Mainos

Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

• 9 200 631
  • 81 140

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Vituiksi se on mennyt monessa muussakin maassa, muun muassa tällä hetkellä Virossa.
Miksi me ei voitaisi toimia paremmin kuin muualla? Jos halutaan matkia muita maita, niin matkitaan vaikka Tanskaa tai Itävaltaa ja hankitaan niitä rokotteita.

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Ota huomioon, että ei se virus kuitenkaan heti leviä vallitsevaksi, vaan siinä menee aikaa. Kaikki, mikä olisi onnistuttu viivyttämään tätä tilannetta, olisi kotiinpäin.

Tietysti olisi, mutta tilanne on nyt se, mikä on. Turha jossittelu siitä, mitä olisi voitu tehdä paremmin, on turhaa. Nyt pitää keskittyä siihen, kuinka saamme tilanteen hallintaamme. Seuraavan pandemian aikana voidaan sitten miettiä sitä, mitä tehtiin nyt koronaviruspandemian aikana sekä hyvin että huonosti ja mitä tulee parantaa.

okkim

Jäsen
Suosikkijoukkue
Käppärät
Pitäiskö jengin nyt rauhoittua ja lakata taivastelemasta jokaista Kiurun ja Marinin suusta tulevaa sammakkoa? Tuntuu, että monilla menee sanojat niin paljon liikaa tunteisiin, että unohtuu se sisältö.

Mikäli minua tarkoitit niin aiemmin ei ole niinsanotusti mennyt tunteisiin, mutta nyt alkoi tympäistä koska kuitenkin itse olen mielestäni toiminut vastuullisesti. Enkä uhraudu, ei kuulu tapoihini.

Tosin helppohan se täältä Kainuusta huudella kun ollaan vielä perustasolla. Naapurialueet kiihtyvät jo ja useat ystäväni valmistautuvat siirtyyn ravintolatyöstänsä muihin hommiin ainakin toistaiseksi.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei nyt millään pahalla, mutta Ossin twitteriä kun lukee niin tuohan lähinnä jotain salaliittoteoriat ketjun kamaa. Vähän haiskahtaa tuollaiselta QAnon-tyypiltä.

Voi olla myös QAnon-tyyppi, mutta ainakin TurtiaisenAnon-tyyppi (mitkä toki saattaa olla aika pitkälti sama juttu):

Ilmoittaudun mukaan Perussuomalaiset rp:n puheenjohtajakisaan

Tein päätökseni osittain Ano Turtiaisen puolueelta saaman kohtelun vuoksi. Ano Turtiainen on ainoa eduskunnassa oleva kansanedustaja, joka on yrittänyt tuoda esille todellisuuden ja päätöksenteon välissä ammottavaa kuilua.

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo

Aiheeseen liittyen: periaatteessa tuo on ihan hyvä ajatus. Kuitenkin, kuten pari päivää sitten mainitsinkin, jos tuo toteutetaan, niin minusta näiden alueiden eristäminen olisi tehtävä sitä ennen, ettei tauti sitten leviä näille hyvin pärjänneille alueille, joiden rokotesuoja viivästyy...

Ihan samaa mieltä, ei voi olla niin, että jos esim. PKS ja Varsinais-Suomi rokotetaan ensin, niin sitten heillä on heti vapaa pääsy muualle maahan.

Ja mainitsen samassa viestissä vielä @BOL että samaa mieltä olen kanssasi tuosta, että nyt on syytä nyt jokaisen käyttää järkeään ja keskittyä sisältöön eikä sanojaan; todellakin, tästä on kiurut sun muut varoitelleet jo kuukausisotalla ja oikeassa olivat jo silloin. Vaikka miten tuntuisi, että sutta on huudeltu turhaan eikä nyt enää jaksa totella eikä tottele, koska laki ei määrää, niin pitäisi jaksaa ymmärtää, että kaikkien puolesta tässä jokainen joutuu vapauttaan kaventamaan. Mitä useampi näin tekee, sitä nopeammin päästään normaaliin.

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Itselle tuli helvetinmoinen morkkis kun lähdin vihjailemaan (täysin tuulesta temmattuna) että Savonlinnan vaihto-opiskelijoiden rypäs liittyisi tuohon bussiketjuun. Mielestäni erittäin typerästi tehty minun puolesta.

Oli vain pakko keventää huonoa omatuntoa. Huomaa että tämä menee vaihteeksi kovaa tunteisiin kun alkaa käyttäytymään semmoisella tavalla joka ei kuulu omiin arvoihin.

Välillä pitää antaa keittää yli, mutta faktassa pitää pysyä. Pahoittelen!

F

Flonaldo

Miksi me ei voitaisi toimia paremmin kuin muualla? Jos halutaan matkia muita maita, niin matkitaan vaikka Tanskaa tai Itävaltaa ja hankitaan niitä rokotteita.
Tanska ja Itävalta eivät ole hankkineet rokotteita. Tanska ja Itävalta keskustelevat alustavasti kapasiteetin rakentamisesta toisen sukupolven rokotteille, joiden tuotanto on vauhdissa todennäköisesti 2022.

Siitäkin on hyvä keskustella ja aihetta suunnitella, mutta näkisin ainakin itse EU/Eurooppa/Coavx-tasoisen (tai mikä tahansa iso yhteenliittymä) parhaaksi toimijaksi tässä.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tietysti olisi, mutta tilanne on nyt se, mikä on. Turha jossittelu siitä, mitä olisi voitu tehdä paremmin, on turhaa. Nyt pitää keskittyä siihen, kuinka saamme tilanteen hallintaamme. Seuraavan pandemian aikana voidaan sitten miettiä sitä, mitä tehtiin nyt koronaviruspandemian aikana sekä hyvin että huonosti ja mitä tulee parantaa.

Tästä olen samaa mieltä. Edelleen pakkotestaus ja -karanteeni auttaisivat, sillä jokainen heti alkuun katkaistu tartuntaketju on kotiinpäin. Jatkotartunnat ja niiden jatkotartunnat kumuloituvat yllättävän isoksi ajan kuluessa.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli mieleen, että kun näitä uusia virusvariantteja näyttää ilmestyvän. Niin eikö ole iso riski, että kehitysmaissa, joihin rokotteet saadaan viimeisinä, syntyykin jonkinlainen uusi variantti mihin olemassaolevat rokotukset eivät päde. Tämä vaikka länsimaissa rokotukset saataisiinkin ”maaliin”.

Tarkoitus ei ole maalailla piruja seinille tai muuta. Kunhan tässä pohdin.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Duunissa sanottiin yhdessä koulutuksessa hyvin, että lakimieheltä et saatana saa suoraan vastausta koskaan mihinkään asiaan. Tämä A-studiossa esiintyvä nukkavieru partaveikko kyllä täydellisesti näyttää tämän huomion toteen tällä jaarittelullaan.

Joo, nämä lakijutut eivät koskaan ole helppoja ja yksinkertaisia. Ne on tarkoituksellakin kankeita ja sillä tavalla monipolvisia, että niillä suojellaan kansalaisia ja jopa päättäjiä itseäänkin loppupeleissä. Mutta onko tässä nyt käynyt niin, että liian luterilaisesti täällä jo suhtaudutaan näihin lakiprosesseihin? Helvetin kauan kestää aivan kaikki ja se ei nyt oikein tämmöisessä nopeasti muuttuvassa pandemiatilanteessa osoittaudu aina ihan tämän kansakunnan eduksi.

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Tanska ja Itävalta eivät ole hankkineet rokotteita. Tanska ja Itävalta keskustelevat alustavasti kapasiteetin rakentamisesta toisen sukupolven rokotteille, joiden tuotanto on vauhdissa todennäköisesti 2022.
Oikeassa olet, mun moka.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli mieleen, että kun näitä uusia virusvariantteja näyttää ilmestyvän. Niin eikö ole iso riski, että kehitysmaissa, joihin rokotteet saadaan viimeisinä, syntyykin jonkinlainen uusi variantti mihin olemassaolevat rokotukset eivät päde. Tämä vaikka länsimaissa rokotukset saataisiinkin ”maaliin”.

Tarkoitus ei ole maalailla piruja seinille tai muuta. Kunhan tässä pohdin.

On se. Tämän vuoksi on äärimmäisen tärkeää, että Suomi saa puutteelliset pandemialakinsa nyt kuntoon. Jos sieltä jostain lähtee joku uusi variantti liikkeelle, ja rokotteet eivät siihen tehoa, tauti pitää pysäyttää rajoille.

Ymmärtääkseni nyt kehitetään rokotteita, jotka tehoavat ”kaikkiin variantteihin”, joten ehkä sellainen rokote olisi sitten ratkaisu...

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Tuli mieleen, että kun näitä uusia virusvariantteja näyttää ilmestyvän. Niin eikö ole iso riski, että kehitysmaissa, joihin rokotteet saadaan viimeisinä, syntyykin jonkinlainen uusi variantti mihin olemassaolevat rokotukset eivät päde. Tämä vaikka länsimaissa rokotukset saataisiinkin ”maaliin
Tämä on ihan aiheellinen kysymys. Näin keittiövirologin pätevyydellä uskallan väittää melkein varmaksi että näin tulee käymään.

Sitä tosin en tiedä onko mahdollista että koronavirus muuttuisi kerralla niin paljon että rokotteet eivät tehoaisi ollenkaan. Uskoisin että tässä mennään niin että virus muuntuu hitaasti niin radikaalisti, ja siksi ehditään lähteä muuttamaan rokotteita ennenkuin saadaan iso pandemia tämän tyyppisellä variantilla.

Olisi kiva kuulla joku exit strategia tämän kanssa. Luulisi että olisi koko maailman etu laittaa jokaiseen maahan tutkijoita jotka seuraisi tätä kehitystä. Jotenkin uskaltaisin väittää että tällaista verkostoa ei löydy vielä.

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Täällä kun on usein laskettu noita kaupoissa olevien ihmisten maskien käyttöä niin voin omalta osalta antaa raportin.

Tänään käytiin ensimmäistä kertaa maskia kaupassa minun elämäni aikana.

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Tulipa tuossa mieleen että eikös THL ennustellut tammikuulla että huhtikuulle tulisi tarve kovemmille rajoituksille, jos oikein muistan? Mikähän niiden mallissa meni pieleen jos tarve iskee nyt kuukautta etuajassa? Oliko R-luku jo oikeasti arvioitua suurempi tuolloin mallin lähtötilanteessa vai mikä? Rokotusten vaikutuksia, tai niiden puuttumistahan tuolloin taidettiin arvostella, mutta se ei tähän kyllä liity.

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos ei muuta, niin ainakin tämä Pietilä on panostanut vertauskuviin:

– Nyt ei enää huudeta sutta vaan ovella huutaa susilauma, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Mikko Pietilä vertaa.

–  Tämä on kuin hippaa, ja muuntoviruksen käsi ehtii koskettaa useampia, Pietilä toteaa.

En tiedä, onko minään muuna maailmanaikana ollut näin paljon kaikenlaista kielellistä veistelyä ja verbaaliakrobatiaa. Veitsenterät ja villiviirukset lienevät jo osa kansallista kulttuuriperintöä.

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Kun täällä itketään ettei sitä ja sitä rajoitusta saada täysimääräisesti voimaan niin tarvitseeko sääntö-Suomessa olla joku rajoitus ennen kuin voi omaa toimintaa rajoittaa? Oma järjen käyttö on mahdotonta ylimääräisten kontaktien välttämisessä ellei Marin ja Kiuru sitä erikseen kiellä? Jos jokainen tekee osansa niin tästä selvitään taatusti helpommalla mutta toki aina on oma napa, eikä mua nyt nappaa mut voin kyllä jeesustella.

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Jos ei muuta, niin ainakin tämä Pietilä on panostanut vertauskuviin:

– Nyt ei enää huudeta sutta vaan ovella huutaa susilauma, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Mikko Pietilä vertaa.

–  Tämä on kuin hippaa, ja muuntoviruksen käsi ehtii koskettaa useampia, Pietilä toteaa.

En tiedä, onko minään muuna maailmanaikana ollut näin paljon kaikenlaista kielellistä veistelyä ja verbaaliakrobatiaa. Veitsenterät ja villiviirukset lienevät jo osa kansallista kulttuuriperintöä.
Veitsenterä termihän on ties kui vanha. Itse hämmästelin tänää termiä "ryvästymä". En mielestäni siihen aiemmin ollu törmänny mut tänään sattumalta useammassa korona uutisessa.

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Veitsenterä termihän on ties kui vanha. Itse hämmästelin tänää termiä "ryvästymä". En mielestäni siihen aiemmin ollu törmänny mut tänään sattumalta useammassa korona uutisessa.

Olen itse no korvannut esim Teamsien alkuhöpinöissä kyselyihin miten menee vanhan vastauksen joka oli "peruspäivä" vastauksella "tässähän tämä veitsenterällä"

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kun täällä itketään ettei sitä ja sitä rajoitusta saada täysimääräisesti voimaan niin tarvitseeko sääntö-Suomessa olla joku rajoitus ennen kuin voi omaa toimintaa rajoittaa? Oma järjen käyttö on mahdotonta ylimääräisten kontaktien välttämisessä ellei Marin ja Kiuru sitä erikseen kiellä? Jos jokainen tekee osansa niin tästä selvitään taatusti helpommalla mutta toki aina on oma napa, eikä mua nyt nappaa mut voin kyllä jeesustella.
Oman järjen käyttö ei riitä kun vierus"kaveri" munaa homman. Tämän vuoksi tarvittaisiin esivaltaa ja sen pakkotoimia, nykyisellä räpiköinnillä alkaa Suomeen jo vähitellen menemään usko.

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Pieni kevennys tähän väliin, aiheeseen liittyen kuitenkin. Ollaankohan me Suomalaiset ainoa kansa maailmassa joka vaatii valtiolta kovempia otteita? Tähän soppaan vielä kun lisää sen että valtio yrittää kovasti vastata huutoon, mutta ei pysty.

Vähän tulee sellainen fiilis että vain Suomessa tämä on mahdollista. Onhan tämä hieno maa kun sen näin ajattelee

Yhteinen tahtotila löytyy mutta kun työkalupakki on tyhjä. :) :)

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen itse no korvannut esim Teamsien alkuhöpinöissä kyselyihin miten menee vanhan vastauksen joka oli "peruspäivä" vastauksella "tässähän tämä veitsenterällä"

Tarkoitat varmaankin normipäivää?

Lainaäädäntö on pakko, siis aivan pakko saada kuntoon, jotta tulevaisuudessa pystytään toimimaan paljon nykyistä nopeammin. Lisäksi olisi hienoa, jos nyt tapahtuneista virheistä opittaisiin myös viestinnän osalta. Olisi varmasti maksanut itsensä moninkertaisesti takaisin, jos olisi palkattu joku Valkoisen Talon Lehdistösihteeri-tyyppinen ratkaisu, toki sillä eroavaisuudella, että pitäisi puhua ihan oikeaa totta eikä muunnella totuutta. Ehkä ensi kerralla sitten?

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Meijän salilla toiminut hyvin "10 lipun" systeemi. Tunnollisesti jengi ottaa lapun respan seinältä ja tekee suht nopeahkon treenin. Kävin tänään klo 15 aikoihin sekä vielä äsken (en vain kyylännyt vaan ihan treenailin). Iso peukku sille ettei ollut missään vaiheessa kuin se 10 henkilöä.

Sali on auki 24/7 joten on myös mukavasti joustavuutta.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy