Niin mähän oon se valittaja ku perustelen teille miksi näitä rajoituksia tässä tilanteessa pitää olla ja aikuiset miehet itkee täällä ku ei pääse kattoon lätkää muutamaan viikkoon. Siis tälläset viestit kyl paljastaa ihmisten itsekkyyden. "Ku vaan voi tilata ruuan kotiin ni kaupat voi olla kii et mä pääsen lätkämatsiin ku sinne menee vaan pari kolmetuhatta ihmistä" .eihän kukaan ny niiden tärkeyttä kiellä ja toivottavasti Sairaanhoidon ja terveyden huollon kuormitusta saadaan nopeasti alas, jotta voidaan palata takaisin siihen missä oltiin ennen joulua.
Muutamaan viikkoon? Pandemia on kestänyt nyt Suomessa 22 kuukautta, josta yleisötapahtumat ovat esimerkiksi Varsinais-Suomessa olleet käytännössä täysin kiellettyjä kolmessa eri jaksossa yhteensä jo yhdeksän kuukauden ajan. Kyseessä on paljon pidempi sulku kuin mitä meille alunperin luvattiin. Eikä edelleenkään ole mitään käsitystä siitä miten pitkään sulku jatkuu ja miten monta kertaa sulku vielä toistuu.
Meille kerrottiin maaliskuussa 2020, että virus läpäisee koko väestön 2-4 kuukaudessa ja sen jälkeen piina olisi ohi. Samaa viestiä lyhyestä loppukiristä on toistettu eri muodoissa myös rokotteiden myötä. Pääministerikin sanoi syyskuussa 2021, että on aika palata normaaliin elämään. Näköjään se tarkoittikin vain, että pääministeri käy Helsingin yöelämässä vetämässä lärvit ennen kuin taas kielletään kaikki.
Rokotteethan sinänsä toimivat hyvin vähentäessään vakavan taudin todennäköisyyttä merkittävästi, joten ne ovat selvästi hyödyllisiä ihan riippumatta siitä mitä rokotevastaiset änkyrät sanovat, mutta muuten on sellainen fiilis, että hallitus on valehdellut meille. Jos hallitus olisi alunperin rehellisesti todennut, että tämä pandemia voi kestää monta vuotta, nyt todennäköisesti olisi paljon vähemmän huijattu olo. Meille myös kerrottiin, että koronapassi tarjoaisi mahdollisuuden käydä tapahtumissa, mutta eipä ollut siihenkään luottamista.
Ymmärrän, että rajoituksilla on hyvä tarkoitus, mutta peräänkuulutan jonkinlaista pitkän tähtäimen suunnitelmaa ja ennen kaikkea rehellisyyttä. Olen yrittänyt suhtautua koronaohjeistuksiin positiivisesti ja noudatankin niin hyvin kuin osaan, mutta toiminta on mennyt niin sekavaksi, ettei enää pirukaan ota selvää, mikä minäkin päivänä on sallittua, mikä kiellettyä ja mikä virallisesti sallittua mutta käytännössä paheksuttua.