Tuo ei siltikään ole millään muotoa luku jota voi käyttää suorana vertailulukuna. En jaksa asiasta sen enempää vängätä kanssasi, koska muutaman lyhyen keskustelun aikana olen huomannut rakentavan dialogin olevan kanssasi jos ei mahdotonta niin hyvin lähellä sitä. Voit vapaasti tehdä ja jakaa noita ala-aste matematiikkaan perustuvia vääriä laskelmiasi mutta mitään tekemistä todellisuuden tai uhan kanssa niillä ei ole. Eikä kukaan, lukuunottamatta ehkä paria tuomionpäivänprofeettaa ota niitä tosissaan.
Mitä tulee rajoitusten tiukennuksiin, niitä on suunniteltu jo pidempään ja esimerkiksi ensi viikolle on OYS:iin tehty muutama eri suunnitelma riippuen tartuntojen etenemisestä. En tiedä onko tämä meidän hallituksen valitsema tie se paras mahdollinen, mutta näillä näköjään mennään. Mutta et sinä ole mitenkään enemmän kartalla asiasta kuin kukaan muukaan jatkiksen kirjoittajista. Terveydenhoitojärjestelmässä on varauduttu monin erilaisin tavoin ja taudin eteneminen määrittelee sen milloin ja miten resursseja kohdennetaan. Kun karanteenitoimenpiteet ja sairaaloiden prioriteetit muuttuvat se ei johdu hätäisestä reagoinnista koska nykyinen suunnitelma ei toimi. Se on pitkäjänteisen ja harkitun suunnitelman ennustettu toimenpide.
Virheettömiä organisaatiot eivät ole, mutta kyllä nämä toimintasuunnitelmat on useamman asiantuntijan kollektiivinen päätös. Niihin on sitouduttu jo kauan aikaa sitten eikä niiden hylkääminen ole tässä vaiheessa ajankohtainen. Toimenpiteisiin tulee kiristyksiä suunnitelmien mukaan. Elektiiviset toimenpiteet laitetaan jäihin, erikoistuvat lääkärit siirretään väliaikaisesti päivystykseen ja resursseja kohdennetaan eri tavoin. Kun sen aika suunnitelman mukaan tulee. Kun tartunnat kasvavat se ei tule järjestelmälle yllätyksenä vaan siihen on varauduttu ja se on ennustettu.
Kun epidemia on ohi näemme kuinka tämä toimintamalli onnistui, mutta senkin arvioiminen on hankalampaa kuin pelkästään kuolleiden ja diagnosoitujen jakolasku. Mutta en ihmettelisi yhtään että täällä jatketaan vielä ensi joulunakin samalla yksinkertaistetulla "mitä minä sanoin 1+1=2" linjalla.
Samankaltaista valitusvirttä, eri sanoin, voisin kirjoitella myös keskustelun toiselle ääripäälle. THL ei ole toiminut virheettömästi ja mitä itse olen ammattilaisilta kuullut, kritiikkiä varsinkin alkutoimenpiteiden osalta on aihetta antaa. Tämä musta vs. valkoinen väittely tekee asiasta keskustelun lähes mahdottomaksi kun molemmilla puolilla on itse itsensä asiantuntijaksi julistaneita jääräpäitä jotka hämmentävät keskustelua väärillä faktoilla ja epäolennaisilla yleistyksillä.