisesti ja yhdessä ratkaisemaan tulkintaongelmia. Paljon vastauksia löytyy jo avin sivuilta”, kertoo ylijohtaja Terttu Savolainen.

Aluehallintovirastolla on toimivalta valvoa määräyksen noudattamista. Valvontatoiminnassa huomioidaan nyt annetun päätöksen nopea voimaantuloaikataulu.
”Toimijoiden valitsemilla keinoilla estetään epidemian leviämistä ja parannetaan osallistujien terveysturvallisuutta. Yleisen hygieniaohjeistuksen, käsien desinfioinnin ja pintojen puhdistamisen lisäksi on järjestäjien valittava nyt lisätoimia. Osallistujamäärän rajaaminen, turvavälien pidentäminen sekä maskien käytön edellyttäminen sisätiloissa ovat hyviä esimerkkejä”, selventää aluehallintoylilääkäri Pasi Eskola.

Kansalaisen ja kaikkien rajoituksen piiriin kuuluvien tueksi on saatavissa Pohjois-Suomen aluehallintoviraston infovideo, jossa päätöksen vaikutuksia ja toimijoille aiheutuvia velvoitteita selvennetään. Linkki infovideoon - Youtube

Rajoituksen kohteena ovat monet tilat ja toiminnot – tartuntojen ehkäisemiseen voi valita erilaisia keinoja

Tartuntalain pykälään 58 d perustuva päätös tilojen käytöstä koskee laajasti erilaisia asiakas- ja yleisötiloja (esimerkiksi kaupat, urheilutilat, kirjastot, museot ja teatterit). Päätöksen mukaan tilojen käytöstä vastaavien toimijoiden on järjestettävä toiminta siten, että asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien sekä seurueiden lähikontaktin aiheuttamaa tartunnan riskiä voidaan ehkäistä. Toimija voi esimerkiksi rajoittaa asiakasmäärää, porrastaa kävijöiden osallistumista ja/tai tehdä tilaan ja asiakaspaikkojen sijoitteluun liittyviä järjestelyjä.


Päätös koskee asiakasmäärästä riippumatta urheilu-, liikunta-, huvi- ja virkistystoimintaan käytettyjä tiloja, kuten kuntosaleja, sisäliikuntatiloja ja yleisiä saunoja. Muiden tilojen osalta päätöstä on noudatettava, jos kyseessä on yli 10 henkilön sisätila tai yli 50 henkilön ulkotila.


Määräyksen perusteella tehtävien osallistujamäärärajausten ja osallistujien sijoitteluun liittyvien toimien vaihtoehtona tiloista vastaava toimija voi edellyttää asiakkailta ja toimintaan osallistujilta koronapassia. Toimija voi ottaa koronapassin käyttöön seuraavissa lähtökohtaisesti vapaa-ajalla virkistystarkoituksessa käytettävissä tiloissa:

- yleisötilaisuuksiin käytettävät sisä- ja ulkotilat
- kuntosalit ja muut urheiluun tai liikuntaan käytettävät sisäliikuntatilat
- yleiset saunat sekä uimahallien, maauimaloiden ja kylpylöiden allastilat sekä niiden välittömässä yhteydessä tai läheisyydessä olevat pukuhuonetilat
- tanssipaikat sekä kuorolaulutoimintaan, harrastajateatteriin tai muuhun vastaavaan ryhmäharrastustoimintaan käytettävät tilat
- huvi- ja teemapuistot, tivolit sekä eläintarhojen sisätilat
- sisäleikkipuistot ja sisäleikkipaikat
- museot, näyttelytilat ja muut vastaavat kulttuuritilat

Koronapassia ei voi ottaa käyttöön sellaisissa tiloissa, jotka ovat tavanomaisen elämän tai lakisääteisten oikeuksien kannalta olennaisia. Koronapassia ei saa edellyttää esimerkiksi apteekeissa, vähittäiskaupoissa, posteissa, huoltoasemilla tai kirjastoissa, näiden normaalissa toiminnassa.
Lasten ja nuorten harrastustoimintaa ei estetä

Tilojen käyttöä koskeva määräys koskee myös esimerkiksi lasten ja nuorten harrastustoimintaa. Päätös ei kuitenkaan estä harrastamista, vaan toimintaa voi edelleen jatkaa terveysturvallisuustoimia lisäämällä. Toimijat voivat harkita yhdeksi keinoksi esimerkiksi vanhempien oleskelun rajoittamista lasten harrastustiloissa.

