Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Koronavirus – uhka myös Liigalle?

• 2 558 882
  • 16 329

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minä luovutan @McTorso sinun kanssa väittelyn jälleen kerran. Ei vaan yksinkertaisesti tule mitään.

"Suhmuroiva Lukko"

Voi jumalauta taas vaihteeksi.
Se on kyllä totta, että näin siinä sinun kanssa usein käy. Ollaan erimieltä, ja sinä lähdet ovet paukkuen kuin pikkupoika. Ihan mukava olisi ollut kuulla näkemyksesi liittyen joukkueiden eriarvoiseen kohteluun tai eroihin joukkueiden koronaprotokollassa. Mutta ei sitten, mennään taas näin ja palataan pian toisessa aiheessa.

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Lukkoko on tehnyt omat ratkaisunsa? Minä luulin, että ulkopuolinen taho määrittelee tässä vaiheessa kautta nämä asiat, siis pelataanko tai jatketaanko toimintaa ylipäätään. Aiemmin seurat pystyivät pitämään omaehtoisia karanteeneja. Luulenpa, että nykyäänkin, vaikka kiertotietä. Sen Lukko on nyt osoittanut. Tärkeät ja vaikeat kaksi peliä, toistakymmentä miestä sivussa, eli siirretään/perutaan pelit. Ei pitäisi sovittujen pelisääntöjen mukaan onnistua, mutta tässä sarjassa onnistuu, tottakai.
Mikä ihmeen kiertotie? Sulla on kaiken näköisiä ihme termejä ja tulkintoja. Toistan: Lukon liigajoukkueen ja U20-joukkueen toiminta on keskeytetty. Ei se ole minkään ulkopuolisen tahon päätös ja kaikilla joukkueilla on ihan sama mahdollisuus paskan osuessa kunnolla tuulettimeen. Se mitä Liiga sitten tekee tämän Lukon ihan oman päätöksen seurauksena on sitten Liigan asia.

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Täällähän on iso joukko alemmuuskompleksista kärsiviä pikkuseurojen kannattajia kokoontunut viikonlopun viettoon kyräilemään kun suurseura tekee mitä tahtoo.

Katsotaan uskaltaako suurseura pelata keskiviikkona, kun vastassa on jämäsijoilla oleva Sport. Ehkä sinne saadaan just ja just kerättyä joku porukka tai sitten sekin siirretään "varotoimenpiteenä" ettei pistekeskiarvo laske mahdollisen tappion myötä

Dexu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestari 2021
Katsotaan uskaltaako suurseura pelata keskiviikkona, kun vastassa on jämäsijoilla oleva Sport. Ehkä sinne saadaan just ja just kerättyä joku porukka tai sitten sekin siirretään "varotoimenpiteenä" ettei pistekeskiarvo laske mahdollisen tappion myötä
Niin no sekin asema on ansaittava, että peleillä on jotain merkitystä vielä tässä vaiheessa kautta. Kyllähän mäkin voisin Ässien kannattajana huudella, että mitä välii jollain pisteillä on kun oma joukkue on vetänyt kohta vuosikymmenen niin päin vittua, että merkitykselliset pelit loppuu sarjassa ennen kuin lehdet on pudonneet puista.

Veffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomenmestari 2021
Tottakai sillä on väliä. Sinä puolestaan et ymmärrä sitä, että Kärpillä oli 16 miestä koronassa, eikä toimintaa keskeytetty. Lukolla on toistakymmentä miestä sivussa ja toiminta keskeytetään sekä pelit laitetaan säppiin. Kärpiltä oli kymmenen miestä sivussa, kun lähtivät pelaamaan vieraskiertuettaan kera seitsemän Mestis-lainan ja parin a-junnun. Muutkin joukkueet ovat pelanneet vastaavassa tilanteessa kuin Lukko nyt on, eli HIFK ja JYP nyt tulevat nopeasti mieleen.

Edit. Kalevan virallinen positiivisten määrä olikin 16, ei 20. Rehellinen lukema, ei mikään sinnepäin, kuten suhmuroivalla Lukolla.
Boldasin itse. Unohdit listasta myös esimerkiksi Lukon.

Eläisinpä minäkin pinkissä Kärppä-kuplassa.

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Boldasin itse. Unohdit listasta myös esimerkiksi Lukon.
Totta. Huomasit varmaan, että mainitsin nopeasti mieleen tulleet joukkueet. Lukko pelasi tosiaan alkukaudesta pahassa tilanteessa. Ovat ilmeisesti ottaneet opikseen.
Eläisinpä minäkin pinkissä Kärppä-kuplassa.
Tänne pinkkiin kuplaan aiheuttaa hämmennystä joidenkin Lukon kannattajien tässä keskustelussa esittämät ristiriitaisuudet. Koronatapauksia on Lukossa reilut kaksikymmentä, kunnes ilmenee, että luku onkin toistakymmentä. Yksi kertoo, että viranomainen on keskeyttänyt Lukon toiminnan ja sitten toinen sanoo, että Lukko on itse tehnyt päätöksen toiminnan keskeyttämisestä. Pikkaisen erikoiselta on tässä suhteessa vaikuttanut tämä keskustelu. No, erikoinen on keskustelun kohdekin, eli Lukon otteluiden siirtäminen/peruuttaminen.

mize

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@McTorso Kärpillä oli tämän ketjun kirjoitusten perusteella 13 päivän tauko peleistä, kun korona iski. Lukolla niitä alkoi ilmaantua pelipäivänä ja viimeiset alkuveryttelyssä. Lisää tuli pelin jälkeen. Lauantaina lehdessä utj sanoi, että varsinkin hyökkäyksessä on käynyt kato ja veikkasi, että pelikuntoisia ei keskiviikkoon mennessä ole, kuin kourallinen. Ja kyllä on ollut sekavaa tämä korona tapausten hoitaminen eri joukkueiden osalta, mutta kyllä Lukon syyttäminen suhmuroinnista on tässä tapauksessa vain ja ainoastaan provosointia. Varsinkin, kun tämä iskee nyt joukkueeseen toistamiseen ja kolme liigapeliä ja CHL puolivälierä jo vedettiin vajaalla rosterilla, eikä liigapelejä silloin annettu enempää siirtää.

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Edelleen kummastelen sitä, miksi tällaista ongelmaa lähestytään joukkueiden toiminnan kautta. Eihän joukkueet niitä sääntöjä ole laatinut - niiden puute on täysin katto-organisaation vika. Ei kukaan tiedä, miten pitäs toimia, mutta parhaalla mahdollisella silti pitäs. 15 jengin sarja hei tyypit - siihen mahtuu jos jonkinlaista kulttuuria ja toimintatapaa. Katto-organisaation homma olisi pitää se sellaisena, että pystytään pelaamaan. Muuten en jaksa enää ottaa kantaa, kun olen sanottavani jo sanonut, mutta lopettakaa nyt jo tuo eri joukkueiden syyttäminen siitä, miten ne toimivat koronansa kanssa. Jos olisi yhteiset säännöt niin tämmösiä ongelmia ei olis.

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Edelleen kummastelen sitä, miksi tällaista ongelmaa lähestytään joukkueiden toiminnan kautta. Eihän joukkueet niitä sääntöjä ole laatinut - niiden puute on täysin katto-organisaation vika. Ei kukaan tiedä, miten pitäs toimia, mutta parhaalla mahdollisella silti pitäs. 15 jengin sarja hei tyypit - siihen mahtuu jos jonkinlaista kulttuuria ja toimintatapaa. Katto-organisaation homma olisi pitää se sellaisena, että pystytään pelaamaan. Muuten en jaksa enää ottaa kantaa, kun olen sanottavani jo sanonut, mutta lopettakaa nyt jo tuo eri joukkueiden syyttäminen siitä, miten ne toimivat koronansa kanssa. Jos olisi yhteiset säännöt niin tämmösiä ongelmia ei olis.
Eikös säännöt ole selvät, tai ainakin seuraavan linjauksen täältä luin:
Linjaus taisi olla, että pelit pelataan jos saadaan kokoonpanoon 13+2 täyteen ja pelit perutaan ainoastaan tartuntatautilääkärin määräyksen myötä.
Lukossa on toistakymmentä koronatartuntaa. Lukolla on 32 sopimuspelaajaa. Ihmettelen kovin, jos edes lainamiesten kera ei tuo linjaus ole täyttynyt. Toki en tiedä, onko tuo @Via Dolorosa nimimerkin esittämä linjaus Liigan virallinen ohjeistus. Mutta toki olen Liigan roolista samaa mieltä kanssasi, eli erittäin huonosti Liigan taholta hoidettu tämäkin asia. En minä kuitenkaan silmiäni sulkisi siltä, miten seurat tässä tilanteessa toimivat. Kirjavaa on. Mitä se sitten kertoo seuroista?

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eikös säännöt ole selvät, tai ainakin seuraavan linjauksen täältä luin:

Eihän ne säännöt voi olla selvät, jos päätökset vaihtelevat joukkueissa eri tavalla. Mutta se käytäntöjen vaihtelu ei ole joukkueiden vika. Liiga itsessään tappoi tämän sillä, että se pakotti JYPin pelaamaan, kun sillä oli kolme kelpoista miestä käytössä. Sillä linjalla olisi pitänyt pysyä. Sitten tuli Sport ja Ilves sekä Lukko ja linja muuttui. Tappara vietti (kiitos Kärppien) melkein 11 vrk karanteenissa. Mutta pointtini on se, että turha tuossa on jokaista joukkuetta vuorotellen osoitella. *aska homma, mutta sarjasysteemiinhän se ratkaisu pitäisi upottaa ja miettiä, miten playoffeissa menetellään.

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eihän ne säännöt voi olla selvät, jos päätökset vaihtelevat joukkueissa eri tavalla. Mutta se käytäntöjen vaihtelu ei ole joukkueiden vika. Liiga itsessään tappoi tämän sillä, että se pakotti JYPin pelaamaan, kun sillä oli kolme kelpoista miestä käytössä. Sillä linjalla olisi pitänyt pysyä. Sitten tuli Sport ja Ilves sekä Lukko ja linja muuttui. Tappara vietti (kiitos Kärppien) melkein 11 vrk karanteenissa. Mutta pointtini on se, että turha tuossa on jokaista joukkuetta vuorotellen osoitella. *aska homma, mutta sarjasysteemiinhän se ratkaisu pitäisi upottaa ja miettiä, miten playoffeissa menetellään.
Eli linjausta ei siis ole. Sain tässäkin asiassa lukkolaisilta väärä tietoa. Ei yllätä. Ja kyllä, olen kanssasi samaa mieltä sääntöjen ja toimintatapojen sekamelskasta. Liiga on epäonnistunut tässäkin asiassa. Siitä olen erimieltä kanssasi, että Liigan huonon johtamisen vuoksi liigaseurat eivät olisi moraalisessa vastuussa toimistaan. Kyllä ovat.

Veffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomenmestari 2021
Eli linjausta ei siis ole. Sain tässäkin asiassa lukkolaisilta väärä tietoa. Ei yllätä. Ja kyllä, olen kanssasi samaa mieltä sääntöjen ja toimintatapojen sekamelskasta. Liiga on epäonnistunut tässäkin asiassa. Siitä olen erimieltä kanssasi, että Liigan huonon johtamisen vuoksi liigaseurat eivät olisi moraalisessa vastuussa toimistaan. Kyllä ovat.
Miten Lukon siis pitäisi tässä tilanteessa toimia, kun sekä Liiga- että A-junnujoukkueen toiminta on keskeytetty? Ottaa 13+2 lainapelaajaa Mestiksestä?

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miten Lukon siis pitäisi tässä tilanteessa toimia, kun sekä Liiga- että A-junnujoukkueen toiminta on keskeytetty? Ottaa 13+2 lainapelaajaa Mestiksestä?
Lukolla on käsittääkseni toistakymmentä koronatapausta. Noilla määrillä kera lainamiesten pystyisi kyllä pelaamaan, mutta ei voi, koska toiminta on keskeytetty. Minua kiinnostaa, mikä taho tuon Lukon toiminnan on keskeyttänyt? Sinä varmaan vastaat minulle, kun olen saanut lukkolaisilta kahdenlaista vastausta.

senilix

Jäsen
Lukolla on käsittääkseni toistakymmentä koronatapausta. Noilla määrillä kera lainamiesten pystyisi kyllä pelaamaan, mutta ei voi, koska toiminta on keskeytetty. Minua kiinnostaa, mikä taho tuon Lukon toiminnan on keskeyttänyt? Sinä varmaan vastaat minulle, kun olen saanut lukkolaisilta kahdenlaista vastausta.
Tuo toistakymmentä oli kai liigajoukkueen tilanne SaiPa-pelin jälkeen.
Myöhempää lukumäärää en muista että olisi päivitetty.
Missään ei ole myöskään kerrottu A:n sairastuneiden määrää.

Ihme nillitystä. Johtuuko Kärppien tämänhetkisestä menestyksestä.

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuo toistakymmentä oli kai liigajoukkueen tilanne SaiPa-pelin jälkeen.
Tuo oli se lukema, kun joukkue jäi tauolle.
Missään ei ole myöskään kerrottu A:n sairastuneiden määrää.
A-junnuissa jylläävä tauti on kyllä aidosti iso haaste tässä tilanteessa. Sieltä ei helposti uskaltaisi nostaa tervettäkään peluria stunttamaan tartunnan pelossa. Ymmärrän tämän haasteen. Sen vuoksi lainakortti on olemassa.
Ihme nillitystä. Johtuuko Kärppien tämänhetkisestä menestyksestä.
Mielenkiinnosta koetan saada tarkennusta, miten tuo Lukon koronatauko oikein järjestyi. Lukkolaisilta olen saanut toistensa kanssa ristiriidassa olevia vastauksia. Tiedätkö muuten sinä, onko Lukko tauolla omaehtoisesti vai viranomaisen määräämänä?

Veffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomenmestari 2021
Helvetistäkö me sen voimme tietää? Ensimmäinen kuulee yhtä, toinen toista, kolmas keksii omiaan. Sen varassa tässä ollaan mitä on tiedotettu, eli ei juuri minkään.

senilix

Jäsen
Tuo oli se lukema, kun joukkue jäi tauolle.
Ja ihme ja kumma, se tapahtui SaiPa-pelin jälkeen. Raumalta oli lähdössä auto kohti Mikkeliä kyydissään uusi vahvistus ja lauma A:n pelaajia. Lähtö peruutettiin, koska Itä-Suomessa oli ilmeisesti niin paljon lisää tartuntoja, että homma kävi mahdottomaksi.

Minä en viitsi kinastella tästä enempää. Varmasti on joku Kärppien vastainen salaliitto. Kysy Kärkkäiseltä.

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Helvetistäkö me sen voimme tietää? Ensimmäinen kuulee yhtä, toinen toista, kolmas keksii omiaan. Sen varassa tässä ollaan mitä on tiedotettu, eli ei juuri minkään.
Ok, kiitos.Tämä selvensi.
Ja ihme ja kumma, se tapahtui SaiPa-pelin jälkeen. Raumalta oli lähdössä auto kohti Mikkeliä kyydissään uusi vahvistus ja lauma A:n pelaajia. Lähtö peruutettiin, koska Itä-Suomessa oli ilmeisesti niin paljon lisää tartuntoja, että homma kävi mahdottomaksi.
Ja edelleen, tuolloin julkisuuteen annettu lukema oli toistakymmentä. Tuo oli se Lukon koronapositiivisten määrä tauolle jäätäessä. Kyllä kai tuosta voi päätellä, että Mikkelin peli olisi ollut pelattavissa? Sitä emme tiedä, minkä verran on tullut lisää viikonlopun aikana, eli toiminnan keskeyttämisen jälkeen, vai onko tullut.
Minä en viitsi kinastella tästä enempää. Varmasti on joku Kärppien vastainen salaliitto. Kysy Kärkkäiseltä.
Ei tässä kinastella tarvi, kunhan keskustellaan. Ei kannata Kärppiä tähän sotkea, meillä on ihan omat ongelmat.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viikko olisi enää siirtorajalle, jännä nähdä mitä jatkossa tapahtuu jos alkaa näitä joukkueellinen tartuntoja tapauksia olemaan, nyt kun ollut paljon tapauksia myös jossa junnujoukkueet + mahdollisesti myös mestisjoukkueet samaan aikaan sairastelee. Kautta kuitenkin näin pitkälle pelattu niin ei kuulosta sekään kovin hohdokkaalta jos joku menee luovutusvoitoin pudotuspeleissä jatkoon tai jopa mestaruuden voittaa, puhumattakaan jos näiden takia alkaa olemaan uhattana ettei liiga saa runkosarjassa pelattua tarpeeksi pelejä mitä tv-sopimuksessa on. Ainakin vakavasti varmaan kannattaisi harkita jonkinlaista mahdollisuutta varapelaajia liikuttaa myös siirtorajan jälkeen jos tilanne vaatii ja tietyin ehdoin.

Joe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset joukkueet (jokerit on venäläinen)
Viikko olisi enää siirtorajalle, jännä nähdä mitä jatkossa tapahtuu jos alkaa näitä joukkueellinen tartuntoja tapauksia olemaan, nyt kun ollut paljon tapauksia myös jossa junnujoukkueet + mahdollisesti myös mestisjoukkueet samaan aikaan sairastelee. Kautta kuitenkin näin pitkälle pelattu niin ei kuulosta sekään kovin hohdokkaalta jos joku menee luovutusvoitoin pudotuspeleissä jatkoon tai jopa mestaruuden voittaa, puhumattakaan jos näiden takia alkaa olemaan uhattana ettei liiga saa runkosarjassa pelattua tarpeeksi pelejä mitä tv-sopimuksessa on. Ainakin vakavasti varmaan kannattaisi harkita jonkinlaista mahdollisuutta varapelaajia liikuttaa myös siirtorajan jälkeen jos tilanne vaatii ja tietyin ehdoin.
No siis Liigajoukkueessa pelaa sen reilu 20 pelaajaa ainakin. Useimmiten tartuntoja on ollut kun kunnolla on revennyt niin joku 15. Eli jää siinä aina osa pelaajista terveiksi. 5-10, mutta ei tällä hetkellä seurat halua pelata tolla 5 tai reilulla 5 pelaajalla, kun pelejä saa siirtääkin. Jos Liiga toteaisi, että ei saa siirtoa niin kyllä tonne A-junnuista jätkiä tulisi pelaamaan, ihan selvä homma. Vaikka A-junnuissakin korona olisi räjähtänyt käsiin samaan aikaan joka nyt on epätodennäköistä, niin ei sielläkään tosiaan kaikki pelaajat koronassa ole, eli sieltä joka tapauksessa saisi pelaajia. Kuten vaikka Lukko tonne Saipa-Jukurit kiertueelle. Liiga järjestää myös ihan varmasti vähän erilaisen siirtorajan, eli juuri saa varmaan tarvittaessa liikuttaa pelaajia myös siirtorajan jälkeen, jos on tarvetta. Esim ottaa pudonneesta Mestis/Liigajengeistä pelaajia. Olen jopa aika varma tästä. Nyt vielä, kun korona on tässä lähiaikoina käynyt joukkeita aika rankallakin kädellä läpi, niin on se hyvä juttu kevättä ajatellen joukkueille. Ikäväähän se olisi painaa pudotuspelejä koronan runtelemalla rosterilla.

Viimeksi muokattu:

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Tänäänkin olisi ollut vapaa pelipäivä mutta ei näemmä kellekään maanantaipeli kelvannut. Muuten taitaa pelejä riittää jokaiselle viikonpäivälle.

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
No siis Liigajoukkueessa pelaa sen reilu 20 pelaajaa ainakin. Useimmiten tartuntoja on ollut kun kunnolla on revennyt niin joku 15. Eli jää siinä aina osa pelaajista terveiksi. 5-10, mutta ei tällä hetkellä seurat halua pelata tolla 5 tai reilulla 5 pelaajalla, kun pelejä saa siirtääkin. Jos Liiga toteaisi, että ei saa siirtoa niin kyllä tonne A-junnuista jätkiä tulisi pelaamaan, ihan selvä homma. Vaikka A-junnuissakin korona olisi räjähtänyt käsiin samaan aikaan joka nyt on epätodennäköistä, niin ei sielläkään tosiaan kaikki pelaajat koronassa ole, eli sieltä joka tapauksessa saisi pelaajia. Kuten vaikka Lukko tonne Saipa-Jukurit kiertueelle. Liiga järjestää myös ihan varmasti vähän erilaisen siirtorajan, eli juuri saa varmaan tarvittaessa liikuttaa pelaajia myös siirtorajan jälkeen, jos on tarvetta. Esim ottaa pudonneesta Mestis/Liigajengeistä pelaajia. Olen jopa aika varma tästä. Nyt vielä, kun korona on tässä lähiaikoina käynyt joukkeita aika rankallakin kädellä läpi, niin on se hyvä juttu kevättä ajatellen joukkueille. Ikäväähän se olisi painaa pudotuspelejä koronan runtelemalla rosterilla.
Tartunnoilla vain on tapana levitä kun joukkueessa voi olla mukana pelaajia, jotka ovat tartunnastaan huolimatta saaneet negatiivisen testituloksen. Vaikka otteluun saataisiinkin kasaan joukkue liigajoukkueen ja A-junnujoukkueen terveistä pelaajista, seuraavaan tai sitä seuraavaan ei tartuntojen edelleen levitessä välttämättä enää saada.

Siirtorajaa varmasti olisi mahdollista kansallisten siirtojen osalta muuttaa. Liiga on yleensä käyttänyt sellaisenaan IIHF:n siirtorajaa, joka on tänä vuonna 1.3., mutta IIHF:n siirtoraja on sitova vain kansainvälisissä siirroissa. Ei mikään sääntö taida estää vaikkapa poistamasta siirtorajaa kansallisista siirroista kokonaan tai ainakin tarjoamalla siihen jollakin tavalla enemmän joustoa.

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Itse sallisin Mestis-lainat vaikka 7. finaaliin tarvittaessa. Sen sijaan mitään Jerry Turkulaisia ja Shaun Heshkoja en yllätysvahvistuksina pudotuspeleihin hyväksyisi. On nimittäin kuitenkin aika houkuttelevaa lainata Joona Korhosen tai Leevi Teissalan tilalle Reid Gardiner, jos säännöt sen sallivat.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy