TrafficIsland
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- TPS
45-2019 ja 09-2020 viikkojen välinen selvä alikuolleisuus yksinään selittää jo noita pieniä heilahduksia.
Tästä olen aika pitkälti samaa mieltä, viime talven lämpimät kelit ja heikko influenssakausi varmasti osittain vaikuttavat. En ole varma onko tuossa NYT:n haarukoinnissa otettu tuota tekijää Suomen osalta tarpeeksi huomioon.
Aiheen käsittely karkasi kuitenkin aika kauas omasta alkuperäisestä pointista, joka oli se, etteivät 0,2-0,3% tautikuolleisuusarviot koronalle ole mielestäni realistisia Suomen kaltaisissa maissa, niin kuin tutkimuksen IS-tulkinta antaisi ymmärtää.
Koko viesti
Viestissäsi oli taas kerran paljon hyvää ja tärkeää asiaa. Ilman muuta koronan aiheuttamiin epäsuoriin ongelmiin (esim. mielenterveyspalvelut) tulee kiinnittää paljon huomiota nyt ja myös pandemian päättymisen jälkeen. Ja toivoisin itsekin, että keskustelussa teroitettaisiin taas kevään tavoin sitä, riskiryhmien suojeluhan tässä on se päätavoite.
Kuolleisuudesta vielä sen verran, että olen samaa mieltä että korona aiheuttaa myös epäsuorasti kuolemia. Sanoisin kuitenkin, että nämäkin lisääntyvät sitä mukaa kun tauti leviää väestön keskuudessa laajalti, erityisesti sen takia kun ihmiset eivät uskalla hakeutua vaivojensa kanssa sairaalaan tai heitä ei suuren tartuntariskin pelossa sinne edes oteta. Ja toisaalta kokevat stressiä omasta ja läheistensä terveydentilanteesta. Ties vaikka Maradonankin kuolema olisi epäsuoraa seurausta pandemiasta.
Toisaalta sitten esim. tapaturmat ja humalatoikkaroinneista aiheutuvat kuolemat ovat oletettavasti vähentyneet, kuten myös muihin tartuntatauteihin liittyvät kuolemat. Influenssaa ei ole liikenteessä käytännössä lainkaan.
Arvioisin itse, että nämä kaksi tekijää melko tarkkaan kumoavat toisensa, jonka seurauksena kuolleisuustilastoissa näkyy aika tarkasti vain covidiin suorasti liittyvät kuolemat. Tämä hypoteesi saa tukea mielestäni siitä, että vahvistetut koronakuolemat ja ylikuolleisuus kytkeytyvät toisiinsa tilastoissa hämmentävänkin selkeästi. Ja vielä tarkennuksena, en siis tietenkään kuvittele että vahvistetuissakaan koronakuolemissa covid olisi juuri koskaan ainoa syy kuolemaan.