”Haluamme varmistaa terveysturvallisuuden toteutumisen laajasti kaikissa ikäryhmissä ja samalla mahdollistaa lasten elämän jatkumisen mahdollisimman normaalina, niin että esimerkiksi lähiopetus kouluissa voidaan turvata”, aluehallintoylilääkäri Pasi Eskola perustelee päätöstä. ”Jos toimija ottaa käyttöön koronapassin, sitä ei missään tilanteissa tarkasteta alle 16-vuotiailta.”

Uutena vaatimuksena on kirjallinen suunnitelma valittavista turvallisuustoimista – hygieniavaatimukset edelleen voimassa

Toimijan pitää tehdä kirjallinen suunnitelma siitä, millä toimilla se estää asiakkaiden tai osallistujien välisen lähikontaktin aiheuttamaa tartuntariskiä. Jos toimija edellyttää asiakkailta ja toimintaan osallistuvilta koronapassia laissa mainittujen rajoitusten vaihtoehtona, myös tieto siitä tulee kirjata suunnitelmaan. Suunnitelma on pidettävä tiloissa asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien nähtävillä.

”Osallistujamäärän rajaamisen vaihtoehtona esimerkiksi aikuisten ryhmäharrastuksissa tilan käytöstä vastaava voi ottaa käyttöön koronapassin. Passi pitää tarkastaa yli 16-vuotiailta, kun he saapuvat tilaan”, Eskola kertoo.

Päätös ei koske oppilaitosten tai varhaiskasvatuksen toimintaa, ammattiurheilemista eikä yksityis- tai perhe-elämää. Päätös ei koske myöskään ravintoloita, joita koskevista rajoituksista säädetään eri tartuntalain pykälässä. Ravintoloita koskevista rajoituksista päättää hallitus.
Aluehallintovirasto muistuttaa, että erilaisissa asiakas- ja yleisötiloissa pitää lisäksi noudattaa tartuntatautilain pykälän 58 c yleisiä hygieniavaatimuksia koko Suomessa kaikissa tilanteissa.

Lisätietoja:




Tiedote - Aluehallintovirasto (avi.fi)
 
Viimeksi muokattu:
F

Flonaldo

100 % kannatus tälle aloitteelle.


Ja 0 % luottamus, että asian suhteen mitään tapahtuu. Olisi erittäin järkevää. Samalla saataisiin mahdollisuuksia sinne missä ihmiset muutenkin liikkuvat ja verkostoa myös laajennettua moninkertaisesti.

Itse kävin tämän syksyn influenssapiikkini hakemassa lähiapteekissa ja pelkkää positiivista sanottavaa koko kokemuksesta.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Alkaa pikku hiljaa vituttaa tämä ihmisten välinpitämättömyys. Nyt kun tiedonkulku on luokkaa nanosekunti, niin vielä pitää dorkien kulkea maailmalla ja hakea noita muunnoksia. Mikä vittu siinä voi olla niin vaikeaa pysyä kotosalla ja koittaa välttää variantteja?
Ei kun maailmalle. Kun mä oon niiiiiiiiin kauan jo kärsinyt ja Mä en voi kestää ja Mä en jaksa ja Mä haluun nähdä maailmaa ja MÄ ja MÄ.
Saatana, kaikki reissaajat autiosaarelle niiiiiin näkemään maailmaa ja potemaan. Ei ole mitään syytä tällä hetkellä matkustaa ja hakea variantteja. Se on pelkkää itsekkyyttä ja kusipäisyyttä muita kohtaan.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Tavallaan hauska tilanne meillä taas kun sitä sun tätä pannaan koronapassin taakse että omikrontaudin leviäminen pysähtyisi. Tuohon aamuiseen keskusteluun tässä ketjussa kun menee takaisin, niin ainoat jotka eivät ole passin takana, on nuo junnarit, ketkä tällä hetkellä saavat tautia siis passivanhemmiltaan. (Hymiö). Moottori on käynnissä ja porukka sammuttaa pakokaasua puhaltamalla.

