Tätähän tuossa viestissäni juuri ajoin takaa. Että jos maskin käyttö työpaikalla ahdistaa, niin sen poisjättäminen töissä olisi helppoa testata ainakin tuohon suulliseen huomautukseen asti. Väittäisin, että suurimmassa osassa työpaikoista tämä suullinen huomautuskin jäisi saamatta. Ellei nyt suulliseksi huomautukseksi lasketa vertaisten kuittailua kahvipöytäkeskusteluissa.
Olisi hyvä, jos jossakin työpaikassa ainakin joku tai jotkut koeponnistaisivat nämä. Oma ymmärrykseni on se, että suurin osa työpaikosta on rajannut maskia jotenkin siihen tapaan, että jos olet työpisteellä niin sinun ei tarvitse pitää maskia, mutta jos liikut muuten tiloissa niin sinun pitää maskia pitää kasvoillasi. Työpaikat joutuvat toteuttamaan todella kömpelöjä suosituksia, koska edes minun järkeni ei oikein riitä, miten minä olen suojassa esim. avoimessa tilassa, jossa tehdään työpisteillä töitä vieri vierissä, jos silloin olen ilman sitä maskia useamman tunnin päivässä. Sitten, jos lähden vaikka käymään kahviautomaatilla niin siihen väliin minä sitten laitan maskin naamalle tai jos minulla on palaveri, jossa samassa tilassa on 10 ihmistä niin maskin saa ottaa pois.
Työpaikat joutuvat elämään todellisessa maailmassa kömpelöine säädöksineen, mutta tällä tavalla käytettynä maskista ei kyllä taida olla oikein mitään hyötyä kellekään. Enemmän maskista olisi hyötyä, jos sitä pidettäisiin myös työpisteellä ja palavereissa päässä ja vastaavasti sen voisi jättää pois niissä hetkissä, kun liikkuu toimistolla. Suurin osa työpäivästä vietetään vieri vieressä työpisteillä, jotakin minuutteja päivästä vietetään juoksien ympäri toimistoa. Logiikka siis menee omasta näkökulmastani työpaikoilla juuri vastahankaan sen kanssa, mikä olisi oikeasti järkevää.
Itse olen luopunut maskista, mutta käytän sitä edelleen systemaattisesti kahdessa paikassa:
a) kun menen esim. Tapparan peliin, jossa on paljon ihmisiä ympärillä. Tällä tavalla en suinkaan suojele itseäni, mutta jos itse olisinkin "supertartuttaja" niin todennäköisesti ihan konkreettisesti suojelen muita. Pelissä istutaan pitkän aikaa yhdessä paikassa ja joskus jopa vähän huudetaan niin maski tuntuu ihan "kustannustehokkaalta" vaihtoehdolta.
b) kun menen julkisilla kulkuneuvoilla - pitkälti samasta syystä.
Maskisuositushan on myös THL:n tasolla nyt linjattu niin, että yksilö saa itse päättää sen käytöstä. Tässä onkin mielenkiintoinen paikka työpaikoille, että kumpi on sitten lopulta se linja, joka voittaa: yksilön itsemääräämisoikeus vai työnantajan oikeus määrittää omista työtiloistaan. Veikkaan jälkimmäistä.