"Esimerkiksi THL:n mallinnusryhmä
muistutti perjantaina, että jos koronarajoitukset purettaisiin liian aikaisin, Suomessa voisi olla vakavimpien skenaarioiden mukaan kesäkuussa 800–6 000 koronatartuntaa päivässä."
6 000 tartuntaa kesäkuussa! Siellä on THL:ssä taas vähän piirrelty käppyröitä. Nyt ymmärrän paremmin miksei harrastuksiakaan voida avata.
Mitähän tuossa on käytetty R-lukuna? Mitä olen itse noita vilkuillut, niin arvioisin R-luvun olevan ilman rokotuksia tai näitä maaliskuussa kiristettyjä rajoituksia (joita sittemmin on taas höllätty) noin 1.1, mutta rajoituksien ja rokotusten vuoksi se on nyt noin 0.85-0.9.
Rokotusten nykyinen vauhti ja nykyinen R-luku viittaisivat siihen, että kesäkuussa tartuntoja tulee enimmilläänkin selvästi alle 100 päivässä (keskiarvo). Olen noiden pohjalta tehnyt arvioita aina muutaman päivän välein, ja aika rajusti saisi R-luku muuttua, jos nousuun vielä päästäisiin. Itse asiassa pääsiäisen jälkeisillä luvuilla, pitkälti väliaikaisesti hidastuneesta rokotustahdista johtuen, ja hetkellisesti kohonnut R-lukukin vaikutti asiaan, sain kesäkuun alkuun hieman alle 200 tartunnan päiviä, mutta nyttemmin tuollaista ei ole enää näkynyt.
Eli on noissa meikäläisenkin laskuharjoituksissa rankkaa vaihteluväliä.
Itse sanoisin, että nykykehityksellä kesäkuun alussa tartuntoja on keskiarvotettuna todennäköisesti 40-70, tai 70-100 on vielä periaatteessa mahdollinen, mutta yli 100 jo paljon vähemmän todennäköinen. Mutta en lukitse tätä vielä, koska noin pitkän ajan päähän on ihan aidosti vaikeaa nähdä. Pienikin hetkellinen nousu tartunnoissa ja R-luvussa tai hidastuminen rokotuksissa vaikuttaa yllättävän paljon.
800 tartuntaa päivässä kuulostaa kuitenkin hyvin rajulta. En ihan usko siihen, saatika noihin THL:n kovempiin lukuihin.
Todettakoon vielä, että tämä oma mallini antoi ainakin maaliskuun lopussa jonkin verran kovempia päiväkohtaisia lukuja tänne huhtikuulle, joten saattaahan tuo nytkin mennä yläkanttiin kesäkuun osalta. Toivotaan niin.