Noin 250 %. Maski on se the juttu koronan torjunnassa. Ei turvaväli, ei rokotus, ei tauditon henkilö.
Maskiryhti on muutenkin silminnähtävästi romahtanut viime aikoina. Kuukausi-pari sitten, kun itsekin aloin käyttämään maskia, käyttöprosentti kaupoissa ja muualla ei hirveästi alle 100 % ollut. Tällä hetkellä näkee joka kauppareissulla ja vastaavalla useita maskittomia henkilöitä Turussa. Hyvä hyvä, antaa uskoa, että osa ihmistä ainakin pystyy palaamaan normaaliin.
Melkein uskaltaisin väittää, että maskien käytöllä tai käyttämättömyydellä ruokakaupoissa ei ole muutettu tämän pandemian kulkua yhtään mihinkään suuntaan. Ihan joitain yksittäisiä tapauksia voi olla, mutta hyvin kosmeettinen juttu nuo ovat. Olen valmis muuttamaan mielipidettäni heti, kun on olemassa jotain näyttöä, joka todistaa muuta.
Ryhmäpaine se on, joka valtaosan ihmisiä noita saa käyttämään. Ja heti kun tulee se hetki, että niitä ei enää suositella käytettäviksi, niin siinä ei kauaa mene, kun taas valtaosa meistä hylkää noiden käytön. Uskon, että suurin osa ihmisistä kuitenkin ymmärtää syvällä mielessään sen, kuinka astronomisen pieni se mahdollisuus viruksen saamiseen jostain leipäostoksilta on.
Myönnettävä se on, että itsekin olen tuohon laumapaineeseen sortunut. Ei täällä ole taas pitkiin aikoihin ollut tartuntoja käytännössä ollenkaan, ja viruksen saamisen mahdollisuus jostain ruokakaupasta on taas todennäköisyydellä "kaksi kertaa lotossa 7 oikein peräkkäisillä kierroksilla".
Tulen kyllä noiden käytön täysin pysyvästi lopettamaan viimeistään silloin, kun olen saanut sen ensimmäisen rokotteen.