Voisiko meidän Kiinan "lähettiläämme"
@RäpyläRepe kommentoida noita Kiinan päivittäisiä koronatartunta ja -kuolemalukuja, että pitääkö ne ollenkaan paikkansa?
Koskien nykypäivää:
En ole niihin kiinnittänyt enää huomiota pitkään aikaan, koska täällä on aika turvallista oleminen ollut jo lähes vuoden päivät ja tartuntaa ei ole tarvinnut juuri pelätä. Toki johtuu siitä, että kaikki maahantulijat joutuvat olemaan vähintään 2 vkon karanteenissa, ja näiden joukosta valtaosa tartunnoista Kiinassa tiettävästi onkin.
On toki rajojen ohi tullut täälläkin Myanmarin, Venäjän ja Mongolian rajoilta tullut tartuntoja sisämaahan, mutta ne on aika "rautaisella otteella" hoidettu, eli paikallisesti suljetaan jopa niin, että tartunnan sattuessa kerrostalosta vedetään ovet säppiin ja vain ruokaa voidaan toimittaa sisään.
Koskien (vanhoja) tilastoja:
Olemme samojen tietojen varassa, sillä täällä etelässä olen ollut aika turvassa koko ajan, kun ei korona tänne oikein päässyt kunnolla leviämään. Vaikka hinku täältä Suomeen käymään onkin, niin se on myönnettävä, että tällä hetkellä olen lähes turvallisimmassa mahdollisessa paikassa. Toki tämä ei poista sitä, etteikö nuo Kiinan ilmoittamat tilastot olisi aivan täyttä paskaa, mutta mitenpä sitä kummemin voisin minä kieltää kuin kukaan mukaan internetin käyttäjä? Tulihan toki tuossa pari kk sitten taas jotain lukuja länkkärimedioissa pihalle, että Wuhanissa alunperin poltettiin X määrä ruumiita, mutta en varsinaisesti koe, että oma perehtyneisyyteni asian suhteen tekisi yhtään mitään. Pidän sitä aika perusolettamana, että Kiinan luvut ovat varsin pienet vrt. todellisuuteen. Täällä etelässä on ollut kuitenkin hyvä olla, Wuhanissa kuoli oman perehtymättömän arvioni mukaan *vitusti* enemmän kuin on oikeasti ilmoitettu.
** väliin voit halutessasi oman lukeman lyödä, koska se on yhtä hyvä arvaus kuin omani. Mutta kyllä mää siihen vähintään 3x ilmoitetun laittaisin.
edit. tein tässä pieniä fiksejä, kun parin pohjakeppanan voimin kirjoittelin. Tässä vielä TLDR: Kiina kusetti ja kusettaa varmasti, täällä eteläpäässä kuitenkin reaalimailmassa ollut kaikki hyvin ja jopa nyt voin sanoa, että pääsin itse aika helpolla ollessani täällä.