Ja joo. En ole vaatimassa etäkouluja todellakaan. Kokemusperäisen tarinan voin kuitenkin toistaa, kun tuo pöpö meille tuli keväällä päiväkodista, niin alle viikossa pojan altistumisesta olivat jo myös vanhemmat taudin kourissa. Mutta päiväkodissa mitä jälkeenpäin juteltiin, ei läheskään kaikille samassa ryhmässä olleille lapsille tartuntaa tullut. Maallikkona vetelin johtopäätöksiä että varmasti tarttuu silloin kun lapset imevät toistensa peukkua ja vähän helpommin tarttuu myös, kun vanhemmat ottavat lapsen syliin, mikä tietysti tulee tehdä aina kun lapsi sitä vailla on.

Edelliseen viitaten. Alkaa pikkuhiljaa minuakin vituttaa ihmisten välinpitämättömyys. Eikö tämän kanssa voitaisi oppia olemaan kun ei se mene pois vaikka kuinka pyytäisi.

Tälläkin hetkellä tuo 6v jäpikkä kotona täyden räkätaudin kourissa, mutta jotenkin vaan nyt ei viitsisi lähteä enää testauttamaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikä vittu siinä voi olla niin vaikeaa pysyä kotosalla ja koittaa välttää variantteja?

Kiroilu "asiathreadissa" on turhaa, mutta vastataan kuitenkin lyhyesti.

Koska talous. Tupla/triplarokotetetuilla perusterveillä ei ole nyt syytä rajoittaa menemisiään, vaan elää niin normaalisti, kuin rajoitukset vain antavat myöten. Tiukoilla matkustusrajoituksilla ostetaan parhaimmillaan vain hieman aikaa, eikä tukahduttaminen ole mikään vaihtoehto enää.

Käyn duunissa, treenaan jalkavammaani kuntouttaen, nautin NHL-viihteestä, käytän palveluita ja suunnittelen talvilomareissua lämpimään. Oikeastiko tässä on jotain väärää nyt?
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kiroilu "asiathreadissa" on turhaa, mutta vastataan kuitenkin lyhyesti.

Koska talous. Tupla/triplarokotetetuilla perusterveillä ei ole nyt syytä rajoittaa menemisiään, vaan elää niin normaalisti, kuin rajoitukset vain antavat myöten. Tiukoilla matkustusrajoituksilla ostetaan parhaimmillaan vain hieman aikaa, eikä tukahduttaminen ole mikään vaihtoehto enää.

Käyn duunissa, treenaan jalkavammaani kuntouttaen, nautin NHL-viihteestä, käytän palveluita ja suunnittelen talvilomareissua lämpimään. Oikeastiko tässä on jotain väärää nyt?
Juu, omikron tarttuu rokotettuihin. Kaikki vaan matkaan, paskat niistä muista, joilla ei ehkä olekaan suojat kunnossa.
Jälleen kerran Minä Minä Minä Minä. Mulla kaikki kunmossa, miks aatteleisin ma muita! Kun minä.
Kun ma saan ja mulla kaikki kunnossa. Kun minä.
Vittu mitä kusipäisyyttä.
Sorry vaan. Minä täällä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juu, omikron tarttuu rokotettuihin. Kaikki vaan matkaan, paskat niistä muista, joilla ei ehkä olekaan suojat kunnossa.
Jälleen kerran Minä Minä Minä Minä. Mulla kaikki kunmossa, miks aatteleisin ma muita! Kun minä.
Kun ma saan ja mulla kaikki kunnossa. Kun minä.
Vittu mitä kusipäisyyttä.
Sorry vaan. Minä täällä.

Mitä minä nyt luen?

Mikäli Covid-19 ei tee jotain yllätyskatoamista, eiköhän tulevina vuosina käytännössä jokainen tallaaja sen sairasta tavalla tai toisella. Mieluiten jo hyvän aikaa kaikille saatavilla olevan rokotesuojan kera. Koronan täsmähoito ottanee lähitulevaisuudessa niin ikään askeleita eteenpäin ja ainakin itse haluan uskoa pahimman olevan jo takanapäin.

Luonnollisesti jokainen ajattelee ensikädessä itsensä ja läheistensä etua, mutta maan painaminen "lockdowniin" olisi valtava isku talouselämälle ja loppupeleissä jo muutenkin hiljalleen murenevalle hyvinvointivaltiollemme. Tämänhetkinen tilanne kymmenine rokottamattomine tehohoitopotilaineen ei luonnollisesti ole hyvä, mutta toistaiseksi elämä jatkuu aika lailla normaaleilla uomilla.
 
F

Flonaldo

Sillä ei ole tuon taivaallista merkitystä kuinka moni matkustaa "huvin vuoksi". Ihmiset joka tapauksessa ylittäisivät rajoja työn vuoksi, tapaamaan perhettään, muuttavat maasta toiseen, ajavat rekkaa jne. jne. Mitä tahansa virusta tai varianttia saataisiin siis joka tapauksessa Suomeen. Ja sen jälkeen kun sellainen Suomessa on ja leviää väestössä, on yhdentekevää kuinka moni turisti lähtee aurinkolomalle.
 

444

Jäsen
Juu, omikron tarttuu rokotettuihin. Kaikki vaan matkaan, paskat niistä muista, joilla ei ehkä olekaan suojat kunnossa.
Jälleen kerran Minä Minä Minä Minä. Mulla kaikki kunmossa, miks aatteleisin ma muita! Kun minä.
Kun ma saan ja mulla kaikki kunnossa. Kun minä.
Vittu mitä kusipäisyyttä.
Sorry vaan. Minä täällä.
Pitäisiköhän niiden, joilla ei ehkä olekaan suojat kunnossa, pistää ne suojat ehkä kuntoon? Niitä, joilla on lääketieteellinen syy (luulosairautta ei lasketa tässä, vaikka varmasti oikea tauti onkin, samoin vainoharhaisuus) olla ottamatta rokotuksia, on oikeasti häviävän pieni määrä. Ja jos joku rokottamaton hilluu nyt menemään Kisapuiston kaiteita nuollen yms., niin hän tekee sen täysin tietoisesti. Lähipiirissäni on lukuisia rokottamattomia henkilöitä, jotka painelevat tuolla menemään vailla huolta huomisesta. Tiedostavat riskin ja ovat sen valmiit ottamaan. En mä jaksa heidän terveydestään stressata, se ei ole minun tehtäväni. Omalla kohdallani luotan siihen, että riskiryhmäläisyydestäni huolimatta olen kohtalaisen turvassa täyden rokotesarjan turvin, ja siksi en suostu rajaamaan omaa elämistäni. Tässä vaiheessa. n. kaikilla halukkailla on ollut mahdollisuus hankkia erittäin hyvä suoja vakavaa taudinmuotoa vastaan; mikäli näin ei ole vapaaehtoisesti tehnyt, niin ei ole muiden tehtävä holhota.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Alkaa pikku hiljaa vituttaa tämä ihmisten välinpitämättömyys. Nyt kun tiedonkulku on luokkaa nanosekunti, niin vielä pitää dorkien kulkea maailmalla ja hakea noita muunnoksia. Mikä vittu siinä voi olla niin vaikeaa pysyä kotosalla ja koittaa välttää variantteja?
Ei kun maailmalle. Kun mä oon niiiiiiiiin kauan jo kärsinyt ja Mä en voi kestää ja Mä en jaksa ja Mä haluun nähdä maailmaa ja MÄ ja MÄ.
Saatana, kaikki reissaajat autiosaarelle niiiiiin näkemään maailmaa ja potemaan. Ei ole mitään syytä tällä hetkellä matkustaa ja hakea variantteja. Se on pelkkää itsekkyyttä ja kusipäisyyttä muita kohtaan.

Tää oli huikein postaus pitkään aikaan! 2020 maaliskuussa tämä olisi vielä ollut ihan hyvä läppä!
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitä minä nyt luen?

Mikäli Covid-19 ei tee jotain yllätyskatoamista, eiköhän tulevina vuosina käytännössä jokainen tallaaja sen sairasta tavalla tai toisella. Mieluiten jo hyvän aikaa kaikille saatavilla olevan rokotesuojan kera. Koronan täsmähoito ottanee lähitulevaisuudessa niin ikään askeleita eteenpäin ja ainakin itse haluan uskoa pahimman olevan jo takanapäin.

Luonnollisesti jokainen ajattelee ensikädessä itsensä ja läheistensä etua, mutta maan painaminen "lockdowniin" olisi valtava isku talouselämälle ja loppupeleissä jo muutenkin hiljalleen murenevalle hyvinvointivaltiollemme. Tämänhetkinen tilanne kymmenine rokottamattomine tehohoitopotilaineen ei luonnollisesti ole hyvä, mutta toistaiseksi elämä jatkuu aika lailla normaaleilla uomilla.
Taisin sairastaa ensi version alkukesästä 20, vaan testeihin ei päässyt. Keuhkot oli aivan loppu, onneksi suht hyväkuntoinen olen/olin.
Vaan tällä hetkellä ei kellään ole hyvää syytä matkata, työt menee etänä aivan hyvin. Tuota tautia ei saa kuriin muulla kuin karsimalla TURHAA matkustamista.
Kehitysmaissa käy kova karsinta, mutta ne, jotka voivat, saattavat hyvin kotiin jäädä. Miksi pitää ehdoin tahdoin lisätä varianttien määrää?
Kuvastaa hyvin nykyihmistä asenne että mennään. Kyllä se tiede siitä sitten. Ja vitut, toimin itse lääkepuolella, ja tiedän, että näin ei tokene. Mutta reissatkaa ihmiset, toivon, ettei huonosti käy.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Juu, omikron tarttuu rokotettuihin. Kaikki vaan matkaan, paskat niistä muista, joilla ei ehkä olekaan suojat kunnossa.
Jälleen kerran Minä Minä Minä Minä. Mulla kaikki kunmossa, miks aatteleisin ma muita! Kun minä.
Kun ma saan ja mulla kaikki kunnossa. Kun minä.
Vittu mitä kusipäisyyttä.
Sorry vaan. Minä täällä.
Nyt on perjantaipullo Porissa(?) auennut hieman aikaiseen. Ei tässä nyt missään sulkutilassa kuitenkaan olla.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pitäisiköhän niiden, joilla ei ehkä olekaan suojat kunnossa, pistää ne suojat ehkä kuntoon? Niitä, joilla on lääketieteellinen syy (luulosairautta ei lasketa tässä, vaikka varmasti oikea tauti onkin, samoin vainoharhaisuus) olla ottamatta rokotuksia, on oikeasti häviävän pieni määrä. Ja jos joku rokottamaton hilluu nyt menemään Kisapuiston kaiteita nuollen yms., niin hän tekee sen täysin tietoisesti. Lähipiirissäni on lukuisia rokottamattomia henkilöitä, jotka painelevat tuolla menemään vailla huolta huomisesta. Tiedostavat riskin ja ovat sen valmiit ottamaan. En mä jaksa heidän terveydestään stressata, se ei ole minun tehtäväni. Omalla kohdallani luotan siihen, että riskiryhmäläisyydestäni huolimatta olen kohtalaisen turvassa täyden rokotesarjan turvin, ja siksi en suostu rajaamaan omaa elämistäni. Tässä vaiheessa. n. kaikilla halukkailla on ollut mahdollisuus hankkia erittäin hyvä suoja vakavaa taudinmuotoa vastaan; mikäli näin ei ole vapaaehtoisesti tehnyt, niin ei ole muiden tehtävä holhota.
Tähän sen verran, että se omikron tarttuu kyllä tuplarokotettuihin. Että anna mennä vaan, vitut muista. Toivottavasti et sairastu, pitää lätkäkeskusteluissa olla otetta.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Tähän sen verran, että se omikron tarttuu kyllä tuplarokotettuihin. Että anna mennä vaan, vitut muista. Toivottavasti et sairastu, pitää lätkäkeskusteluissa olla otetta.
Korona tarttuu triplarokotettuihinkiin kunhan vähän odottelet lisää. Ihan oikeasti se tarttuu jokaiseen jossain vaiheessa.
 

444

Jäsen
Tähän sen verran, että se omikron tarttuu kyllä tuplarokotettuihin. Että anna mennä vaan, vitut muista. Toivottavasti et sairastu, pitää lätkäkeskusteluissa olla otetta.
Totta kai se voi tarttua. Myös muut variantit voivat tarttua. En ole ottanut influenssapiikkiä, sekin voi tarttua. Jälkimmäinen iskisi minuun todennäköisesti kovempaa kuin korona, koska sitä vastaan minulla ei ole rokotussuojaa. Kyse on nyt siitä, että tuo tauti ei tästä maailmasta tukahduttamalla häviä, koska niin kattava tukahdutus ei ole mahdollista. Australialaiset voivat kertoa enemmän. Kyse on enemmän siitä, että miten tämän kanssa opitaan elämään siten, että ei olla joka toinen viikko sulkemassa yhteiskuntaa ja sitten taas avaamassa. Rokotuksilla saa riittävän suojan tässä vaiheessa.
Ja minä en ole lähdössä reissuun, ei kiinnosta selvittää jokaisen maan käytäntöjä erikseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös