Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 025 824
  • 81 135

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Tasan samaa mieltä, mutta taitaa tosiaan olla niin, että rokottamisjärjestyksen perusta on riskiryhmien suojaus eikä epidemian hallitseminen.

Tuo on sinänsä vielä hauska juttu. Helsinki on tällä hetkellä Suomen koronapääkaupunki, silti täällä ei alta 55-vuotias 1. ryhmän riskiryhmäsoturi pysty vielä varaamaan aikaa. Närpiössä pistävät noita sivujensa mukaan aina 16-vuotiaisiin asti ja sama juttu Hattulassa. Toki tuossa painaa jo rokotuserät ja rokotettavien riskiryhmäläisten määrien epätasapainokin, mutta ne asuinpaikkansa ja asuinpaikan koronatilanteen takia suurimmassa vaarassa olevat saavat piikit viimeisten joukossa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Eikös Marin todennut jotenkin, että alueet eivät ole riittävän kovia rajoituksia pitäneet yllä.

Itse tuon komentin ajattelin juurikin kohdistetun Uudenmaan alueelle ja Vapaavuorelle.
Varmasti kohdistuikin, näihin juuri viittasin. Tarkoitin siis tuota Vapaavuoren "lopettakaa lapsien ja nuorten syyllistäminen". En oikeasti tiedä, onko edes harrastuksissa mainittavammin levinnyt, mutta ei tällaisen epidemian leviämiseen liittyvän perusasian toteaminen ole syyllistämistä. Ei tarvitse olla niin herkkänahkainen. Itse olen lähdössä pohjoiseen reissulle, en mä suutu, jos sanotaan, että matkustaminen on tässä tilanteessa riski. Tottahan se on.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Suosikkijoukkue
IFK
Ehdottomasti rokotteet pitäisi kohdentaa Uudenmaan aluueelle, kun koko terveydenhuolto ja riskiryhmät saatu rokotettua. Ei tällä asialla, ihmisten toimeentulolla ja terveydellä voi tehdä aluepolitiikkaa. Koko maan tartuntalukemat tulisi alas ja ropisten, kun näin tehtäisiin. Se yhdessä kevään kanssa tulisi olemaan lyhyin polku takaisin normaaliin.

En kyllä usko pätkääkään siihen, että hallitus tulisi sen tekemään.

Periaatteessa eivät voi tehdä, koska sen kieltää laki.

6 §
Yhdenvertaisuus

Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Mutta en pidä täysin mahdottomana, että kun hoitajat ja riskiryhmät on rokotettu, niin priorisointia muutetaan.
Hallitus päättää rokotuksen toimeenpanosta, mutta kunnat järjestävät ne. Tämä antaa kunnanjohtajalle pelinjohtajan paikan, rokotelkoon kiireimmät ensin...

45 §
Muut vapaaehtoiset rokotukset


Valtioneuvosto päättää yleisten vapaaehtoisten rokotusten toimeenpanemisesta.
Kunnan on järjestettävä valtioneuvoston päättämät yleiset vapaaehtoiset rokotukset ja sellaiset lääkärin määräyksen perusteella tartuntatautien ehkäisyyn käytettävät rokotukset, jotka eivät kuulu 44 §:ssä tarkoitettuun kansalliseen rokotusohjelmaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Periaatteessa eivät voi tehdä, koska sen kieltää laki.

Periaatteessa uskon, että voidaan muuttaa. Koska nykyinen rokotusjärjestys perustuu lääketieteelliseen riskiarvioon, siinä pyritään mahdollisimman suureen vaikuttavuuteen: estämään kuolemia, elinvuosien menetystä ja tautitaakkaa. Lisäksi pyritään ylläpitämään terveydenhuollon kantokykyä.

