F
Flonaldo
Sinä väitit, että karanteenia ei ole noudatettu. Ei ole minun vastuullani osoittaa sitä epätodeksi, vaan sinun vastuullasi osoittaa että näin on.Ja sinullako on? Ilmeisesti ei, minä olen seurannut esim. sosiaalista mediaa hyvinkin tiiviisti tässä asiassa. Äläkä rajaa vaikutuksia pelkästään elokuulle, kyllä ne lennot pyörivät vielä lokakuussakin ja vasta marraskuun (!) alkupuolella saatiin näille stoppi. Elokuussa tapauksia oli niin naurettavan vähän, ettei pieni nousu näkynyt tilastoissa lähes ollenkaan. Mutta sieltä elokuulta se nousu sai alkunsa, minkä tuo kuvaajakin todistaa. Pienistä puroista syntyy iso joki.
Sosiaalisessa mediassa? "Raportoi tänne kun näet ei-kantasuomalaisen kadulla" -ryhmässä Facebookissa?
Ei, tartuntojen nousu ei "saanut alkuaan" elokuussa tai Skopjen lennoista. Muun väittäminen sotii helposti tarkistettavissa olevaa dataa vastaan.
Tuohan ei pidä paikkaansa, sillä ainakin Mikkelissä tartuntoja on ollut.Liigan statsit: n. 300 000 "kävijää", eikä yhtään todettua viruksen leviämistapausta. Skopjen lentojen statsit: noin 80 koronavirustartuntaa tuotu Suomeen ja ties kuinka paljon jatkotartuntoja, sekä piiloon jääneitä koronapositiivisia itse lennoilta.
Ja jos jokaisen liigamatsin jälkeen olisi testattu jokainen osallistuja, olisi niitä varmasti löydetty enemmänkin.
Mutta tunti sitten kuitenkin väitit näin.Suomessa oli joka tapauksessa sen verran vähän aktiivisia tapauksia ennen elokuuta, että mielestäni on sinisilmäistä väittää ettei noilla Skopjen lennoilla ollut merkitystä syksyn toisen aallon kehittymiseen. En väitä että se oli ainoa tekijä, mutta yksi niistä jokatapauksessa.
Totta kai kaikki tartunnat, ihan lähteestä riippumatta, vaikuttavat tilanteeseen. Suomessa tartunnat alkoivat kasvaa, kun ihmiset siirtyivät sisätiloihin, opiskelijat palasivat, ihmiset palasivat työpaikoille, terassien sijaan mentiin pubiin, syksyn sisäharrastukset alkoivat jne. jne. Sama mikä johtaa joka vuosi kausittaiseen virusten leviämiseen talvikaudeksi.