Nyt kun tässäkin threadissa on jalkapallofaneja kritisoitu (osittain ihan aiheesta) jo aika montakymmentä sivua, soisin kritiikinpoikasen kohdistuvan myös Venäjän terveysviranomaisiin ja jopa UEFA:n suuntaan.
Tää on kyllä niitä hetkiä, jolloin voi osoittaa sormella ihan mihin suuntaan tahansa ja löytää silti jotain kritisoitavaa. Vaikka valtaosa olisi hoitanut hommansa vastuullisesti, oli tuolla kyllä liikaa/riittävästi idiootteja fanien joukossa. Muun muassa mun kaveripiiristä pari jamppaa oli sen noin viikon Pietarissa ja "väliaikatietojen" perusteella olisi syytä testata kyllä vähän muutakin kuin vain koronaa näiltä herrasmiehiltä. Siellä nämä ovat sitten samoissa kulkuvälineissä olleet niiden vastuullisten kanssa. Rajatestaukset vedettiin kanssa aivan päin helvettiä, kenellekään tuskin tuli yllätyksenä mille päivälle ruuhka osui. Kyllä tosta voisi jo ihan aiheesta pistää päitä vadeille, että noin hyvin uutisoitu tapahtuma (Suomen peli Venäjällä) meni päättäjiltä tyystin ohi. Allegrolla olisi voitu myös rajamuodollisuuksia ja matkustusta nopeuttaa, mahdollisesti pitäen ihmisten ajan Venäjällä lyhyinä. Venäjä ja UEFA... Noh, onhan se pysähtynytkin kello kaksi kertaa päivässä oikeassa.
Tässä kohdin ei mun mielestä enää ole oleellista se, kuka on ryssinyt. Tietyillä tahoilla on pohtimisen paikka miten jatkossa vältettäisiin ikävät tapahtumat, mutta kyllä sen fokuksen pitäisi olla nyt siinä, että nämä Pietarin veteraanit ihan oikeasti tajuavat noudattaa karanteeneja. Jos se vaatii yksilön vastuun tai idiotismin alleviivausta, niin kohtuuden määrissä sen ainakin itse suon. Omalla kohdallani se rajoittuu siihen, että pidän "Himos-Peteriä" idioottina ja julkisen keskustelun herättäneet omat kisoissa olleet kaverini toimimaan paremmin. Jos eivät, en koe ongelmaksi kutsua näitäkin idiooteiksi. Päin kasvoja.
Ja sanottakoon sen verran, että kyllä mä aivan tyystin ymmärrän miksi tuolla oli väkeä Suomestakin. Ilman suomalaisfaneja munkin kokemus kisoista, olkoonkin Yle Areenaan rajoittuen matsien osalta, olisi ollut vaisumpi. Ja vaikka Suomi olisi jatkoon mennytkin ja tämä nähty, mä ihan oikeasti olen sitä mieltä, että myös fanien olisi pitänyt jatkopeleihin päästä. Tilanne voisi olla toinen, jos Suomi olisi parin vuoden välein säännöllisesti arvokisoja pelaava maa.