Kun tätä keskustelua seuraa, niin täytyy sanoa, että kyllä ainakin toiveikkuutta löytyy liigan pelaamisen puolesta. Mutta eiköhän me jääkiekkoväkikin kanneta vastuumme tässä asiassa ja odotetaan aikoja parempia. Kysymys on kuitenkin vain jääkiekosta ja vaakakupissa on terveys. Minä nostan kädet pystyyn ja spekuloikoon viisaammat asialla.
Tästä kanssasi sitten puolestaan täysin eri mieltä. Olen aktiivinen tässä keskustelussa ja tappara.co:n puolella olen ollut koko kevään ja kesän hyvin aktiivinen tämän koronan osalta. Osalla on palanut jo minuun kiinni ja osa vielä jotenkin kestää. Yritän pitää asiat selkeinä ja yksinkertaisina. Yritän pelata faktoilla - en fiktiolla.
Jääkiekkoväen vastuu
Meidän vastuumme on, että toimimme viranomaisten antamien ohjeiden mukaan. Teemme näin sekä yksityishenkilöinä että isona massana. Minulla ei ole mitään epäilyksiä siitä, etteikö Liiga tekisi myös näin. Kaikkien toivetila on ihan samanlainen - on ollut koko pandemia ajan.
Tästä on tehty jonkinlainen "vastuukysymys", vaikka ei tämä ole mikään vastuukysymys. Meillä on strategia, viranomaiset, määräykset yms. eli vastuuseen riittää se, kun noudattaa niitä. Ei ole vastuutonta haluta elää ja nauttia erilaisista tapahtumista. Vastuuttomuus on saanut uusia näkökantoja pandemian aikana, vaikka tälle ei ole mitään tarvetta. Voin olla vastuullinen kansalainen, vaikka haluan katsoa jääkiekkoa.
Vaakakupit
Tällä hetkellä mediassa suurinta vaakakuppia on saanut jo puoli vuotta heiluttaa terveysviranomaiset ja terveysasiantuntijat. Yhteiskunnassa on muitakin vaakakupissa olevia asioita kuin terveys. Minun vaakakupissani on kolme kokonaisuutta:
- Terveys
- Talous
- Sosiaalinen kanssakäyminen
Tämä ei ole mikään tärkeysjärjestys vaan se on mielestäni realiteetti. Painotus on ollut nyt puoli vuotta se, että terveys 100 %, talous 0 % ja sosiaalinen kanssakäyminen 0 %. Painotusta tulee viedä enemmän suuntaan terveys 33 %, talous 33 % ja sosiaalinen kanssakäyminen 33 %. Se on se uusi normaali. Emme voi tehdä kaikkea terveyden ehdoilla ja emme voi antaa ikuisesti 100 % terveydelle. Emme vain kerta kaikkiaan voi, koska silloin meidän täytyy luopua monesta eri asiasta eikä vähiten itsenäisyydestä ja demokratiasta.
Terveysfaktat
Voit olla koronasta mitä mieltä tahansa, mutta se ei tule tappamaan suurinta osa viruksen saaneista. Suomessa kuolleiden keski-ikä on 83 vuotta. Jokainen kuolema on tragedia - myös kuolema, johon ei liity millään lailla korona. Korkea keski-ikä kuolleilla kuitenkin kertoo, että yhtä yhden ihmisen pelastettua ikävuotta kohti (elämää) vastaan teemme taloudellisesti 10-20 vuoden uhrauksia. Se on kestämätön tilanne.
Parempi aika pelata jääkiekkoa?
Tämä on yleinen mielipide ja sitä on perustellusti esitetty, että parempi aika pelata jääkiekkoa voi olla myöhemmin. Kukaan ei voi olla tästä eri mieltä, että parempi aika on varmasti myöhemmin, mutta koska myöhemmin? On vastuutonta ajatella, että ajamme pelaajat ja organisaatiot henkitoreisiinsa jättämällä kauden pelaamatta. On olemassa monta parempaa kompromissia kuin se, että ehdoin tahdoin lisäämme työttömyyttä 3000 ihmistä. Jos ajatellaan sitä parempaa aikaa niin se voi koittaa, kun 2021 ehkä pääsemme rokottamaan/saamme rokotteen. Se ei ole vielä varmaa.
Tämä on vähän kuin intensiivinen suhde - emme voi ihan varmuudella tietää, koska se parempi aika tulee. Parempia aikoja odotellessa aika kuitenkin kuluu ja se on armoton. Jos nyt katsoo jälkiviisaasti kaikkea tapahtunutta niin Liiga olisi pitänyt aloittaa aikaisemmin, jotta meille olisi jäänyt enemmän aikaa siirtää ja venyttää ohjelmaa. Nyt itse asiassa lyhensimme käytettävissä olevaa aikaa.