Näin Suomen näkökulmasta meillä tosiaan meni ihan hyvin vielä pari kuukautta sitten, mutta kuten aina, osa porukasta ei ole ihan terävimmästä päästä ja tämä homma piti vetää läskiksi vielä tällekin syksylle.
Sano, jos ymmärrän väärin, mutta sinun mielestäsi siis tämä tartuntojen nousu on ihmisten vika? Jos ihmiset olisivat toimineet toisella tavalla niin mielestäsi tartuntoja ei olisi tullut? Jos sanot näin niin mielestäni väärässä olet sinä:
- on totta, että EM-turistit toivat Delta-variantin Suomeen hieman aikaisemmin, mutta ympärillä olevassa maailmassa näyttää yksiselitteiseltä, että delta olisi jossakin vaiheessa saapunut kuitenkin
- miten homman leviäminen syksyllä olisi voitu estää, jos tiedämme esim. jokaisesta Euroopan maasta nämä varmat faktat:
1) jokaisessa maassa rajoitusten purkaminen on 3-6 viikon viiveellä johtanut 1,5 vuotta tartuntamäärien merkittävään kasvuun
2) tartuntamäärän nouseminen on korreloinut ihmisten yleisen liikkuvuuden kanssa (esim. koulut on tiedossa oleva massalevittäjä tartunnoille, Suomessa koulujen osuus on kesällä pieni, syy se, että koulut ovat kiinni)
3) rajoitusten purkaminen on perustavoite, johon meidän on jossakin vaiheessa pyrittävä
Jos tämä kaikki tiedetään niin miten sinä käytännössä niillä listatuilla vastuullisilla toimilla olisit estänyt tämän tapahtuman? Ja uskotko ihan oikeasti, etteivät tartunnat olisi lähteneet leviämään viimeistään elokuussa, kun koulut alkavat ja ihmiset palaavat loman jälkeen takaisin töihin? Kuinka paljon evidenssiä Euroopasta ja maailmalta pitää tuoda, että uskotaan, ettei tämä ole ihmisistä kiinni. Jos haluat välttää koronavirusta oikeasti niin sinun on vältettävä kokonaan se paikka, jossa voit saada sen. Asia on näin yksinkertainen peruspiirteiltään. Teet aika merkittävän oletuksen, kun mielestäsi ihmisten pitäisi esimerkiksi jättää jokainen juhla juhlimatta.
Vedän tän henkilökohtaiselle tasolle myös. Minä olen sinkku, yksineläjä. Saanko minä tavata ystäviäni ravintoloissa ja baareissa vai pitääkö minun olla yksin? Ystäväpiirini on aika laaja, joten ei oikein onnistu se, että rajaan ystävieni kontaktit. Kuitenkin ihan minun omalle hyvinvoinnille olisi tosi tärkeää nähdä niitä ystäviä, kun minulla ei ole elämänkumppania. Onko tuomio kohdallani se, että ole yksin? En välttämättä pysty.
Deltavarianttiin rokotteen teho on kehnompi niinkuin tuossa jo on monesti mainittukin. Yhdellä rokotuksella on hyvin heikko teho eikä se kahdellakaan ole täydellinen.
Tässä viittaat tehoon yhdessä sanassa, muttet kuitenkaan täsmennä asiaa mitenkään. Teho henkilön omassa tartunnassa on alle 50 %. Yksikin rokote kuitenkin estää tehokkaasti henkilöä joutumasta sairaalaan eli mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa? No se tarkoittaa sitä, että rokote suojaa vakavalta tautimuodolta jo yhden rokoteannoksen jälkeen erinomaisesti. Muistaakseni 80-90 % se estää vakavan taudin. Kahden rokotteen jälkeen suojateho nousee reilusti yli 90 %. Jos tarkoitat teholla tuota, kuinka hyvin rokote suojelee ihmistä tartunnalta - en tiedä, mitä väliä sillä on. Kyllähän voit muitakin flunssia saada ja lievänä tautina koronavirus on vain flunssa, ei mitään sen kummempaa.
Koronan pitkäaikaisvaikutuksille on kyllä olemassa ihan lääketieteellinen tausta ja peruste.
Onko tämä jossakin täällä keskustelussa valtavalla voimalla kiistetty? Ongelma vaan tässä pitkäaikaisessa koronassa on juuri se, että määritelmät vaihtelevat ja tutkimuksia tehdään para aikaa. Kun määritelmä on näin epätarkka ja diagnoosi voidaan antaa ilman todennettua koronatartuntaa (esim. Ruotsi) niin kuinka pitkälle tämä suojelu pitää ulottaa? Ymmärtääkseni myös lapset ovat alttiina koronaviruksen pitkälle muodolle, joten aika pitkät odotukset tulee, jos odotamme vielä lastenkin rokotekattavuuden ennen kuin uskallamme lähteä muuttamaan tätä toimintamalliamme.
Deltavariantti replikoituu eli lisääntyy 1000 kertaa nopeammin kuin alkuperäinen muunnos. Ei ole voitu todistaa, että se vaikuttaisi uusien varianttien syntymiseen. On kuitenkin syytä odottaa, että mitä enemmän tapahtuu replikaatioita (viruksen ominaisuuden ja infektoituneiden määrä vaikuttaa), niin sitä enemmän syntyy variantteja. Ja kun niitä variantteja pääsee kehittymään rokotetussa väestössä, niin sitä todennäköisemmin syntyy variantti, joka on immuuni rokotukselle.
Viruksen mutatoituminen on viruksen normaalia käytöstä. Jos lähdemme siitä lähtökohdasta, että kontrolloimme tartuntojen kasvamista esimerkiksi 4 vuotta, joka on realistinen ajatus siihen, että edes joku 60 % maailman väestöstä on rokotettu niin ajaako tällainen toiminta mielestäsi liiketoiminnan ylitse? Onko sinusta sen lisäksi, mitä näistä rajoituksista on haittaa, asettaa näin monta ikäluokkaa esim. opiskelussaan asemaan, josta ei ole mitään ulospääsyä? Koronavirus väsyttää valtavasti ja en itse näe oikein mahdollisena, että varianttien pelossa toimimme rokotekattavuuden kasvaessa näin.
Pragmaattinen ja rehellinen malli on se, mitä @Sistis on täällä puhunut. Odotamme sitä rokotekattavuuden kasvua sinne johonkin 70-80 % pintaan kahdella annoksella ja sitten luovumme rajoitteista. Ja ei tätä tarvitse erikseen perustella - meidän on toimittava näin. Muita riskejä meidän on hyväksyttävä, koska ajatus esim. viisi vuotta jatkuvista rajoitteista on ihan mieletön. Pelkästään tämän pandemian aikana tilanne on muuttunut niin monta kertaa, että jos jokainen muutos aiheuttaa sen uuden maaliviivan niin ei meillä ole tästä ulospääsyä.
Ensimmäinen steppi kohti ulospääsyä on antaa rokotetuille lupa elää.