No nyt tuli painavaa faktaa, keskustelun olisi voinut lopettaa tähän viestiin ja ketju lukkoon.
Mut totuuden nimessä sanottakoon, ettet tunne näköjään alaa ja ihmisluontoa ollenkaan.
En tiedä sinun taustojasi tai meriittejäsi. Minä en väitä tuntevani "alaa", mikä se nyt onkaan. Sen sijaan epidemiaresponssia laatimassa ovat olleet maailman johtavat käyttäytymistieteen asiantuntijat. Minä luotan heihin, ainakin täällä.
WHO ja ihan jokaisen maan asiantuntijat ovat alusta asti joka pressissään kertoneet nelivaiheisesta prosessista ja epidemiakäyrän litistämisen tavoitteesta. Silti haaveillaan siitä, että jostain kumman syystä prosessi pysähtyykin vaiheiden 1 ja 2 väliin ja käyrä maagisesti katkeaa.
Testaaminen ei estä yhtäkään tartuntaa.
Singaporen ja Korean mallilla käyrä todellakin voidaan katkaista. Hetkellisesti. Nyt heidän pitäisi ylläpitää nykyistä toimintatapaansa siihen asti, kun mahdollinen rokote on valmis - eli vähintään vuoden verran. Heidän yhteiskuntansa ei siihen kykene kuten ei mikään yhteiskunta modernissa maailmassa.
Joukkotapahtumien peruminen, massatestaus ja vaikkapa kuumeiden mittaaminen rajalla ovat toimenpiteitä, jotka saavat ihmisille hetkellisen hyvän olon tunteen. Valtiovalta tekee jotain, tekeminen näkyy ja tuntuu siltä, että näin tämä pysäytetään. Sillä valheella vaan voi olla traagiset seuraukset myöhemmin epidemian aikana.
Jos nyt, poliittisen paineen alla, koko yhteiskunta pysäytetään ja kuukauden päästä koko maassa tapausmäärä on mitätön, ei maasta löydy niitä poliitikkoja, jotka siinä vaiheessa olevan vastasuuntaisen poliittisen paineen alla pitävät koko yhteiskunnan pysäytettynä rokotteen valmistumiseen asti.
En ole kovin luottavainen Suomen suhteen. THL:n osalta minulla ei varsinaista mielipidettä ole, mutta kun seurasin Krista Kiurun horisevaa, kapulakielistä, sekavaa ja vaikeasti ymmärrettävää puhetta, sen sijaan alkoi kurkunpäätäni välittömästi kutittaa...
Sen sijaan täällä olen täysin vakuuttunut sekä poliittisesta johdosta että asiantuntijajohdosta. Joku uskoo joulupukkiin, toinen Martti Vainioon, mutta minä uskon
Chris Whittyyn.
Myös poliittisen johdon viestintä on ollut jotain muuta. Boris avasi eilisen pressinsä ensimmäisellä lauseella, näin vapaasti käännettynä, "Jengiä delaa!". Kaikki eivät ole vielä täysin ymmärtäneet varmasti viestiä, mutta yhtä selvästi todettiin, että epidemia ei ole ohi ennen kuin laumaimmuniteetti on saavutettu. Se siis tarkoittaa, että vähintään 60 prosentin väestöstä pitää sairastaa tämä tauti.