@Pekkis en lähde haastamaan sinua vaan sanon asian näin, että olen kyllä tässä asiassa nyt sinun kanssasi aivan toista mieltä.
Jos vedät ajattelun noin tiukkaan muottiin niin lopulta me ihmiset olemme oikeastaan syyllisiä kaikkeen, mitä ympärillämme tapahtuu. Virukset elävät meissä - kuten bakteeritkin. Ei ole mikään salapoliisitutkimus ymmärtää sitä, että totta helvetissä me olemme syyllisiä siihen, että virus leviää.
Mielestäni osoitat myös tiettyä väsynyttä ymmärtämättömyyttä tekstissäsi, koska olet pikkuisen kohtuuton minun mielestäni. Ensimmäiset jutut tästä uudesta viruksesta tulivat jo joulukuussa 2019 ja Mika Salminen (THL:n johtaja) sanoi tuolloin, ettei tämän viruksen leviäminen pandemiaksi ole yhtään millään mittarilla todennäköistä. Jälkiviisaus on rumaa, mutta olihan tuo jo tuolloin mahdollista. Suurin osa ihmisistä lähti 2020 keväällä ennen maaliskuuta ihan
normaalisti viettämään lomaansa Keski-Eurooppaan. Tuo on monelle elinehto ja jopa yksi lääkäri Kuopiosta valitettavasti kuoli saatuaan omalla lomareissullaan koronaviruksen.
Kun nämä ihmiset maailman ympärillä yhtäkkiä panikoidessa Italiaa kiireellä palasivat Suomeen niin totta kai ihmiset ja maailma oli ihan sekaisin. Sitä kutsutaan shokiksi. Ihmisiä pelotti ja erittäin harvain tuosta lähti mihinkään "tietoisesti" levittämään koronaa vaan ihmiset palasivat peloissaan kotiin ja pyrkivät elämään niin normaalisti kuin se oli mahdollista niissä olosuhteissa. Ihan kuten me kaikki.
Kun aikaa on kulunut niin olemme myös oppineet tästä taudista aivan valtavan paljon. Tiedämme esim. nyt 1,5 vuotta myöhemmin, että korona ei juurikaan tartu helpolla kosketuksesta tai pinnalta vaan enemmänkin se tarttuu ilmateitse. Kannattaa kuitenkin samalla huomioida, että esim. maskien hyödyt eivät vieläkään ole kiistattomia ja yksiselitteisiä. Toinen on se, että jos tämä asia on yksiselitteinen ja kiistaton niin silloin asiasta on hyvä määrätä lakiteitse kuten monessa maassa tehdään. Niin kauan kuin meillä on itsemäärämisoikeus eikä laki velvoita pitämään maskia tai kondomia niin silloin on turha ulista, kuinka joku ei noudata. Jos on vapaa valinta niin voi tehdä mitä haluaa. Minulle on suositeltu tupakoinnin lopettamista ammattilaisten toimesta n. 25x elämäni aikana. Sen sijaan päätin 8 kuukautta sitten lopettaa ihan itse. En lopettanut, koska minulle oltiin suositeltu lopettamista vaan koska se tuntui minusta hyvältä ajatukselta peterran takia.
Suurin osa ihmisistä toimii tällaisella logiikalla. Kun tiedämme koronasta tämän kaiken ja siitä huolimatta näet, että kaikista suosituksista huolimatta koronavirus leviää niin voisitko ajatella hyväksyväsi sen helpoimman selityksen? Se nimittäin on, että koronavirus leviää, koska me olemme ihmisiä ja koronavirus on virus, joka tarttuu tehokkaasti. Kenen vika tämä on? No helkkarin filosofiinen, maailman & universumin. Viime kädessä kaikki paha ja *aska liittyy tuohon koronavirukseen.
No niin, mutta nyt me elämme vuotta 2021, elokuuta. Kaikki on jo tapahtunut ja kaiken me jo tiedämme. Me myös tiedämme, että meillä on yli 2 miljoonaa (!) suomalaista, jotka ovat täysin suojassa koronalta sairastetun taudin ja tuplarokotteen myötä. Ja me ihan oikeasti vieläkin täällä parhaamme teemme, että syytellään milloin ketäkin mistäkin. Ei tämä ole minkään muun kuin ihmisyyden perusluonteen vika. Annetaan meidän olla ihmisiä myös jatkossa ja lopetetaan typeryydet. Odotetaan korkea rokotekattavuus ja päästetään maailma ennalleen. Otetaan hyvät opit etätyöstä mukaan jatkoon ja mietitään jatkossa, vedettäiskö vaikka influenssakaudella vapaaehtoisesti maskit naamalle. Onhan siitä hyötyä.