Vastaavasti Rinteenkin(!) esittämät epidemiologiset perusteet voidaan ymmärtääkseni riskiryhmien jälkeen ottaa käyttöön niin, että rokotuksia keskitettäisiin enemmän alueille, joissa asutaan tiiviisti ja missä ihmiset kulkevat rajojen yli. Tähän tulisi mennä asap.

e: otitkin alempana viestiäsi kantaa juuri tuohon epidemiologiseen vaihtoehtoon mm. riskiryhmien rokottamisen jälkeen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No Espoohan löi sen takaoven tutkimuksellaan jo kiinni. Ja eikös Marin juurikin moittien rutissut siitä että oli vastuutonta vapauttaa lasten ja nuorten harrastustoiminta korkean tartunta- ja leviämisriskin takia. Se oli todellakin ihan täyttä faktoihin perustumatonta puutaheinää. Tähän jonkun pitikin ottaa julkisesti kiinni, en ymmärrä miksi Marinin on hyväksyttävää puhua ihan mitä sattuu faktoina? Mihin tämä yleinen silkkihansikkain käsittely oikein perustuu? Ikään ja sukupuoleen? Ja tämä loppu ihan yleistä mietintää eikä lainaukseen liittyvää.

Edit: linkki vie uutiseen jossa STM:n edustaja suomii AVIn toimintaa. Voidaanko nyt jo lopettaa horinat ettei Aveja ohjailla ihan toimet sanellen ministeriön toimesta???



Koski ei ymmärrä, mitä Etelä-Suomen avissa on ajateltu.

– Tässä ei olisi pitänyt olla mitään epäselvää.

– Emme näe tarkoituksenmukaiseksi, että tehdään tällaisia (ministeriön) ohjauksesta poikkeavia tulkintoja.

– Meidän ohjaus oli, että toimenpiteitä sovelletaan täysimääräisesti eikä niitä lähdetä kaventamaan, kun ei sellaiseen ole mitään erityistä syytä.

– Tämä on meidän viestimme.”

ei ole paljon tulkinnanvaraa...

Ja sitten kun luetaan lain esitöitä, siellä on tällainen kohta:

"Ehdotuksen 58 § d §:ää sovellettaisiin vain sisätiloihin, joita käytetään yli 10 asiakkaan tai osallistujan samanaikaiseen oleskeluun tai alueellisesti ja toiminnallisesti rajattuihin ulkotiloihin, joita käytetään yli 50 asiakkaan ja osallistujan samanaikaiseen oleskeluun. Tästä seuraisi, että 58 g §:n mukaisesti tilat voitaisiin sulkea sisätiloissa vain yli 10 hengen ja ulkotiloissa vain yli 50 hengen osallistujamäärältä. "

Jos todella on näin, on kyllä lainvalmistelussa sellaista koheltamista, ettei mitään tolkkua. Ja jos tästäkään ei ole kukaan vastuussa. AVI ei voi kuitenkaan päättää - ohjauksestakaan - lainvastaisesti.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Periaatteessa eivät voi tehdä, koska sen kieltää laki.

6 §
Yhdenvertaisuus

Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Mutta en pidä täysin mahdottomana, että kun hoitajat ja riskiryhmät on rokotettu, niin priorisointia muutetaan.
Hallitus päättää rokotuksen toimeenpanosta, mutta kunnat järjestävät ne. Tämä antaa kunnanjohtajalle pelinjohtajan paikan, rokotelkoon kiireimmät ensin...

45 §
Muut vapaaehtoiset rokotukset


Valtioneuvosto päättää yleisten vapaaehtoisten rokotusten toimeenpanemisesta.
Kunnan on järjestettävä valtioneuvoston päättämät yleiset vapaaehtoiset rokotukset ja sellaiset lääkärin määräyksen perusteella tartuntatautien ehkäisyyn käytettävät rokotukset, jotka eivät kuulu 44 §:ssä tarkoitettuun kansalliseen rokotusohjelmaan.
Nämä on kinkkisiä juttuja tietysti lainopillisesti ja moraalisestikin. Koko kriisin ajan kuitenkin itseäni nyppinyt se, että usein jotkut ihan toiseen maailmanaikaan sorvatut pykälät estävät järkevän kriisinhoidon. Nyt ollaan poikkeustilanteessa, pitäisi saada hoidettua niin, että vaikka selkeästi määräaikaisilla asetuksilla voitaisiinnäitä normiajoille säädetyistä pykälistä poiketa. Tuo rokotusjärjestyksen muuttaminen olisi yleisesti hyväksi koko kansalle, vaikka yksilön kannalta voisi olla epäsuotuisa. Itse katsoisin ensinmainitun painavammaksi argumentiksi.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Yritetäänpäs taas parsia kasaan omaa mutua tilanteesta. PK-seutu nousussa, muu maa suht stabiili tai laskussa, jos jätetään tiettyjen suurehkojen ryppäiden vaikutus huomioimatta. Itse olen ollut koko ajan sitä mieltä, että Suomessa korona on vielä toistaiseksi ollut vain eräänlaisessa rajoitetussa kierrossa leviävä tauti. Tällä tarkoitan sitä, että vain pieni murto-osa tartunnoista on ollut sellaisia, että selkeää lähdettä ei löydy ja kaikkia yleisimpiä rajoituksia olisi noudatettu. Eli joko on laiminlyöty perusasiat tai sitten pelattu kunnolla kaikkia todennäköisyyksiä vastaan (runsaasti kontakteja, kontakteja ulkomailla oleskelleisiin jne.). Eli tartuntaketjut eivät vielä toistaiseksi saa alkuaan "vahingossa". Tässä tietysti tilanne voi nopeasti heilahtaa päälaelleen, kuten muutama esimerkki maailmalta osoittaa. Silti väitän kuitenkin, että Suomessa on yksi kaikkein parhaiten koronasuosituksiin mukautuneista kansoista. Eli välit pidetään, kontaktit ovat vähissä jne. Suurten massojen keskuuteen virus pääsee siis vain sivuteitä, suoran leviämisen esteenä on vielä toistaiseksi sen verran kovat talkoot.

Kaikki eivät tietenkään ole näissä talkoissa mukana syystä tai toisesta. Suomessa tilanne on sikäli hyvä, että tämä joukko on suhteellisen vähälukuinen ja ei aiheuta siksi samanlaista vaikutusta kuin esimerkisi monessa Keski-Euroopan maassa. Tähän joukkoon lasken erilaiset äärihörhöt (denialistit, rokotekriittiset jne.), yhteiskunnan ulkopuolella elävät, mahdollisista muista syistä välinpitämättömät ja kulttuuri- ja kieliongelmien vuoksi asiasta tietämättömät. Tuohon viimeisimpään voi laskea mukaan myös ulkomaalaisen työvoiman, joille taas taloudelliset tekijät eivät välttämättä salli "talkoisiin osallistumista" samalla tavalla kuin valtaväestölle. Useita hyviä perusteluja on myös täällä mainittu. Uskon itse, että päivittäisissä tartuntamäärissä on tähän mennessä menty niin, että nämä ryhmät ovat korostuneessa asemassa ja välillä virus luonnollisesti karkaa myös "massoihin". Toistaiseksi kuitenkin edellisessä kappaleessa mainituista syistä sekä jäljityksen tehokkuudesta johtuen ketjut katkeavat nopeasti tässä vaiheessa. Tässä olen @Sistis kanssa samaa mieltä siitä, että pidemmän aikaa R-lukua on ruokkinut ulkomaantuonti, vaikka sen päivittäinen osuus on kuitenkin suhteellisen pieni. Jos taas sitten laitettaisiin vertailuun ulkomailta läpi pääsevan tapauksen R-luku ja Pekka Perusinsinöörille ketjun jossakin vaiheessa tarttuvan viruksen kyky löytää uusi "uhri", on ensin mainitulla varmasti jatkotartuntapotentiaali huomattavasti suurempi.

Tällä pulssilla mentiin jo pidemmän aikaa, kunnes sitten nyt helmikuussa ilmeistyi brittivariantti sekoittamaan pakkaa. On vaikea sanoa näin maallikkopohjalta ja saatavilla olevan tiedon varassa sitä, onko PK-seudun nykytilanne pelkästään uudesta virustyypistä johtuvaa vai onko tartuntojen nousun taustalla muutakin. Joka tapauksessa jos syy on vain brittimuunnoksessa, saadaan sillä selkeästi kovempia lukuja tiskiin silloin, kun virus leviää aikaisemmin mainitsemassani "talkoiden ulkopuolisessa" porukassa. Ratkaisevaa onkin nyt se, että tepsiikö suomalaisten kuuliaisuus noudattaa suosituksia myös virusvarianttiin, vai alkaako tapauksia putkahtelemaan myös massoihin suuremmissa määrin. On paljon mahdollista, että R=1-karuselli jatkaa pyörimistään entiseen malliin, mutta päivittäisten tartuntojen määrä vain nousee taas pykälän ylemmäs. Toinen vaihtoehto on se, että variantin tartuntakyky vie sittenkin voiton ja ainakin PK-seudulla palataan kevään tunnelmiin, jossa ei voinut olla ihan varma siitä, millaisessa riskissä jokainen jokapäiväisissä toimissaan on.

Tässä sitten hallitus on punninnut eri mahdollisuuksia ja päätynyt pelaamaan varman päälle tai ainakin yrittämään sitä. Sulun julistaminen on eräänlainen arvovaltatappio ja saattaa osittain hybridistrategian naurunalaiseksi, mutta ymmärrän itse hyvin, miksi tähän ryhdytään tässä tilanteessa. Tällä foorumilla eivät vasemmistopuolueet ole kovin suuressa huudossa ja kritiikki on kärkevää kautta linjan, mikä on tietysti luonnollista, jos valtaapitävät ärsyttävät jo valmiiksi. Silti nöyränä pyyntönä jokaiselle se, että pidetään keskustelu asialinjalla, vaikka kettutyttöhallitus ärsyttääkin.

Jos sitten PK-seudulla nyt revähtää oikein kunnolla, saattaa aluksi esiintyä pientä paniikkia, sairaalat ja teho-osasto täyttyvät ja ihmiset ovat hetken hämillään uuden tilanteen kanssa. Ehkä tehdään pari uutista siitä, miten Puolustusvoimat hääräävät kenttäsairaalaa hälytysvalmiuteen, mutta rokotusten ansiosta kukaan ei pääse nappaamaan kuvia ruumisautoista tai muista koronaklassikoista. Kiireetön hoito perutaan, henkilökuntaa siirrellään ja kohta kaikki rullaa entisellään, lukuihin ja uutisiin turrutaan nopeasti. Eli vaikka tilanne onkin Suomen mittapuulla "paha", mahdollinen repeäminen ei tule sen kummemmin vaikuttamaan ihmisten tavalliseen arkeen tässä vaiheessa. Sulku on tulossa joka tapauksessa ja mahdollinen valmiuslain uusintakierros ei muuttaisi kauheasti tilannetta.
 

Jeffrey

Jäsen
Juuri kun meinasin kehua AVI:n päätöstä siitä, että se on tarpeeksi kova, kuitenkin jättää joitain mahdollisuuksia liiketoiminnalle ja vähentää ihmisten liikkumista paikkakunnalta toiselle. Niin STM vetänyt tästä sitten herneen tai useamman ja todella syvälle.

Suomi on nyt pahimmassa sekasorrossa sitten 90-luvun laman, ja viimeinen asia jota tarvitsemme on tämä viranomaisten riitely Twitterissä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En huomannut haulla, että olisi jo täällä. Professorit Martin Scheinin ja Janne Salminen pohtivat tartuntalain muutosta:


Scheinin, joka on nykyisen perustuslain yksi kirjoittajista, on todella kriittinen uuteen tartuntalakiin. Lisäksi hän on - lievästi sanoen - todella kriittinen tilanteeseen, joka Suomeen on synnytetty.

"SCHEINININ mukaan ravintolat sulkeva laki pitäisi säätää siten, että hallitus voisi sulkea ravintolat vetoamalla poikkeusoloihin, jotka on määritelty siinä merkityksessä kuin ne perustuslain pykälässä 23 mainitaan. Tällöin perusoikeuksista voidaan poiketa tavallisella lailla.

Perusoikeuksista poiketaan, mutta niistä poiketaan lailla. Tämä on demokraattinen ja oikeusvaltiollinen menettelytapa hoitaa ravintoloiden sulkeminen.

Scheinin korostaa, että kyse ei ole juristien keskinäisestä lainopillisesta kiistasta. Kyse on isoista periaatteellisista asioista.

Miksi hallitus sitten vetoaa perustuslain pykälän asemesta valmiuslaissa määriteltyihin poikkeusoloihin? Scheininin mukaan mahdollinen syy voi olla siinä, että lait on kirjoitettu sekavasti. Käsite ”poikkeus” esiintyy lakitekstissä kaikkiaan kolmessa eri merkityksessä, mikä voinut johtaa hallitusta harhaan.

Scheininin mukaan on mahdollista, että joku haluaakin valtioneuvoston kaappaavan vallan. Ei sitä mahdollisuutta voi laskea pois, että jossakin valtioneuvoston piirissä valmistaudutaan johtamaan tätä maata asetuksin, eduskuntaa tarpeettomasti kiusaamatta tai vaivaamatta".


Maallikkona mahdoton ottaa sen enempää kantaa kuin todeta, että jälleen kerran hallituksen lainvalmistelussa on isoja ongelmia.
 

Morgoth

Jäsen
Juuri kun meinasin kehua AVI:n päätöstä siitä, että se on tarpeeksi kova, kuitenkin jättää joitain mahdollisuuksia liiketoiminnalle ja vähentää ihmisten liikkumista paikkakunnalta toiselle. Niin STM vetänyt tästä sitten herneen tai useamman ja todella syvälle. Suomi on nyt pahimmassa sekasorrossa sitten 90-luvun laman, ja viimeinen asia jota tarvitsemme on tämä viranomaisten riitely Twitterissä.

No, rakas pääministerimme twitterissä julisti valtioneuvoston toteavan poikkeusolot maanantaina (IS)

Miten tästä nyt tulee mieleen Trumpin viestintä ja hänen kykynsä kestää minkäänlaista arvostelua.
 

Morgoth

Jäsen
Juuri meinasin tulla kirjoittamaan, että nyt se meidän Sanna on kohdistunut ja trumppeilee Twitterissä.

Mikä pakko tästä on ilmoittaa perjantaina klo 18 jossakin vitun twitterissä?! Tai onhan se syy selvä.. Hermo ei kestänyt, kun ei edes Pirkanmaan totellut Sannaa varauksetta. Mitäköhän muissa hallituspuolueissa ajatellaan vai oliko tämä sovittu, että twitterissä ilmoitetaan yhtäkkiä. Ei hyvää päivää.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Nämä on kinkkisiä juttuja tietysti lainopillisesti ja moraalisestikin. Koko kriisin ajan kuitenkin itseäni nyppinyt se, että usein jotkut ihan toiseen maailmanaikaan sorvatut pykälät estävät järkevän kriisinhoidon. Nyt ollaan poikkeustilanteessa, pitäisi saada hoidettua niin, että vaikka selkeästi määräaikaisilla asetuksilla voitaisiinnäitä normiajoille säädetyistä pykälistä poiketa. Tuo rokotusjärjestyksen muuttaminen olisi yleisesti hyväksi koko kansalle, vaikka yksilön kannalta voisi olla epäsuotuisa. Itse katsoisin ensinmainitun painavammaksi argumentiksi.

Ei ole vaihtoehtoja. Yksityinen kansalainen voi hyppiä aisalle, mutta hallitus ei. Ja se on todella hyvä asia, sillä vaikka se tuntuukin välillä kankealta ja ehkä typerältäkin, niin samalla se suojaa meitä hallituksen laittomalta mielivallalta. Laeista piittaamaton hallitus rokotuttaisi ensin itsensä, ja myisi loput eniten tarjoavalle. Pimeenä.

Tää nyt tuntuu ihan ufoilulta, mutta kun on itse viettänyt aikaansa alueilla, missä mihinkään hallinnossa ei voi luottaa, niin kyllä arvostaa näitä kotimaisia perusasioita, vaikka kaipuu aurinkoon onkin. Käymme ystäväni kanssa juuri meilinvaihtoa aiheesta, hän maksaa viikottaista koronaveroa paikallispoliisille siitä hyvästä, että ajotielle ei kipata yöllä koronaan kuolleita ihmisiä mätänemään. Ei paljon aurinko lämmitä...
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Käymme ystäväni kanssa juuri meilinvaihtoa aiheesta, hän maksaa viikottaista koronaveroa paikallispoliisille siitä hyvästä, että ajotielle ei kipata yöllä koronaan kuolleita ihmisiä mätänemään. Ei paljon aurinko lämmitä...
Ihan mielenkiinnosta: Missä maassa tämmöistä tapahtuu?
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Tämä on mielenkiintoinen tilanne, kun Pk-seudun lisäksi Pirkanmaa alkaa laittaa kapuloita Sannan rattaisiin. Veikkaan Twitter-rikasta viikonloppua, PM ottaa nyt kierroksia siihen malliin. Maanantaina voi olla normaalia palavampi katse. Nostan hattua, että joku uskaltaa kyseenalaistaa tämän sekoilun.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Siis mitä tämä maanantaina todettava poikkeusolo nyt meinaa? Sulkutila alkaakin viikkoa aikaisemmin?

Ei mitään. Alunperin poikkeusolot piti todeta jo tämän viikon puolella. Hallitus käyttää saadakseen raflat kiinni perustuslain 23 pykälää niiden perusteella, vaikkei ilmeisesti tarvittaisi tähän poikkeusoloja.
 

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tampa Bay Lightning
Ei mitään. Alunperin poikkeusolot piti todeta jo tämän viikon puolella. Hallitus käyttää saadakseen raflat kiinni perustuslain 23 pykälää niiden perusteella, vaikkei ilmeisesti tarvittaisi tähän poikkeusoloja.

Asia kunnossa. On niin helvetin sekavaa viestintää, että ei oikein meinaa pysyä kärryillä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ja sitten kun luetaan lain esitöitä, siellä on tällainen kohta:

"Ehdotuksen 58 § d §:ää sovellettaisiin vain sisätiloihin, joita käytetään yli 10 asiakkaan tai osallistujan samanaikaiseen oleskeluun tai alueellisesti ja toiminnallisesti rajattuihin ulkotiloihin, joita käytetään yli 50 asiakkaan ja osallistujan samanaikaiseen oleskeluun. Tästä seuraisi, että 58 g §:n mukaisesti tilat voitaisiin sulkea sisätiloissa vain yli 10 hengen ja ulkotiloissa vain yli 50 hengen osallistujamäärältä. "

Jos todella on näin, on kyllä lainvalmistelussa sellaista koheltamista, ettei mitään tolkkua. Ja jos tästäkään ei ole kukaan vastuussa. AVI ei voi kuitenkaan päättää - ohjauksestakaan - lainvastaisesti.

Siis anteeksi mitä? Siis AVI tekee päätöksen täsmälleen niin miten lakipykälässä sanotaan ja jonka valmistelussa on myös STM ollut mukana. Ja tästä STM:ssä vedetään herne nenään?

Onko ne saatana kännissä siellä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös