Jälkikäteen voi nähdä, että kokenut ja kattava nyrkki olisi tosiaan tarvittu. Se olisi todennäköisesti pysytynyt hyödyntämään oikeustieteilijöiden ja virkamiesten osaamista, ja saanut aikaan paremman lopputuloksen lakien ja ohjeiden sekä johtamisen osalta.
Juurikin tämä, jokainen viranomainen olisi voinut tuoda ryhmään oman osaamisensa ja ymmärryksensä, jonka pohjalla olisi voitu valita järkevin tapa edetä.
Ei se sitä silti olisi estänyt, koska AVI:lla on lain suoma viranomaisoikeus. Mikä laki olisi tunnustanut nyrkin? Nyrkki olisi ollut ehkä poliittisesti hyvä ratkaisu, mutta juridisesti perusteeton näin pitkäksi aikaa. Sitä paitsi, jos meillä olisi ollut nyrkki, olisi poliitikot joutuneet silti mahdollisesti tekemään vastakkaisia ratkaisuja esimerkiksi talouden takia. Poliittinen vastuu on sitä, että tehdään päätöksiä, jossa kuullaan näkemyksiä monelta kantilta, ei vain yhdeltä.
Tiedätkös että tällaisessa ryhmässä olisi voitu haarukoida mahdollisesti myös tällaisia asioita? Eihän tämä ryhmä olisi voinut Suomen lakien yli kävellä, eikä eduskunta voisi säätää lakeja päivän varoitusajalla. Hallitus voisi kuitenkin tuoda ongelmia esille ja pyytää ratkaisuvaihtoehtoja, jolloin se että joku toimi on lainvastainen nousisi esiin keskustelussa. Nyt hallitus linjaa tai sanoo jotain ja viikon päästä ihmetellään kun AVI tekee jotain ihan muuta.
Marin ja Kiuru olivat keväästä 2020 koko ajan tilanteen päällä. Nyrkki olisi tarjonnut heille jatkuvan tilannekuvan ja mahdollisia ratkaisuvaihtoehtoja. Hallitus olisi voinut myös ohjata Nyrkin toimintaa haluamaansa suuntaan, eli linjata että elinkeinoelämä tai lapset / nuoret huomioidaan. Viranomaisten yhteistyö ja läsnäolo olisi vähentänyt ns. rikkinäinen puhelin ilmiötä ja tätä nykyistä kaaosta, kun tehdyt päätökset eivät vaikutakaan halutulla tavalla.
Samalla olisi voitu seurata asiantuntijoiden johdolla mitä maailmalla on tehty hyvin ja mitä huonosti. Onko koronapassi järkevä vaihtoehto, mitä teknisiä ratkaisuja olisi käytetty ja olisiko tämä Suomessa vaihtoehto. Ei tekninen porukka olisi koko aikaa mukana, vaan asiantuntijat tuotaisiin mukaan, kun ko. alueen asiantuntijoita tarvitaan. Olettaisin että Suomessakin aika iso osa terveys- ja viranomaissektorista on hallituksen tavoin keskittynyt viimeiset puolitoista vuotta koronatilanteeseen, nämä ihmiset olisi voitu koota yhteen ja koittaa ratkaista ongelmaa yhdessä. Hallitus olisi tehnyt tarvittavat linjaukset ja päätökset.
Toki nyt on helpompi siirrellä vastuuta ja ihmetellä kun viranomaiset eivät toimikaan halutulla tavalla, jos tällainen nyrkki olisi luotu niin tämä vaihtoehto olisi ollut pois pöydältä. Lisäksi tiedotustilaisuudessa kaverina olisi ollut joku paikallinen "Fauci", joka olisi ottanut osan median huomiosta ja yleisestä sankaruudesta.