Ohessa kiintoisaa dataa USA:n ylikuolleisuudesta covidin aikana, ei täysin näytä kyllä flunssalta:
Minä olen niuhottanut koko vuoden 2020, että tää on ihan normiflunssa. Ei ole normiflunssa ja tauti on eittämättä influenssaa selvästi vaarallisempi ja sen voi jokainen myöntää vuonna 2021. Nyt vaan tietynlainen suhteellisuus olisi oikeasti voitettava pikaisesti takaisin - ja kuten aiemmin sanoin niin nämä ovat globaaleita asioita, joten Suomi ei sinänsä tule toimimaan yksin ja meno on ollut muuallakin aika hurjaa.
Minusta on tullut etenevissä määrin USA-fani viime aikoina koronan hoidossa. Ei käy kiistäminen etteikö Yhdysvalloissa montaa asiaa olisi hoidettu huonosti, mutta Yhdysvallat tuntuu olevan ainoa maailman maista, jolla on selvää pragmaattisuutta rajoitteissa. Suomessa keskustelu on vähän tahallaan tai vahingossa jumitettu siihen, mitä rajoituksia meillä on. Sanoin joskus tappara.co:n puolella, että rajoitukset ovat itse itsensä oikeutus ja se ei ole kestävä tilanne.
Liikkumisrajoitusten suunnittelu Suomessa räjäytti padon, josta kukaan ei suostu enää puhumaan. Politiikot ja THL:n asiantuntijat kiertelevät aihetta ja puolustautuvat milloin mitenkin. Rajoitteet ovat todella perverssit silloin, kun ne toimivat itse omana moottorinaan kuten Suomessa. Jos katsotte, miten asiantuntijat puhuvat, niin hyvästä tilanteesta kiitetään aina ensin rajoituksia ja vasta sitten ihmisiä. Jos hallitus ja asiantuntijat olisivat saaneet liikkumisrajoitukset juntattua lävitse niin on ilmiselvää, että tätä nykyistä tilannetta kehuttaisiin niiden ansioksi. Tämän jälkeen realimaailman tapahtumilla ei olekaan enää mitään merkitystä, kun jokin ilmiö luo itsensä jatkuvasti uudestaan.
Olisiko rajoitukset voinut suunnitella yhtä tehokkaasti - mutta huomattavasti vähemmin vaurioin ja pienemmällä haitalla? Kyllä olisi. Esimerkiksi urheilua olisi voinut Amerikan malliin sallia rokotetuille & yleisörajoja kiristää entisestään. Se olisi ollut paljon parempi kuin täysin överiksi vedetty massarajoitus, joka eri lakien voimalla leikkaa jokaisen paikan samaan arvoon. On naurettavaa, että tyhjässä jäähallissa ei saa olla asiakkaita, mutta Prismassa on joka päivä 100-300 ihmistä parhaaseen aikaan kokoontumassa.
Olen tyytyväinen, että nyt kesä kulutetaan järkevään, hallittuun ja hitaaseen rajoitusten purkuun. Pelkään silti syksyä, koska viranomaiset todennäköisesti ylireagoivat pieneenkin piikkiin ja saman tien halu rajoituksiin nousee uudestaan. Kansa on ympäri maailmaa jakautunut kahtia tässä. Toiset haluavat sulkea yhteiskunnan uudestaan ja uudestaan - toiset ovat valmiita hyväksymään, että joskus meidän on jatkettava - koronaviruksen kanssa tai ilman. Olen töissä asiakaspalvelussa - 2021 sentään on ollut parempi kuin 2020. 2020 keväällä asiakkaat soittivat ja itkivät, kun sairaanhoitajat eivät päästä pankkiin ja eivät osaa käyttää tietokoneita niin eivät pysty maksamaan laskuamme. Maailman kulkee pragmaattisuutta kohti kuitenkin ja kuka vain voi sitä vastustaa.
Syksyn askelmerkit:
- helpot rajoitteet jatkuvat vuoden loppuun (etätyö, joille se on mahdollista)
- kaikki muut rajoitteet purkuun kesän aikana ja paluuta tähän ei enää ole, vaikka olisi mitä varianttia tarjolla. Jos rokote ei auta niin silloin voi rehellisesti nostaa kädet pystyyn ja todeta, ettei tästä täysin eroon päästä ja se tulee viemään meiltä ihmishenkiä
Pohdittavaksi:
- ikäihmiset ovat suurimmaksi osaksi rokotettu jo kattavasti ja rokotekattavuus jo nyt leikkaa kuolemia. Miksi tartuntojen määrä on medialle edelleen tärkeä indikaattori? Tartunnoilla ei ole väliä, jos niistä ei synny haittaa. Ja joku yksittäinen harvinainen long-covid on inhimillinen tragedia, muttei näiden takia koko yhteiskuntaa voida pitää tälleen