Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 253 147
  • 10 614
K

Kiekkokatsoja

Laulua ja tanssia tarjolla halukkaille, huomisesta alkaen.
Lisäys. Jaa tämähän olikin rokotusketju. No lisään siis että saa nähdä tuleeko yksikään laulaja, tanssija, laulu taikka tanssipaikka kyselemään, että onko rokotuspuoli kunnossa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
[


Onko kakkospiikkkä tosiaan annettu kolmen viikon päästä?
Kyllä joo...väli pidentyi tuon jälkeen sitten. Oliko piikeistä pulaa vai joku muu syy.

Kyllä meitä 3 viikon tyyppejä aika paljon tässäkin työpaikassa on.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tänään myös ylitettiin 70% raja yli 12-v rokotuksista, 70,2% nyt saanut kakkospiikin. Kun ykköspiikin on saanut 83,7% nyt niin käytännössä odotellaan sitä että 12-15v ryhmä sekä 16-19v saa tehosteensa (toki muistakin ikäluokissa vielä kasvua mutta ei niin merkittävästi enää). Eli vähän kohtuuttomalta kuulostaa rajata esimerkiksi ravintolatoimintaa sen takia että odotellaan vielä useampi viikko että lapset saa tehosteensa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kolmannestakaan piikistä hän ei saanut minkäänlaisia sivuvaikutuksia, joten on hankala sanoa, onko hän vieläkään saanut erityistä suojaa. Mutta suoja on paras mahdollinen, mitä lääketiede voi tarjota, joten näillä mennään.

Siirsin tuolta toisesta ketjusta tänne tämän pätkän. En tiedä toimiiko tuo lainaus oikein, mutta toivotaan näin.

Onko tästä tullut jotain uutta tietoa, että ellei sivuvaikutuksia rokotteesta ilmene niin olisi jotenkin suurempi riski sille ettei suojaa kehittyisi yhtä hyvin kuin niille, jotka näitä vaikutuksia saavat? Ainakin jossain vaiheessa tällä ei virallisten tahojen kannan mukaan ollut mitään merkitystä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siirsin tuolta toisesta ketjusta tänne tämän pätkän. En tiedä toimiiko tuo lainaus oikein, mutta toivotaan näin.

Onko tästä tullut jotain uutta tietoa, että ellei sivuvaikutuksia rokotteesta ilmene niin olisi jotenkin suurempi riski sille ettei suojaa kehittyisi yhtä hyvin kuin niille, jotka näitä vaikutuksia saavat? Ainakin jossain vaiheessa tällä ei virallisten tahojen kannan mukaan ollut mitään merkitystä.

Tuo oli lähinnä omaa pohdintaani. Käsittääkseni se menee niin, että jos sivuvaikutuksia tulee, niin se on sen merkki, että rokote tehoaa. Mutta jos sivuvaikutuksia ei tule, ei se tarkoita sitä, etteikö rokote tehoaisi.

Enemmän tuossa mietityttää se, että elinsiirtopotilailla tutkitusti nuo rokotteet toimivat kehnosti. Jos sivuvaikutuksia olisi tullut, se olisi ollut rauhoittava tieto. Nyt jää tietty epävarmuus.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näin tässä frendin pitkästä aikaa joka pääsi yllättämään rokottamattomuudellaan. Kaveri on 35v, työkseen opettaa mm matemaattisia aineita ja... terveystietoa yläasteella ja lukiossa.

Poimintoja.
-"En mä mitään rokotetta oo ottanut"
-Ei ole rokovastainen kuulemma
-Ei ole ikinä kipeä vaikka ei ole ikinä ottanut influenssapiikkiä
-Ei ole PerSu tms
-Tiedostaa että voi mennä huonoon happeen, mutta "kyllä ne mut hoitaa kun ei oo ruuhkaa enää teholla"
-Ottaa piikin jos ulkomaille mentäessä "vielä joskus on pakko"
-"mulla on hyvä vastustuskyky"
-"mistä sen tietää vaikka mulla olis ollut jo korona"

Olin pitänyt kaveria todella fiksuna poikamiehenä- mitä hän noin muuten onkin, lähes täysraitis entinen sm-tason joukkueurheilija, maisterismies ja kaikki. Mutta kyllä tämä koronahomma tuo omituisia juttuja esiin ihan tolkun ihmisistäkin. No saatiin kaffeet juotua ihan sovussa enkä mitään kuulustelua pitänyt vaan ihan itse paasasi noita teesejään. Veti oikeastaan aika hiljaiseksi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
-Ei ole rokovastainen kuulemma
-Ei ole ikinä kipeä vaikka ei ole ikinä ottanut influenssapiikkiä

Välillä noissa maahanmuuttoa koskevissa keskusteluissa esiintyy ilmaisu, joka alkaa: "En ole rasisti, mutta...". Tänä päivänä tuntuu olevan paljon samanlaista ilmaisua tässäkin asiassa. "En ole rokotevastainen, mutta...".
 

ijuka

Jäsen
Siirsin tuolta toisesta ketjusta tänne tämän pätkän. En tiedä toimiiko tuo lainaus oikein, mutta toivotaan näin.

Onko tästä tullut jotain uutta tietoa, että ellei sivuvaikutuksia rokotteesta ilmene niin olisi jotenkin suurempi riski sille ettei suojaa kehittyisi yhtä hyvin kuin niille, jotka näitä vaikutuksia saavat? Ainakin jossain vaiheessa tällä ei virallisten tahojen kannan mukaan ollut mitään merkitystä.
Se on ihan looginen juttu. Kun elimistö valmistaa vasta-aineita ja valkosolut taistelevat tunkeutujia vastaan niin se luonnollisesti kuormittaa kroppaa jonkin verran. Esimerkiksi kuume on yks aika perus"oire", kun elimistö lämmittää itseään koska nämä virukset sun muut tunkeutujat ei pärjää niin lämpimässä yhtä hyvin. Kanssa se rokotetun käden särkeminen on ihan loogista, kun sinne ne mRNA's laitetaan, jotka sitten siellä lähettävät soluille käskyjä niitä proteiineja valmistaa. Siellä myös suurin osa tästä taistelusta käydään.

Itsellä ainakin oli sekä kuumetta että käsivarren jomotusta ja lihassärkyä, ja ne on ihan loogisia oireita. Varsinkin kuume on elimistön oma puolustusmekanismi jolla ne tuhoaa esim. viruksia, mutta monilla tuntuu olevan jostain syystä käsitys, että se on jotain negatiivista. Itse en siksi ikinä käytä mitään kuumetta laskevia lääkkeitä jne. mielestäni täysin järjetöntä(paitsi tietenkin jos se on niin suuri että olisi hengenvaarallista, esim. yli 40).

Jos mitään oireita ei tule, niin tosiaan itse miettisin vähän että onko vastustuskyky minkämoisessa kunnossa. Voihan se tosin myös olla, että vastustuskyky on jopa niin hyvä, että esim. kuumetta ei edes tarvita tunkeilijan taltuttamiseksi, vaan portsarit hoitaa sen jo heti kättelyssä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos mitään oireita ei tule, niin tosiaan itse miettisin vähän että onko vastustuskyky minkämoisessa kunnossa. Voihan se tosin myös olla, että vastustuskyky on jopa niin hyvä, että esim. kuumetta ei edes tarvita tunkeilijan taltuttamiseksi, vaan portsarit hoitaa sen jo heti kättelyssä.

Tämä on muuten ihan mielenkiintoinen asia, itsellähän on kaikenmaailman eri sairauksia mutta ei tullut kyllä yhtään mitään oireita 2 ekasta, jopa olo vähän parani tuon jälkeen, toisaalta ei ole juurikaan varmaan 10 vuoteen kunnon flunssaa tai vatsatautia että aika paha mennä vastuskyvystä mitään sanomaan.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nopeasti googlaamalla:


"Rokotetutkimuskeskus: Valtaosalle ei tule oireita
Rokotteen haittavaikutuksista suurin osa on Fimean mukaan lieviä ja ohimeneviä, esimerkiksi rokotuskohdan reaktioita, kuten punotusta ja turvotusta, sekä kuumeen nousua, päänsärkyä, lihas- ja nivelsärkyä.

Rokotetutkimuskeskuksen johtaja Mika Rämet sanoo, että valtaosalle tällaisia oireita ei tule. Hän pitää kuitenkin järkevänä, jos samalla kriittisellä osastolla olevia ei rokoteta samana päivänä.

Kuumetta tulee joillekin, se on sangen yleinen, mutta valtaosalle sitä ei tule. Ihan samana päivänä ei kannata rokottaa kaikkia, jos on kyse kriittisistä toiminnoista.

Vastaavia oireita voi tulla tai olla tulematta myös muista rokotteista, eli se ei ole sikäli kummallista.

– Nämä kaikki (oireet) ovat merkkejä siitä, että rokote aiheuttaa halutun puolustusreaktion. Jos oireita ei tule, se ei tarkoita, etteikö rokote toimisi, Rämet sanoo."

Valtaosa tummennuksista on omia. Juttu on joulukuulta 2020 ja siksi aluksi @Sistis nimimerkkiä käyttävältä herramieheltä(?) kysyinkin, että onko tämän jälkeen tullut jotain uutta tietoa aiheesta.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä on muuten ihan mielenkiintoinen asia, itsellähän on kaikenmaailman eri sairauksia mutta ei tullut kyllä yhtään mitään oireita 2 ekasta, jopa olo vähän parani tuon jälkeen, toisaalta ei ole juurikaan varmaan 10 vuoteen kunnon flunssaa tai vatsatautia että aika paha mennä vastuskyvystä mitään sanomaan.
En saanut kummastakaan rokotteesta kuin pientä kipua käteen. Olen vuosia hakenut kausi-influenssarokotteen ja niiden kanssa sama juttu.
 

Wild-Chester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Näin tässä frendin pitkästä aikaa joka pääsi yllättämään rokottamattomuudellaan. Kaveri on 35v, työkseen opettaa mm matemaattisia aineita ja... terveystietoa yläasteella ja lukiossa.

Poimintoja.
-"En mä mitään rokotetta oo ottanut"
-Ei ole rokovastainen kuulemma
-Ei ole ikinä kipeä vaikka ei ole ikinä ottanut influenssapiikkiä
-Ei ole PerSu tms
-Tiedostaa että voi mennä huonoon happeen, mutta "kyllä ne mut hoitaa kun ei oo ruuhkaa enää teholla"
-Ottaa piikin jos ulkomaille mentäessä "vielä joskus on pakko"
-"mulla on hyvä vastustuskyky"
-"mistä sen tietää vaikka mulla olis ollut jo korona"

Olin pitänyt kaveria todella fiksuna poikamiehenä- mitä hän noin muuten onkin, lähes täysraitis entinen sm-tason joukkueurheilija, maisterismies ja kaikki. Mutta kyllä tämä koronahomma tuo omituisia juttuja esiin ihan tolkun ihmisistäkin. No saatiin kaffeet juotua ihan sovussa enkä mitään kuulustelua pitänyt vaan ihan itse paasasi noita teesejään. Veti oikeastaan aika hiljaiseksi.

Onko rokotetta ottamaton automaattisesti rokotevastainen? Ymmärrän tietysti että on jokaisen subjektiivinen näkemys mitä on rokotevastainen. Joillekkin riittää se, että henkilö jättää rokotteen ottamatta jos katsoo että on tilastollisesti äärimmäisen epätodennäköistä saada vakavia oireita taudista, tai sitten voi kuulua tähän anoturtiais-tason salaliittoteorioiden kannattajiin.
 
F

Flonaldo

Jos mitään oireita ei tule, niin tosiaan itse miettisin vähän että onko vastustuskyky minkämoisessa kunnossa. Voihan se tosin myös olla, että vastustuskyky on jopa niin hyvä, että esim. kuumetta ei edes tarvita tunkeilijan taltuttamiseksi, vaan portsarit hoitaa sen jo heti kättelyssä.
Valtaosa tummennuksista on omia. Juttu on joulukuulta 2020 ja siksi aluksi @Sistis nimimerkkiä käyttävältä herramieheltä(?) kysyinkin, että onko tämän jälkeen tullut jotain uutta tietoa aiheesta.
Tosiaan yleisoireita (kuume, väsymys, päänsärky jne.) saa vain 20-25 % rokotetuista. Paikallisoireita (kipu, kuumotus, kosketusherkkyys yms. olkavarressa / kädessä) on huomattavasti useammalla, ehkä kahdella kolmasosalla.

Oireiden saaminen tai oireettomuus ei siis vielä todista mitään rokotteen tehosta omalla kohdalla. Ja jos nyt ei ole hyvin ikääntynyt (80+) tai immuunipuutteinen, liki jokainen hyvin ja oikealla tavalla rokotteeseen reagoi, joten siitä ei kannata huolehtia.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Itsellä ainakin oli sekä kuumetta että käsivarren jomotusta ja lihassärkyä, ja ne on ihan loogisia oireita. Varsinkin kuume on elimistön oma puolustusmekanismi jolla ne tuhoaa esim. viruksia, mutta monilla tuntuu olevan jostain syystä käsitys, että se on jotain negatiivista. Itse en siksi ikinä käytä mitään kuumetta laskevia lääkkeitä jne. mielestäni täysin järjetöntä(paitsi tietenkin jos se on niin suuri että olisi hengenvaarallista, esim. yli 40).
Tämähän on se yleinen uskomus, että tauti menee nopeammin ohi, jos antaa kuumeen jyllätä elimistössä. Lääkärikaveri todennut tähän että "joo, saattaa se jonkun tunnin nopeammin paraneminen koittaa, kuin että ottaa pari kertaa päivässä buranaa ja olo on parempi".
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Joillekkin riittää se, että henkilö jättää rokotteen ottamatta jos katsoo että on tilastollisesti äärimmäisen epätodennäköistä saada vakavia oireita taudista
Näinhän sitä rokottamattomuutta on moni perustellut. Ilmeisesti heitä ei kiinnosta vittuakaan jos tartuttaa jonkun muun, kunhan omat vakavat oireet ovat epätodennäköisiä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Onko rokotetta ottamaton automaattisesti rokotevastainen? Ymmärrän tietysti että on jokaisen subjektiivinen näkemys mitä on rokotevastainen. Joillekkin riittää se, että henkilö jättää rokotteen ottamatta jos katsoo että on tilastollisesti äärimmäisen epätodennäköistä saada vakavia oireita taudista, tai sitten voi kuulua tähän anoturtiais-tason salaliittoteorioiden kannattajiin.
Pitäisikö noista tilastoajattelevista sitten ajatella, että ei ole rokotevastainen vaan pelkästään itsekäs p…a? Rokotusten tarkoitus kun ei ole pelkästään suoja yksilöille vaan nimen omaan yhteisölle. Ja mitä useampi rokotuksen ottaa, niin sitä parempi on yhteisön suoja.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Tosiaan yleisoireita (kuume, väsymys, päänsärky jne.) saa vain 20-25 % rokotetuista. Paikallisoireita (kipu, kuumotus, kosketusherkkyys yms. olkavarressa / kädessä) on huomattavasti useammalla, ehkä kahdella kolmasosalla.

Oireiden saaminen tai oireettomuus ei siis vielä todista mitään rokotteen tehosta omalla kohdalla. Ja jos nyt ei ole hyvin ikääntynyt (80+) tai immuunipuutteinen, liki jokainen hyvin ja oikealla tavalla rokotteeseen reagoi, joten siitä ei kannata huolehtia.
Tuo lainaus on mennyt jotenkin pieleen, se viitta jostain syystä minun kirjoittamaan viestiin. Tiiä sit kuka tuon lainauksen on oikeesti kirjottanut.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko rokotetta ottamaton automaattisesti rokotevastainen? Ymmärrän tietysti että on jokaisen subjektiivinen näkemys mitä on rokotevastainen.
Ei kai, miten niin?

On tuo kaverini josta kirjoitin, ottanut käsittääkseni muita rokotteita pl korona ja influenssa-rokotteet.
 
Viimeksi muokattu:

Wild-Chester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Pitäisikö noista tilastoajattelevista sitten ajatella, että ei ole rokotevastainen vaan pelkästään itsekäs p…a? Rokotusten tarkoitus kun ei ole pelkästään suoja yksilöille vaan nimen omaan yhteisölle. Ja mitä useampi rokotuksen ottaa, niin sitä parempi on yhteisön suoja.

En osaa kollektiiville antaa mitään ohjetta mitä _pitäisi_ ajatella. Kannatan kuitenkin sitä, että jokainen yksilö saa ajatella aivan miten itse haluaa.

Ei kai, miten niin?

On tuo kaverini josta kirjoitin, ottanut käsittääkseni muita rokotteita pl korona ja influenssa-rokotteet.

Halusin vain tarkennusta. Oletin ilmeisesti virheellisesti että et ollut samaa mieltä että kaverisi ei ole rokotevastainen, vaikka hän näin kertoi.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Halusin vain tarkennusta. Oletin ilmeisesti virheellisesti että et ollut samaa mieltä että kaverisi ei ole rokotevastainen, vaikka hän näin kertoi.
Ei termi "rokotevastainen" minun näkemyksen mukaan ole täysin kyllä/ei kysymys.

En välttämättä itsekään olisi ensimmäisenä jonossa jos tarjolle tulisi esim ilmaisia punkki- tai hepatiittirokotteita koko kansalle tai mitä kaikkia näitä on. Toi yleensä niin lauhkea kaverini kävi vaan niin kierroksilla kun jutustelu siirtyi koronaan että kyllä minä hänet koronarokotevastaiseksi uskallan luokitella. Varsinkin kun ottaa huomioon hänen ammattinsa opettajana, jossa päivittäin altistuu/altistaa suurelle määrälle teinibakteereja.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Valtaosa tummennuksista on omia. Juttu on joulukuulta 2020 ja siksi aluksi @Sistis nimimerkkiä käyttävältä herramieheltä(?) kysyinkin, että onko tämän jälkeen tullut jotain uutta tietoa aiheesta.

Tämä rönsy kasvaa jo vähän liian suureksi... mutta pääpointtina tässä on se, että kyseessä on vakavimman riskiryhmän jäsen, eikä ns. perustapaus.

Ainoa lisäinfo, mikä on tullut, on se, että elinsiirtopotilaista vain puolelta olisi tutkimusten mukaan vasta-aineita veressä kahden piikin jälkeen. Näin siis esitteessä, jonka lähipiiriläiseni oli saanut ennen rokotusta. En ole itse tuota lukenut tai nähnyt, mutta ymmärsin, että esite on tullut Suomen terveysviranomaisilta, eli THL on hyvin todennäköinen lähettäjä.

Tämä tausta huomioon ottaen olisin ollut itse varmemmalla pohjalla, jos kyseinen henkilö olisi saanut edes jotain sivuvaikutuksia kolmannen rokotteen jälkeen. Se olisi indikoinut aika varmaksi sitä, että nyt sitä vastustuskykyä tulee ja rokote tehoaa. Koska mitään sivuvaikutuksia ei tullut, niin tässä jää takaraivoon epäilys, että elinsiirtopotilaalla jatkuu edes osittain tuo, että vasta-aineita ei hyljinnänestolääkityksen vuoksi synny tälläkään kertaa.

Jos kyse olisi ns. tavallisesta henkilöstä, en tietenkään olisi yhtään huolissani, koska näillä rokote tutkitusti tehoaa. Koska kyseessä on henkilö, joka kuuluu ryhmään, jolle rokotteet tehoavat tutkitusti selvästi heikommin, tuo sivuvaikutusten puuttuminen jättää varteenotettavan vaihtoehdon sille, että suoja on tälläkin kertaa varsin vajaa. Ymmärtääkseni kolmannen piikin tehoa elinsiirtopotilailla ei ole vielä tarpeeksi tutkittu.

Joka tapauksessa suoja on nyt niin hyvä, mitä lääketiede voi tarjota. Jos sitä ei kehity vieläkään, niin sille ei voi mitään. Soluvälitteinen immuniteetti toivottavasti suojaa siinä tapauksessa. Sitä ei tietääkseni voida kovinkaan helposti tutkia.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Itselläni on nyt varattu aika 3.rokotukseen kun lueskeltuani ohjetta kenen tuo pitäisi ottaa tulin siihen tulokseen et biologista immunosupressanttia itseeni pistävänä (psorin hoito) kuulun kuin kuulunkin tuohon pieneen ryhmään jonka on hyvä ottaa 3.rokotus ja näin hoitsu mulle myös soitettuani vahvisti. Eli 3.piikki on nyt luvassa 12.10., jännä nähdä tuleeko kovemmat haittavaikutukset kuin viimeksi, kun viimeksi meni yksi vuorokausi lähinnä lepäillen kun väsytti aikalailla (tosin myös uni jäi lihaskipujen takia vähiin) ja oli lihaskipuja joka puolella.

Ja lisäyksenä, eli ilmeisesti täällä Kanta-Hämeessä siis edelleen rokotteet menee hyvin kaupaksi kun lähes 2 viikkoa menee et saan rokotteen. Aika varattu siis eilen.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös