Siis ainakin itse olen ymmärtänyt monella "vanhuuteen kuolevalla" lopullisen kuolinsyyn olevan juurikin influenssa tai jokin muu kiertävä virus. Vaikka hoivakodeista korona halutaankin pitää poissa, on syytä muistaa merkittävän osan tilastoihin päätyvistä koronakuolemista olevan väestönosalta, joiden eliniänodote ei muutenkaan pitkä olisi ollut.
Toki näin. Itse viittasin enemmän näihin iäkkäisiin ja miksei nuorempiinkin kansalaisiin, jotka ovat kroonisesti sairaita, mutta elävät sairaudestaan huolimatta ihan täyttä elämää, ja pärjäävät hyvinkin kotioloissa. Heillä korona saattaa olla hengenvaarallinen, kuten myös influenssakin, vaikka muuten elinajanodote voisi olla vielä pitkäkin.
Esimerkkinä lähipiiriläiseni. Ikää hieman yli 75 vuotta. Elää täyttä ja aktiivista elämää, vaikka onkin saanut elinsiirron (tässä tapauksessa kyse ei ollut itseaiheutetusta tai huonojen elämäntapojen sivutuotoksesta, vaan ainoastaan huonosta tuurista). Tuossa iässä voi kuolema tulla äkistikin sairauskohtauksen tai jonkun nopeasti etenevän sairauden vuoksi, mutta tällä hetkellä ei ole mitään sellaista, että hänet voisi rinnastaa hoivakodissa asuviin senioreihin.
Korona voi tuossa kohtaa olla kohtalokas, vaikka henkilö onkin saanut kolme piikkiä. Myös influenssa saattaa tällainen olla. Mutta se on osa sairautta, ja pitää hyväksyä, että näin voi käydä. Lääketiede on koronan suhteen nyt auttanut niin paljon, kuin on mahdollista. Yhteiskunnan rajoittaminen lähipiiriläiseni ja muiden vastaavassa asemassa olevien suojaamiseksi olisi tässä kohtaa ylimitoitettua, koska influenssat tulevat joka vuosi, ja voivat tehdä saman kuin korona.
Nyt vain olisi tärkeintä, että rokotteita otetaan, jotta näitä ihmisiä saadaan suojattua. Mitä parempi suojaus on yhteiskunnalla, sitä paremmin nämäkin ihmiset ovat suojassa.
Itse olen aiemmin kannattanut rajoituksia hyvinkin voimakkaasti. Mistään takinkäännöstä ei ole kyse. Kannatin rajoituksia siihen asti, että kaikki halukkaat saatiin rokotettua kahdesti. Nyt tuo on käytännössä tehty, joten yhteiskunta on suojattu nyt niin hyvin kuin mahdollista. Nyt eteenpäin.